Nie rozpatrywałbym tego jako opony bez obciążenia, która się nie ugina. To ugięcie bardzo dużo zmienia
Przy np hamowaniu, docisk ten (faktycznie na postoju minimalny) się zwiększa (zwłaszcza w przednim kole) - tym bardziej, im niższe jest ciśnienie w dętce i tym bardziej im szersza i większej średnicy jest opona.
Tu jest główna różnica - cienką oponkę (np 23mm) musisz pompować do 11 atm by nie złapać "snake". Przy hamowaniu lub w zakręcie taka opona prawie się nie ugnie i powierzchnia styku jest minimalna. Oponę np 1,5" możesz wdmuchnąć marne 2 atm i np podczas hamowania, gdy zwiększy się docisk na przednie koło, ten niby niewiele większy docisk z racji na niższe ciśnienie jeszcze bardzo się zwiększy - zaryzykowałbym stwierdzenie, że podwoi lub potroi. Tu jest różnica.
BTW, opona z dętką to bardziej torus niż okrąg
BBTW - trochę nam się odeszło od wątku hampli tarczowych