Poniżej odpowiedź na moje pytania udzielona przez panią Agatę Choińską,
rzecznik ZMID-u, z której wynika, że zamiast kostki będą płyty
chodnikowe 50x50cm, co jest dziwne, bo od początku postulowany był przez
mnie asfalt. Niezrozumiały jest też dla mnie związek pomiędzy
bezpieczeństwem pieszych, a rodzajem nawierzchni - uważam, że
nawierzchnia asfaltowa jest dla pieszych bezpieczniejsza niż taka z płyt
chodnikowych, bo o wystającą płytę chodnikową można się potknąć (a
któraś płyta chodnikowa ułożona na piasku wcześniej czy później zacznie
wystawać), a o asfalt naprawdę trudno się potknąć - ja jeszcze nie
widziałem asfaltu, który by wystawał na tyle, żeby się o niego potknąć.
Poza tym asfalt układany jest na podbudowie z kruszywa łamanego
zagęszczanego mechanicznie, co sprawia, że nawierzchnia taka jest
znacznie trwalsza niż płyty chodnikowe ułożone na piasku - ma to
znaczenie chociażby ze względu na możliwość odśnieżania mechanicznego
lub przejazd służb technicznych po ciągu pieszo-rowerowym do miejsca
awarii.
Wygląda niestety na to, że cały czas najbardziej brany jest pod uwagę
komfort dostępu do instalacji podziemnych (który jest potrzebny w
sytuacjach incydentalnych) i projektuje się ten ciąg jako przykrywkę dla
rur, która niestety musi być i nie bierze się pod uwagę jej podstawowej
funkcji, czyli prowadzenia ruchu pieszego i rowerowego...
Konkretny przykład zastosowania asfaltu na ciągu pieszo-rowerowym można
znaleźć na Powstańców Śląskich niedaleko Połczyńskiej, gdzie poszerzano
ulicę po przejęciu nieruchomości Państwa Gmurków.
Przyjęte Zarządzeniem nr 3618/2009 z 04-09-2009 "Standardy projektowe i
wykonawcze dla systemu rowerowego w m. st. Warszawie" przewidują
obowiązek uzyskania zgody na odstępstwo od obowiązku zastosowania
nawierzchni asfaltowej od Wydziału Transportu Rowerowego i Komunikacji
Pieszej Biura Drogownictwa i Komunikacji, do czego Zarząd Miejskich
Inwestycji Drogowych nie chce się zastosować, pomimo iż decyzja o
zmianie technologii wykonania nawierzchni została podjęta po wejściu w
życie standardów (które weszły w życie w dniu ogłoszenia, czyli
4.09.2009).
W związku z powyższym zwracam się z prośbą o pomoc w wyegzekwowaniu
obowiązku zastosowania nawierzchni asfaltowej na ciągu pieszo -
rowerowym po wschodniej stronie przebudowywanego wiaduktu w ciągu ul.
Modlińskiej.
Z poważaniem
Grzegorz Romanik
Witam Pana,
Zgodnie z projektem, ciąg pieszo- rowerowy zlokalizowany po wschodniej
stronie ul. Modlińskiej miał być wykonany z kostki. Dopuściliśmy jednak
zmianę rodzaju nawierzchni i wspólnie z Zarządem Dróg Miejskich i
projektantem przebudowy uzgodniliśmy nowe, optymalne rozwiązanie.
Dotychczas proponowana przez projektanta fazowana kostka betonowa
została zamieniona na betonowe płyty chodnikowe 50 x50 , które
zapewniają zarówno bezpieczeństwo poruszających się tam pieszych jak i
wygodny przejazd rowerzystom.
Podkreślam, że ścieżka rowerowa jest zlokalizowana po zachodniej stronie
ul. Modlińskiej i będzie wykonana z czerwonego asfaltu, natomiast
chodnik z dopuszczeniem ruchu rowerowego (czym de facto będzie ciąg
budowany po stronie wschodniej) musi uwzględniać potrzeby pieszych - w
tym przede wszystkim zapewnić im bezpieczeństwo.