Mit Masy Rotującej
Z lektury artykułu o fizyce roweru wiemy, że masa elementy ruszające się względem ramy roweru posiadają dwojaką naturę. Z jednej strony stanowią one oczywiście bonus do ogólnej masy roweru. Jednakże poza tym czynnikiem stanowią jeszcze element króry magazynuje energię kinetyczną związaną ze swoją masą i dodatkowo magazynuje energię kinetyczną związaną z swoim ruchem względem roweru.
[...]
Otóż, bez zanudzania całkami i innymi tego rodzaju bzdurami w obu przypadkach ? tak ruchu obrotowego jak i posuwistego, doznawane przyspieszenie, zgodnie z 2 zasadą dynamiki, jest odwrotnie proporcjonalne do masy.
Z tego możemy wysnuć wniosek, że jeżeli ograniczymy masę koła o 10%, to wpływ masy tegoż na przyspieszenie będzie o 10% mniejszy. W naszym przykładzie odchudzenie kół z 2kg do 1.8kg spowoduje, że zamiast 124J będą magazynować 112J.
Spowoduje to spadek całkowitej energii kinetycznej roweru z 2620J do 2608J, czyli spadek całkowitej energii kinetycznej o przytłaczające 0.5%.
To zaś oznacza, że prędkość maksymalną rowerzysta osiągnie 0.5% szybciej.
[...]
Zachęcam do zapoznania się z całością artykułu:
http://uzurpator.com.pl/?mit-masy-rotujacej,10Chcę jeszcze dodać, że natrafiłem na niego szukając odpowiedzi czy to możliwe, aby rowerzysta miał moment obrotowy taki sam lub większy od samochodu i... To się zgadza.
(niestety ilość obrotów na minutę w samochodach jest o wiele większa od naszej na korbach, więc szybciej nie pojedziemy na pewno a i moc jest oczywiście mniejsza ;] )