Warszawska Masa Krytyczna
Infrastruktura rowerowa i sprawy lokalne => Polska i Świat => Wątek zaczęty przez: Raffi w 10 Kwi 2012, 20:50:47
-
Kilka filmików z Wiednia. Można śmiało oceniać ichniejszą infrastrukturę rowerową.
http://youtu.be/0e6vCAt1Cso (http://youtu.be/0e6vCAt1Cso)
I mała dedykacja dla tych, co nie wierzyli w pas rowerowy na Nowowiejskiej:
http://youtu.be/Td69zl1ijks (http://youtu.be/Td69zl1ijks)
Bike Parade w Wiedniu:
http://youtu.be/RESrupQqkGQ (http://youtu.be/RESrupQqkGQ)
Mam jeszcze kilka filmików w zanadrzu.
-
Takie filmiki to w pierwszej kolejności powinni obowiązkowo oglądać wszyscy "współodpowiedzialni" w miejskich urzędach.
Niestety chyba jeszcze nam będzie długo, długo daleko. Poza PL na przykład wpierw buduje się drogi a potem osiedla, u nas odwrotnie, w tym otwiera się z wielką pompą niedokończone drogowe inwestycje.
Rowerowe urwiska? Już chyba kiedyś o tym pisałem. No i nic się nie zmienia w tym temacie.
-
Nie wiem jak to działa i co powoduje takie wielkie problemy przy projektowaniu czegokolwiek w PL. Należałoby wysłać całe rzesze projektantów i inżynierów na szkolenia, bo to nie jest tak, że urzędnik ze ZMID czy ZDM się tym zajmuje, a chyba tylko zlecają opracowanie projektu?
-
Coś na rozluźnienie. Osiem najciekawszych rowerów w Wiedniu:
http://polskanarowery.sport.pl/blogi/tylkodlarowerow/2012/04/osiem_najciekawszych_rowerow_z_wiednia/1 (http://polskanarowery.sport.pl/blogi/tylkodlarowerow/2012/04/osiem_najciekawszych_rowerow_z_wiednia/1)
-
Niestety ale w Wiedniu nie jest tak różowo kiedy wyleje Dunaj bo wówczas ścieżka naddunajska kryje się pod wodą a alternatywy nie ma i trzeba grzać szybkimi wylotówkami.
(https://lh4.googleusercontent.com/-gIFy-kd3KZ0/R8RP8OG7aQI/AAAAAAAAGAw/xgm-WFlQQNk/s912/_31_00076.jpg)
-
Trochę pozalewam fotograficznie... (Jakby co, mogę pozamieniać zdjęcia na linki.)
Miałam odwiedzać Wiedeń z rowerem, ale nasze koleje nie współpracowały za bardzo... (Najpierw dezinformacja, że do Wiednia roweru nie da się zabrać, a potem - jak się okazało, że to ściema - było za późno: ponoć wszystkie miejsca rowerowe były już zajęte - tylko nie widziałam na dworcu ani jednego!). W każdym razie pojechałam "pieszo" i infrastrukturę rowerową oglądałam biernie.
A rowerowo było od początku. Od zajechania na stację. Konkurencja jakoś lepiej przygotowana na dwukółkowców...
(http://i1256.photobucket.com/albums/ii481/klaraczek/Wieden_rowerowy_2015/P1080535.jpg) (http://s1256.photobucket.com/user/klaraczek/media/Wieden_rowerowy_2015/P1080535.jpg.html)
Na dworcu też wesoło... Święta.
(http://i1256.photobucket.com/albums/ii481/klaraczek/Wieden_rowerowy_2015/P1080542.jpg) (http://s1256.photobucket.com/user/klaraczek/media/Wieden_rowerowy_2015/P1080542.jpg.html)
Poza dworcem nie mniej ;)
(http://i1256.photobucket.com/albums/ii481/klaraczek/Wieden_rowerowy_2015/P1080580.jpg) (http://s1256.photobucket.com/user/klaraczek/media/Wieden_rowerowy_2015/P1080580.jpg.html)
Populacja rowerowa jak widać zróżnicowana:
(http://i1256.photobucket.com/albums/ii481/klaraczek/Wieden_rowerowy_2015/P1080550.jpg) (http://s1256.photobucket.com/user/klaraczek/media/Wieden_rowerowy_2015/P1080550.jpg.html)
Stojaków rowerowych wszędzie było mnóstwo. Zrobiliśmy sobie konkurs "kto pierwszy zobaczy wyrwikółkę, wygrywa". No cóż, zwycięzcy nie wyłoniono. Już, już miałam się ucieszyć, ale nie do końca wyszło ;)
(http://i1256.photobucket.com/albums/ii481/klaraczek/Wieden_rowerowy_2015/P1080587.jpg) (http://s1256.photobucket.com/user/klaraczek/media/Wieden_rowerowy_2015/P1080587.jpg.html)
Tu jeszcze parking przydworcowy:
http://i1256.photobucket.com/albums/ii481/klaraczek/Wieden_rowerowy_2015/P1080543.jpg
Pompka też się przy stojaku trafiła:
(http://i1256.photobucket.com/albums/ii481/klaraczek/Wieden_rowerowy_2015/P1080575.jpg) (http://s1256.photobucket.com/user/klaraczek/media/Wieden_rowerowy_2015/P1080575.jpg.html)
Zbliżenie:
http://i1256.photobucket.com/albums/ii481/klaraczek/Wieden_rowerowy_2015/P1080574.jpg
Rower miejski - jakoś udało się postawić stację z dostępem do przejezdnej drogi, a nie na środku chodników na przykład:
(http://i1256.photobucket.com/albums/ii481/klaraczek/Wieden_rowerowy_2015/P1080577.jpg) (http://s1256.photobucket.com/user/klaraczek/media/Wieden_rowerowy_2015/P1080577.jpg.html)
Jakiś carguś:
http://i1256.photobucket.com/albums/ii481/klaraczek/Wieden_rowerowy_2015/P1080611.jpg
Podobała mi się obecność znaków na ziemi:
(http://i1256.photobucket.com/albums/ii481/klaraczek/Wieden_rowerowy_2015/P1080592.jpg) (http://s1256.photobucket.com/user/klaraczek/media/Wieden_rowerowy_2015/P1080592.jpg.html)
(http://i1256.photobucket.com/albums/ii481/klaraczek/Wieden_rowerowy_2015/P1080593.jpg) (http://s1256.photobucket.com/user/klaraczek/media/Wieden_rowerowy_2015/P1080593.jpg.html)
Chociaż na przykład tego nie rozumiem (podpowiedzi?):
(http://i1256.photobucket.com/albums/ii481/klaraczek/Wieden_rowerowy_2015/P1080561.jpg) (http://s1256.photobucket.com/user/klaraczek/media/Wieden_rowerowy_2015/P1080561.jpg.html)
Tutaj mam trochę wątpliwości. Niby użyteczne i chyba intuicyjne, ale jednak z cyklu "uszczęśliwimy cię choćby i na siłę":
(http://i1256.photobucket.com/albums/ii481/klaraczek/Wieden_rowerowy_2015/P1080640.jpg) (http://s1256.photobucket.com/user/klaraczek/media/Wieden_rowerowy_2015/P1080640.jpg.html)
Ale tak ogólnie to puścić rower środkiem nie strach:
(http://i1256.photobucket.com/albums/ii481/klaraczek/Wieden_rowerowy_2015/P1080602.jpg) (http://s1256.photobucket.com/user/klaraczek/media/Wieden_rowerowy_2015/P1080602.jpg.html)
Tu nie do końca rozumiem, czemu brzegi czerwone. Chodzi tylko o zwrócenie uwagi na malunki? O to, że kontrapas staje się pasem? W ogóle ciekawe rozwiązania.
(http://i1256.photobucket.com/albums/ii481/klaraczek/Wieden_rowerowy_2015/P1080607.jpg) (http://s1256.photobucket.com/user/klaraczek/media/Wieden_rowerowy_2015/P1080607.jpg.html)
(http://i1256.photobucket.com/albums/ii481/klaraczek/Wieden_rowerowy_2015/P1080606.jpg) (http://s1256.photobucket.com/user/klaraczek/media/Wieden_rowerowy_2015/P1080606.jpg.html)
I inne kontrapasy (wiem, nuda):
(http://i1256.photobucket.com/albums/ii481/klaraczek/Wieden_rowerowy_2015/P1080551.jpg) (http://s1256.photobucket.com/user/klaraczek/media/Wieden_rowerowy_2015/P1080551.jpg.html)
Strefy 30:
(http://i1256.photobucket.com/albums/ii481/klaraczek/Wieden_rowerowy_2015/P1080567.jpg) (http://s1256.photobucket.com/user/klaraczek/media/Wieden_rowerowy_2015/P1080567.jpg.html)
Z upominajkami (akurat - wielkoniedzielny poranek - ruchu jakoś nie było):
(http://i1256.photobucket.com/albums/ii481/klaraczek/Wieden_rowerowy_2015/P1080553.jpg) (http://s1256.photobucket.com/user/klaraczek/media/Wieden_rowerowy_2015/P1080553.jpg.html)
Własne światła :
(http://i1256.photobucket.com/albums/ii481/klaraczek/Wieden_rowerowy_2015/P1080569.jpg) (http://s1256.photobucket.com/user/klaraczek/media/Wieden_rowerowy_2015/P1080569.jpg.html)
Moment wcześniej skończył się pas dla rowerów:
http://i1256.photobucket.com/albums/ii481/klaraczek/Wieden_rowerowy_2015/P1080568.jpg
Zdarzały się i takie połączenia (ale to tak chyba spacerowo, pod drzewami, między jezdniami):
(http://i1256.photobucket.com/albums/ii481/klaraczek/Wieden_rowerowy_2015/P1080600.jpg) (http://s1256.photobucket.com/user/klaraczek/media/Wieden_rowerowy_2015/P1080600.jpg.html)
Ale to też żadna zasada, nawet na "promenadzie" pod platanami:
http://i1256.photobucket.com/albums/ii481/klaraczek/Wieden_rowerowy_2015/P1080591.jpg
Z innych takich: buspas właśnie oddziela się od torowiska. Wcześniej oba środki lokomocji jechały razem:
(http://i1256.photobucket.com/albums/ii481/klaraczek/Wieden_rowerowy_2015/P1080638.jpg) (http://s1256.photobucket.com/user/klaraczek/media/Wieden_rowerowy_2015/P1080638.jpg.html)
I jeszcze polski akcent:
(http://i1256.photobucket.com/albums/ii481/klaraczek/Wieden_rowerowy_2015/P1080545.jpg) (http://s1256.photobucket.com/user/klaraczek/media/Wieden_rowerowy_2015/P1080545.jpg.html)
Oraz personalizacja:
http://i1256.photobucket.com/albums/ii481/klaraczek/Wieden_rowerowy_2015/P1080564.jpg
Byłam bez roweru, byłam w porze mało rowerowej (większość siedziała przy wielkanocnym śniadaniu), więc na praktyczne wykorzystanie infrastruktury napatrzyłam się o tyle, o ile. Wydaje mi się, że projektujący byli elastyczni, nie ograniczali się do jakiejś jednej wybranej wersji. Była i jazda razem z ruchem, i osobno, z pieszymi, drogi rowerowe jedno- i dwukierunkowe, i kontrapasy, i drogi bardziej spacerowe, i wyraźnie bardziej transportowe. Może kiedyś się uda poczuć Wiedeń pod kołami.
-
ad film 1 "infrastruktura": bardzo fajnie, choć rzeczywiście trochę wąsko.
ad film 2 "tramwaje": nie do końca wiem, co ma zrobić rowerzysta gdy z tyłu nadjedzie tramwaj. Na większości długości nawet nie za bardzo jest gdzie zjechać.
ad film 3 "parada": świetna praca policjanta, ale raczej nie dla naszego zabezpieczenia, bo 1. nie robimy aż takich dziur ;) 2. obawiam się, że jak puścisz samochody, to już ich nie zatrzymasz.
-
ad film 2 "tramwaje": nie do końca wiem, co ma zrobić rowerzysta gdy z tyłu nadjedzie tramwaj. Na większości długości nawet nie za bardzo jest gdzie zjechać.
Nic, jechać dalej, nie wywalać się pod koła i nie zatrzymywać ;-)