Autor Wątek: Przeróbka MTB na rower miejski/trekkingowy.  (Przeczytany 21148 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline grape.crash

  • Początkujący
  • Wiadomości: 5
  • Płeć: Mężczyzna
Przeróbka MTB na rower miejski/trekkingowy.
« dnia: 13 Mar 2013, 12:20:22 »
Witam,

w 2007r. temu kupiłem nowy rower MTB (Merida Kalahari).
Niestety zakup nie należał do przemyślanych i rower więcej stał niż jeździł (łącznie przejechał max 200 km od chwili zakupu).

Postanowiłem go przerobić na rower miejski/trekkingowy - docelowo mam zamiar nim jeździć do pracy - łącznie "w tą i nazad" 20 km po drogach asfaltowych/ścieżkach rowerowych.

Co zmienić ? Co dokupić ?

Z góry dziękuję za rady  :)
B.



Offline darek

  • Uczestnik
  • **
  • Wiadomości: 229
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Przeróbka MTB na rower miejski/trekkingowy.
« Odpowiedź #1 dnia: 13 Mar 2013, 13:51:00 »
1. Błotniki - ale nie takie bździny dedykowane do górali, tylko normalne, szerokie i dłuuugie.
2. Bagażnik - nie jest konieczny, jeżeli nie planujesz nic troczyć, lub wolisz majdan wozić w plecaku.
3. Oświetlenie - polecam dwa sposoby (wymiennie lub łącznie) - dynamo w piaście, lampa tylna i przednia zasilana z niego, przykręcona na stałe, drugi sposób to lampki odczepiane na czas parkowania/nieużywania.
4. dzwonek.
5. opony - ja używam schwalbe smart sam 2.1 cala z ciśnieniem 5 bar.  myślę, że w miarę uniwersalne będą opony o ciągłe rzeźbie bieżnika na środku (cicha praca na asfalcie) i nieco bardziej agresywne na brzegu (teren przygodny, śnieg).
a dalej, to już kwestia potrzeb, gustu i zasobności portfela

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 530
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Przeróbka MTB na rower miejski/trekkingowy.
« Odpowiedź #2 dnia: 13 Mar 2013, 15:42:30 »
1. Błotniki - ale nie takie bździny dedykowane do górali, tylko normalne, szerokie i dłuuugie.

Błotniki pełne to podstawa. Pytanie czy rama i widelec mają odpowiednie otwory montażowe. Jak nie mają, tez się da założyć błotniki, ale trzeba sobie dorobić obejmy.

Na zimę niezłym pomysłem jest też chlapacz. Przynajmniej z przodu.


2. Bagażnik - nie jest konieczny, jeżeli nie planujesz nic troczyć, lub wolisz majdan wozić w plecaku.

Bagaznik zdecydowanie. I dobra, wodoszczelna sakwę (np Crosso Dry). Plecak na dłuższą metę jest niewygodny, pocą się plecy pod nim.


3. Oświetlenie - polecam dwa sposoby (wymiennie lub łącznie) - dynamo w piaście, lampa tylna i przednia zasilana z niego, przykręcona na stałe, drugi sposób to lampki odczepiane na czas parkowania/nieużywania.

Zależy na ile planuje się jeździć w nocy. Jak niewiele, to dynamo jest trochę takim strzelaniem z armaty do muchy ;) Wtedy zwykłe, ale dobre jakościowo lampki, wystarczą.


4. dzwonek.

Odradzam. Mało kto w aucie usłyszy dzwonienie. Osobiście używam gwizdka.

Dzwonek warto zaś mieć na pieszych - straszenie ich gwizdkiem 100dB to gruba przesada, chyba że uparcie lizą po ścieżce rowerowej całą jej szerokością.


5. opony - ja używam schwalbe smart sam 2.1 cala z ciśnieniem 5 bar.  myślę, że w miarę uniwersalne będą opony o ciągłe rzeźbie bieżnika na środku (cicha praca na asfalcie) i nieco bardziej agresywne na brzegu (teren przygodny, śnieg).

Na pewno masz rację, choć osobiście poleciłbym Terra Cruisery 1,9", albo jak ktoś raczej nie zjeżdża z asfaltu to nawet nieco węższe Marathony 1,5".


Jak ktoś jest purystą miłującym niska masę roweru, z miejskiego MTB można wywalić amortyzator przedni i zamienić go na sztywny widelec. Jak się musi nosić rower po schodach, ten kilogram mniej jest całkiem miły.
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Offline grape.crash

  • Początkujący
  • Wiadomości: 5
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Przeróbka MTB na rower miejski/trekkingowy.
« Odpowiedź #3 dnia: 13 Mar 2013, 21:19:20 »
OK w takim razie zaczne od kupna podstawowych rzeczy - blotnikow i opon.

O ile sprawa z blotnikami wydaje sie prosta - podjade do sklepu rowerowego i cos dopasuje, to kwestia opon wydaje mi sie trudniejsza. Przed chwilka sprawdzalem i seryjne opony mam w rozmiarze 26x1,95"

Czy opony zaproponowane przez Darka nie beda za szerokie ? Sam myslalem o Maxxis Detonator 26x1,5
http://allegro.pl/maxxis-detonator-26x1-50-60tpi-drut-62a-515g-i3033935929.html
Jednak jest to opona szosowa i troche obawiam sie o zachowanie roweru.

Teraz patrze na ta opone zaproponowana przez raffi'ego i calkiem fajnie wyglada :
http://allegro.pl/opona-rower-schwalbe-marathon-26x1-50-40-559-opony-i3094338098.html

I jeszcze pytanie - czy zmieniajac opony z szerokosci 1,95 na 1,5 musze zmienic dentki ?
« Ostatnia zmiana: 13 Mar 2013, 21:35:19 wysłana przez grape.crash »

Offline darek

  • Uczestnik
  • **
  • Wiadomości: 229
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Przeróbka MTB na rower miejski/trekkingowy.
« Odpowiedź #4 dnia: 13 Mar 2013, 22:35:33 »
Schwalbe maraton - owszem, fajna, obawiam sie jednak, że na warunki miejsko-terenowe to jest za mało agresywna. Jej bieżnik to w zasadzie semi slick i na piasku lub wilgotnym podłożu (a tego w ruchu miejskim będzie pod dostatkiem) będzie miała słaba przyczepność na zakrętach i przy hamowaniu. IMHO lepsza będzie ta http://allegro.pl/listing.php/search?string=schwalbe+land+cruiser&sourceid=Mozilla-search
O maxisie zapomnij, bo to slick i szkoda Twojego zdrowia i życia. Chcesz mieć rower użytkowy a nie szosowca na suchą i czystą nawierzchnię.
Szerokość seryjnej opony nie ma w zasadzie znaczenia. Istotne jest jaka jest szerokość przedniego i tylnego widelca na wysokości bieżnika opony (czyli, jaka może byc max, szerokość opony.) Jako, ze masz górala to stawiam, że zmieściłbyś tam oponę nawet 2.25 cala. Co do dętki - zobacz sam. Po zdjęciu opony, na dętce będzie nadruk z jej zakresem szerokości. Nie bój się szerokich opon. Na większe opory toczenia (koronny argument przeciwników) ja mam dość wysokie ciśnienie i tym samym małą powierzchnię styku opony a podłożem utwardzonym. Opona 1,5 cala w terenie przygodnym będzie raczej za wąska a na piachu na pewno. Ja na swojej darłem po piaszczystej, polnej drodze aż miło. Poza tym, szersza opona to też lepsza amortyzacja na krawężnikach i innych "przyjemnościach". Aha! i pamiętaj, żeby błotniki nie były węższe od opony, bo przy większej prędkości nie będą należycie cię chroniły.
powodzenia!

Offline miroslavka

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 380
  • Płeć: Kobieta
Odp: Przeróbka MTB na rower miejski/trekkingowy.
« Odpowiedź #5 dnia: 13 Mar 2013, 23:54:35 »
O ile sprawa z blotnikami wydaje sie prosta - podjade do sklepu rowerowego i cos dopasuje, to kwestia opon wydaje mi sie trudniejsza. Przed chwilka sprawdzalem i seryjne opony mam w rozmiarze 26x1,95"
Tu sprawdzisz, czy do Twoich obręczy będą pasować węższe opony - 1,5" :)

Czy opony zaproponowane przez Darka nie beda za szerokie ? Sam myslalem o Maxxis Detonator 26x1,5
http://allegro.pl/maxxis-detonator-26x1-50-60tpi-drut-62a-515g-i3033935929.html
Jednak jest to opona szosowa i troche obawiam sie o zachowanie roweru.
Ja mam semi slicki 28x1,5" i myślę, że szerokość jest wystarczająca na miasto. Nie są straszne nierówności DDR i szpary w rozjechanych płytach chodnikowych (w parku). Na lekkim piachu i błotku też dało się jechać, jednak pustynię Kalahari bym sobie odpuściła ;) Na slicka raczej bym się nie zdecydowała, a jeżdżę asfalt + kostka na DDR. Jeśli jesteś przy kości, to weź pod uwagę dopuszczalne obciążenie, bo zwykle szersze opony mają też większą ładowność ;)

Moi faworyci na wiosnę to schwalbe: cx comp, land cruiser albo hurricane w granicach szerokości 1,35"-1,6", z odblaskowym paskiem. Przy czym najbardziej chciałabym hurricane, ale za odblaski w nich każą słono płacić :( Druga w kolejności to cx comp, bo wydaje mi się mniej terenowa niż land cruiser. Nie miałam żadnej, ale może znajdą się zadowoleni użytkownicy?

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 530
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Przeróbka MTB na rower miejski/trekkingowy.
« Odpowiedź #6 dnia: 14 Mar 2013, 07:34:51 »
I jeszcze pytanie - czy zmieniajac opony z szerokosci 1,95 na 1,5 musze zmienic dentki ?

Ja do opon 1,5 cala celowo stosuję dętki 2.125 cala, więc chyba nie musisz zmieniać. Przy okazji taką "nie rozciągniętą" w oponie dętkę ciut trudniej jest przebić.


Czy opony zaproponowane przez Darka nie beda za szerokie ? Sam myslalem o Maxxis Detonator 26x1,5

Zależy do czego. Na asfalt najbardziej liczy się rzeźba bieżnika gładka na środku niż szerokość. Na pewno opona 1,5 będzie miała mniejsze opory toczenia niż 1,9, ale jeżeli obie będą miały gładki środek, to różnice będą minimalne.


Schwalbe maraton - owszem, fajna, obawiam sie jednak, że na warunki miejsko-terenowe to jest za mało agresywna. Jej bieżnik to w zasadzie semi slick i na piasku lub wilgotnym podłożu (a tego w ruchu miejskim będzie pod dostatkiem) będzie miała słaba przyczepność na zakrętach i przy hamowaniu.

Na mokrym ta Schwalbka trzyma się świetnie. Wiem, bo jeżdżę na kolejnych sztukach od 2006 roku (jakieś 30 tys km), także zimą i po śniegu/lodzie. Złego słowa powiedzieć nie mogę o trzymaniu na mokrym, a nawet powiem, że parę razy byłem pozytywnie zaskoczony.

Na piasku opona 1,5" na pewno będzie gorsza niż opona 1,9" (jest gorsza także od Schwalbe Marathon 1,9" bo takie też są), choć osobiście też nie odczuwam dyskomfortu z tym związanego póki nie pojadę na plażę, na wydmy, albo do lasu pod Warszawą, gdzie piach jest kopny i jest go bardzo dużo. W mieście w każdym razie z takimi ilościami piachu się raczej nie spotkasz.


IMHO lepsza będzie ta http://allegro.pl/listing.php/search?string=schwalbe+land+cruiser&sourceid=Mozilla-search

Tylko Land zdecydowanie gorzej (co nie znaczy że tragicznie lub źle) sprawuje się na asfalcie. Jest wolniejsza od Marathona i Terra Cruisera.

Idealnym pośrednikiem pomiędzy Marathonem a Landkiem jest Terra Cruiser. Mam go u siebie na tyle, jest świetna. Niestety nie wiem czy jeszcze ją produkują, bo ostatnio w ofercie nie widziałem.
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Offline grape.crash

  • Początkujący
  • Wiadomości: 5
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Przeróbka MTB na rower miejski/trekkingowy.
« Odpowiedź #7 dnia: 14 Mar 2013, 10:20:30 »
OK. Dzięki Wam mam już jakieś wyobrażenie co do opon  :) Dziękuję  8)

Odpuszczam sliki i semi sliki - może kiedyś w przyszłości. Obecnie za bardzo obawiam się, że zaliczę glebę na takich oponach...

Na 90% zdecydowałem się na Schwalbe Road Cruiser w rozmiarze 26x1,75.
Przetestuję i postaram się przejeździć na nich sezon. Jeśli będą słabe na następny rok będę myślał nad czymś innym.

I jeszcze na koniec pytanie - czy używacie fartuchów na dętki ? Czytałem na forum, że zamiast tego można owinąć koło taśmą izolacyjną. Wogóle taki zabieg jest konieczny ?

Offline darek

  • Uczestnik
  • **
  • Wiadomości: 229
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Przeróbka MTB na rower miejski/trekkingowy.
« Odpowiedź #8 dnia: 14 Mar 2013, 11:04:21 »
A czy wygodne jest noszenie butów bez skarpety w górach?
Rolą opaski jest zabezpieczenie dętki przed kontaktem z ostrymi krawędziami: czy to nypla, czy to szprychy, czy też samej obręczy. Tak czy siak, użycie opaski zdecydowanie zwiększa żywotność dętki i jej niezawodność. A to czy masz opaskę firmowa, czy nie, ma już mniejsze znaczenie. Awaryjnie można użyć i taśmy izolacyjnej, ale po co? jest cieńsza, trzeba owinąć 2-3 warstwy, przykleja się, nie ma otworu na wentyl...
Również awaryjnie można użyć starą dętkę. Chodzi o izolacje dętki właściwej od obręczy koła.
Dodatkowo, aby współpraca dętki, opony i obręczy z opaską "układała się" gładko, polecam użyć w ilości większej niż homeopatyczna, talk techniczny.
« Ostatnia zmiana: 14 Mar 2013, 11:05:42 wysłana przez darek »

Offline miroslavka

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 380
  • Płeć: Kobieta
Odp: Przeróbka MTB na rower miejski/trekkingowy.
« Odpowiedź #9 dnia: 14 Mar 2013, 13:26:43 »
Odpuszczam sliki i semi sliki - może kiedyś w przyszłości. Obecnie za bardzo obawiam się, że zaliczę glebę na takich oponach...

Na 90% zdecydowałem się na Schwalbe Road Cruiser w rozmiarze 26x1,75.
Muszę Cię wyprowadzić z błędu Road Cruiser'y to są raczej slicki (co prawda z bieżnikiem, ale brak klocków bocznych itp), więc sobie ich nie odpuścisz tak jak planujesz :) Może chodziło ci o oponki Land Cruiser (semi slick)? Albo się przekonałeś do nieagresywnego bieżnika, ale jeszcze o tym nie wiesz? ;)

Offline grape.crash

  • Początkujący
  • Wiadomości: 5
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Przeróbka MTB na rower miejski/trekkingowy.
« Odpowiedź #10 dnia: 15 Mar 2013, 15:46:35 »
A czy wygodne jest noszenie butów bez skarpety w górach?

I to stwierdzenie wszystko wyjaśnia  ;D

Muszę Cię wyprowadzić z błędu Road Cruiser'y to są raczej slicki (co prawda z bieżnikiem, ale brak klocków bocznych itp), więc sobie ich nie odpuścisz tak jak planujesz :)

 :-[

Albo się przekonałeś do nieagresywnego bieżnika, ale jeszcze o tym nie wiesz? ;)

Tak, tak właśnie o to mi chodziło  :D