Wniosek o unijne dofinansowanie projektu pn. "Warszawski Węzeł Wodno-Rowerowy <Pedałuj i płyń> (bike & sail) - etap I" został złożony do Polskiej Organizacji Turystycznej. Dzięki dofinansowaniu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego może powstać atrakcyjna przestrzeń miejska w sercu Warszawy, obejmująca zmodernizowany lewobrzeżny bulwar Wisły, zespół fontann multimedialnych, szlak rowerowy, wyposażone plaże miejskie oraz zrewitalizowany Port Czerniakowski. Projekt "Warszawski Węzeł Wodno-Rowerowy <Pedałuj i płyń> (bike & sail) - etap I" jest na liście projektów indywidualnych Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Oznacza to, że ze względu na strategiczne znaczenie w skali ponadregionalnej przedsięwzięcie, po pozytywnej ocenie przygotowanej dokumentacji, może otrzymać dofinansowanie w trybie pozakonkursowym. Przedmiotem projektu jest utworzenie produktu turystycznego w oparciu o usługi transportu alternatywnego: żeglugi śródlądowej i komunikacji rowerowej. Składa się on z pięciu zadań:
1. Modernizacja i przebudowa lewobrzeżnego bulwaru Wisły na odcinku od wysokości ul. Boleść do mostu Śląsko-Dąbrowskiego: Przewidziano budowę atrakcyjnej miejskiej promenady pieszej w sercu Warszawy, na lewobrzeżnym bulwarze Wisły na odcinku Podzamcza (od ulicy Boleść do mostu Śląsko-Dąbrowskiego). Wzdłuż promenady nabrzeże Wisły zostanie przebudowane i wyposażone w taki sposób, by umożliwić cumowanie zarówno statków kontraktowanych przez m.st. Warszawę, jak również łodzi rekreacyjnych i barek usługowych towarzyszących bulwarom. Nabrzeża zostaną uzbrojone w podstawowe media, umożliwiające zaopatrzenie jednostek w elektryczność, wodę i odprowadzanie ścieków. Nabrzeże będzie przebudowane w sposób umożliwiający zjazd rowerami i wózkami osób niepełnosprawnych na pomosty i statki. Wzdłuż całego przebudowywanego odcinka bulwaru prowadzona będzie szeroka, integrowana z ruchem pieszym, droga rowerowa. Zamontowane zostaną także stojaki na rowery. Dla łatwiejszego poruszania się, na wysokości Zamku Królewskiego oraz ulicy Boleść przebudowane zostaną dwa przejścia podziemne. Na tym odcinku bulwaru znajdować się będą 2 przystanki tramwaju wodnego, a także 1 przystań pływająca na wysokości Gnojnej Góry.
3. Budowy szlaku rowerowego wzdłuż Wisły na obszarze m.st. Warszawy "Nadwiślański Szlak Rowerowy": Przewidziano budowę trasy rowerowej na lewym brzegu Wisły w granicach m.st. Warszawy (od granicy z gminą Łomianki do granicy z gminą Konstancin-Jeziorna), o długości ok. 26,5 km szlaku. Łącznie z odcinkiem uwzględnionym w zadaniu 1 oraz z odcinkiem pomiędzy Mostem Śląsko-Dąbrowskim i Mostem Świętokrzyskim (realizowanym jako przedsięwzięcie komplementarne) szlak rowerowy wzdłuż lewego brzegu Wisły będzie miał długość ok. 28,5 km. Szlak stanowić będzie element Wiślanej Trasy Rowerowej z Wisły do Gdańska, Szlaku rowerowego EuroVelo E2 Galway/Irlandia - Moskwa/Rosja i Eurovelo E11 Ateny/Grecja - Nordkapp/Norwegia oraz Szlaku bursztynowego w systemie dróg rowerowych Greenways. Ze względu na istniejące walory przyrodnicze i warunki techniczne, szlak rowerowy zostanie zróżnicowany na odcinki o różnym charakterze, szerokości i rodzaju nawierzchni (np. asfaltowej i mineralnej). Szlak uzupełniony zostanie o oznakowane odcinki krajoznawcze i łączniki z istniejącym systemem dróg rowerowych Warszawy. Wskazane zostaną miejsca postojowe (widokowe) przeznaczone dla użytkowników szlaku. Ponadto szlak wyposażony zostanie w oznakowanie informacyjne o elementach możliwych do zwiedzania w rejonie obsługiwanym przez ścieżkę, a na odcinku centralnym bulwaru także w oświetlenie całonocne.
Projekt znajduje się na liście projektów kluczowych Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Działanie 6.4 Inwestycje w produkty turystyczne o znaczeniu ponadregionalnym. Preumowa dla projektu została podpisana 15.03.2010 r., a realizowany będzie do czerwca 2012 r. Wartość całego projektu wynosi 77 307 335,88 zł, a kwota dofinansowania: 17 850 000,00 zł.
Źródło