Warszawska Masa Krytyczna

Inne sprawy rowerowe => Sprzęt => Wątek zaczęty przez: Drottnar w 23 Wrz 2013, 09:29:22

Tytuł: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
Wiadomość wysłana przez: Drottnar w 23 Wrz 2013, 09:29:22
Cześć.

Po weekendowej wizycie u Raffiego wiem już, że przerzutki chodzą jak chodzą, bo się sprzęt zużył. Dlatego też muszę dokonać kilku zakupów.
Jednym z nich jest wymiana blatów. Mam korbę Truvativ ISOflow Power Spline (44x32x22T) i przerzutkę SHIMANO Deore M531. Swego czasu jak porównywałem swój poprzedni rower z obecnym zauważyłem, że w poprzednim największa zębatka była większa (bodajże 46). I teraz pytania:
1. Jak mam wybrać nowe blaty? Na co zwrócić uwagę? Bo domyślam się, że całej korby wymieniać nie muszę?
2. Czy mogę wymienić największą zębatkę na większą, właśnie z 46 zębami? Jeśli tak, czy mniejsze zębatki też muszą być większe niż obecne?
3. Czy jeżeli kupię innej wielkości blaty, przerzutka SHIMANO Deore M531 nie będzie miała problemu z ich obsługą?

Z góry dzięki za pomoc.
Tytuł: Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
Wiadomość wysłana przez: em c w 24 Wrz 2013, 11:09:42
Cytuj
1. Jak mam wybrać nowe blaty? Na co zwrócić uwagę? Bo domyślam się, że całej korby wymieniać nie muszę?


Zwróc uwagę na to że w wyższych modelach blaty bywają aluminiowe, co zmniejsza wagę, ale powoduje znacznie, ale to znacznie szybsze zużywanie się blatów, ja takich bym nie kupował. Po za tym to unikałbym najtańszych korb, które bywają strasznie miękkie, no i zrób rozeznanie ile wydasz na same blaty (i czy w ogóle je dostaniesz), bo przynajmniej te Shimanowskie są w takich cenach, że może okazać się, że sensowniej będzie kupić nową korbę.

Cytuj
2. Czy mogę wymienić największą zębatkę na większą, właśnie z 46 zębami? Jeśli tak, czy mniejsze zębatki też muszą być większe niż obecne?

nie wiem, nigdy nie próbowałem mieszać blatów. różnica w wielkości będzie o te 2 (albo 4) ząbki większa, ale w wydaje mi się, że powinno być ok, o ile...

Cytuj
przerzutka SHIMANO Deore M531 nie będzie miała problemu z ich obsługą

znalazłem to:

http://www.huckjambikes.com/manuals/Front%20Drivetrain%20FD-M531-6.pdf

o ile rozumiem tabelkę, to będzie działać.
Tytuł: Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
Wiadomość wysłana przez: Raffi w 24 Wrz 2013, 11:31:56
1. Jak mam wybrać nowe blaty? Na co zwrócić uwagę? Bo domyślam się, że całej korby wymieniać nie muszę?

Całej korby wymieniać nie musisz. Miałeś rozbieralną korbę i o ile śruby w niej nie zapiekły się na amen (raz się z czymś takim spotkałem), powinno się dać je wymienić. Choć istnieje prawdopodobieństwo, że nowa korba wyjdzie taniej niż nowe blaty (np Nowe Alivio na kwadrat można czasem wyhaczyć za <100zł). Dlatego nie skreślałbym tej opcji.

Co do samych blatów. Możesz kupić takie same, możesz też kupić mniejsze (np 42T zamiast 46T). Raczej nie kupuj większych (np 48T), bo większe blaty mogą trzeć o ramę i trzeba będzie wymieniać suport na dłuższy, co też kosztuje.

Zwróć uwagę, by kupowane przez Ciebie blaty pasowały do korby - tj były na tyle samo śrub i by te śruby były tak samo rozstawione. Jest kilka standardów, nie wiem z którego korzysta Truvativ.


blaty bywają aluminiowe, co zmniejsza wagę, ale powoduje znacznie, ale to znacznie szybsze zużywanie się blatów

Wszystko zależy od jakości blatów. Widziałem stalowe co były miękkie i starczały na krótko. A widziałem też porządnie wykonane aluminiowe, które starczały na bardzo długo, bo po prostu były poddane odpowiedniej obróbce termicznej, starzeniu itp. Nie demonizowałbym trwałości blatów z alu, choć unikałbym blatów noname i pozostał przy markach znanych.

Jeżeli komuś nie zależy na wadze, stalowe blaty mają jedną niezaprzeczalną zaletę nad tymi z amelinium - zwykle są ZNACZNIE tańsze. W korbach szosowych różnica bywała nawet kilkukrotna, w MTB to nie wiem, ale jak komuś wisi, czy rower waży 16 czy 17kg, to można się zastanowić nad stalą.
Tytuł: Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
Wiadomość wysłana przez: Drottnar w 24 Wrz 2013, 11:35:25
Raffi, ja właśnie chcę blaty na większe wymienić a nie na mniejsze. Jednak jak szukałem blatów do tej korby, to niestety na allegro nie znalazłem. Może źle szukałem. Dzięki za zwrócenie uwagi, że nowa korba może wyjść taniej. Tylko wtedy też będę musiał wymieniać suport, bo Truvativ ma swój opatentowany.
Tytuł: Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
Wiadomość wysłana przez: Raffi w 24 Wrz 2013, 11:52:23
Raffi, ja właśnie chcę blaty na większe wymienić a nie na mniejsze. Jednak jak szukałem blatów do tej korby, to niestety na allegro nie znalazłem. Może źle szukałem. Dzięki za zwrócenie uwagi, że nowa korba może wyjść taniej. Tylko wtedy też będę musiał wymieniać suport, bo Truvativ ma swój opatentowany.

Przy zamianie na większe blaty mogą trzeć o ramę, więc i tak czekałaby Cię pewnie wymiana suportu. Także żadna różnica, czy masz Truvativ, czy inny :P

Obyś nie miał problemu z dobraniem odpowiedniej długości, bo jak to robiliśmy bodajże u Mysha kiedyś, to chyba ze 3 razy zmienialiśmy, bo raz było za szeroki, innym razem za wąski... najlepiej od razu kupując w sklepie umów się, że w razie co wymienisz. I szukaj w okolicach 120-128mm, bo typowe 110-120 najpewniej będą za krótkie.

Nie wiem tylko czy warto... zmiana 44:11 na 48:11 (największe blaty nieszosowe) zmieni Ci przełożenie z 4,0 na 4,36.. Na kołach 26" o obwodzie 2105cm zyskałbyś 758cm przejeżdżane na jednym obrocie korby, czyli dodatkowe 60,6 m/minutę (przy kadencji 80rpm), co daje zwiększenie prędkości o zawrotne 3,6km/h (o ile się nie pomyliłem w obliczeniach).

Albo nie przyśpieszysz wcale, bo zwykle to nie brak najszybszego przełożenia jest problemem w utrzymywaniu wysokiej prędkości. Prędzej bym się zastanowił nad wstawieniem sobie jakiejś szosowej kasety - np 11:21 - bo moim zdaniem ona da więcej niż zmiana korby, bo da Ci gęste zestopniowanie biegów w zakresie wyższych prędkości jazdy - a to się bardziej przydaje, bo łatwiej możesz sobie dobrać bieg taki, by jechać i kręcić pedałami z ulubioną prędkością.
Tytuł: Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
Wiadomość wysłana przez: Drottnar w 24 Wrz 2013, 11:57:13
Dobra, dobra. Stop. Nie rozpędzajmy się. Zaraz wymienię treking na szosę ;) Koła mam 28'' i z tego, co pamiętam na Krossie jeździłem szybciej. Zakładam, że to była kwestia właśnie większych blatów. Może się mylę. Może byłem lżejszy :)

Jednej rzeczy jeszcze nie rozumiem - jak się ma zmiana wielkości blatów do ich odległości od ramy? Dlaczego ta zmiana staje się tak drastyczna, że aż trzeba wymieniać suport?
Tytuł: Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
Wiadomość wysłana przez: em c w 24 Wrz 2013, 12:01:26
Bardzo możliwe, że po prostu ich nie ma, z blatami nagminny problem.


A w kwestii aluminium/stal to znajomy kupił korbę Deore (coś-tam, dopytam) i blat musiał wymieniać po jakimś niespodziewanie krótkim czasie (też mogę dopytać, wiem, same konkrety), a że Drottmar szuka czegoś do 'normalnej' jazdy to raczej więc nie liczy gramów to bym nie eksperymentował.
Tytuł: Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
Wiadomość wysłana przez: Drottnar w 24 Wrz 2013, 12:03:36
Nie, w gramy się nie bawię. Zależy mi raczej na trwałości, bo na kasie nie śpię. A mój rower sam w sobie zbyt lekki nie jest, więc się też nie będę bawił.

Zakładając po prostu wymianę korby, to co byście polecili?
Tytuł: Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
Wiadomość wysłana przez: Raffi w 24 Wrz 2013, 12:19:45
Jednej rzeczy jeszcze nie rozumiem - jak się ma zmiana wielkości blatów do ich odległości od ramy? Dlaczego ta zmiana staje się tak drastyczna, że aż trzeba wymieniać suport?

Tylna część ramy roweru rozszerza się zaraz za suportem, bo musi się tam zmieścić tylne koło. Jak masz mniejsze blaty i zmienisz na większe, może się okazać, że zaczną sobie trzeć o ramę, bo mają o kilka mm większą średnicę niż blaty dotychczas stosowane. Tam odległości między ramą, a zębami zwykle są na milimetr, góra trzy.
Tytuł: Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
Wiadomość wysłana przez: Drottnar w 24 Wrz 2013, 12:31:52
Dobra, teraz już wiem, o co chodzi. Dzięki za wyjaśnienie.

Pozostaje aktualne pytanie, na co wymienić korbę.
Tytuł: Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
Wiadomość wysłana przez: em c w 24 Wrz 2013, 12:32:05
Wymiana korby miałaby też ten plus, że support kupiłbyś od razu pod nią, więc odpadłyby przygody z ponownym bieganiem do sklepu.

Co do modelu to ekspertem nie jestem, ja od jesieni 2009 mam wspomnianą korbę Shimano (rower na podwórku, więc nie mogę sprawdzić modelu), chyba z grupy Acera i w marcu 2012, czyli po +/- 15 tys. km. musiałem zmienić środkowy blat bo nowy już nie chciał przyjmować nowego łańcucha (łańcuchy wymieniałem raz na sezon, nie bawiłem się w rotowanie kilku). Pamiętam tyle, że brat, który jeździł chyba na Sramie (edit: raczej Suntourze) był zaskoczony, że jest tak twarda, tzn. że się nie ugina. Perspektywiczny plus będzie taki, że w razie potrzeby blaty najpewniej dostaniesz.
Gdybyś liczył kasę to sądzę, że na pewno sensownie będzie kupić przerzutkę z niższej grupy niż XT Shadiow (tutaj (http://forum.masa.waw.pl/index.php?topic=2821.0) są opinie generalne) a zaoszczędzoną kasę włożył w korbę, na pewno nie kupuj jakichś najtańszych, a te z najwyższych grup są nastawione bardziej na obniżanie wagi, niż przedłużenie trwałości, więc też bym sobie odpuścił.
Tytuł: Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
Wiadomość wysłana przez: Drottnar w 24 Wrz 2013, 12:36:03
To jakbyś mógł sprawdzić, jaką masz korbę, to będę wdzięczny. Rzeczywiście, chcę celować w trwałość ale niekoniecznie bawić się w obniżanie masy.
Tytuł: Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
Wiadomość wysłana przez: em c w 24 Wrz 2013, 13:03:51
jako że prokrastynacja to moje hobby, wydaje mi się, że to jest ta korba (tu wersja dla kaset 9tek)

http://allegro.pl/korba-shimano-acera-fc-m391-48-38-28-cross-9-rzedo-i3520981296.html


Oprócz dodatkowych ząbków najpewniej zyskasz też trochę dłuższe ramię, co łącznie jednak robi różnicę.



I pytanie ogólne ale chyba głownie do Raffiego: niektóre korby opisane są jako współpracujące z kasetami 8/9 przełożeń, jak to możliwe, skoro na chłopski rozum 9tki powinny być trochę cieńsze, bo taki jest łańcuch?

edit: trochę poczytałem, i generalnie różnice są na tyle małe, że można je zignorować, chociaż niektórzy piszą o tym, że jednak jakieś zauważalne różnice są.


http://www.sheldonbrown.com/speeds.html
Tytuł: Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
Wiadomość wysłana przez: Drottnar w 24 Wrz 2013, 13:05:36
O! I ta korba mi się bardzo podoba. I cenowo i jeśli chodzi o wielkość zębatek.
Tytuł: Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
Wiadomość wysłana przez: Raffi w 24 Wrz 2013, 14:15:39
I pytanie ogólne ale chyba głownie do Raffiego: niektóre korby opisane są jako współpracujące z kasetami 8/9 przełożeń, jak to możliwe, skoro na chłopski rozum 9tki powinny być trochę cieńsze, bo taki jest łańcuch?

edit: trochę poczytałem, i generalnie różnice są na tyle małe, że można je zignorować, chociaż niektórzy piszą o tym, że jednak jakieś zauważalne różnice są.

Specem nie jestem, ale generalnie korbę na 9 spokojnie można stosować do napędów na 8 - węższe ząbki przyjmują szerszy łańcuch. Tak mam u siebie w poziomie jednym (napęd na 8, korba na 9) i drugim (napęd na 9, korba na 10). W druga stronę teoretycznie może być gorzej, tu się nie wypowiem jak w praktyce bo nie próbowałem.

O! I ta korba mi się bardzo podoba. I cenowo i jeśli chodzi o wielkość zębatek.

Do tej korby weź przerzutkę Alivio, jeśli chcesz mieć w miarę tanio. Do tego kaseta i łańcuch Alivio i powinieneś być zadowolony.
Tytuł: Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
Wiadomość wysłana przez: Drottnar w 24 Wrz 2013, 14:17:14
Raffi, czyli radzisz wymienić cały napęd włącznie z przednią przerzutką i z kasetą?
Tytuł: Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
Wiadomość wysłana przez: em c w 24 Wrz 2013, 14:25:15
A jaki przebieg mają kaseta i łańcuch? Przerzutki zdaje się zmieniać nie będzie trzeba.
Tytuł: Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
Wiadomość wysłana przez: Drottnar w 24 Wrz 2013, 14:40:14
Kaseta ma tyle, co reszta sprzętu, czyli, powiedzmy, ok 10000km, choć przypuszczam, że mniej. Łańcuch był założony w kwietniu tego roku, więc przejechałem na nim może 700km.
Tytuł: Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
Wiadomość wysłana przez: em c w 24 Wrz 2013, 14:52:29
700 km to niewiele, ale że był na zjechanej kasecie to mógł się zużyć znacznie. Kasetę zmieniaj bez zastanowienia (jeśli Shimano, to nie HG-30, 40/50tki kosztują więcej ale wytrzymują znacznie dłużej), łańcuch możesz zmierzyć (żeby zobaczyć o ile się wydłużył) i się zastanowić, natomiast skoro i korba i kaseta będzie nowa to kupiłbym nowy, a ten który masz zachował i założył dopiero kiedy ten nowy wydłuży się bardziej od niego. (tutaj możesz włożyć kasę jeśli kupisz przerzutkę z niższej grupy niż XT, które niestety swoje kosztują?)

Ja po latach używania łańcuchów i kaset Shimano w maju przeskoczyłem na Sunrace, w działaniu zero problemów, ale o wytrzymałości będę mógł się wypowiedzieć w przyszłym roku.
Tytuł: Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
Wiadomość wysłana przez: Raffi w 25 Wrz 2013, 13:10:39
Raffi, czyli radzisz wymienić cały napęd włącznie z przednią przerzutką i z kasetą?

Przednią przerzutkę bym zostawił, chyba że cierpisz na nadmiar gotówki, albo planujesz wstawiać np korbę szosową, której stara przerzutka nie obsłuży.

Łańcuch i kasetę bym wymienił. Kasetę dlatego, że ma sporo kkm przejechane, a poza tym może zechcesz rozważyć moją propozycje zainstalowania szosowej kasety. Łańcuch wymieniłbym dlatego, że stary łańcuch będzie niszczył nową korbę. Poza tym łańcuch to nie jest wielki koszt (35-40zł zwykle wydawałem na łańcuchy).
Tytuł: Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
Wiadomość wysłana przez: Drottnar w 25 Wrz 2013, 13:14:07
Rafał, robisz mi rewolucję :)
Jeżeli kaseta szosowa, to jaka i jaka do niej przerzutka? Czy przerzutka szosowa będzie pracowała z moimi manetkami?
Tytuł: Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
Wiadomość wysłana przez: Raffi w 25 Wrz 2013, 17:12:10
Jeżeli kaseta szosowa, to jaka i jaka do niej przerzutka? Czy przerzutka szosowa będzie pracowała z moimi manetkami?

Do kaset szosowych możesz śmiało korzystać z przerzutek i manetek MTB. Także tutaj kosztów dodatkowych nie będzie. Przy czym kaseta szosowa opłaca się jeżeli latasz po asfalcie, bo jak często zjeżdżasz w teren to już mniej.


Gorzej, gdybyś chciał wymienić korbę na szosową, bo tu już manetki i przerzutka przednia mogą nie współpracować dobrze. Tzn jakoś mi się to pożenić udawało, ale tak ledwo-ledwo to chodziło i miało tendencje do częstego rozregulowywania się.
Tytuł: Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
Wiadomość wysłana przez: Drottnar w 25 Wrz 2013, 17:27:02
Ok. Czyli tył: kaseta szosowa (a konkretniej co byś polecał?), przerzutka Alivio, a z przodu zostaje przerzutka Deore zaś  korba Acera. Wszystko 9-rzędowe. I to będzie działać?
Tytuł: Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
Wiadomość wysłana przez: Drottnar w 25 Wrz 2013, 18:47:05
Coś takiego zmontowałem na allegro:

SUPORT SHIMANO NA KWADRAT BB-UN26 123mm 68mm BSA (http://www.allegromat.pl/aukcja143267)
KORBA SHIMANO ACERA FC-M391 48-38-28 CROSS 9 RZĘDÓW (http://www.allegromat.pl/aukcja143272)
PRZERZUTKA SHIMANO ALIVIO RD-M430 MOD.12 CZARNY/SR  (http://www.allegromat.pl/aukcja143274)
ŁAŃCUCH SHIMANO CN-HG53 9-RZĘDOWY 116 OGNIW BOX (http://www.allegromat.pl/aukcja143276)
KASETA SHIMANO DEORE TIAGRA HG50-9 11-25 SZOSOWA (http://www.allegromat.pl/aukcja143279)

Czy taki zestaw będzie OK? Kasety 11-21 jakie znalazłem kosztowały ponad 200 złych, więc raczej nie będę się na nie decydował.
Tytuł: Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
Wiadomość wysłana przez: em c w 25 Wrz 2013, 19:15:38
Możesz kupić kasetę nie-szosową-szosową, ale wciąż szybszą niż masz, ja taką nabyłem w maju i jestem bardzo zadowolony, bieg najszybszy to zawsze 11 ząbków, ale pozostałe mają mniej niż w "normalnych" (czyli bardziej górskich, podejrzewam, że taką masz), a najlżejszy np. 28 (zamiast 32 czy 34t). Na takiej kasecie i blacie 38 (środkowym, ramię korby 175mm) jeżdżę od maja i jestem bardzo zadowolony, przy optymalnej kadencji (dla mnie) na ustawieniu 2-6 jadę około 27 km/h.

(orientacyjnie, pod np. Agrykolę podjeżdżam na 2-3)

Z tymże lepiej policz ile masz ząbków w swojej kasecie, i porównaj z tym co widzisz na allegro, bo patrzenie tylko na największą zębatkę może być złudne.


http://allegro.pl/kaseta-shimano-deore-cs-hg50-9-11-25t-lekka-i3566032095.html

o, np ta jest jeszcze bardziej szosowa niż moja. Ta akurat używana, ale na pewno znajdziesz nówki.


edit: heh teraz zobaczyłem linki powyżej (ślepota). Świetny zestaw, dokładnie o to mi chodziło z kasetą. Także: nie wiem, jakie masz opony, ale jeżeli typowo górskie (szerokie, agresywny bieżnik) to pewnie możesz spokojnie pójść w stronę trochę (albo bardzo) węższych i "pacyfistycznych". No ale że i tak będziesz wydawał to może najpierw zajedź te, które masz :) Chociaż: weź lepiej taką samą przerzutkę ale z długim wózkiem (SGS)

o:
http://allegro.pl/alivio-rd-m430-czarna-9-biegow-new-2011promocja-i3521034084.html

Tytuł: Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
Wiadomość wysłana przez: Drottnar w 25 Wrz 2013, 21:42:03
Opony mam trekingowe 700x35C. A apropos wózków, to jak to z nimi jest? Bo widzę, że są 3 długości i wydawało mi się, że długi jest najbardziej podatny na uszkodzenie.
Tytuł: Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
Wiadomość wysłana przez: em c w 25 Wrz 2013, 21:56:23
A, to kompletnie mylnie założyłem.

Nigdy nad tym się nie zastanawiałem, ale myśląc o tym, no to tak, jest długi, więc końcówka bardziej się majta, niż w krótszym, więc w przypadku jakiś downhilli i potężnych wstrząsów pewnie lepszy będzie krótszy Natomiast uszkodzenia przerzutek jakie zdarzały się mi i znajomym spowodowane były rzeczami stricte fizycznymi (tzn. uderzenia etc) i nie sądzę, żeby długość wózka miała tutaj cokolwiek na rzeczy. Ja wziąłbym dłuższy bo (pomijając wypadki losowe) przerzutka będzie Ci służyć znacznie dłużej, niż kaseta, więc gdybyś kiedyś chciał jednak założyć jakąś bardziej górską, to zrobisz to bez problemu.
Tytuł: Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
Wiadomość wysłana przez: Drottnar w 25 Wrz 2013, 22:00:10
Upierać się na krótki nie zamierzam. Teraz mam chyba długi, stąd pomyślałem, że może warto z krótszym spróbować.
Natomiast planuję zamontować osłonę na przerzutkę, bo parkując rower nie raz nią przyłożyłem w stojak.
Tytuł: Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
Wiadomość wysłana przez: em c w 26 Wrz 2013, 09:22:31
http://www.rowerowe-porady.pl/tylna-przerzutka-dlugi-czy-krotki-wozek/

Cytuj
Potrzebną pojemność przerzutki (zwykle tą informację znajdziemy na stronie producenta lub sklepu) najlepiej wyliczyć z prostego wzoru: (Ilość zębów na dużej tarczy z przodu ? ilość zębów na małej tarczy) + (ilość zębów na największej zębatce z tyłu ? ilość zębów na najmniejszej zębatce).


(48-28) + (25-11) = 34

Czyli akurat górna granica przerzutki z twojego linka, ale przy zmianie kasety na jakąkolwiek większą (a z mniejszą to już chyba będzie ciężko) będziesz miał problem. Ja do korby 48 krótkiego mimo wszystko bym nie brał.
Tytuł: Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
Wiadomość wysłana przez: Drottnar w 26 Wrz 2013, 09:28:31
O patrz. Kolejny haczyk, o którym nie miałem pojęcia. Dzięki em c. Zastanowię się w takiej sytuacji nad przerzutką.
Tytuł: Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
Wiadomość wysłana przez: em c w 26 Wrz 2013, 10:00:49
Chociaż patrząc na to, że przerzutki z długim wózkiem też w opisach mają 34T, to nie wiem, może podają po prostu maksymalną lilość ząbków na największej zębatce z tyłu? Tak jakby korby były wszędzie takie same.
Tytuł: Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
Wiadomość wysłana przez: Drottnar w 26 Wrz 2013, 10:04:10
Właśnie przeglądam aukcje i w bardzo niewielu podają pojemność przerzutki, a to przecież dosyć istotna informacja. Gdybyś na to nie zwrócił uwagi, to bym nawet nie wiedział, że mogę mieć problem. Teraz muszę się zastanowić, co szybciej wymienię - czy przerzutkę czy kasetę. Jeżeli przerzutkę, to pozostałbym przy Alivio a jeżeli kasetę, to pewnie jednak kupiłbym Deore albo XT.
Tytuł: Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
Wiadomość wysłana przez: persson w 26 Wrz 2013, 12:01:09
Przerzuciłem odpowiedź do tego wątku, bo chyba bardziej tu pasuje

Wydaję mi się, że przy ramie trekingowej czy crossowej 44 z przodu to świat i ludzie jeżeli idzie o zakres twardych przełożeń. Jeździłem w tym roku sporo z tzw sakwiarzami gdzie 75% to rowery trekingowe ? crossowe, bądź jakieś pochodne hybrydy na zestawach:
koła 28??(różne grubości opon), przód 48-38-28 z tyłu kasety górskie 32 lub 34. Praktycznie cały czas zasuwają z przodu na środkowej, bo na 48 przy tej pozycji jaką zajmują na rowerze i jego charakterystyce nie są w stanie w dolnych zakresach kasety efektywnie na płaskim jechać. Duży blat wykorzystują tylko do długich zjazdów. Na rowerze szosowym czy na poziomce to inna bajka w zależności od łydki patelnia 48, 50,52 zdaje egzamin wręcz jest nieodzowna inne prędkości, inna pozycja na rowerze, środek ciężkości itd. U ciebie moim zdaniem lepiej wykorzystasz zakres kasety szosowej jeżdżąc na mniejszych blatach.
Tytuł: Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
Wiadomość wysłana przez: em c w 26 Wrz 2013, 12:28:07
słowo klucz: "sakwiarze", jak ktoś planuje mieć rower pod kątem wycieczek z całym ekwipunkiem i butelką gazową w sawkach to może faktycznie 44 wystarczy. Ja jeżdżę bez sakw i przy korbie 48-38-xy i 8 rzędowej kasecie irytowało mnie to, że jeżdżąc po mieście często dochodziłem do granicy środkowego blatu (tzn.2-6) ale nie całkiem kalkulowało mi się wrzucanie przełożenia 3-7 na jakieś 4 sekundy, bo już zbliżałem się do świateł, skrzyżowania czy innego miejsca, w którym trzeba zwolnić albo zatrzymać się. Więc kupiłem trochę bardziej szosową kasetę i dla mnie jest to układ idealny, trzeci blat wrzucam na dłuższych odcinkach na których nie ma świateł w mieście i generalnie przejażdżkach rekreacyjnych, a do jazdy po mieście w zdecydowanej większości przypadków wystarcza mi drugi blat. Przy mniejszej korbie problem byłby jeszcze bardziej wyraźny i na bank nie chciałbym takiej mieć.


Cytuj
Teraz muszę się zastanowić, co szybciej wymienię - czy przerzutkę czy kasetę

prawie na bank kasetę. Przerzutka sama z siebie może łapać luzy ale przy w miarę regularnym czyszczeniu i ewentualnym zmianie kółek w wózku może służyć naprawdę dłuuuugo oferując działając ok, natomiast kasety zużywają się od samej jazdy, a im bardziej się zużyją, tym bardziej zużywają łańcuch, którego postępujące zużycie wpływa na coraz szybsze zużywanie się kasety - klasyczne sprzężenie zwrotne, dlatego wręcz nie nie należy dokatowywać kaset do śmierci absolutnej bo w tym momencie łańcuch jest już tak zużyty, że zaczyna to negatywnie wpływać na blat korby. Co nie znaczy, że sam tak robię, ale pewnie gdybym wymieniał łańcuch co 3-4 tys km. to i kasety żyłyby dłużej. Natomiast jeśli przerzutka działa, to działa, nie przejmować się i jechać.
Tytuł: Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
Wiadomość wysłana przez: Drottnar w 26 Wrz 2013, 12:34:45
No właśnie - ja podobnie jak em c - jeżdżę praktycznie wyłącznie po ulicach i śmieszkach. Wypraw nie robię... może kiedyś, jak dzieci podrosną. Jazdę na dużych blatach mam przećwiczoną i dobrze mi się tak jeździło. Co prawda nie na kasecie szosowej. Zwłaszcza, że obecnie jeżdżę na przełożeniach 3x9 - 3x6. Na 2x5 lub 2x6 właściwie tylko ruszam z postoju.
Tytuł: Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
Wiadomość wysłana przez: persson w 26 Wrz 2013, 14:26:45
Musiałbyś popróbować i pojeździć na trekkingu czy crossie z 44rz blatem i byś sobie porównał. Niestety spotkać tego typu rower tak złożony fabrycznie jest chyba praktycznie niemożliwe pozostają tylko użytkownicy, którzy składają osprzęt do swoich potrzeb. Ja jeżdżę na kołach 26" poruszam się jadąc samemu po szosie z prędkościami około 25-33 km/h i przy prawidłowej kadencji (co prawda ze względu na kolana jeżdżę na wysokiej ok. 90-100 obr/min) korzystam z przełożeń 44-14, 44-16, 44-18.  Na zjazdach korzystam z przedostatniej zębatki z tyłu, najmniejsza służy mi tylko do regulacji. Nie chce mi się wierzyć, żeby w rowerze, uogólniając typ trekkingowym, gdzie jest wysoko środek ciężkości, pozycja wyprostowana, była potrzeba blatu 48, zwłaszcza dysponując kasetą szosową.
Co do sakwiarzy to raczej miałem na myśli typ roweru na jakim ta grupa rowerzystów się porusza, a nie ich załadunek, chociaż ci tak właśnie obładowani na dużych wyprawach twardych przełożeń nie wykorzystywali, bo się nie rozpędzą, a przy podjazdach o nachyleniu pow 7-8% (przy małej zębatce z przodu 28) kończyły im się miękkie. Teraz ratują ich kasety 36T.
Najważniejsze jest, żeby tobie odpowiadało. Jeżeli ci taka korba pasuje, jak napisałeś, to bierz taką.
Ja zaznaczyłem tylko alternatywę, bowiem zmieniając osprzęt masz komfort wyboru, a kupując gotowy rower w przypadku tego segmentu skazany jesteś niemalże zawsze na rozwiązanie 48rz.
Tytuł: Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
Wiadomość wysłana przez: em c w 26 Wrz 2013, 14:50:52
Jak dla mnie takie uogólnienia nie mają wielkiego sensu, ramy określane mianem "rower trekkingowy" i "rower mtb" mają tak szerokie spektrum kątów i długości rur że jak dla mnie głównym rozróżnikiem jest średnica kół, nawet nie czuję, jak rymuję. Ja przy kołach 700 i korbie 175mm regularnie korzystam z trzeciego blatu (48), może i sama kaseta by wystarczyła na drugim blacie, ale długotrwałe jeżdżenie na ustawieniu 2-8 nie jest zbyt zdrowe dla łańcucha, a przy mniejszej korbie granica między blatem 2 a 3 wypadałaby w przedziale który ciągle przekraczam, jak już pisałem. Jeśli w moim napędzie jest coś niepotrzebnego, to jest to ósmy bieg, bez niego na luzie bym się obszedł, bo nawet najmniejszy blat z przodu wykorzystuję kiedy wjadę w lesie w jakieś błoto, piach albo na podjeździe nad kanałkiem przy pomniku pięć-piw-proszę.
Tytuł: Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
Wiadomość wysłana przez: Raffi w 27 Wrz 2013, 07:06:34
Ok. Czyli tył: kaseta szosowa (a konkretniej co byś polecał?), przerzutka Alivio, a z przodu zostaje przerzutka Deore zaś  korba Acera. Wszystko 9-rzędowe. I to będzie działać?

Kaseta szosowa najtańsza, to chyba będzie Sora.

I tak, to będzie działać.
Tytuł: Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
Wiadomość wysłana przez: fottoman w 02 Paź 2013, 12:58:21
Witam,
co powiecie na suporty VP Components np VP-BC81
- interesuje mnie suport rozmiar 118 na kwadrat, obecnie posiadam korby NEXAVE FC-T 411 .


Tytuł: Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
Wiadomość wysłana przez: Drottnar w 23 Paź 2013, 12:13:20
Jeszcze raz podpytam, bo korci mnie, żeby zacząć zakupy robić ;)
Czy takie ceny za poszczególne elementy są już ok? Bo jak się kontaktowałem z paroma sklepami, dostałem info, że już nie zamawiają nowego towaru... więc nie wiem, czy jest szansa na dalszy spadek cen?

Suport BB-UN26 123 - 34
Korba ACERA FC-M391 - 114,99
Przerzutka ALIVIO RD-M430 - 85
Łańcuch CN-HG53 9 - 47
Kaseta 11-25 - 69,99

Mówię oczywiście o nowych częściach.
Tytuł: Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
Wiadomość wysłana przez: em c w 23 Paź 2013, 12:39:20
Wygląda chyba ok (chociaż trochę dużo za kasętę, ale to pewnie dlatego, że jest to grupa szosowa. możesz się rozejrzeć za jakąś 11-28 która może być trochę tańsza, przynajmniej tak sądzę), ale nie śledzę cen na bieżąco, najlepiej poszukać każdego z elementów na allegro, może akurat trafi się gdzieś jakaś interesująca wyprzedaż/promocja. Gdybyś kupował wszystko w jednym sklepie to spytaj się o rabat.
Tytuł: Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
Wiadomość wysłana przez: Drottnar w 23 Paź 2013, 12:42:51
No właśnie mam ustawione powiadomienia na allegro o pojawiających się nowych elementach, których szukam i robię sobie wykres zmian cen. One cały czas oscylują na podobnym poziomie i nie wiem, czy to już jest minimum, czy jest szansa, że jeszcze spadnie. Może ktoś siedzi w tym temacie i wie, jakie są / mogą być trendy cenowe.
Tytuł: Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
Wiadomość wysłana przez: em c w 23 Paź 2013, 13:26:19
Szansa zawsze jest, ale raczej trochę później, kiedy sklepy będą opróżniały magazyny żeby zrobić miejsce na nowe części przed nowym sezonem.
Tytuł: Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
Wiadomość wysłana przez: Drottnar w 16 Gru 2013, 12:02:00
Wracam do Was z prośbą o potwierdzenie, czy zestaw, który chcę kupić (pewnie w styczniu) będzie OK.

Mechanizm korbowy ACERA FC-M391 48x36x26T / korby 175 mm / kwadrat / osłona
Kaseta Sora CS-HG50 11-25z 9rz. 11-12-13-15-17-19-21-23-25T
Przerzutka tylna Alivio RD-M430 SGS srebrna
WKŁAD SUPORTU BB-UN55 68x122 mm / BSA
ŁAŃCUCH DEORE CN-HG53 114 OGNIW
Tytuł: Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
Wiadomość wysłana przez: Raffi w 16 Gru 2013, 13:03:00
Suport BB-UN26 123 - 34
Korba ACERA FC-M391 - 114,99
Przerzutka ALIVIO RD-M430 - 85
Łańcuch CN-HG53 9 - 47
Kaseta 11-25 - 69,99

Mówię oczywiście o nowych częściach.

Suport cena ok, ale korba za 120zł (można je dostać za 100-110zł), łańcuch za 50zł (kupowałem podobne za 35-40zł) i kaseta za 70zł (można wyskubać za 50-60zł) to jednak drogo. Nie znam ceny przerzutek Alivio, zerknij na Allegro, będziesz widział po ile chodzą.

Inna sprawa ile czasu poświęcisz na szukanie. Może się nie opłacać szukać tygodniami by oszczędzić kilka PLN.

Wracam do Was z prośbą o potwierdzenie, czy zestaw, który chcę kupić (pewnie w styczniu) będzie OK.

Mechanizm korbowy ACERA FC-M391 48x36x26T / korby 175 mm / kwadrat / osłona
Kaseta Sora CS-HG50 11-25z 9rz. 11-12-13-15-17-19-21-23-25T
Przerzutka tylna Alivio RD-M430 SGS srebrna
WKŁAD SUPORTU BB-UN55 68x122 mm / BSA
ŁAŃCUCH DEORE CN-HG53 114 OGNIW

Jeżeli pytasz czy podejdzie i zadziała to - owszem,powinno. Tylko długości suportu Ci nie zweryfikuje, może się okazać, że konieczna jest inna długość.
Tytuł: Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
Wiadomość wysłana przez: Drottnar w 16 Gru 2013, 13:05:57
Śledzę na bieżąco oferty na allegro. Rzecz w tym, że taniej można wyhaczyć, ale z kosztami przesyłki robi się już drożej. A ten zestaw mam upatrzony w sklepie cyklotur.pl.

Czy coś byście ewentualnie sugerowali zmienić w tym zestawie?
Co do suportu, to gdzieś czytałem, że taka długość jest sugerowana do tej korby.
Tytuł: Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
Wiadomość wysłana przez: Drottnar w 17 Gru 2013, 08:41:49
Suport cena ok, ale korba za 120zł (można je dostać za 100-110zł), łańcuch za 50zł (kupowałem podobne za 35-40zł) i kaseta za 70zł (można wyskubać za 50-60zł) to jednak drogo. Nie znam ceny przerzutek Alivio, zerknij na Allegro, będziesz widział po ile chodzą.

Inna sprawa ile czasu poświęcisz na szukanie. Może się nie opłacać szukać tygodniami by oszczędzić kilka PLN.

Wracając jeszcze do cen, to średnia cena NOWYCH części na allegro prezentuje się następująco:
BB-UN26 123   34,27
ACERA FC-M391   125,85
ALIVIO RD-M430   90,25
CN-HG53 9    47,78
Kaseta 11-25   78,61

Średnia z okresu 30 września - 17 grudnia.
Tytuł: Odp: Wymiana blatów w Truvativ ISOflow Power Spline
Wiadomość wysłana przez: em c w 26 Lip 2014, 14:31:04
update:



Ja po latach używania łańcuchów i kaset Shimano w maju przeskoczyłem na Sunrace, w działaniu zero problemów, ale o wytrzymałości będę mógł się wypowiedzieć w przyszłym roku.

Zapomniałem jaki model, 11-28, 8 rzędów, za ok 50 złotych, po 7 tys km łańcuch zaczął przeskakiwać na jednym z biegów, więc zmieniłem. Czyli bardzo ładny wynik.