weźmy się i zróbcie
Jakiś wzorzec - możecie zgłaszać poprawki i ewentualnie wysyłać. Jeśli chcecie drogą oficjalną, wystarczy wysłać maila z podaniem adresu zamieszkania i nazwiska.
beata.bublewicz@sejm.plSzanowna Pani Poseł,
Zwracam się z prośbą o ponowne rozważenie pomysłu zmian w ustawie Prawo o Ruchu Drogowym dotyczących rowerzystów. Uważam, że zmiana polegająca na nałożeniu na rowerzystów obowiązku zatrzymania się przed przejazdem rowerowym, nawet na zielonym świetle, nie będzie skutkowała poprawą bezpieczeństwa rowerzystów, będzie natomiast prawdopobobnie zniechęcać do wyboru roweru jako środka komunikacji oraz jedynie umacniać negatywne przyzwyczajenia kierowców.
1. Zmiana skutkować będzie ewentualną penalizacją rowerzystów w przypadku kolizji na przejazdach rowerowych wynikających z nieustąpienia pierwszeństwa przez samochoód. W razie kolizji, kierowca będzie mógł tłumaczyć się, że rowerzysta nie dopełnił obowiązku zatrzymania się przed przejazdem.
2. Obowiązek zatrzymania się przez rowerzystę przed przejazdem będzie powodował sytuacje zbliżone do obecnej sytuacji pieszych na przejściach: piesi muszą cierpliwie czekać, aż jakiś kierowca "zlituje się" i zatrzyma przed przejściem. Zmiana spowoduje, że większość kierowców nie będzie nawet zwalniać przed przejazdami.
3. Zatrzymanie się rowerzysty łączy się z wysiłkiem ponownego rozpędzania, inaczej niż w przypadku kierowców samochodów. Spowoduje to zmniejszenie atrakcyjności roweru jako środka komunikacji w miastach, co pośrednio może prowadzić do problemów z dalszym przyrostem liczby samochodów w miastach (brak miejsc parkingowych, konieczność poszerzania ulic, etc.)
4. Kraje Europy Zachodniej jak Holandia czy kraje skandynawskie starają się jak najbardziej ułatwić rowerzystom jeżdżenie - wprowadza się ustawodawstwo pozwalające przejeżdżać skrzyżowania na czerwonym świetle, bez zatrzymania. W żadnym przypadku nie nakazuje się rowerzystom zatrzymywać, ani nawet zwalniać, na zielonym świetle.
Uważam, że drogą do poprawy bezpieczeństwa powinna być raczej edukacja kierowców, poprawa skuteczności egzekucji obecnego prawa oraz ewentualne podwyższenie wysokości kar.
Z poważaniem,