Jest też poradnik http://dzwonek2013.pl/wp-content/uploads/ZDM_PORADNIK_BEZPIECZNEGO_ROWERZYSTY_KAMPANIA_DZWONEK2013.pdf Znalazło się tu kilka sensownych porad. Ale tylko rzuciłem okiem i się nie wczytywałem.
Ogólnie dobre - dla początkującego. Jednak im dalej w las tym więcej drzew. Zaraz zapytam ZDM, dlaczego podają informacje niezgodne z prawem i zachęcają do jego łamania.
1. W opisie znaku C-13/16: "To połączone na jednej tarczy znaki C-13 i C-16". Stwierdzenie jest nieprawdziwe. Rozporządzenie o znakach i sygnałach wyraźnie mówi że jest to znak (liczba pojedyncza) a nie "połączone znaki". Z rozporządzenia: "Na znaku tym (znowu l.p. - przypis mój) umieszcza się jednocześnie
symbole (wytłuszczenie moje) znaków C-13 i C-16".
2. Według dokumentu (tak, ten poradnik to dokument urzędowy): na drodze dla rowerów i pieszych należy ustąpić pierwszeństwa pieszym a tymczasem trzeba ustąpić miejsca (PoRD, Art.33.1) - różnica taka że w pierwszym przypadku trzeba "powstrzymać się od ruchu aby nie zmusić pieszego do zwolnienia kroku, przyspieszenia kroku, zatrzymania się w tych miejscach, w których przysługuje mu pierwszeństwo" a w drugim po prostu zjechać pieszemu z drogi. Podobnie jak mamy obowiązek zjechać z fragmentu jezdni położonej na torowisku ustępując miejsca pojazdom szynowym, nawet jeśli poruszają się w tym samym kierunku co my.
Z tego co wyżej oraz z Art.29.2.2 PoRD ("Zabrania się: (...) używania sygnału dźwiękowego na obszarze zabudowanym, chyba że jest to konieczne w związku z bezpośrednim niebezpieczeństwem") wynika jasno, że
nie wolno "rozganiać" pieszych dzwonkiem - mają prawo iść "drogą dla pieszych i rowerów" (taka jest nazwa znaku C-13/16 wg rozporządzenia o znakach i sygnałach drogowych).