Warszawska Masa Krytyczna

Infrastruktura rowerowa i sprawy lokalne => Polska i Świat => Wątek zaczęty przez: Raffi w 24 Mar 2010, 18:03:38

Tytuł: [media]Dlaczego kostka jest zła
Wiadomość wysłana przez: Raffi w 24 Mar 2010, 18:03:38
Za: http://www.gp24.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20100324/KRAJ/882151963 (http://www.gp24.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20100324/KRAJ/882151963)

Cytat: Głos Pomorza
Kostka brukowa jest szkodliwa dla zdrowia rowerzystów

Piotr Kawałek

Drogi rowerowe budowane z polbruku szkodzą zdrowiu. Udowodnili to naukowcy i pracownicy warszawskiego biura drogownictwa. Zbadali oni drgania, na jakie narażeni są rowerzyści.

Polska Akademia Nauk wraz firmą Bruel & Kjaer przeprowadziła pierwsze w kraju badania na stołecznych ścieżkach rowerowych na zlecenie warszawskiego urzędu miejskiego. Chciano sprawdzić, czy rodzaj nawierzchni ma wpływ na rowerzystę i komfort jazdy. Zwykły polski rower Jubilat wyposażono w specjalny czujnik do mierzenia drgań. Coś w rodzaju małego sejsmografu, który na co dzień wykorzystują służby BHP przy określaniu niebezpiecznych stanowisk pracy.

Pomiary odbywały się pod nadzorem specjalistów z Instytutu Podstawowych Problemów Techniki PAN, którzy dbali o zgodność ustawień przyrządów i przeprowadzania pomiarów z normami. O tym, czy dopuścić człowieka do pracy, gdzie występują drgania, decyduje dyrektywa europejska EU 2002/44/EC określająca maksymalne parametry: natężenie drgań i czas pracy. W przypadku badań drgań, jakie odczuwa rowerzysta, jadąc po drodze, najważniejszym parametrem jest parametr VTV wyrażany
w metrach na sekundę do kwadratu.

Kostka szkodzi ? to pewne!

Badania polegały na przejechaniu rowerem przez ścieżki rowerowe zbudowane z różnego rodzaju nawierzchni: nowego asfaltobetonu (takiego, jaki stosuje się na nowych ulicach), z kostki betonowej (polbruku), z polbruku na drodze obfitej w krawężniki i z polbruku niefazowanego (bez obciętych krawędzi).

Oto wyniki pomiaru współczynnika VTV na różnych rodzajach nawierzchni drogowej: asfaltobeton: 3,4, polbruk: 6,7, polbruk niefazowany: 4,6, polbruk niefazowany z krawężnikami: 6,8.

? Norma Unii Europejskiej wskazuje, że już przy wartości VTV powyżej 2,5 metra na sekundę do kwadratu należy próbować ograniczać drgania ? mówi Marek Utkin z Sekcji Transportu Rowerowego Biura Drogownictwa i Komunikacji warszawskiego urzędu miejskiego. ? Przy wartości VTV powyżej 5 są to już wibracje zagrażające zdrowiu. Co więcej, drgania mogą szkodzić nie tylko rowerzystom, ale również dzieciom, które znajdują się w wózkach. Bardziej wrażliwe maluchy mogą po prostu zwymiotować, gdy rodzice będą przez dłuższy czas na spacerze szli po bruku.
\
Drgania oddziałujące na nasze ciało podczas jazdy rowerem przenoszone są przez podłogi, siedziska, oparcia itp. Codzienne narażanie się na zbyt intensywne drgania rąk trzymających trzęsącą się kierownicę roweru po pewnym czasie mogą u rowerzysty wywołać trwałe uszkodzenia stawów i mięśni nadgarstków
i łokci.

Polbruk lubią tylko urzędnicy

Doświadczeni rowerzyści bez żadnych badań, z własnej praktyki wiedzą, jak niewygodnie jeździ się rowerem po kostce brukowej i omijają ją jak tylko się da. Niestety często łamią przy tym prawo, gdyż według przepisów, jeśli jest ścieżka rowerowa, nawet z najgorszej nawierzchni, rowerzysta musi nią jechać. Jazda płaską asfaltową ulicą jest nielegalna. Dlaczego więc miasta w Polsce nagminnie stosują kostkę brukową, która jest mniej trwała niż asfalt?

? Argumenty są różne, na przykład to, że jest to nawierzchnia łatworozbieralna, która umożliwia szybki dostęp do instalacji podziemnych ? mówi Marek Utkin. ? Tymczasem instalacje powinny znajdować się w tak zwanych przepustach połączonych studzienkami, gdzie wymiana instalacji nie wymaga niszczenia nawierzchni.

Pozorna łatworozbieralność kostki kończy się, gdy została zbudowana na solidnej, betonowej podsypce, bo wtedy i tak trzeba używać młotów pneumatycznych i koparek. Poza tym ? zauważa ekspert ? miasto i tak na tym nie oszczędza, ponieważ za rozebranie i ułożenie kostki, pod którą są instalacje komunalne i tak musi płacić. Jeśli są instalacje prywatne, płaci inwestor, nie ma więc żadnego uzasadnienia.

? Prawda jest taka, że chodzi przede wszystkim o pieniądze ? uważa M. Utkin. ? W całym kraju działają lokalne firmy produkujące polbruk, niewykluczone, że mogą mieć jakieś niejasne powiązania z urzędnikami w miastach i gminach.

Drogi rowerowe tylko asfaltowe

Wyniki badań utwierdziły tylko w przekonaniu warszawskich urzędników, że budowanie dróg rowerowych z asfaltu jest najlepszym rozwiązaniem. W stolicy od ponad dwóch lat obowiązuje zarządzenie prezydenta miasta, zalecające budowanie dróg rowerowych z asfaltu.

Nie oznacza to jednak, że takie drogi mają powstać wszędzie. Na przykład historyczny bruk granitowy powinien pozostać, ale jedynie na starówkach miejskich. Dodatkowym argumentem za asfaltem jest cena. Asfaltowa nawierzchnia jest tańsza niż nawet najlepiej ułożona kostka betonowa. Dla przykładu średnia cena kostki brukowej wynosi 80 złotych za metr kwadratowy, tymczasem cena asfaltu rozpoczyna się już od 30 złotych za tę samą powierzchnię.

Współczynnik VTV

VTV to uśredniona wartość przyspieszenia drgań oddziałujących na człowieka, który jest na nie narażony. W przypadku badań drgań wpływających na rowerzystę, chodzi o wpływ na ramiona i ręce. Wartość VTV mierzona i sumowana w trzech osiach: x, y i z. Wyraża się w m/s2. Wartości powyżej 5 m/s2 zagrażają zdrowiu.
Tytuł: Prawda jest taka, że chodzi przede wszystkim o pieniądze
Wiadomość wysłana przez: trawers w 24 Mar 2010, 19:08:17
No nareszcie ktoś wziął się za tę kostkę i użył przekonujących argumentów... Trzeba to szeroko rozpropagować.
Tytuł: Odp: [media]Dlaczego kostka jest zła
Wiadomość wysłana przez: SeBeQ w 25 Mar 2010, 23:57:15
Cytat: trawers
No nareszcie ktoś wziął się za tę kostkę i użył przekonujących argumentów... Trzeba to szeroko rozpropagować.
Powinna nastąpić Masowa wymiana tego cholerstwa na dobrze położony czarny asfalcik :P
Tytuł: Odp: [media]Dlaczego kostka jest zła
Wiadomość wysłana przez: adriansocho w 08 Kwi 2010, 13:53:16
Powinna nastąpić Masowa wymiana tego cholerstwa na dobrze położony czarny asfalcik :P

i to na koszt tych nieudaczników którzy to zatwierdzili.
Tytuł: Odp: [media]Dlaczego kostka jest zła
Wiadomość wysłana przez: SeBeQ w 09 Kwi 2010, 12:31:46
Cytat: adriansocho
Cytat: SeBeQ
Powinna nastąpić Masowa wymiana tego cholerstwa na dobrze położony czarny asfalcik :P
i to na koszt tych nieudaczników którzy to zatwierdzili.
Dokładnie.
Nie wiem jak to będzie dalej, ale po ostatniej zimie ścieżynka wzdłuż Trasy Siekierkowskiej, która jest z niefazowanej kostki, tak się rozłazi, że jazda rowerem z cieńszymi oponami jest już masochizmem. Zjeżdżając na asfalt (też niezbyt równiutki) czuć taką ulgę, że średnia od razu wzrasta choćby było pod wiatr :)
Tytuł: Odp: [media]Dlaczego kostka jest zła
Wiadomość wysłana przez: Bear w 09 Kwi 2010, 12:35:14
przesadzasz :0) przejedź się po kostce na ul. Krajewskiego - obecny objazd na czas remontu wiaduktu na Andersa ;0)
Kiedyś to kostkę robili :0)
Tytuł: Odp: [media]Dlaczego kostka jest zła
Wiadomość wysłana przez: SeBeQ w 09 Kwi 2010, 13:38:02
Cytat: Bear
przesadzasz, przejedź się po kostce na ul. Krajewskiego - obecny objazd na czas remontu
Nie przesadzam, bo nie jestem ogrodnikiem :P Po prostu jazda po niefazowanej kostce źle wpływa na mój kręgosłup :)

I masz odpowiedź - "tymczasowy". U nas oznacza to co innego niż w Holandii, gdzie tymczasowo to się buduje coś takiego, co u nas uchodziłoby za obiekt docelowy (np. mostek w galerii Raffiego) :P
Tytuł: Odp: [media]Dlaczego kostka jest zła
Wiadomość wysłana przez: Petro4_ w 23 Cze 2010, 19:27:14
W niektórych miejscach kostka wyłazi np. przez korzenie drzew i powstają ubytki w nawierzchni szkodliwe dla kół, zwłaszcza tych cienkich.
Tytuł: Odp: [media]Dlaczego kostka jest zła
Wiadomość wysłana przez: SeBeQ w 24 Cze 2010, 00:39:41
Cytat: Petro4_
W niektórych miejscach kostka wyłazi np. przez korzenie drzew i powstają ubytki w nawierzchni szkodliwe dla kół, zwłaszcza tych cienkich.
Jeśli chodzi o kostkę to nie "w niektórych miejscach" tylko wcześniej lub później ale niestety zawsze :(
Tytuł: Odp: [media]Dlaczego kostka jest zła
Wiadomość wysłana przez: Maćkofff w 24 Cze 2010, 03:02:00
Potwierdzam, zapraszam na Belwederska przy Grottgera. Woda splywajaca do kanalu juz po raz n-ty podmyla sciezke ze ta sie zapadla. Z miesiaca na miesiac jest co raz to gorzej a remont byl jakies 2 lata temu