Autor Wątek: Przyciski na przejazdach rowerowych niezgodne z prawem  (Przeczytany 19020 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline gromanik

  • Moderatorzy działów
  • *****
  • Wiadomości: 817
  • Płeć: Mężczyzna
    • Białołęka dla rowerów
Przyciski na przejazdach rowerowych niezgodne z prawem
« dnia: 26 Mar 2010, 11:45:54 »
http://www.miastadlarowerow.pl/index_wiadomosci.php?dzial=2&kat=8&art=6

Cytat: Miasta dla rowerów
Przyciski na przejazdach rowerowych niezgodne z prawem
08 marca 2010


Praktyka stawiania przycisków na przejazdach rowerowych w celu detekcji cyklistów jest bardzo powszechna. Detektory ręczne znaleźć można na większości przejazdów, nierzadko z lewej strony. Tymczasem okazuje się, że zmuszanie rowerzystów do podjeżdżania i naciskania przycisków jest niezgodne z obowiązującym prawem, a mianowicie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. W załączniku nr 3 zawarto definicję detektora:
Detektor - element wykrywający ruchy poszczególnych uczestników ruchu (pojazdów lub pieszych) którego działanie polega na wytworzeniu sygnału przy każdym wykryciu uczestnika ruchu znajdującego się w strefie detekcji. Sygnał wytwarzany jest automatycznie w przypadku pojazdów, a w sposób wymuszony lub automatyczny w przypadku pieszych. Detektory dzielą się na ręczne (przyciski sterownicze) i działające samoczynnie (indukcyjne, magnetyczne, podczerwone, mikrofalowe, radarowe, laserowe, rezonansowe, radiowe, wideo, zbliżeniowe i podobne). (...)

Z treści rozporządzenia jasno wynika, że detekcja za pomocą przycisków może być stosowana tylko w przypadku pieszych, zaś zgodnie z art. 2 ust. 47 Prawa o Ruchu Drogowym rower jest pojazdem. Czas na dostosowanie infrastruktury do przyjętego w 2003 roku przepisu minął. Wniosek jest prosty: każdy detektor ręczny napotkany na przejeździe rowerowym jest nielegalny i z powodzeniem może zostać zaskarżony.

Źródło: http://www.rowerowy.bialystok.pl/index.php?art=1164

Ja ze swojej strony dodam, że w Czerwonej książeczce, czyli "Szczegółowych warunkach technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunkach ich umieszczania na drogach" w załączniku nr 3 (Szczegółowe warunki techniczne dla sygnałów drogowych i warunki ich umieszczania na drogach") w 3.3.4 jest wprost napisane, że detektory mają służyć do wykrywania rowerów, więc nie trzeba się nawet odnosić do PoRD, żeby to udowodnić:

Urządzenia detekcyjne dla pojazdów występujące w postaci wbudowanej w nawierzchnię powinny zapewniać regulację czułości w zakresie od wykrywania pojedynczych obiektów o niewielkich rozmiarach (np. rowerów) do pojazdów samochodowych, także w pobliżu wbudowanych w nawierzchnię, lub pod nią mas metalowych (szyny tramwajowe, ciepłociągi, itp.)
« Ostatnia zmiana: 26 Mar 2010, 11:46:55 wysłana przez gromanik »

Offline adriansocho

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 614
  • Płeć: Mężczyzna
  • All terrain, all mountain.
    • Profil na fejsie
Odp: Przyciski na przejazdach rowerowych niezgodne z prawem
« Odpowiedź #1 dnia: 08 Cze 2010, 11:09:23 »
Grzegorzu, co w takim razie robimy? Będziemy wysyłać pisma do ZDM w sprawie przycisków na napotkanych przejazdach?

Swoją drogą przyszedł mi do głowy pomysł na zmniejszenie uciążliwości tych przycisków - zwłaszcza dla tych przejazdów gdzie jest prosty przejazd DDR przez drogę, i jest zielone dla samochodów dopóki się przycisku nie naciśnie - dać przycisk kilkanaście metrów przed skrzyżowaniem. Przejeżdżając obok przycisku, naciskamy go i dotaczamy się do skrzyżowania.
AdrianSocho

Offline gromanik

  • Moderatorzy działów
  • *****
  • Wiadomości: 817
  • Płeć: Mężczyzna
    • Białołęka dla rowerów
Odp: Przyciski na przejazdach rowerowych niezgodne z prawem
« Odpowiedź #2 dnia: 14 Cze 2010, 19:22:00 »
Myślę, że to musiałaby być forma przycisku, która dałaby się nacisnąć przy jakiejś prędkości jazdy i to mogłoby być trudne do wykonania...

Lepiej stosować detekcję zdalną, która jest już w Warszawie znana:
http://www.zm.org.pl/?a=detekcja_gwiazdzista-09b
lub eliminować potrzebę wciskania przycisku poprzez zmiany programów sygnalizacji.

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 530
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Przyciski na przejazdach rowerowych niezgodne z prawem
« Odpowiedź #3 dnia: 15 Cze 2010, 15:30:51 »
Grzegorzu, co w takim razie robimy? Będziemy wysyłać pisma do ZDM w sprawie przycisków na napotkanych przejazdach?

W zasadzie tak powinno się robić. Nie mają prawa tych przycisków montować i używać nawet tam, gdzie już są. Domaganie się przestrzegania prawa przez urzedników to żadna ekstrawagancja. Z resztą musze przyznać, że do przestrzegania prawa jest urzędników zmusić najłatwiej.

Tam gdzie ja jeżdżę przyciski już nie są używane. Ale nie będę pisał i wysyłał pism za wszystkich ;-)

Swoją drogą przyszedł mi do głowy pomysł na zmniejszenie uciążliwości tych przycisków

Nie ma co poprawiać nielegalnego gówna. Trzeba robić od razu dobrze.

Zwłaszcza, że wyłączenie przycisku i przejście na cykl stały, przychodzi łatwiej niż przygotowanie kosztownego projektu budowlanego i przekopanie kilkudziesięciu metrów drogi z każdej strony skrzyżowania, by przyciski przenieść.
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Offline mateyko

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 449
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Przyciski na przejazdach rowerowych niezgodne z prawem
« Odpowiedź #4 dnia: 27 Cze 2010, 01:52:07 »
Spotkałem parę miejsc gdzie są takie przyciski. Wymieniać? ;]

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 530
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Przyciski na przejazdach rowerowych niezgodne z prawem
« Odpowiedź #5 dnia: 27 Cze 2010, 09:49:51 »
Spotkałem parę miejsc gdzie są takie przyciski. Wymieniać? ;]

Tak, najlepiej w piśmie do ZDM, bo wymienienie tutaj nic nie zmieni.
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Offline `L`

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 483
  • Płeć: Mężczyzna
  • Nie jeżdżę szybko. Jeżdżę dokładnie.
Odp: Przyciski na przejazdach rowerowych niezgodne z prawem
« Odpowiedź #6 dnia: 25 Wrz 2010, 13:16:02 »
Dostałem odpowiedź na prośbę o zmiany przy Sanguszki. Generalnie bla-bla z którego nic nie wynika - opisano stan obecny.

http://img96.imageshack.us/img96/3055/zdm01sm.jpg

Z tego co wiem, inżynier ruchu to komórka ZDM, do której wysłałem pismo. Robią ze mnie idiotę każąc pisać bezpośrednio do niego? Czy to może mój błąd, że nie dopisałem "do wiadomości: inżynier ruchu"?

Czy z tej odpowiedzi wynika, że oprócz jednej uszkodzonej sygnalizacji zamierzają dołożyć nam drugą?

Oczywiście będę pisał dalej. I nie jedno pismo ale dwa - do ZDM (z pytaniem czy nie jest tak, że inżynier działa w strukturach ZDM i czy moim obowiązkiem jest organizowanie pracy ZDM) i bezpośrednio do inżyniera. Jeśli macie jakieś rady albo sugestie jak to dalej pchać, to napiszcie.
"governments will use whatever technology is available to them to combat their primary enemy - which is their own population" - Noam Chomsky

mplonski

  • Gość
Odp: Przyciski na przejazdach rowerowych niezgodne z prawem
« Odpowiedź #7 dnia: 25 Wrz 2010, 16:13:10 »
inżynier ruchu pracuje w biurze drogownictwa i komunikacji, a nie zdm'ie ;-)

inżynier ruchu jest zarządcą ruchu w wa-wie, zdm i inne zarządcami dróg.

Offline `L`

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 483
  • Płeć: Mężczyzna
  • Nie jeżdżę szybko. Jeżdżę dokładnie.
Odp: Przyciski na przejazdach rowerowych niezgodne z prawem
« Odpowiedź #8 dnia: 25 Wrz 2010, 20:45:32 »
inżynier ruchu pracuje w biurze drogownictwa i komunikacji, a nie zdm'ie ;-)

inżynier ruchu jest zarządcą ruchu w wa-wie, zdm i inne zarządcami dróg.

OK, dzięki za info, dopiero :) zaczynam. W takim razie strona ZDM wprowadza w błąd - patrz punkt: "Sprawy załatwiane w Zarządzie Dróg Miejskich" [1] .

[1] http://www.zdm.waw.pl/informacje/odpowiedzi-na-pytania-interesantow.html
"governments will use whatever technology is available to them to combat their primary enemy - which is their own population" - Noam Chomsky

mplonski

  • Gość
Odp: Przyciski na przejazdach rowerowych niezgodne z prawem
« Odpowiedź #9 dnia: 25 Wrz 2010, 21:17:35 »
ZDM najwyżej może skierować nowy projekt organizacji ruchu z innym cyklem, ale takie sprawy najlepiej załatwiać od razu u inżyniera ruchu - jest najszybciej i piszesz do osoby, która zajmuje się całym ruchem w wa-wie.

Offline mateyko

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 449
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Przyciski na przejazdach rowerowych niezgodne z prawem
« Odpowiedź #10 dnia: 21 Cze 2011, 00:23:52 »
Do kogo w takim razie pisać pismo gdy napotkam przycisk na przejeździe rowerowym?

Offline `L`

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 483
  • Płeć: Mężczyzna
  • Nie jeżdżę szybko. Jeżdżę dokładnie.
Odp: Przyciski na przejazdach rowerowych niezgodne z prawem
« Odpowiedź #11 dnia: 29 Cze 2011, 17:39:07 »
Do kogo w takim razie pisać pismo gdy napotkam przycisk na przejeździe rowerowym?

W Warszawie do Inżyniera Ruchu - Solec 48, 00-382 Warszawa.

http://bip.warszawa.pl/Menu_podmiotowe/Biura_Urzedu/BD/j_galas.htm
           
"governments will use whatever technology is available to them to combat their primary enemy - which is their own population" - Noam Chomsky

Offline mateyko

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 449
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Przyciski na przejazdach rowerowych niezgodne z prawem
« Odpowiedź #12 dnia: 29 Cze 2011, 20:20:03 »
Jeszcze jedno pytanie. Skąd mam wiedzieć czy w danym miejscu na 100% jest przejazd rowerowy czy nie?


Offline kaczor1

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 734
    • www.kaczor2.blogspot.com
Odp: Przyciski na przejazdach rowerowych niezgodne z prawem
« Odpowiedź #13 dnia: 29 Cze 2011, 20:43:23 »
Jeszcze jedno pytanie. Skąd mam wiedzieć czy w danym miejscu na 100% jest przejazd rowerowy czy nie?

Mówią nam o tym znaki.
 
Widoczny od strony kierowcy samochodu, znak pionowy
http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Znak_D-6b.svg&filetimestamp=20070104195951
 
Oraz, znak poziomy P-11 http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Znak_P-11.svg&filetimestamp=20080906221430  , który również jest w pierwszym poście tego wątku.
 
IX Zlot Rowerów Poziomych Bełchatów 2016


"30 ucisków 2 wdechy. Bo poza życiem w internecie istnieje to prawdziwe, które czasem na chwilę się zatrzymuje"
Autor nieznany

Offline mateyko

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 449
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Przyciski na przejazdach rowerowych niezgodne z prawem
« Odpowiedź #14 dnia: 06 Lip 2011, 03:12:40 »
Jeszcze jedno pytanie. Skąd mam wiedzieć czy w danym miejscu na 100% jest przejazd rowerowy czy nie?

Mówią nam o tym znaki.
 
Widoczny od strony kierowcy samochodu, znak pionowy
http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Znak_D-6b.svg&filetimestamp=20070104195951
 
Oraz, znak poziomy P-11 http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Znak_P-11.svg&filetimestamp=20080906221430  , który również jest w pierwszym poście tego wątku.

Czy prawidłowym jest rozumowanie że aby stwierdzić że jest gdzies przejazd muszą być oba te znaki czy wystarczy jeden z nich?

Czy sygnalizacja świetlna z rowerkiem jest jakims wyznacznikiem przejazdu dla rowerów czy jest to opcjonalny dodatek?