Autor Wątek: Brak osłony łańcucha to igranie ze śmiercią ;)  (Przeczytany 16842 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline remitent

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 530
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Brak osłony łańcucha to igranie ze śmiercią ;)
« Odpowiedź #15 dnia: 23 Paź 2012, 14:51:15 »
Powinni jeszcze zdelegalizować wszystkie wyścigi  ::)

Na preclu jakiś internauta jako sposób na walkę z dopingiem w kolarstwie podał... ograniczenia prędkości na wyścigach!
Nocna Masa Krytyczna - 2. sobota miesiąca - godz. 24:00 - nocnamasa.pl

Offline kaczor1

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 734
    • www.kaczor2.blogspot.com
Odp: Brak osłony łańcucha to igranie ze śmiercią ;)
« Odpowiedź #16 dnia: 23 Paź 2012, 15:22:38 »
Czyli jak rozumiem, w związku z tym, ze 1 firma przespała sprawę - wszyscy rowerzyści w polsce, włącznie z kolarzami, ostrokołowcami, poziomkowiczami - będą musieli zaopatrzyć się w osłony na łańcuch? Bez jaj....?
Nic nie będą musieli.

Decyzja UOKiK-u dotyczy podmiotów wprowadzających produkt na rynek a nie konsumentów. W tym przypadku, dotyczy konkretnego podmiotu a nawet konkretnego produktu.

Do tego tak jak przypuszczałem, wyrok sądu nie dotyczy tego czy produkt jest, czy nie jest bezpieczny, tylko tego, czy decyzja została wydana zgodnie z prawem. To skarżący nie zastosował się do terminów, więc trudno się dziwić, że jego skarga została odrzucona.
IX Zlot Rowerów Poziomych Bełchatów 2016


"30 ucisków 2 wdechy. Bo poza życiem w internecie istnieje to prawdziwe, które czasem na chwilę się zatrzymuje"
Autor nieznany

Offline Fochna

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 94
  • Płeć: Kobieta
Odp: Brak osłony łańcucha to igranie ze śmiercią ;)
« Odpowiedź #17 dnia: 23 Paź 2012, 15:37:43 »
Tak Kaczor, chodziło mi o to, że chcąc naprawić błędny sposób myślenia UOKiK, jakaś firma w innej sprawie będzie musiała po prostu pójść z tym do sądu. Bo tu jest zbyt późno :)

A panikowanie, z powodu wyroku NSA jest zdecydowanie przedwczesne, chyba że się jest prawnikiem Unibike ;)

Kenneth

  • Gość
Odp: Brak osłony łańcucha to igranie ze śmiercią ;)
« Odpowiedź #18 dnia: 23 Paź 2012, 16:29:10 »
@Fochna - sądzę, że podnoszenie tego do mediów jest uzasadnione, bo w ten sposób nagłaśnia się sprawę i powoduje, że ktoś tam w UOKiK może następnym razem wypije łyczek kawy, albo walnie barana o ścianę - zanim zdecyduje się robić takie bzdury. A i sądy będą wiedziały z jakimi duperelami się będą do nich zgłaszać ponoć całkiem poważne(?!) Urzędy.

Offline darek

  • Uczestnik
  • **
  • Wiadomości: 229
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Brak osłony łańcucha to igranie ze śmiercią ;)
« Odpowiedź #19 dnia: 23 Paź 2012, 17:37:58 »
Dobrze, że mam też rower z paskiem zamiast łańcucha. Jakby co... Oby tylko UOKiK nie rozszerzył zakresu sankcji...

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 530
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Brak osłony łańcucha to igranie ze śmiercią ;)
« Odpowiedź #20 dnia: 23 Paź 2012, 19:50:52 »
Ogólnie przepisy stanowią, że rowery przeznaczone dla dzieci w wieku do iluś tam lat (nie pamiętam dokładnie ilu ale gabarytowo to się kończy koło 16" kółek) mają mieć całkowicie zakryty łańcuch co by Glut jeden z drugim paluszków w napęd nie wsadził. I to są przepisy obowiązujące na terenie całej UE.

Możesz podać gdzie znajdę te przepisy? Przydałyby mi się do artykułu, bo właśnie drążę temat tej kary.


W artykule nie napisano o jakie rowery chodzi. Może właśnie to chodziło o rowery dla dzieci?

Chodzi o Unibike Expedition, model na 2008 rok. Nie, to nie są rowery dla dzieci, o czym świadczą rozmiary ram (od 17" do 23"). To są klasyczne rowery ATB... a rowery ATB chyba nigdy nie miały osłon na łańcuch. Przynajmniej ja się z tym nie spotkałem, niezależnie od producenta.

Z pobieżnych informacji, które aktualnie zbieram (pierwszy raz w życiu prowadzę "śledztwo dziennikarskie") wynika, że ukaranych przez UOKiK firm jest znacznie więcej niż ta jedna, a powodem do ich karania jest norma (właściwie normy), która z definicji NIE JEST PODSTAWĄ PRAWNĄ i jest OPCJONALNA, a jednak UOKiK używa jej jako wiążącego argumentu przy stwierdzaniu, czy rower jest bezpieczny, czy nie.

Ale o tym wszystkim to się już dowiecie z moich kolejnych artykułów na Polsce na rowery. Bo będę drążył ten temat. Na oko jakieś 60-70% rowerów sprzedawanych w PL jest niezgodnych z tą normą. Norma jest płatna (tzn by poznać jej treść trzeba zapłacić), nie wiadomo do końca co w niej ejst (zdobędę treść, w ostateczności kupię ją). Nie wiadomo kto ją tworzył i na jakiej podstawie wprowadził tam akurat takie zapisy, na podstawie których dziś można dowalić w zasadzie każdemu sprzedającemu rowery w Polsce. Generalnie sprawa "śmierdzi".


Sprawdźcie sobie rowery w decathlonie, czy innym dużym zagranicznym sklepie sportowym - wszystkie rowery dla małych dzieci mają całkowicie zasłonięte łańcuchy.

Nie wszystkie, bo znalazłem w necie ileś różnych informacji o ukaraniu producentów rowerków dziecięcych za brak osłon lub osłony niepełne (np nie zakrywające tylnej zębatki).
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Offline kaczor1

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 734
    • www.kaczor2.blogspot.com
Odp: Brak osłony łańcucha to igranie ze śmiercią ;)
« Odpowiedź #21 dnia: 23 Paź 2012, 21:20:13 »
Ogólnie przepisy stanowią, że rowery przeznaczone dla dzieci w wieku do iluś tam lat (nie pamiętam dokładnie ilu ale gabarytowo to się kończy koło 16" kółek) mają mieć całkowicie zakryty łańcuch co by Glut jeden z drugim paluszków w napęd nie wsadził. I to są przepisy obowiązujące na terenie całej UE.


Możesz podać gdzie znajdę te przepisy? Przydałyby mi się do artykułu, bo właśnie drążę temat tej kary.
Zapewne ta PN-EN 14765+A1:2008

EN oznacza że to polska norma wprowadzająca normę europejską.

Norma jest płatna (tzn by poznać jej treść trzeba zapłacić), nie wiadomo do końca co w niej ejst (zdobędę treść, w ostateczności kupię ją).


Jeśli nie chcesz kupować, albo przed zakupem chcesz przeczytać, bo może być tak, że jedna norma powołuje się na inną to: http://www.pkn.pl/czytelnie-norm-w-warszawie-lodzi-i-katowicach


Nie wiadomo kto ją tworzył...
PKN

edit

2011/786/UE: Decyzja Komisji z dnia 29 listopada 2011 r. w sprawie wymogów bezpieczeństwa, jakie muszą spełniać normy europejskie dotyczące rowerów, rowerów dziecięcych i bagażników rowerowych zgodnie z dyrektywą 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady Tekst mający znaczenie dla EOG

Dziennik Urzędowy L 319 , 02/12/2011 P. 0106 ? 0111
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:319:0106:01:PL:HTML

Może nadinterpretacja tego zapisu?

Cytuj
Żadne części, do których użytkownik ma dostęp podczas zwykłego lub zamierzonego użytkowania, nie mogą powodować obrażeń ciała.


p.s.
Franc, Raffi na jakiej wysokości macie siodełka/fotele. Bo coś mi się zdaje ,że jeździmy rowerami dziecięcymi ;)

Cytuj
b) "rower dziecięcy" oznacza rower o maksymalnej wysokości siodełka wynoszącej ponad 435 mm i mniej niż 635 mm, przeznaczony dla rowerzystów o przeciętnej masie 30 kg;
« Ostatnia zmiana: 23 Paź 2012, 21:55:11 wysłana przez kaczor1 »
IX Zlot Rowerów Poziomych Bełchatów 2016


"30 ucisków 2 wdechy. Bo poza życiem w internecie istnieje to prawdziwe, które czasem na chwilę się zatrzymuje"
Autor nieznany

Offline Franc

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 460
  • Płeć: Mężczyzna
  • 25 lat na poziomie
    • Moje rowery
Odp: Brak osłony łańcucha to igranie ze śmiercią ;)
« Odpowiedź #22 dnia: 23 Paź 2012, 21:56:31 »
Oooo, dzięki Kaczor, że znalazłeś, to chyba ta. Ja już 12 lat nie pracuje przy zakupach w Decathlonie: wiedziałem, że jest taka norma, bo Decathlon musiał ją spełnić spełnić, żeby sprzedawać swoje rowery, ale już nie pamiętałem szczegółów. Przy moich prywatnych rowerach takie pierdoły mnie nie interesowały.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P8 (SWB ASS) w stanie śmierci technicznej, Thyss 222
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
szary Renault Modus z D4F

Kenneth

  • Gość
Odp: Brak osłony łańcucha to igranie ze śmiercią ;)
« Odpowiedź #23 dnia: 23 Paź 2012, 22:00:33 »
...i pomyśleć, że 20 lat temu wsiadałem na damkę, która nie miała sporej części osłony łańcucha a była legalnie sprzedawana... Tak jak i Wagant...
A jeszcze kilka lat wcześniej jeździłem na Reksiu i Pelikanie i żaden z nich nie miał kompletnie zakrytego łańcucha! (dzięki czemu jak spadł to dało się jako tako szybko nałożyć ;) )

No ale cywilizujemy się(?!) powoli, więc trzeba wprowadzać ograniczenia gdzie się tylko da... :P

Ale ale. Tutaj robią nagonkę na rowery i łańcuchy, ale czemu nie zaczną od... OŚWIETLENIA? Dzisiaj na Włochach widziałem mamusię z dzieckiem. Ciemno już, nic nie widać, a tu dziecię jedzie przodem na rowerku kółka 16" chyba - oczywiście bez jakiegokolwiek oświetlenia. Bo po co przyzwyczajać dziecko od małego do zwiększonego bezpieczeństwa własnego??? Lepiej zacząć od jakiegoś łańcucha...! (na który spojrzy 1 dziecko na 100! :P )

Offline Brom

  • Uczestnik
  • **
  • Wiadomości: 218
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Brak osłony łańcucha to igranie ze śmiercią ;)
« Odpowiedź #24 dnia: 24 Paź 2012, 00:49:27 »
Dzisiaj na Włochach widziałem mamusię z dzieckiem. Ciemno już, nic nie widać, a tu dziecię jedzie przodem na rowerku kółka 16" chyba - oczywiście bez jakiegokolwiek oświetlenia.
Kilka lat temu w Piasecznie - to samo, tylko cały poczet mrocznych rycerzy. Rodzice z dzieckiem, czy dwoma. Zero lampek i akurat wyjątkowo ciemny kawałek ulicy. Kierowca samochodu, który uratował im życie zebrał jeszcze wiązankę w stylu "jak jeździsz ty...".

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 530
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Brak osłony łańcucha to igranie ze śmiercią ;)
« Odpowiedź #25 dnia: 24 Paź 2012, 09:10:58 »
Ogólnie przepisy stanowią, że rowery przeznaczone dla dzieci w wieku do iluś tam lat (nie pamiętam dokładnie ilu ale gabarytowo to się kończy koło 16" kółek) mają mieć całkowicie zakryty łańcuch co by Glut jeden z drugim paluszków w napęd nie wsadził. I to są przepisy obowiązujące na terenie całej UE.

Możesz podać gdzie znajdę te przepisy? Przydałyby mi się do artykułu, bo właśnie drążę temat tej kary.
Zapewne ta PN-EN 14765+A1:2008

Zapewne? A ja liczyłem, że ktoś tą treść norm widział ;) Bo listę norm to ja już sobie sam skombinowałem, jest ich ze 20.

Usilnie staram się dowiedzieć, co w nich jest. Podejrzewam, że sporo bzdur musieli tam nawpychać skoro norma o rowerach górskich ma ponad 80 stron, a normy o rowerach miejskich, dziecięcych, szosowych itp wcale nie są mniejsze.


Jeśli nie chcesz kupować, albo przed zakupem chcesz przeczytać, bo może być tak, że jedna norma powołuje się na inną to: http://www.pkn.pl/czytelnie-norm-w-warszawie-lodzi-i-katowicach

Nawet nie wiesz jak bardzo mi właśnie pomogłeś. Piwo Ci się należy przy najbliższym spotkaniu. A mnie czeka wycieczka na Świętokrzyską 14.


Nie wiadomo kto ją tworzył...
PKN

Och Kapitanie Oczywisty. Kto w ramach PKN? Jakie ten ktoś miał doświadczenie w tematach rowerowych? Z jakich danych korzystał przy tworzeniu normy? Czy są jakieś badania odnośnie wypadków np spowodowanych brakiem osłony łańcucha? Słowem - czemu w normie znalazło się akurat to.


2011/786/UE: Decyzja Komisji z dnia 29 listopada 2011 r. w sprawie wymogów bezpieczeństwa, jakie muszą spełniać normy europejskie dotyczące rowerów, rowerów dziecięcych i bagażników rowerowych zgodnie z dyrektywą 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady Tekst mający znaczenie dla EOG

Dziennik Urzędowy L 319 , 02/12/2011 P. 0106 ? 0111
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:319:0106:01:PL:HTML

Może nadinterpretacja tego zapisu?

Cytuj
Żadne części, do których użytkownik ma dostęp podczas zwykłego lub zamierzonego użytkowania, nie mogą powodować obrażeń ciała.

Może, sprawdzę.


p.s.
Franc, Raffi na jakiej wysokości macie siodełka/fotele. Bo coś mi się zdaje ,że jeździmy rowerami dziecięcymi ;)

Cytuj
b) "rower dziecięcy" oznacza rower o maksymalnej wysokości siodełka wynoszącej ponad 435 mm i mniej niż 635 mm, przeznaczony dla rowerzystów o przeciętnej masie 30 kg;
[/quote]

Jeden rower mam dziecięcy, drugi jest 15mm za wysoki. O ile fotelik=siodełko, bo wcale nie koniecznie :P Wpadłem na ślad normy dotyczącej siodełek (PN-S-46304:1996 Rowery. Siodła. Wymagania i badania - 6 stron). Ciekawe jak do tej normy pasują foteliki. O rowerach trialowych bez siodeł nie wspomnę.
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Offline Fochna

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 94
  • Płeć: Kobieta
Odp: Brak osłony łańcucha to igranie ze śmiercią ;)
« Odpowiedź #26 dnia: 24 Paź 2012, 09:32:38 »
Ja tam akurat do Polskich norm nic nie mam, wiadomo - chcesz produkować, kupujesz odpowiednie normy i masz. Zwłaszcza, że to tak naprawdę nie prawnicy, a inżynierowie wymyślili...

Co do nagłaśniania zgadzam się, ale trzeba też nagłaśniać, że w przypadku urzędniczych absurdów nie jest prawidłową reakcją olewanie - należy tępić, odwoływać się i puszczać całą maszynę w ruch choćby tylko dla zasady.

Offline kaczor1

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 734
    • www.kaczor2.blogspot.com
Odp: Brak osłony łańcucha to igranie ze śmiercią ;)
« Odpowiedź #27 dnia: 24 Paź 2012, 09:53:07 »

Och Kapitanie Oczywisty. Kto w ramach PKN?

Autorzy dokumentów po prawej stronie:
http://www.narzedziownie.pl/?t=k&i=670&n=52729

Ja tam akurat do Polskich norm nic nie mam, wiadomo - chcesz produkować, kupujesz odpowiednie normy i masz.


A ja mam.
Konkretnie to, że powołują się na nie w decyzjach urzędy państwowe, więc mają status dokumentu prawnego (wg urzędu). Do aktów prawnych dostęp jest darmowy, co jest logiczne, gdyż akty te zostały sporządzone za nasze pieniądze. Za Normę i każdą kolejną nowelizacje muszę zapłacić, choć również została opracowana za moje, twoje, nasze pieniądze.
IX Zlot Rowerów Poziomych Bełchatów 2016


"30 ucisków 2 wdechy. Bo poza życiem w internecie istnieje to prawdziwe, które czasem na chwilę się zatrzymuje"
Autor nieznany

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 530
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Brak osłony łańcucha to igranie ze śmiercią ;)
« Odpowiedź #28 dnia: 24 Paź 2012, 10:10:43 »
Ja tam akurat do Polskich norm nic nie mam, wiadomo - chcesz produkować, kupujesz odpowiednie normy i masz.

A ja mam.
Konkretnie to, że powołują się na nie w decyzjach urzędy państwowe, więc mają status dokumentu prawnego (wg urzędu). Do aktów prawnych dostęp jest darmowy, co jest logiczne, gdyż akty te zostały sporządzone za nasze pieniądze. Za Normę i każdą kolejną nowelizacje muszę zapłacić, choć również została opracowana za moje, twoje, nasze pieniądze.

Dokładnie. W tej chwili jest tak, że ktoś sobie wymyśla normę, co jest ok bo norma z założenia jest FAKULTATYWNA, opcjonalna i nieobowiązkowa. Norma nie jest prawem, lecz zbiorem dobrych praktyk, które warto byłoby przestrzegać. To podobnie jak kaski i odblaski - fajnie że są i fajnie, że ktoś w tym sobie jeździ, ale nie powinno być to obowiązkowe.

Problemem jest, że ktoś inny (PIH, UOKiK) traktuje tą normę jako prawo, obowiązek każdego producenta, dystrybutora, a nawet sklepikarza sprzedającego rowery. I wymaga go od producentów najpierw kupienia sobie tych norm (jedna kosztuje 152zł, a jest ich ze 20 do kupienia), potem ich stosowania (przeprojektowania produktów, wycofania części z nich z rynku), a za niespełnienie wymagań tego NIEOBOWIĄZKOWEGO aktu normatywnego nakłada wcale niemałe kary.

Autorzy dokumentów po prawej stronie:
http://www.narzedziownie.pl/?t=k&i=670&n=52729

Tak, już tez znalazłem. Urocze, że większość tych norm napisał jeden i ten sam facet, Pan Garwoliński Z. Jednoosobowy dreamteam od bezpieczeństwa rowerów wszelakich. Bardzo chciałbym Gościa poznać, bo musi być zajebistym inżynierem by ogarnąć WSZYSTKO co się w świecie dzieje w rowerach i sprzęcie.
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Kenneth

  • Gość
Odp: Brak osłony łańcucha to igranie ze śmiercią ;)
« Odpowiedź #29 dnia: 24 Paź 2012, 10:56:01 »
@Raffi - czy to taki sam gość jak te buce od UCI, które nie uznają za rower czegoś co ma odległość od siodełka do suportu w pionie większą niż 10cm? ;)

Jeśli tak - koniecznie muszę go poznac i pokazać mu swoje coś... ;)