Ogólnie przepisy stanowią, że rowery przeznaczone dla dzieci w wieku do iluś tam lat (nie pamiętam dokładnie ilu ale gabarytowo to się kończy koło 16" kółek) mają mieć całkowicie zakryty łańcuch co by Glut jeden z drugim paluszków w napęd nie wsadził. I to są przepisy obowiązujące na terenie całej UE.
Możesz podać gdzie znajdę te przepisy? Przydałyby mi się do artykułu, bo właśnie drążę temat tej kary.
W artykule nie napisano o jakie rowery chodzi. Może właśnie to chodziło o rowery dla dzieci?
Chodzi o Unibike Expedition, model na 2008 rok. Nie, to nie są rowery dla dzieci, o czym świadczą rozmiary ram (od 17" do 23"). To są klasyczne rowery ATB... a rowery ATB chyba nigdy nie miały osłon na łańcuch. Przynajmniej ja się z tym nie spotkałem, niezależnie od producenta.
Z pobieżnych informacji, które aktualnie zbieram (pierwszy raz w życiu prowadzę "śledztwo dziennikarskie") wynika, że ukaranych przez UOKiK firm jest znacznie więcej niż ta jedna, a powodem do ich karania jest norma (właściwie normy), która z definicji NIE JEST PODSTAWĄ PRAWNĄ i jest OPCJONALNA, a jednak UOKiK używa jej jako wiążącego argumentu przy stwierdzaniu, czy rower jest bezpieczny, czy nie.
Ale o tym wszystkim to się już dowiecie z moich kolejnych artykułów na Polsce na rowery. Bo będę drążył ten temat. Na oko jakieś 60-70% rowerów sprzedawanych w PL jest niezgodnych z tą normą. Norma jest płatna (tzn by poznać jej treść trzeba zapłacić), nie wiadomo do końca co w niej ejst (zdobędę treść, w ostateczności kupię ją). Nie wiadomo kto ją tworzył i na jakiej podstawie wprowadził tam akurat takie zapisy, na podstawie których dziś można dowalić w zasadzie każdemu sprzedającemu rowery w Polsce. Generalnie sprawa "śmierdzi".
Sprawdźcie sobie rowery w decathlonie, czy innym dużym zagranicznym sklepie sportowym - wszystkie rowery dla małych dzieci mają całkowicie zasłonięte łańcuchy.
Nie wszystkie, bo znalazłem w necie ileś różnych informacji o ukaraniu producentów rowerków dziecięcych za brak osłon lub osłony niepełne (np nie zakrywające tylnej zębatki).