Autor Wątek: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline  (Przeczytany 27235 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Drottnar

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 270
  • Płeć: Mężczyzna
Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
« dnia: 23 Wrz 2013, 09:29:22 »
Cześć.

Po weekendowej wizycie u Raffiego wiem już, że przerzutki chodzą jak chodzą, bo się sprzęt zużył. Dlatego też muszę dokonać kilku zakupów.
Jednym z nich jest wymiana blatów. Mam korbę Truvativ ISOflow Power Spline (44x32x22T) i przerzutkę SHIMANO Deore M531. Swego czasu jak porównywałem swój poprzedni rower z obecnym zauważyłem, że w poprzednim największa zębatka była większa (bodajże 46). I teraz pytania:
1. Jak mam wybrać nowe blaty? Na co zwrócić uwagę? Bo domyślam się, że całej korby wymieniać nie muszę?
2. Czy mogę wymienić największą zębatkę na większą, właśnie z 46 zębami? Jeśli tak, czy mniejsze zębatki też muszą być większe niż obecne?
3. Czy jeżeli kupię innej wielkości blaty, przerzutka SHIMANO Deore M531 nie będzie miała problemu z ich obsługą?

Z góry dzięki za pomoc.

Offline em c

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 493
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
« Odpowiedź #1 dnia: 24 Wrz 2013, 11:09:42 »
Cytuj
1. Jak mam wybrać nowe blaty? Na co zwrócić uwagę? Bo domyślam się, że całej korby wymieniać nie muszę?


Zwróc uwagę na to że w wyższych modelach blaty bywają aluminiowe, co zmniejsza wagę, ale powoduje znacznie, ale to znacznie szybsze zużywanie się blatów, ja takich bym nie kupował. Po za tym to unikałbym najtańszych korb, które bywają strasznie miękkie, no i zrób rozeznanie ile wydasz na same blaty (i czy w ogóle je dostaniesz), bo przynajmniej te Shimanowskie są w takich cenach, że może okazać się, że sensowniej będzie kupić nową korbę.

Cytuj
2. Czy mogę wymienić największą zębatkę na większą, właśnie z 46 zębami? Jeśli tak, czy mniejsze zębatki też muszą być większe niż obecne?

nie wiem, nigdy nie próbowałem mieszać blatów. różnica w wielkości będzie o te 2 (albo 4) ząbki większa, ale w wydaje mi się, że powinno być ok, o ile...

Cytuj
przerzutka SHIMANO Deore M531 nie będzie miała problemu z ich obsługą

znalazłem to:

http://www.huckjambikes.com/manuals/Front%20Drivetrain%20FD-M531-6.pdf

o ile rozumiem tabelkę, to będzie działać.

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 530
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
« Odpowiedź #2 dnia: 24 Wrz 2013, 11:31:56 »
1. Jak mam wybrać nowe blaty? Na co zwrócić uwagę? Bo domyślam się, że całej korby wymieniać nie muszę?

Całej korby wymieniać nie musisz. Miałeś rozbieralną korbę i o ile śruby w niej nie zapiekły się na amen (raz się z czymś takim spotkałem), powinno się dać je wymienić. Choć istnieje prawdopodobieństwo, że nowa korba wyjdzie taniej niż nowe blaty (np Nowe Alivio na kwadrat można czasem wyhaczyć za <100zł). Dlatego nie skreślałbym tej opcji.

Co do samych blatów. Możesz kupić takie same, możesz też kupić mniejsze (np 42T zamiast 46T). Raczej nie kupuj większych (np 48T), bo większe blaty mogą trzeć o ramę i trzeba będzie wymieniać suport na dłuższy, co też kosztuje.

Zwróć uwagę, by kupowane przez Ciebie blaty pasowały do korby - tj były na tyle samo śrub i by te śruby były tak samo rozstawione. Jest kilka standardów, nie wiem z którego korzysta Truvativ.


blaty bywają aluminiowe, co zmniejsza wagę, ale powoduje znacznie, ale to znacznie szybsze zużywanie się blatów

Wszystko zależy od jakości blatów. Widziałem stalowe co były miękkie i starczały na krótko. A widziałem też porządnie wykonane aluminiowe, które starczały na bardzo długo, bo po prostu były poddane odpowiedniej obróbce termicznej, starzeniu itp. Nie demonizowałbym trwałości blatów z alu, choć unikałbym blatów noname i pozostał przy markach znanych.

Jeżeli komuś nie zależy na wadze, stalowe blaty mają jedną niezaprzeczalną zaletę nad tymi z amelinium - zwykle są ZNACZNIE tańsze. W korbach szosowych różnica bywała nawet kilkukrotna, w MTB to nie wiem, ale jak komuś wisi, czy rower waży 16 czy 17kg, to można się zastanowić nad stalą.
« Ostatnia zmiana: 24 Wrz 2013, 11:38:48 wysłana przez Raffi »
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Offline Drottnar

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 270
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
« Odpowiedź #3 dnia: 24 Wrz 2013, 11:35:25 »
Raffi, ja właśnie chcę blaty na większe wymienić a nie na mniejsze. Jednak jak szukałem blatów do tej korby, to niestety na allegro nie znalazłem. Może źle szukałem. Dzięki za zwrócenie uwagi, że nowa korba może wyjść taniej. Tylko wtedy też będę musiał wymieniać suport, bo Truvativ ma swój opatentowany.

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 530
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
« Odpowiedź #4 dnia: 24 Wrz 2013, 11:52:23 »
Raffi, ja właśnie chcę blaty na większe wymienić a nie na mniejsze. Jednak jak szukałem blatów do tej korby, to niestety na allegro nie znalazłem. Może źle szukałem. Dzięki za zwrócenie uwagi, że nowa korba może wyjść taniej. Tylko wtedy też będę musiał wymieniać suport, bo Truvativ ma swój opatentowany.

Przy zamianie na większe blaty mogą trzeć o ramę, więc i tak czekałaby Cię pewnie wymiana suportu. Także żadna różnica, czy masz Truvativ, czy inny :P

Obyś nie miał problemu z dobraniem odpowiedniej długości, bo jak to robiliśmy bodajże u Mysha kiedyś, to chyba ze 3 razy zmienialiśmy, bo raz było za szeroki, innym razem za wąski... najlepiej od razu kupując w sklepie umów się, że w razie co wymienisz. I szukaj w okolicach 120-128mm, bo typowe 110-120 najpewniej będą za krótkie.

Nie wiem tylko czy warto... zmiana 44:11 na 48:11 (największe blaty nieszosowe) zmieni Ci przełożenie z 4,0 na 4,36.. Na kołach 26" o obwodzie 2105cm zyskałbyś 758cm przejeżdżane na jednym obrocie korby, czyli dodatkowe 60,6 m/minutę (przy kadencji 80rpm), co daje zwiększenie prędkości o zawrotne 3,6km/h (o ile się nie pomyliłem w obliczeniach).

Albo nie przyśpieszysz wcale, bo zwykle to nie brak najszybszego przełożenia jest problemem w utrzymywaniu wysokiej prędkości. Prędzej bym się zastanowił nad wstawieniem sobie jakiejś szosowej kasety - np 11:21 - bo moim zdaniem ona da więcej niż zmiana korby, bo da Ci gęste zestopniowanie biegów w zakresie wyższych prędkości jazdy - a to się bardziej przydaje, bo łatwiej możesz sobie dobrać bieg taki, by jechać i kręcić pedałami z ulubioną prędkością.
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Offline Drottnar

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 270
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
« Odpowiedź #5 dnia: 24 Wrz 2013, 11:57:13 »
Dobra, dobra. Stop. Nie rozpędzajmy się. Zaraz wymienię treking na szosę ;) Koła mam 28'' i z tego, co pamiętam na Krossie jeździłem szybciej. Zakładam, że to była kwestia właśnie większych blatów. Może się mylę. Może byłem lżejszy :)

Jednej rzeczy jeszcze nie rozumiem - jak się ma zmiana wielkości blatów do ich odległości od ramy? Dlaczego ta zmiana staje się tak drastyczna, że aż trzeba wymieniać suport?

Offline em c

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 493
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
« Odpowiedź #6 dnia: 24 Wrz 2013, 12:01:26 »
Bardzo możliwe, że po prostu ich nie ma, z blatami nagminny problem.


A w kwestii aluminium/stal to znajomy kupił korbę Deore (coś-tam, dopytam) i blat musiał wymieniać po jakimś niespodziewanie krótkim czasie (też mogę dopytać, wiem, same konkrety), a że Drottmar szuka czegoś do 'normalnej' jazdy to raczej więc nie liczy gramów to bym nie eksperymentował.

Offline Drottnar

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 270
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
« Odpowiedź #7 dnia: 24 Wrz 2013, 12:03:36 »
Nie, w gramy się nie bawię. Zależy mi raczej na trwałości, bo na kasie nie śpię. A mój rower sam w sobie zbyt lekki nie jest, więc się też nie będę bawił.

Zakładając po prostu wymianę korby, to co byście polecili?

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 530
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
« Odpowiedź #8 dnia: 24 Wrz 2013, 12:19:45 »
Jednej rzeczy jeszcze nie rozumiem - jak się ma zmiana wielkości blatów do ich odległości od ramy? Dlaczego ta zmiana staje się tak drastyczna, że aż trzeba wymieniać suport?

Tylna część ramy roweru rozszerza się zaraz za suportem, bo musi się tam zmieścić tylne koło. Jak masz mniejsze blaty i zmienisz na większe, może się okazać, że zaczną sobie trzeć o ramę, bo mają o kilka mm większą średnicę niż blaty dotychczas stosowane. Tam odległości między ramą, a zębami zwykle są na milimetr, góra trzy.
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Offline Drottnar

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 270
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
« Odpowiedź #9 dnia: 24 Wrz 2013, 12:31:52 »
Dobra, teraz już wiem, o co chodzi. Dzięki za wyjaśnienie.

Pozostaje aktualne pytanie, na co wymienić korbę.

Offline em c

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 493
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
« Odpowiedź #10 dnia: 24 Wrz 2013, 12:32:05 »
Wymiana korby miałaby też ten plus, że support kupiłbyś od razu pod nią, więc odpadłyby przygody z ponownym bieganiem do sklepu.

Co do modelu to ekspertem nie jestem, ja od jesieni 2009 mam wspomnianą korbę Shimano (rower na podwórku, więc nie mogę sprawdzić modelu), chyba z grupy Acera i w marcu 2012, czyli po +/- 15 tys. km. musiałem zmienić środkowy blat bo nowy już nie chciał przyjmować nowego łańcucha (łańcuchy wymieniałem raz na sezon, nie bawiłem się w rotowanie kilku). Pamiętam tyle, że brat, który jeździł chyba na Sramie (edit: raczej Suntourze) był zaskoczony, że jest tak twarda, tzn. że się nie ugina. Perspektywiczny plus będzie taki, że w razie potrzeby blaty najpewniej dostaniesz.
Gdybyś liczył kasę to sądzę, że na pewno sensownie będzie kupić przerzutkę z niższej grupy niż XT Shadiow (tutaj są opinie generalne) a zaoszczędzoną kasę włożył w korbę, na pewno nie kupuj jakichś najtańszych, a te z najwyższych grup są nastawione bardziej na obniżanie wagi, niż przedłużenie trwałości, więc też bym sobie odpuścił.
« Ostatnia zmiana: 24 Wrz 2013, 12:51:44 wysłana przez em c »

Offline Drottnar

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 270
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
« Odpowiedź #11 dnia: 24 Wrz 2013, 12:36:03 »
To jakbyś mógł sprawdzić, jaką masz korbę, to będę wdzięczny. Rzeczywiście, chcę celować w trwałość ale niekoniecznie bawić się w obniżanie masy.

Offline em c

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 493
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
« Odpowiedź #12 dnia: 24 Wrz 2013, 13:03:51 »
jako że prokrastynacja to moje hobby, wydaje mi się, że to jest ta korba (tu wersja dla kaset 9tek)

http://allegro.pl/korba-shimano-acera-fc-m391-48-38-28-cross-9-rzedo-i3520981296.html


Oprócz dodatkowych ząbków najpewniej zyskasz też trochę dłuższe ramię, co łącznie jednak robi różnicę.



I pytanie ogólne ale chyba głownie do Raffiego: niektóre korby opisane są jako współpracujące z kasetami 8/9 przełożeń, jak to możliwe, skoro na chłopski rozum 9tki powinny być trochę cieńsze, bo taki jest łańcuch?

edit: trochę poczytałem, i generalnie różnice są na tyle małe, że można je zignorować, chociaż niektórzy piszą o tym, że jednak jakieś zauważalne różnice są.


http://www.sheldonbrown.com/speeds.html
« Ostatnia zmiana: 24 Wrz 2013, 13:55:09 wysłana przez em c »

Offline Drottnar

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 270
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
« Odpowiedź #13 dnia: 24 Wrz 2013, 13:05:36 »
O! I ta korba mi się bardzo podoba. I cenowo i jeśli chodzi o wielkość zębatek.

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 530
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
« Odpowiedź #14 dnia: 24 Wrz 2013, 14:15:39 »
I pytanie ogólne ale chyba głownie do Raffiego: niektóre korby opisane są jako współpracujące z kasetami 8/9 przełożeń, jak to możliwe, skoro na chłopski rozum 9tki powinny być trochę cieńsze, bo taki jest łańcuch?

edit: trochę poczytałem, i generalnie różnice są na tyle małe, że można je zignorować, chociaż niektórzy piszą o tym, że jednak jakieś zauważalne różnice są.

Specem nie jestem, ale generalnie korbę na 9 spokojnie można stosować do napędów na 8 - węższe ząbki przyjmują szerszy łańcuch. Tak mam u siebie w poziomie jednym (napęd na 8, korba na 9) i drugim (napęd na 9, korba na 10). W druga stronę teoretycznie może być gorzej, tu się nie wypowiem jak w praktyce bo nie próbowałem.

O! I ta korba mi się bardzo podoba. I cenowo i jeśli chodzi o wielkość zębatek.

Do tej korby weź przerzutkę Alivio, jeśli chcesz mieć w miarę tanio. Do tego kaseta i łańcuch Alivio i powinieneś być zadowolony.
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)