Autor Wątek: A pochwale się rozkreklamuje.  (Przeczytany 15440 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 530
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: A pochwale się rozkreklamuje.
« Odpowiedź #30 dnia: 11 Paź 2012, 09:39:47 »
Mówicie o spawach. Jeśli ramy są zgrzewane zgrzew wytrzyma mniejszą temperature. Stal w miejscu spawu zawiera więcej cząsteczek węgla.

Stal? W ramie? Helloł, XXI wiek mamy, od prawie 12 lat :P

Co do zawartości węgla w stali ram rowerowych to z zasady nie przekracza ono 0,5% (a najczęściej jest to 0,1-0,28%), więc jest dość mała szansa, by rama zrobiła się od niego krucha. Po prostu stali wysokowęglowych nie stosuje się do budowy ram rowerów.


W najbliższym czasie postaram się udać do porządnych lakierników i dowiedzieć efekty wrzuce na bloga.

Zacznij może od metalurgów. Popytaj o węgiel w stopach aluminium ;-)


O ile dobrze się orientuje to ramy się spawa a nie zgrzewa
Albo lutuje. Ale te też można lakierować z tego co mi wiadomo.

W ostateczności nawet laminuje. Ale o ramach zgrzewanych nie słyszałem. Ktoś może podać przykład takiej ramy?
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Offline Szczurek

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 310
  • Płeć: Mężczyzna
  • Wolontariat i rower to podstawa
    • Klub Ośmiu Kapelusz
Odp: A pochwale się rozkreklamuje.
« Odpowiedź #31 dnia: 11 Paź 2012, 12:35:17 »
Zgrzewanie lutowanie ogólnie to miałem na myśli.
Chcesz być wolontariuszem ? Chcesz działać ?
Zapraszam www.kapelusz.org

MarekJ

  • Gość
Odp: A pochwale się rozkreklamuje.
« Odpowiedź #32 dnia: 11 Paź 2012, 15:34:30 »
A o czym myslal Adam Mickiewicz piszac Pana Tadeusza?

Bo ja na przyklad mysle "nitowanie" a mam na mysli klejenie poxipolem. Logiczne, nie?

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 530
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: A pochwale się rozkreklamuje.
« Odpowiedź #33 dnia: 11 Paź 2012, 15:44:04 »
Zgrzewanie lutowanie ogólnie to miałem na myśli.

No to powinieneś wiedzieć, że lutowanie i spawanie odbywa się w o wiele wyższej temperaturze niż lakierowanie. To, co dzieje się ze stalą przy spawaniu, a to co dzieje się przy malowaniu proszkowym, to dwie różne historie.
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Offline Szczurek

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 310
  • Płeć: Mężczyzna
  • Wolontariat i rower to podstawa
    • Klub Ośmiu Kapelusz
Odp: A pochwale się rozkreklamuje.
« Odpowiedź #34 dnia: 11 Paź 2012, 15:47:37 »
Raffi masz racje tylko fakt jest faktem, że metal przy spawaniu ściąga gnie się jeśli rama nie jest równomiernie spawana i studzona. Możliwe, że się myle ale rozszerzalność temperaturowa zachodzi w każdej temperaturze i jeśli będziesz chłodził nie w formie ściśle dopasowanej to przy każdej temperaturze ma prawo się przegiąć.
Chcesz być wolontariuszem ? Chcesz działać ?
Zapraszam www.kapelusz.org

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 530
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: A pochwale się rozkreklamuje.
« Odpowiedź #35 dnia: 12 Paź 2012, 11:11:51 »
Raffi masz racje tylko fakt jest faktem, że metal przy spawaniu ściąga gnie się jeśli rama nie jest równomiernie spawana i studzona.

Jeszcze inni wkładają ramę w szablony, które utrzymują ją w odpowiedniej geometrii, nie pozwalając by się wygięła.


Możliwe, że się myle ale rozszerzalność temperaturowa zachodzi w każdej temperaturze i jeśli będziesz chłodził nie w formie ściśle dopasowanej to przy każdej temperaturze ma prawo się przegiąć.

Różnica jest w jak wielkim stopniu zachodzi. Czy są to centymetry, milimetry, czy mikrometry, których podczas jazdy nawet nie wyczujesz. Ty mówisz o rozszerzaniu przy tak niewielkiej temperaturze, że odbywa się ono na poziomie praktycznie niemierzalnym.

I opowiadasz o pogięciu ramy przy wyżarzaniu w piecu, w którym temperatura i szybkość stygnięcia jest ściśle kontrolowana i równomierna.

Krótko mówiąc teoretyzujesz o czymś, co przechodzi zupełnie bezstresowo każda obecnie produkowana rama.
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Offline Szczurek

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 310
  • Płeć: Mężczyzna
  • Wolontariat i rower to podstawa
    • Klub Ośmiu Kapelusz
Odp: A pochwale się rozkreklamuje.
« Odpowiedź #36 dnia: 12 Paź 2012, 18:23:44 »
http://m.walraven.com/pl/pl/systemy-mocowania/informacje-techniczne/rozszerzalnosc-temperaturowa/ biore pod uwage zwykłą stal która jest podana na tej stronie.  Zakładam że część ramy ma długość jednego metra i temperature z zakresu 140-200 wezme 150. (http://pl.wikipedia.org/wiki/Malowanie_proszkowe z tąd mam zakres). 150 * 0,012 mm = 1,8mm  o tyle nam się rozszerzy a do jakiej temperatury się schładza nie mogę powiedzieć bo nie dostałem informacji jeszcze. Więc ogólnie wychodzi na to że się rozszerza bardzo ale jeszcze nie mogę stwierdzić o ile się schładza bo to nie jest ta sama wartość. Zakłądam że na zew. panuje 0 stopni celcjusza.
Chcesz być wolontariuszem ? Chcesz działać ?
Zapraszam www.kapelusz.org

Offline Mhrok

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 910
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: A pochwale się rozkreklamuje.
« Odpowiedź #37 dnia: 12 Paź 2012, 18:46:22 »
Mam pytanie, gdzie widzisz problem w powiększaniu się ramy rowerowej? Stal sobie "puchnie" a potem wraca do swojego kształtu. O ile nie ma różnic temperatury rzędu kilkuset stopni nie sądzę, aby dało się jakkolwiek zaszkodzić strukturze metalu czy spawów.

MarekJ

  • Gość
Odp: A pochwale się rozkreklamuje.
« Odpowiedź #38 dnia: 12 Paź 2012, 18:48:14 »
@ Mhrok: On broni swojego bledu, mimo, ze juz kilka osob mu powiedzialo ze sie myli.

@Szczurek: A skad wziales obliczenie " 150*0.012"? Bo wg mnie tam jest podane "milimetry na metr" a nie na centymetr, wiec raczej policz 1,5 * 0.012...