0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
Zimowe opony, dzieci w przyczepkach i stworzenie specjalnych pasów oraz śluz dla rowerów ? tak wkrótce ma się zmienić kodeks drogowy.Posłowie chcą stworzyć rowerzystom dobre warunki do jazdy. Projekt zmian w kodeksie drogowym (opracowany przez PO) lada dzień trafi do pierwszego czytania.? Warunki podróżowania na dwóch kółkach nie są dziś sprzyjające dla rowerzystów ? przyznaje poseł Ewa Wolak, sprawozdawca projektu. Czas to zmienić. Przyjaźniej ma być już późną wiosną. Jest to realne, tym bardziej że nowelę popiera resort infrastruktury.Więcej do jazdyW projekcie pojawiają się nowe pojęcia, a wraz z nimi dodatkowe miejsca przeznaczone do jazdy.? Kiepska infrastruktura to prawdziwa bolączka rowerzystów. I nie chodzi tu tylko o brak ścieżek ? przyznaje w rozmowie z "Rz" Bartosz Skórzewski, prezes Stowarzyszenia Rowerowy Szczecin.Obok nich pojawić się więc mają: pas ruchu (część jezdni przeznaczona do jazdy w jednym kierunku) i śluza (część jezdni na wlocie skrzyżowania na całej szerokości jezdni lub wybranego pasa ruchu przeznaczona do chwilowego zatrzymania rowerów).Zmienią się też zasady ruchu. Rowerzysta przed skrzyżowaniem i w jego obrębie będzie mógł poruszać się środkiem pasa ruchu i wyprzedzać wolno jadące pojazdy z prawej strony.Na tym nie koniec. Pojazd skręcający w drogę poprzeczną będzie musiał ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost, a rowerzyści będą mogli jechać obok siebie, jeśli nie utrudni to warunków do poruszania się na drodze.Dozwolona ma być też jazda po chodniku w czasie złej pogody, np. kiedy pada śnieg.Wśród zmian pojawić się też mają nowinki techniczne. Do użytku zostaną dopuszczone opony rowerowe na zimę z kolcami, a podróż z dziećmi będzie mogła się odbywać w specjalnie do tego przystosowanych przyczepkach.? Mieszkam w Szczecinie i bywam często w Niemczech, a tam takie rodzinne wycieczki to norma ? mówi Skórzewski. I zapewnia, że na dłuższych trasach podróż w przyczepce jest dla maluchów dużo wygodniejsza niż w foteliku. Same przyczepki, zdaniem ekspertów, są też bezpieczniejsze niż foteliki.Kaski i odblaskiJuż w ubiegłym roku o korzystnych dla rowerzystów zmianach mówiło Ministerstwo Infrastruktury.? Zrezygnowaliśmy jednak z obowiązkowych kasków dla wszystkich miłośników podróżowania na dwóch kółkach ? mówi "Rz" Jarosław Dąbrowski z Ministerstwa Infrastruktury. A taki właśnie był pierwotny pomysł.Tak więc dziś w kasku podróżować muszą jedynie dzieci. Policja liczy jednak, że na wzór stoków narciarskich (dopiero od 1 lutego jazda w kaskach dla dzieci do lat 15 jest obowiązkowa) rodzice zadbają o bezpieczeństwo swoje i dzieci.Jako zalecane, a nie obowiązkowe, resort promuje teraz kamizelki odblaskowe. Sam ten pomysł podoba się też policji. ? To naprawdę niewielki koszt, a lepsza gwarancja widoczności, a tym samym i bezpieczeństwa ? przekonuje drogówka.Jak sprawdziliśmy w Ministerstwie Infrastruktury, funkcjonuje specjalny zespół (w pracach biorą też udział stowarzyszeni miłośnicy dwóch kółek) przygotowujący propozycje zmian korzystnych dla rowerzystów. Teraz m.in. trwa tam dyskusja wokół rozporządzenia o znakach i sygnałach drogowych. Chodzi np. o wprowadzenie nowego znaku ? droga zalecana dla rowerów. Lista życzeń rowerzystów jest jeszcze dłuższa. Lista życzeń cyklistów - więcej ścieżek i pasów ruchu przeznaczonych wyłącznie dla rowerzystów - więcej parkingów czy choćby stojaków na rowery w okolicach centrów handlowych, urzędów, banków, kin itd. - życiowe przepisy dotyczące zasad ruchu ? jazdy po chodniku, wyprzedzania, pierwszeństwa przejazdu czy jazdy obok siebie - więcej kampanii informacyjnych o wzajemnych relacjach pomiędzy pieszymi, kierowcami i rowerzystami - możliwość przewożenia dzieci w specjalnych przyczepkach (chodzi nie tylko o bezpieczeństwo, ale i wygodę w trakcie podróży) - używanie opon zimowych z kolcami ? zimą na śniegu (wtedy są bezpieczne, a nie niszczą asfaltu)