Autor Wątek: Pytanie o kasetę tylna  (Przeczytany 14859 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline łowca

  • Uczestnik
  • **
  • Wiadomości: 152
  • Płeć: Mężczyzna
Pytanie o kasetę tylna
« dnia: 24 Lut 2014, 16:12:14 »
Tylna zębatka (wolnobieg) i łańcuch wykazuja u mnie skrajne zużycie. Po 8 latach eksploatacji to i tak cud, że jeszcze sie nie rozpadły. Upatrzyłem sobie, ze wymienię na coś takiego
http://allegro.pl/komplet-wolnobieg-shimano-tz21-7-rz-lancuch-ug51-i4000059484.html

I pytanie mam o sposób zamocowania tej zębatki na kole - czy jak moja aktualna zębatka też jest produkcji Shimano, to mogę założyć, że wystarczy zdjać stara i założyć nowa?

Oczywiście wszelkie sugestie, co zrobić / czego nie robić mile widziane :)

Offline em c

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 493
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pytanie o kasetę tylna
« Odpowiedź #1 dnia: 24 Lut 2014, 17:00:01 »
dla pewności możesz umyć stary wolnobieg, zobaczyć jakie jest oznaczenie i spytać google ale wydaje mi się, że powinno pasować. Natomiast skoro minęło już 8 lat to musisz liczyć się z tym, że korba jest na tyle zrypana, że nie będzie chciała pracować z nowym łańcuchem.

Możesz też przyjrzeć stanom obręczy w kole, temu jak pracuje piasta - jeśli wygląda na to, że za sezon też trzeba będzie zmieniać koło to może lepiej od razu kupić takie z piastą na kasetę, same zalety w porównaniu z wolnobiegiem.

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 530
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pytanie o kasetę tylna
« Odpowiedź #2 dnia: 24 Lut 2014, 18:56:41 »
Wolnobieg będzie pasował plug and play, wystarczy mieć typowy klucz do wolnobiegów/kaset/tarcz centerlock i dłuuuuuuuugą przedłużkę. O ile po 8 latach jakimś cudem uda Ci się wykręcić stary wolnobieg z piasty, bo to może być spore wyzwanie. Przez tyle czasu to pewnie fajnie przykorodowało sobie i wcale nie będzie łatwe do ruszenia :P

Jak słusznie zauważył Em_C korba, a przynajmniej jej blaty też na pewno są do wymiany. Pilnuj by nowa korba pasowała do starego suportu, bo z tym bywa różnie - najlepiej kup taką samą korbę jak miałeś, albo wymieniaj tylko blaty (tarcze).

Ja bym na Twoim miejscu wyczyścił bym też kółka tylnej przerzutki, by nie zasyfić nowego łańcucha już na wstępie.
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Offline Mociumpel

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 11
Odp: Pytanie o kasetę tylna
« Odpowiedź #3 dnia: 24 Lut 2014, 22:02:07 »
to może chociaz 2 pietra wyżej w klasyfikacji osprzętu (nie licząc porad jak wyżej) http://allegro.pl/shimano-alivio-kaseta-cs-hg51-lancuch-cn-ug51-zest-i3920282825.html

Offline łowca

  • Uczestnik
  • **
  • Wiadomości: 152
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pytanie o kasetę tylna
« Odpowiedź #4 dnia: 24 Lut 2014, 23:24:02 »
wystarczy mieć typowy klucz do wolnobiegów/kaset/tarcz centerlock

Jak toto wygląda? I czy jest sens w to inwestować, czy lepiej kupić na alledrogo kasetę i łańcuch i zanieść do serwisu, żeby wymienili?

Same tarcze przednie da się dokupić? Hm, ja mam z przodu jakiś wynalazek chyba, obawiam się że cała korba poleci.

Jak  mam przerzutki 7-biegowe, to kasetę 8 mogę włożyć?

EDIT

Klucz już zrozumiałem jak działa i wygląda. Kolejny rowero-dżinks w skrzynce przybędzie.
« Ostatnia zmiana: 24 Lut 2014, 23:27:10 wysłana przez łowca »

Offline em c

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 493
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pytanie o kasetę tylna
« Odpowiedź #5 dnia: 25 Lut 2014, 00:01:56 »
Z tarczami bywa różnie i ceny bywają dość zaporowe, ja musiałem wymienić tylko jedną w korbie Shimano więc było to opłacalne, ale przy dwóch to chyba zacząłbym się zastanawiać nad dołożeniem do nowej korby. Natomiast musisz zobaczyć czy korba w ogóle jest rozbieralna, no i jakiej jest firmy bo są różne standardy rozstawu śrub (zakładając, że da się ją rozkręcić), i dopiero wtedy poszukać odpowiednich blatów.

Przerzutka da radę z 8 biegami, ale to wiąże się ze zmianą manetki. Z ze zmianą wolnobiegu z 7 na 8 to nie wiem, z kasetami-kasetami by nie przeszło (inna długość piasty).

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 530
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pytanie o kasetę tylna
« Odpowiedź #6 dnia: 25 Lut 2014, 08:53:16 »
to może chociaz 2 pietra wyżej w klasyfikacji osprzętu (nie licząc porad jak wyżej) http://allegro.pl/shimano-alivio-kaseta-cs-hg51-lancuch-cn-ug51-zest-i3920282825.html

Żeby włożyć kasetę zamiast wolnobiegu to trzeba wymienić tylną piastę. A że kasety na 7 też w zasadzie już nie występują w przyrodzie, to dochodzi jeszcze wymiana manetek, a może też przerzutek, bo nie wszystkie na 7 chcą obsługiwać 8 i dają się dobrze ustawić do tego.


wystarczy mieć typowy klucz do wolnobiegów/kaset/tarcz centerlock
Jak toto wygląda? I czy jest sens w to inwestować, czy lepiej kupić na alledrogo kasetę i łańcuch i zanieść do serwisu, żeby wymienili?

Jak wygląda to se sprawdź w google wpisując "klucz do kaset" ;)

Koszt około 15-20zł. Jak zamierzasz wymienić i nie dotykać kolejne 8 lat, to ja bym nie kupował, ale jak będziesz korzystał z tego klucza tak z raz na rok, to już się opłaci kupić.

Same tarcze przednie da się dokupić? Hm, ja mam z przodu jakiś wynalazek chyba, obawiam się że cała korba poleci.

Też się obawiam, bo spora część tanich korb blaty ma nitowane, niewymienne.


Jak  mam przerzutki 7-biegowe, to kasetę 8 mogę włożyć?

Technicznie wszystko jest możliwe, ale czekają Cię wtedy dodatkowe spore wydatki.

Nie wiem tylko czy warto do starego roweru z niskiej półki wkładać tyle kasy. Jeżeli to stara konstrukcja na stalowej ramie to ja bym w nią nie inwestował dużo - prędzej zacząłbym na spokojnie odkładać na nowy, lepszy rower. Bo pewnie do wymiany w tym starym po 8 latach jeżdżenia nadaje się o wiele więcej niż tylko napęd.

Inna sprawa, że jak Ci stary napęd starczył aż na 8 lat jeżdżenia, to nie jeździsz zbyt intensywnie i nie wiem czy potrzebujesz lepszego roweru. Nie mówię, że masz nie kupować, albo kupować taniznę - sam się zastanów czego chcesz, na co masz kasę.
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Offline łowca

  • Uczestnik
  • **
  • Wiadomości: 152
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pytanie o kasetę tylna
« Odpowiedź #7 dnia: 25 Lut 2014, 19:40:47 »


Same tarcze przednie da się dokupić? Hm, ja mam z przodu jakiś wynalazek chyba, obawiam się że cała korba poleci.

Też się obawiam, bo spora część tanich korb blaty ma nitowane, niewymienne.

Niby skręcane są blaty, ale to jakaś konstrukcja z utwardzanego plastiku ... gdzie i co zmierzyć, żeby dokupić przednią korbę pasującą do suportu - albo żeby wymienić razem z suportem?


Cytat: Raffi

Inna sprawa, że jak Ci stary napęd starczył aż na 8 lat jeżdżenia, to nie jeździsz zbyt intensywnie i nie wiem czy potrzebujesz lepszego roweru. Nie mówię, że masz nie kupować, albo kupować taniznę - sam się zastanów czego chcesz, na co masz kasę.

Około 1500-2000km rocznie, 70% po asfalcie/ śmieszkach warszawskich, 30% drogi polne, leśne, niebagienne.
Jak mam opcję wyremontowania napędu albo wydania 10x więcej na nowy rower, to raczej zostanę przy tym, do którego się przyzwyczaiłem.

Dodatkowa rzecz do remontu - manetki chodzą jak nieszczęście, chociaż linki wyglądają OK i w pancerzach bez naciągnięcia  chodzą bezproblemowo. Próbować demontować i czyścic samodzielnie, czy oddać fachowcom?

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 530
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pytanie o kasetę tylna
« Odpowiedź #8 dnia: 26 Lut 2014, 09:42:09 »
Niby skręcane są blaty, ale to jakaś konstrukcja z utwardzanego plastiku

COOOO???


... gdzie i co zmierzyć, żeby dokupić przednią korbę pasującą do suportu - albo żeby wymienić razem z suportem?

Jak zmieniasz same blaty, to liczysz otwory i mierzysz odległość między nimi - albo najlepiej bierzesz blat na wzór.

Z korbą jest nieco trudniej, bo kliny na suportach są różne (nawet na suportach o tej samej długości osi), a i te wyżłobienia w korbach potrafią mieć różną głębokość. Nie znam sposobu na pomierzenie tego innego niż przymierzanie na rowerze. Choć może ktoś bardziej światły się znajdzie, kto ma jakiś patent.


Dodatkowa rzecz do remontu - manetki chodzą jak nieszczęście, chociaż linki wyglądają OK i w pancerzach bez naciągnięcia  chodzą bezproblemowo. Próbować demontować i czyścic samodzielnie, czy oddać fachowcom?

Spróbuj sam, to żadne rocket science. Choć całkiem możliwe, że manetka się po prostu wyrobiła, albo poszła w niej jedna ze sprężyn i dlatego chodzi jak nieszczęście. Wtedy już tylko wymiana, bo elementów zamiennych raczej się nie dokupi.

Jak musisz wymieniać manetki, to faktycznie zastanowiłbym się, czy nie przejść na 8-rzędowy napęd i kasetę. Zwłaszcza jeżeli tylne koło też masz już zużyte i jest szansa, że tylna piasta i tak już wiele nie przeżyje.


Co do ceny roweru - po 8 latach i 16 tys. km pewnie zużyty jest nie tylko napęd, ale wszystko, a zwłaszcza łożyska. Stąd moja propozycja rozważenia wymiany roweru. By zaraz po wymianie napędu (i manetek, o ktrych teraz wspomniałeś) nie okazało się, że do wymiany są jeszcze piasty kół (zajechane łożyska), suport, łożyska sterów, czy koła (obręcze przetarte do granic pęknięcia) i jeszcze inne elementy. Wtedy kupno nowego roweru może przestać wychodzić 10x drożej niż kursowanie co chwila z nowym problemem do mechanika.
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Offline em c

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 493
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pytanie o kasetę tylna
« Odpowiedź #9 dnia: 26 Lut 2014, 14:09:14 »
Popieram Raffiego, pomyśl ile to wszystko by kosztowało i rozejrz się na Allegro (najlepiej zaglądając regularnie)  czy nie ma czegoś dla ciebie. To co piszesz sugeruje, że rower był raczej niezaspecjalny i na bank jest przechodzony, więc może warto wyłożyć kilka stów (od 4-5ciu to na luzie) na używany ale w znacznie lepszym stanie i lepszy jakościowo.

Offline em c

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 493
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pytanie o kasetę tylna
« Odpowiedź #10 dnia: 08 Kwi 2014, 11:22:22 »
Cytat: Raffi

 A że kasety na 7 też w zasadzie już nie występują w przyrodzie




A to nieprawda, rozglądałem się na Allegro za kasetą dla siebie i zauważyłem, że 7rzędówek jest nadal sporo (nowych).

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 530
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pytanie o kasetę tylna
« Odpowiedź #11 dnia: 16 Kwi 2014, 06:15:09 »
Cytat: Raffi
A że kasety na 7 też w zasadzie już nie występują w przyrodzie
A to nieprawda, rozglądałem się na Allegro za kasetą dla siebie i zauważyłem, że 7rzędówek jest nadal sporo (nowych).

I to chyba jedyne miejsce, gdzie jeszcze są dostępne zawsze i w kilku rodzajach. Jak nie wierzysz, przejedź się do 10 losowo wybranych sklepów rowerowych i zapytaj o możliwość zakupu takich kaset, najlepiej w jakiejś konkretnej kombinacji ilości zębów :P IMO w 8 nie będą mieli nic, w dziewiątym zaproponują Ci sprowadzenie, a w dziesiątym może nawet jakaś będzie dostępna.

A będzie tylko gorzej z dostępnością siedmiorzędowych, bo to standard na wyjściu z produkcji.
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Offline em c

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 493
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pytanie o kasetę tylna
« Odpowiedź #12 dnia: 16 Kwi 2014, 08:55:28 »
Aż głodny wiedzy nie jestem, żeby chodzić po sklepach (przy okazji spytam), ale uważam że zdanie o prawie niewystępowaniu w przyrodzie było przesadzone. W dt bikes na kabatach w każdym razie posiadają.

Z tym, że będzie coraz gorzej to się zgodzę bo na pewno popularność będzie maleć, ale z grubsza to samo znajomi powiedzieli mi kiedy kupiłem swój rower na Allegro 7 lat temu (że ciężko kupić a niedługo to w ogóle nie będzie), więc kiedy zajechałem kasetę (7 rzędów) to przesiadłem się na 8. Natomiast z tego co widzę obecnie to nadal sporo rowerów jest sprzedawanych z kasetami 7, zatem nadal będzie na nie popyt, więc i podaż. Jeśli nie Shmiano, to Sunrace, ale ktoś je będzie produkował i będą dostępne bez większych problemów. Oczywiście szklanej kuli nie posiadam, zobaczymy za następne kilka lat.

Offline biały

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 600
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pytanie o kasetę tylna
« Odpowiedź #13 dnia: 16 Kwi 2014, 21:28:57 »
7rz dostałem na Allegro bez większych problemów i to nawet z takimi liczbami zebów, jak chciałem. Zatem tregedii nie ma. W lokalnych sklepach może i nie ma, ale kaseta to nie jest coś, co koniecznie trzeba obmacać przed zakupem.

Na pocieszenie można powiedzieć tylko tyle, że liczby koronek nie da się zwiększać w nieskończoność. Gdy już cały świat będze jeździł na 10-11rz, producenci będą zmuszeni do wysilenia mózgownic i wprowadzenia faktycznych ulepszeń.

Zresztą byłbym ostrożny w prorokowaniu braku 7rz w sklepach. Mam wrażenie, że po prostu rynek siłą rozpędu poszedł za daleko i trzeba chwili na powrót niższych wartości na półki sklepowe. Nie pierwszy i nie ostatni raz.
« Ostatnia zmiana: 16 Kwi 2014, 21:32:09 wysłana przez biały »

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 530
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pytanie o kasetę tylna
« Odpowiedź #14 dnia: 17 Kwi 2014, 04:42:03 »
Na pocieszenie można powiedzieć tylko tyle, że liczby koronek nie da się zwiększać w nieskończoność. Gdy już cały świat będze jeździł na 10-11rz, producenci będą zmuszeni do wysilenia mózgownic i wprowadzenia faktycznych ulepszeń.

Dokłądnie - więcej biegów nie koniecznie znaczy lepiej, bo łańcuch węższy i wszystko mniej trwałe. Ja też uważam, że powiększanie ilości zębatek to ślepy zaułek rozwoju.

Zresztą byłbym ostrożny w prorokowaniu braku 7rz w sklepach. Mam wrażenie, że po prostu rynek siłą rozpędu poszedł za daleko i trzeba chwili na powrót niższych wartości na półki sklepowe. Nie pierwszy i nie ostatni raz.

Oby, oby. Osobiście mile wspominam czasy siedmiorzędowych łańcuchów IG, które spokojnie wytrzymywały mi 5-8kkm, wliczając w to jazdę w terenie, z sakwami po pagórach i z przyczepką masową. Na ośmiorzedowych IG takie przebiegi były nie do zrobienia. 9 jest jeszcze delikatniejsze. 10 i 11 nie próbowałem i nie zamierzam póki nie będę musiał.
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)