Autor Wątek: [Wilanów] Stojaki rowerowe - inicjatywa  (Przeczytany 2332 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline pch

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 12
  • Płeć: Mężczyzna
[Wilanów] Stojaki rowerowe - inicjatywa
« dnia: 26 Lis 2013, 20:37:52 »
Już pewien czas temu zauważyłem, że chodź nie jest tragicznie, to na zawalonych uliczkach Wilanowa Zachodniego jest dużo łatwiej zaparkować samochód niż znaleźć miejsce do przypięcia roweru, a tym bardziej takie, które nie znajduję się gdzieś na chodniku, odgrodzone od jezdni sralnikiem dla psów. Piszę to by zachęcić innych rowerzystów z okolic Wilanowa do wysyłania pism w tej sprawie. 6 września wysłałem z jakąś tam nadzieją pisemko do Urzędu Dzielnicy. Było ono takiej treści:

Cytuj
Zwracam się z uprzejmą prośbą o ustawienie prawidłowych i bezpiecznych stojaków rowerowych w kształcie odwróconej litery "U" w lokalizacjach zaproponowanych poniżej Swoją prośbę uzasadniam bliskim sąsiedztwem wielu lokali usługowych generujących ruch rowerowy, a także lokali mieszkalnych. Ustawienie stojaków rowerowych ułatwi wybór alternatywnego środka transportu względem samochodu, jakim jest rower, umożliwiając jego bezpieczne zaparkowanie.
Wytypowanie miejsca, oprócz lokalizacji nr 3 i 10, znajdują się w zatokach parkingowych na poziomie jezdni. Zlokalizowanie stojaków na poziomie jezdni jest istotne w celu nakłaniania rowerzystów do nie łamania przepisów i tym samym do nie jeżdżenia po chodniku, a po jezdni. Przykład lokalizacji dotychczas ustawionych stojaków na obszarze Miasteczka Wilanów pokazuje, że ustawianie stojaków na chodnikach nie tylko zachęca, ale wręcz wymusza łamanie prawa przez użytkowników pojazdów rowerowych.
Jednocześnie, ustawienie stojaków rowerowych w zaproponowanych lokalizacjach nie spowoduje drastycznego zmniejszenia dostępności miejsc parkingowych dla samochodów, gdyż w większości proponowanych lokalizacji można ustawić stojaki w sposób nie wymagający likwidacji miejsca parkingowego dla samochodu lub likwidacji tylko jednego miejsca parkingowego dla samochodu w celu utworzenia czterech miejsc parkingowych dla rowerów. Tym samym rozwiązanie to poprawi dostępność komunikacyjną lokali usługowych i mieszkalnych w niżej wymienionych lokalizacjach.

Proponowane lokalizacje i liczba stojaków do ustawienia:

1. Ul. Kieślowskiego, przy budynku Al. Wilanowska 7 - 2 stojaki/4 miejsca parkingowe w zatoce parkingowej
Lokale usługowe w pobliżu: m.in. bank, sklep spożywczy, salon kosmetyczny, stomatolog


2. Ul. Kieślowskiego, przy budynku Al. Wilanowska 9 - 2 stojaki/4 miejsca parkingowe w zatoce parkingowej
Lokale usługowe w pobliżu: m.in. sklep, biuro podróży, przychodnia


3. Plaża Wilanów, przy wejściu - 3 stojaki/6 miejsc parkingowych
Teren rekreacyjny


4. Ul. Rycerstwa Polskiego, przy budynku Ul. Sarmacka 5 - 2 stojaki/4 miejsca parkingowe w zatoce parkingowej
Lokale usługowe w pobliżu: kilka sklepów, urząd pocztowy


5. Ul. Rycerstwa Polskiego, przy budynku Al. Wilanowska 9 - 2 stojaki/4 miejsca parkingowe w zatoce parkingowej
Lokale usługowe w pobliżu: kilka sklepów, siłownia/basen


6. ul. Sarmacka, przy budynku ul. Sarmacka 1a - 1 stojak / 2 miejsca parkingowe w zatoce parkingowej
Lokale usługowe w pobliżu: przedszkole, pralnia, sklep


7. ul. Sarmacka, przy budynku ul. Sarmacka 1b - 2 stojaki / 4 miejsca parkingowe w zatoce parkingowej
Lokale usługowe w pobliżu: lokal gastronomiczny, kilka sklepów


8. ul. Sarmacka, przy budynku ul. Sarmacka 1b - 2 stojaki / 4 miejsca parkingowe w zatoce parkingowej
Lokale usługowe w pobliżu: 3 sklepy, zakład fryzjerski


9. ul. Sarmacka, przy budynku ul. Sarmacka 6 - 1 stojak / 2 miejsca parkingowe w zatoce parkingowej
Lokale usługowe w pobliżu: 2 sklepy


10. Al. Rzeczypospolitej, przy budynku ul. Klimczaka 17 - 2 stojaki / 4 miejsca parkingowe w pasie zieleni przy drodze dla rowerów
Lokale usługowe w pobliżu: m.in. 2 biura podróży, 2 lokale gastronomiczne


11a. Przy Ul. Hlonda 10 - południowo-zachodnia skrajna zatoka parkingowa - 2 stojaki / 4 miejsca parkingowe
Lokale usługowe w pobliżu: m.in. 2 lokale gastronomiczne


11b. Przy Ul. Hlonda 10 - północno-wschodnia skrajna zatoka parkingowa - 2 stojaki / 4 miejsca parkingowe
Lokale usługowe w pobliżu: m.in. sklep


12. Przy bocznej uliczce od Kieślowskiego, przy budynku Klimczaka 5 - na wysokości placu miejskiego - 2 stojaki / 4 miejsca parkingowe w zatoce parkingowej
Lokale usługowe w pobliżu: m.in. sklep, gabinet lekarski; plac miejski



W załączniku przesyłam zdjęcia proponowanych lokalizacji razem z propozycjami umiejscowienia stojaków. Poniżej podaję link do mapy z orientacyjnym położeniem miejsc pod proponowane stojaki:
https://mapsengine.google.com/map/viewer?mid=zXBXtUCVbjc4.kMT7N7Ge8-Oo

Liczę na pozytywne rozpatrzenie mojego wniosku. Proszę o odpowiedź na adres e-mail.
« Ostatnia zmiana: 26 Lis 2013, 20:46:15 wysłana przez pch »

Offline pch

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 12
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: [Wilanów] Stojaki rowerowe - inicjatywa
« Odpowiedź #1 dnia: 26 Lis 2013, 20:48:31 »
A oto treść odpowiedzi jaką otrzymałem 25 października 2013 roku:


Offline pch

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 12
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: [Wilanów] Stojaki rowerowe - inicjatywa
« Odpowiedź #2 dnia: 26 Lis 2013, 20:52:14 »
Moja odpowiedź wysłana 24 listopada 2013:

Cytuj
Dziękuję za odpowiedź. Rozumiem, że środki w budżecie dzielnicy są zaplanowane na cały rok z góry, ale koszt montażu stojaka rowerowego wydaje się być znikomy w skali wydatków dzielnicy, szczególnie że same stojaki przekazuje nieodpłatnie Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej. Zdaję sobie sprawę z tego, że takich niedużych potencjalnych wydatków jest wiele, ale czy istnieje możliwość zamontowania stojaków ze środków alternatywnych niż środki własne Dzielnicy, np. Urzędu Pracy m.st. Warszawy przeznaczonych na prace interwencyjne?
Odnośnie kwestii samych lokalizacji, chciałbym zwrócić uwagę na dwa aspekty. Po pierwsze, moje pismo dotyczy właśnie deficytu miejsc parkingowych i wnioskuję w nim o przekształcenie przestrzeni publicznej w celu utworzenia większej liczby miejsc parkingowych. W związku z tym stwierdzenie, że zwiększenie liczby miejsc parkingowych ze względu na deficyt miejsc parkingowych nie może zostać przeprowadzone, jest nieco kuriozalne. Warto wspomnieć, że tylko część zaproponowanych przeze mnie lokalizacji wiązałaby się ze zmniejszeniem liczby miejsc parkingowych dla samochodów, ale w zamian powstałaby większa ilość miejsc parkingowych dla rowerów. Na jednym miejscu parkingowym dla samochodu można stworzyć, w zależności od uwarunkowań, 4 do 8 miejsc parkingowych dla rowerów Stworzyłoby to alternatywę w obsłudze komunikacyjnej lokali położonych w pobliżu proponowanych lokalizacji. Stworzenie alternatywy zmniejszyłoby popyt na miejsca parkingowe dla samochodów. Obecnie taka alternatywa nie istnieje i w proponowanych lokalizacjach nie można bezpiecznie i równie wygodnie jak samochodu, zaparkować roweru.
Przy gwałtownie narastającym ruchu samochodowym wydaje się koniecznie stworzenie mieszkańcom alternatywy, a Wilanów Zachodni ze względu na zwartą i stosunkowo gęstą zabudowę ma wszelkie predyspozycje do tego, by zwiększyć proporcję lokalnego ruchu rowerowego, a w przyszłości gdy powstanie linia tramwajowa, również znaczne zwiększenie ruchu rowerowego w relacjach komunikacyjnych wykraczających poza Wilanów, poprzez integrację komunikacji rowerowej i transportu publicznego. Tworzenie dodatkowych miejsc parkingowych dla samochodów stworzy tylko większą zachętę dla mieszkańców nowo-powstających budynków mieszkalnych by nie zakupywać własnych miejsc garażowych, ale korzystać z tych darmowych. Nie rozwiąże to natomiast problemu z deficytem miejsc parkingowych. Obecnie, jako mieszkańcowi Wilanowa Zachodniego, jest mi dużo łatwiej podjechać samochodem do sklepu oddalonego o kilometr niż rowerem, właśnie za względu na brak miejsc parkingowych dla rowerów, których powstanie zostało całkowicie zaniedbane już na etapie projektu ulic Wilanowa Zachodniego. Utworzenie miejsc parkingowych dla rowerów w proponowanych przeze mnie lokalizacjach przynajmniej w pewnym stopniu naprawiłoby te błędy.
Jednocześnie dziękuję za wyrażenie chęci do podjęcia działań mających na celu utworzenie miejsc parkingowych dla rowerów w przyszłym roku. Chciałbym jednocześnie zwrócić uwagę, że celowym byłoby by utworzenie takich miejsc parkingowych wcześniej, niż "przed sezonem letnim", gdyż dla coraz większej liczby mieszkańców rower stanowi całoroczny środek komunikacji, również zimą. Zatem, jeżeli oczywiście warunki pogodowe pozwolą, warto by postawić takie stojaki jak najwcześniej.