Warszawska Masa Krytyczna

Inne sprawy rowerowe => Sprzęt => Wątek zaczęty przez: Szczurek w 01 Kwi 2012, 16:07:50

Tytuł: Opony
Wiadomość wysłana przez: Szczurek w 01 Kwi 2012, 16:07:50
Nigdzie nie znalazłem takiego tematu więc pytam. Na codzień pokonuje drogę około 30 kilometrów na rowerze szosowym ze wgl. na to którędy jeżdze i że potrzebuje szybko jeździć (może przejdę na poziom ale nie w ty rzecz) w ciągu miesiąca jeżdze około 700 km w ciągu sezonu do 4000 km. Do tej pory jeździłem na oponach firmy CST Czar za 35 zł opona starczała na miesiąc. Lecz mam takie pytanie do was jaką oponę wybrać aby w Miarę długo wytrzymała. 28 cali opory toczenia i waga nie mają dla mnie znaczenia. Ważna jest wytrzymałość na przebicia i kilometry.


Pozdrawiam
Piotrek
Tytuł: Odp: Opony
Wiadomość wysłana przez: persson w 01 Kwi 2012, 16:52:46
Jeżdżę (tylko w rozmiarze 26") na Maxxisach Columbiere.  Przejechałem na nich około 3tys i jeżeli chodzi o ścieranie to na razie nie zauważyłem zużycia, także jest ok. Dosyć często jednak łapie na nich snake-i, ale u mnie to może być kwestia obręczy, która jest z niskiej pułki, bardzo miękka i to może być powodem. W tej cenie wydaję mi się warta polecenia. Jeżeli coś z większym bieżnikiem bardziej na co dzień i wejdzie ci w ramę to  polecam Chwalbego Marathony. Zerknij jeszcze tu:: http://forum.masa.waw.pl/index.php?topic=409.msg4204#msg4204 (http://forum.masa.waw.pl/index.php?topic=409.msg4204#msg4204)           http://forum.masa.waw.pl/index.php?topic=993.msg17555#msg17555 (http://forum.masa.waw.pl/index.php?topic=993.msg17555#msg17555) 
 
Tytuł: Odp: Opony
Wiadomość wysłana przez: Rano1 w 01 Kwi 2012, 17:50:54
Kilka lat temu przerzuciłem się z chińskiego g. na opony Schwalbe, z polecenia WMK  :)
Moje doświadczenia co do tych ...indonezyjskich opon:
Schwalbe Marathon Cross - kilka ładnych tysięcy km zrobiłem na tyle, dopiero w 3 sezonie złapała kolca od żywopłotu (warstwa antyprzebiciowa pomaga, bo wcześniej wielokrotnie zdarzyło mi się najechać na jakieś szkło). Potem przerzuciłem tą oponkę na przód, a na tył założyłem Schwalbe Land Cruiser - niedrogi, jak na Schwalbe półslick. Te oponki jeżdżą do dziś, ale już w rodzinie.
W moim nowym rowerze mam Racing Ralph. Na pewno nie są złe, ale nieco przereklamowane. Ostatnio złapałem na tyle kapcia i się przekonałem, że są to opony mięciutkie. A rozumiem, że mówimy o ogumieniu do codziennej jazdy, nie zaś do wyścigów.

Szkoda, że Polacy sami wykończyli Dębicę. Kiedyś opony produkowało się o wiele trwalsze i jeździło się na nich czasem i dłużej niż dekadę.
Tytuł: Odp: Opony
Wiadomość wysłana przez: Szczurek w 01 Kwi 2012, 21:17:48
Nie na wyścigi ale po modlińskiej codziennie pokonuje  nie najmiejsze kawałki z nienajmiejszą prędkością, a zdażają się także wyjazdy dalekie po 100 km w jedną strone czy 200
Teraz korzystam z tych http://www.wiggle.co.uk/cst-czar-road-tyre/ (http://www.wiggle.co.uk/cst-czar-road-tyre/) gdyby nie konieczność wymiany co tysiąc km nie zmieniał bym ich
Tytuł: Odp: Opony
Wiadomość wysłana przez: SeBeQ w 02 Kwi 2012, 01:13:53
Cytat: Szczurek
potrzebuje szybko jeździć
Ten txt nie jest kompatybilny z tym poniżej :P

Cytat: Szczurek
Do tej pory jeździłem na oponach firmy CST Czar za 35 zł opona starczała na miesiąc
Współczujemy :)

Cytat: Szczurek
28 cali opory toczenia i waga nie mają dla mnie znaczenia. Ważna jest wytrzymałość na przebicia i kilometry
Osobiście śmigam na Conti GP 4000 S, ale ostatnia wersja, którą kupiłem jest ciut słabsza od poprzedniej (albo zmniejszyli jej MTTF). Poprzednia zrobiła 22kkm, byłem z niej bardzo zadowolony i ze względu na swoje własności nabyłem kolejną parę.
Jeśli nie masz uprzedzeń do niemieckich firm to z Continental'a możesz nabyć modele City Contact, City Ride (60zł, 650g), Sport Contact (85zł, 400g), Ultra Sport (90zł, zwijana około 250g) - http://tiny.pl/hpc6l (http://tiny.pl/hpc6l)
Tytuł: Odp: Opony
Wiadomość wysłana przez: Raffi w 02 Kwi 2012, 08:37:23
Do tej pory jeździłem na oponach firmy CST Czar za 35 zł opona starczała na miesiąc.

Chłopie wiej od CST jak najdalej się da. CST rozszyfrowuje się jako CIENKA SŁABA TANIA albo jak wolisz CHINA SHIT TIRE. Miałem jeden komplet, rozpadł się po pół roku - nigdy więcej.

Ze swoich doświadczeń polecić mogę opony turystyczne Schwalbe. Jeżdżę na Marathonie i TerraCruiserze i to są mocne, trwałe i dobre opony. Niestety ciężkie, bo gęsty oplot i wkładka antybrzebiciowa swoje ważą. Niestety to chyba raczej nie jest wybór do kolarki.

Szkoda, że Polacy sami wykończyli Dębicę. Kiedyś opony produkowało się o wiele trwalsze i jeździło się na nich czasem i dłużej niż dekadę.

No nie wiem. Długo jeździłem na Dębicy, kilka kompletów GT600 zajeździłem. Zwykle wytrzymywały 2-3 lata. Nie to, że się ścierały czy rozpadały później, ale guma twardniała i drastycznie spadała przyczepność opony - za każdym razem zmieniałem je na nowe mając jeszcze z 3mm bieżnika i jakąś ekstremalną sytuację, gdzie opona przestała trzymać podłoża.

Plus Dębica nie robiła absolutnie żadnego fajnego semislicka. I była cholernie ciężka. Także to nie tak, że te opony nie miały wad. One były dobre do zastosowań użytkowych, ale jak ktoś lubił szybko i daleko, to nie był dobry wybór.

potrzebuje szybko jeździć

No właśnie - muszę to napisać - próba poprawy osiągów w kolarce poprzez zmianę opony nie da Ci zbyt wiele. Największe rezerwy drzemią w aerodynamice.
Tytuł: Odp: Opony
Wiadomość wysłana przez: adriansocho w 02 Kwi 2012, 14:19:19
Do tej pory jeździłem na oponach firmy CST Czar za 35 zł opona starczała na miesiąc.

Może to jakiś słaby model, albo robisz jakiś błąd w użytkowaniu? Mój komplet semislicków CST 26" za 25 PLN/szt. służy mi już ponad dwa lata. Żeby się nie okazało, że kupujesz inne opony i się okazuje, że starczają na tyle samo, co te CST....
Tytuł: Odp: Opony
Wiadomość wysłana przez: Szczurek w 02 Kwi 2012, 15:30:26
CST na sto procent bo kupuje od jednego z większych dystrybutorów. Hurtownia K7 jabłonna. pomyśle teraz o tych pirelkach co ktoś tu polecił. A opony michelina ? dobre są ?
Tytuł: Odp: Opony
Wiadomość wysłana przez: Raffi w 02 Kwi 2012, 15:36:19
A opony michelina ? dobre są?

Używałem ich ponad dekadę temu, więc to co piszę może już być dawno nieaktualne. Generalnie nie byłem zadowolony - opony co prawda nieźle trzymały, ale dość szybko się zużywały. No i były CHOLERNIE drogie.

Ale jak piszę, moja ostatnia przygoda z Miśkiem była ponad dekadę temu, więc lepiej nie opieraj się wyłącznie na mojej opinii.
Tytuł: Odp: Opony
Wiadomość wysłana przez: SeBeQ w 03 Kwi 2012, 00:31:40
Cytat: Szczurek
pomyśle teraz o tych pirelkach co ktoś tu polecił
Kto wykupił markę Pirelli i trzaska opony rowerowe?
Tytuł: Odp: Opony
Wiadomość wysłana przez: Szczurek w 03 Kwi 2012, 00:46:42
Cytat: Szczurek
pomyśle teraz o tych pirelkach co ktoś tu polecił
Kto wykupił markę Pirelli i trzaska opony rowerowe?


Sory Pirelle z Continentalem mi się pomyliły
Tytuł: Odp: Opony
Wiadomość wysłana przez: Bear w 03 Kwi 2012, 13:13:25
miałem przy szosie Continentale i zmieniłem szybko na maxisy, tylko nie pamiętam modelu a to ma znaczenie, w każdym razie drogie były, ale 2 lata przód bez kapcia, tył chyba z rok, czyli do przyjęcia, zwłaszcza że kapeć był z winy ch....ej dętki. Dla tego czytając n-ty raz z kolei opinie o oponach wydaje mi się że optymalne będą Shwalbe, Maxisy mają różne opinie, często że kapciowe, Continentale wysiadały przy zmianach pór roku i odwilżach, kiedy to sporo tłuczonego szkła na drogach.

mam model maxxisa:

http://allegro.pl/opona-opony-maxxis-detonator-700x28-2012-i2148734719.html (http://allegro.pl/opona-opony-maxxis-detonator-700x28-2012-i2148734719.html)

rozmiar bardziej trekking niż szosa, ale się sprawdza. Cena jak widać.
Tytuł: Odp: Opony
Wiadomość wysłana przez: wit w 08 Kwi 2012, 11:07:51
Jak kiedyś napisałem, że na swoich oponach robię ok 4000 km, to ktoś tu się nabijał, że to pewnie Kendy albo inne badziewie.
No i OK, jeżdżę na Kendach. Dane były nieścisłe, przebieg na jednym komplecie to ok. 6000 km (przeliczyłem jeszcze raz), zatem starczają na ciut dłużej niż sezon.
Jeździłem już na różnych, w tym Micheliny za ponad 100 zł/sztuka, i na jakichś Schwalbe po 60 zł, zawsze mniej więcej to samo. Jestem dość ciężki i po prostu po tych kilku tysiącach opona ma kilka drobnych przecięć - szkło na jezdni czy na ścieżce. Wytarcie bieżnika po takich przebiegu było wyraźne, choć jeszcze nie totalne.
Na Kendach K196 jeżdżę już wiele sezonów, jak trochę poszukać albo przymusić właściciela sklepu do ściągnięcia paru sztuk od importera, to kosztują nie więcej niż 40 zł i nie są moim zdaniem w niczym gorsze od tych droższych opon. Nie używałem natomiast opon z dodatkową warstwą, o których pisze ktoś powyżej.
Tytuł: Odp: Opony
Wiadomość wysłana przez: Bear w 10 Kwi 2012, 09:56:28
tylko że chyba tu chodzi o szosowe kapcie? W slikach albo w semi nie ma o się wytrzec :0)
Maxisy mam 2 tzw sezony czyli przejechały ok. 12 000, myślę że do 20 dojadą. Continentale miały przebieg całościowy nieznany, ja zrobiłem z 4 - 5 tys, i mimo optycznie dobrego wyglądu pofrunęły do śmieci.
Tytuł: Odp: Opony
Wiadomość wysłana przez: MarioG w 10 Kwi 2012, 10:12:04
Oj w semislickach jest co się wytrzeć :P ja na tylnym kole mam jakąś Kende semislicka 26x2 i wczoraj w Kabackim mialem już poślizgi na wszystkim co nie było suche i twarde :) po asfalcie za to jest super :P
Tytuł: Odp: Opony
Wiadomość wysłana przez: MYSH w 12 Kwi 2012, 11:42:47
ja jadę na 26'' ale mogę polecić Schwalbe Marathon, i mimo że jeżdzę dużo to po 7000 nie widać śladu zużycia, nie mówiąc o żadnym przebiciu i to polecam:)


Co do nazwy drogi i jazdy... jakbym siebie widział :) do roboty 30 km... , po modlińskiej,... czasem wypady po 100km... Szczurek... ;)


Nie wiem czy to aby nie ja pisałem po pijaq :)
Tytuł: Odp: Opony
Wiadomość wysłana przez: Szczurek w 15 Kwi 2012, 11:39:45
teraz zmiana szkoły to będę miał dłuższą trase :P 20 w jedną strone :P Mam nadzieje że za 2 tygodnie uda mi się kupić opony do kolarzówki. Bo w tym tygodniu kupuje drugi rowerek
Tytuł: Odp: Opony
Wiadomość wysłana przez: MYSH w 15 Kwi 2012, 13:54:29
jak na dłuższe trasy to polecam poziomke, szoszon wymieka :)
ja po zmianie pracy mam zamiast 17 w jedna ponad 60 wiec się mimo wszystko wspieram SKM +ROWER
Tytuł: Odp: Opony
Wiadomość wysłana przez: robertrobert1 w 02 Cze 2012, 21:05:57

Plus Dębica nie robiła absolutnie żadnego fajnego semislicka. I była cholernie ciężka. Także to nie tak, że te opony nie miały wad. One były dobre do zastosowań użytkowych, ale jak ktoś lubił szybko i daleko, to nie był dobry wybór

Ja slickowę Dębicę używałem awaryjnie do sakwiarstwa. Tu także poległa. Ma zbyt miękkie ścianki i strasznie duże opory toczenia powstają pod większym ciężarem.
Tytuł: Odp: Opony
Wiadomość wysłana przez: Libr w 09 Gru 2012, 17:04:45
Witam,

Potrzebuje opon do obręczy Merida comp V-Pair z modelu roweru Speeder t2 na zimę te co są obecnie nie nadają się. W piątek wracając z pracy miałem wrażenie jak bym jechał na istnym lodzie. Szukam coś pomiędzy silickami a małym bieżnikiem :) (nie interesują mnie typowe terenowe gdyż 70% trasy do tyrki to czarny asfalt.

Najlepiej byłoby z możliwością kupienia przez internet, kosztem nawet dopłacenie.

Coś proponujecie?

Tytuł: Odp: Opony
Wiadomość wysłana przez: kultowy w 09 Gru 2012, 17:27:48
geax'y są niezgorsz - ja mam model mezcal (semislicki), szybkie i cichutkie niezwykle. zakupione w styczniu tego roku, przejechane 6 tysięcy. trochę gorzej z wytrzymałością - do końca lata było ok., ale we wrześniu i listopadzie zaliczyłem po dwa kapcie (głównie szkło).
na następne opony wybieram zdecydowanie schwalbe - nie znam nikogo kto nie był zadowolony.

i odradzam maxxisy - miałem jakiegoś półslicka (nie pamiętam modelu), w ciągu roku siedem kapci, a po sześciu tysiącach zjechane dokumentnie. to już (moim zdaniem) kendy są lepsze.
Tytuł: Odp: Opony
Wiadomość wysłana przez: Safian w 09 Gru 2012, 22:37:41
nie znam nikogo kto nie był zadowolony.

Ja jestem niezadowolony :)
Schwalbe robi coraz gorsze opony jakościowo, zresztą to nie tylko moja opinia, nawet mój Nobby Nic TLR po może 4000 km spadł z obręczy i doznał uszkodzenia rantu (przynajmniej gwarancja jest dobra, bo mi wymienili na nowego), przy czym ciśnienie nie przekraczało 2 atm a sama opona założona była prawidłowo (siedziała na ZTR Alpine), kicha straszna, dobrze, że strzeliło na postoju jak prowadziłem rower a nie gdzieś w zakręcie, albo na zjeździe... :x

Swoją drogą... Meridy Speeder mają koła 28" :P
Tytuł: Odp: Opony
Wiadomość wysłana przez: Raffi w 10 Gru 2012, 09:12:24
nie znam nikogo kto nie był zadowolony.

Ja jestem niezadowolony :)
Schwalbe robi coraz gorsze opony jakościowo, zresztą to nie tylko moja opinia, nawet mój Nobby Nic TLR po może 4000 km spadł z obręczy i doznał uszkodzenia rantu (przynajmniej gwarancja jest dobra, bo mi wymienili na nowego), przy czym ciśnienie nie przekraczało 2 atm

Może właśnie w tych 2 atm był problem. Nie jestem specem od opon bardziej terenowych tej marki, ale Marathony i Terra Cruisery Schwalbe bardzo nie lubiły jazdy z niskim ciśnieniem i najlepiej je było pompować pod maksymalne dopuszczone przez producenta ciśnienie. Jak były pompowane w dolnym zakresie dopuszczalnego ciśnienia lub poniżej, to się przedwcześnie zużywały.
Tytuł: Odp: Opony
Wiadomość wysłana przez: Safian w 10 Gru 2012, 11:52:42
Nie, po prostu była gówniana.
To była wersja TLR, więc takie ciśnienie to nic nadzwyczajnego, szczególnie że opona jeździła. Jakoś Geax Saguaro, który nie jest pod TLR z podobnym ciśnieniem z przodu przejechał 2x tyle i nadal jest dobry :P
Zresztą max dla obręczy to ~3 atm :P
Tytuł: Odp: Opony
Wiadomość wysłana przez: wit w 22 Gru 2012, 11:15:07
Nie wiedziałem, że może być zalecane tak niskie ciśnienie. U mnie część problemów z częstym przebijaniem i wnerwiająco szybkim zużyciem skończyła się, gdy zacząłem pompować opony mocniej (szosówka, 6atm). Najpierw odwiedzałem w tym celu jedyny w okolicy kompresor dający takie ciśnienie, potem nabyłem stojącą pompkę.
Co do opon Schwalbe to jakoś nie mogę potwierdzić ich jakości. Na letni wyjazd specjalnie zakupiłem trochę grubsze, Delta Cruiser chyba i po powrocie miały sparciałe (mocno popękane) boki.
Tytuł: Odp: Opony
Wiadomość wysłana przez: Raffi w 31 Gru 2012, 11:00:41
Nie wiedziałem, że może być zalecane tak niskie ciśnienie. U mnie część problemów z częstym przebijaniem i wnerwiająco szybkim zużyciem skończyła się, gdy zacząłem pompować opony mocniej (szosówka, 6atm). Najpierw odwiedzałem w tym celu jedyny w okolicy kompresor dający takie ciśnienie, potem nabyłem stojącą pompkę.

To chyba jest standard, że na tym się kończy. Mam sporo znajomych, którzy męczyli się najpierw małymi pompkami, później jeździli po mieście szukając kompresorów i wkurzali się na niesprawne końcówki i manometry, aż w końcu zanabyli stacjonarne pompki. Sam zresztą też dokładnie taką samą drogę przebyłem.


Co do opon Schwalbe to jakoś nie mogę potwierdzić ich jakości. Na letni wyjazd specjalnie zakupiłem trochę grubsze, Delta Cruiser chyba i po powrocie miały sparciałe (mocno popękane) boki.

Brzmi jakbyś kupił jakieś stare, zleżałe lub źle przechowywane egzemplarze. Producent nawet na swojej stronie ostrzega (http://www.schwalbe.com/gbl/en/technik_info/verschleiss/?gesamt=54&ID_Land=38&ID_Sprache=2&ID_Seite=146&tn_mainPoint=Technik), że niewłaściwie przechowywane opony mogą w ten sposób uszkadzać:

Cytuj
SCHWALBE tires can be stored for up to 5 years without problem, but to attain this they should be stored in a cool, dry, and, most importantly, dark place. When stored properly, even longer storage times may be possible.

If fitted on a rim, tires should always be inflated or the wheel hung up for storage. A bicycle left on flat tires for an extended period may damage the tires sidewalls.
Tytuł: Odp: Opony
Wiadomość wysłana przez: fionotron w 31 Gru 2012, 12:17:36

Brzmi jakbyś kupił jakieś stare, zleżałe lub źle przechowywane egzemplarze. Producent nawet na swojej stronie ostrzega (http://www.schwalbe.com/gbl/en/technik_info/verschleiss/?gesamt=54&ID_Land=38&ID_Sprache=2&ID_Seite=146&tn_mainPoint=Technik), że niewłaściwie przechowywane opony mogą w ten sposób uszkadzać:

Cytuj
SCHWALBE tires can be stored for up to 5 years without problem, but to attain this they should be stored in a cool, dry, and, most importantly, dark place. When stored properly, even longer storage times may be possible.

If fitted on a rim, tires should always be inflated or the wheel hung up for storage. A bicycle left on flat tires for an extended period may damage the tires sidewalls.

Mi opony Schwalbe się sprawdziły. Na tylnim kole mam założoną Schwalbe Smart Sam - taką do terenowo -podjazdowo - błotnych uciech. Przejechałem ją ok. 3 tys km. (czasami w trudnych warunkach terenowych) i jest jak Nowa.

Uważam, że jakość przechowywania opon (i to nie tylko rowerowych) ma duże znaczenie puźniej, gdy się już ich używa.

Fajnie jest że na tym forum można się czegoś ciekawego nauczyć od bardziej doświadczonych ''kolegów rowerzystów'' i pogłębić swoją ''rowerową wiedzę stosowaną''.
Mam tak i ja - że też czasami przeczytam jakiś ciekawy post Czegoś Nowego się nauczę   :)   .

Pozdro.
Tytuł: Odp: Opony
Wiadomość wysłana przez: wit w 31 Gru 2012, 14:27:31
Brzmi jakbyś kupił jakieś stare, zleżałe lub źle przechowywane egzemplarze. Producent nawet na swojej stronie ostrzega (http://www.schwalbe.com/gbl/en/technik_info/verschleiss/?gesamt=54&ID_Land=38&ID_Sprache=2&ID_Seite=146&tn_mainPoint=Technik), że niewłaściwie przechowywane opony mogą w ten sposób uszkadzać:

No cóż, kupione na Gibalskiego...
Tytuł: Odp: Opony
Wiadomość wysłana przez: Raffi w 31 Gru 2012, 15:38:12
Brzmi jakbyś kupił jakieś stare, zleżałe lub źle przechowywane egzemplarze. Producent nawet na swojej stronie ostrzega (http://www.schwalbe.com/gbl/en/technik_info/verschleiss/?gesamt=54&ID_Land=38&ID_Sprache=2&ID_Seite=146&tn_mainPoint=Technik), że niewłaściwie przechowywane opony mogą w ten sposób uszkadzać:
No cóż, kupione na Gibalskiego...

Moja rada - jak kupujesz opony, jakiekolwiek i do czegokolwiek, to postaraj się by ich w danym sklepie nie mieli na stanie i musieli sprowadzać. Wtedy jest większa szansa, że będą świeże.

Jak na oponie jest rok produkcji (w oponach samochodowych są, w rowerowych różnie z tym bywa), sprawdź i starych nie bierz.

Patrz jak opony w sklepie są składowane (powinny wisieć i być co jakiś czas obracane by się trwale nie odkształcić) i w jakich warunkach (ideał: chłodno, dość sucho, ciemno). Sklepy gdzie opony są na wystawie, na słońcu - omijaj szerokim łukiem.

I nie kupuj na początku sezonu, poczekaj tak np do czerwca, wtedy na pewno u hurtowników resztówki z poprzedniego sezonu już "zejdą" ;)
Tytuł: Odp: Opony
Wiadomość wysłana przez: wit w 31 Gru 2012, 17:42:47
Te porady są słuszne, ale częściowo niewykonalne. Opony były kupowane w lipcu, wisiały, szerszych danych z pomiarów wilgotności, temperatury i nasłonecznienia w sklepie niestety nie mam :-). Z tym sprowadzaniem na zamówienie to akurat najbardziej niewykonalne, niestety. Opony kupuję wtedy, gdy ich potrzebuję.
Tytuł: Odp: Opony
Wiadomość wysłana przez: ditu w 28 Sty 2013, 15:16:32
Podpowiedzcie co to oznacza (TPI/Stopka/Technologia: 27 TPI wire + Silkworm) widziałem z 360tpi o co tu dokładnie chodzi.
Tytuł: Odp: Opony
Wiadomość wysłana przez: Raffi w 28 Sty 2013, 20:29:55
Podpowiedzcie co to oznacza (TPI/Stopka/Technologia: 27 TPI wire + Silkworm) widziałem z 360tpi o co tu dokładnie chodzi.

TPI to informacja o gęstości oplotu, czyli specjalnej siateczki zatopionej pomiędzy warstwami gumy. W tańszych ta siateczka jest ze stali, w droższej z lżejszych materiałów (np kevlar). Generalnie im gęstszy oplot, tym trudniej przebić oponę i tym jest cięższa. Z tego co rozumiem (a mogę rozumieć źle), to oplot ma też wpływ na to jak mocno opona się odkształca, a więc na opory toczenia.

27 TPI Wire oznacza zapewne, że masz w niej oplot o gęstości 27 TPI. To pewnie lekka opona szosowa? Bo oplot ma słabiutki i leciutki, więc na pewno nie do MTB, do miasta i turystyki też bym jej nie założył :P Więcej o TPI przeczytasz sobie TUTAJ (http://www.schwalbe.com/gbl/en/technik_info/reifenaufbau/?gesamt=31&ID_Land=38&ID_Sprache=2&ID_Seite=140&tn_mainPoint=Technik).

Silkworm to wkładka silikonowa w oponie (pod bieżnikiem), takie dodatkowe zabezpieczenie przed przebiciem. Każdy producent ma na to swoją marketingową nazwę, Silkworm to nazwa zdaje się Maxxisa. Np u Schwalbe nazywa się to High Density Guard, ale zasada zawsze jest taka sama. TUTAJ (http://www.schwalbe.com/gbl/en/technik_info/pannenschutzsysteme/?gesamt=50&ID_Land=38&ID_Sprache=2&ID_Seite=138&tn_mainPoint=Technik) masz obrazek, który najlepiej tłumaczy jak to wygląda.
Tytuł: Odp: Opony
Wiadomość wysłana przez: ditu w 29 Sty 2013, 12:54:10
Raffi dzięki za odpowiedz  :D