W związku z sytuacją nieodśnieżania w zeszłym roku większości DDR pomimo zapisów uchwalonych w czasie kadencji Hanny Gronkiewicz-Waltz Standardów projektowych i wykonawczych dla systemu rowerowego w m. st. Warszawie chciałbym zaproponować odśnieżanie ddr jako temat jednego z najbliższych przejazdów WMK, ponieważ tak to wygląda w teorii zawartej w załączniku do zarządzenia prezydenta miasta nr 3618/2009 z 4.09.2009 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie tworzenia korzystnych warunków dla rozwoju komunikacji rowerowej (a realizacja wygląda podobnie jak realizacja strategii transportowej w stolicy):
11 Utrzymanie dróg dla rowerów
11.1.1 Sprawne i bezpieczne funkcjonowanie dróg dla rowerów wymaga ich prawidłowego utrzymania.
11.1.2 Prawidłowe utrzymanie dróg dla rowerów wymaga:
- utrzymania równej nawierzchni, wolnej od kawałków gruzu, szkła, kamyków, gałęzi, liści, śniegu i innych zanieczyszczeń,
- regularnego utrzymania roślinności w najbliższym otoczeniu drogi dla rowerów (przycinanie drzew i krzewów),
- wymieniania zniszczonych elementów infrastruktury rowerowej,
- utrzymania oznakowania, dobrze widocznego dla rowerzysty i innych uczestników ruchu.
11.1.3 Utrzymanie nawierzchni dróg dla rowerów powinno zapewniać wysoki standard, zapewniający ruch bez powodowania ograniczeń prędkości wywołanych oporami toczenia, koniecznością zwalniania, czy niepotrzebnego hamowania w celu ominięcia przeszkód lub nierówności pionowych nawierzchni (dziury, nierówne połączenia pomiędzy dwoma różnymi rodzajami nawierzchniami).
11.1.4 W celu przeciwdziałania zniszczeniom wywoływanym przez rozrastające się korzenie drzew zalecane jest:
- dobieranie odpowiednich gatunków drzew, nie niszczących drogi dla rowerów (np. stosowanie lip i jesionów),
- stosowanie metod zapobiegających wzrostowi korzeni w niepożądanym kierunku (np. poprzez stosowanie odpowiednich mat).
11.1.5 W okresie zimowym powinny być odśnieżane:
- pasy dla rowerów wyznaczone w jezdni,
- główne ścieżki i ciągi pieszo-rowerowe,
- pozostałe ścieżki i ciągi-pieszo rowerowe ważne z punktu widzenia obsługi ruchu rowerowego.
11.1.6 Zabrania się składowania śniegu, śmieci, liści, gałęzi itp. na drogach rowerowych.
11.1.7 Stan techniczny dróg dla rowerów powinien być monitorowany co najmniej 2 razy w roku. Wyniki monitorowania powinny być inwentaryzowane np. w formie mapy stanu nawierzchni dróg dla rowerów.
Stan nawierzchni nie powinien zmuszać rowerzystów do wykonywania niebezpiecznych manewrów i prowadzić do zachwiania ich równowagi. Szczególną uwagę należy zwrócić na powstawanie śliskości nawierzchni, jej pokrycia śniegiem lub lodem. Stan taki utrudnia lub nawet uniemożliwia zahamowanie oraz utrzymanie prawidłowego kierunku jazdy i wykonanie skrętów. Zła jakość nawierzchni może wywoływać niekorzystne zachowania użytkowników, np. wybór jazdy po jezdni przeznaczonej dla samochodów, a nawet rezygnowanie z odbywania podróży rowerowej.