szeroka obrecz czy waska bo widzialem jest sporo rozmiarow szerokosci poza iloscia dziur po szprychy
Szersza obręcz jest bardziej odporna na rozcentrowywanie, ale cięższa i nie do każdej ramy podejdzie (w ramy szosowe może nie wejść). Tak samo z obręczami o większej liczbie komór - są mocniejsze, choć cięższe, bo jest w nich więcej aluminium. Różnice wynoszą nawet 300-500 gram na obręczy (pomiędzy lekkimi obręczami do XC a takimi do DH), ale i wytrzymałość obręczy do DH jest wielokrotnie większa niż lekkich obręczy do XC.
Analogicznie jest z większą ilością szprych. Jak masz 36, to obciążenia rozkładają się na 36 szprych i 36 miejsc w obręczy. Jak masz np. 24 szprychy, to wszystko rozkłada się na 24, więc na każdej szprysze, nyplu, otworze obręczy są 1/3 większe obciążenia. Dlatego ciężcy nie powinni bawić się w koła z małą ilością szprych, lecz brać coś na 36.
Choć wiadomo, że mniejsza ilość szprych mniej waży, więc koło z 36 szprychami będzie cięższe niż takie np. z 24
Osobiście dla kogoś ciężkiego brałbym obręcz o szerokości 32mm i 36 otworach. Taką w okolicach 600-700g. Zniesie spokojnie 130kg, pełne bagażu sakwy (25kg) i jazdę po schodach, korzeniach, czy nie do końca udany skok na krawężnik. Nawet nie powinna się od tego rozcentrować