Autor Wątek: Pomysł na kontrapas na ul. Kapucyńskiej  (Przeczytany 60214 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 530
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pomysł na kontrapas na ul. Kapucyńskiej
« Odpowiedź #90 dnia: 18 Maj 2012, 22:10:02 »
Zrozumiałbym też, gdyby z tego pasa można było skręcić w lewo.
Ja akurat rozumiem, dlaczego nie ma skrętu w lewo. Pomyśl o tym, że po pierwsze może tam jeździć sporo mniej wprawionych rowerzystów od nas, a poza tym rowerzysta skręcając w lewo musiałby przeciąć pas do skrętu w Kapucyńską...

Wiem, że to zamierzchłe czasy były (jakieś 8 lat temu?), ale kiedyś jeździły tam tak auta, nawet zdaje się autobusy też skręcały tam w lewo i dramatu nie było. Nie wiem więc skąd założenie Pana Galasa, że akurat z rowerami miałoby zacząć być niebezpiecznie. Na wielu skrzyżowaniach w kształcie litery "T" rowerzyści dokonują takich manewrów i żyją. No ale nie od dziś wiadomo, że proces myślowy naszego Inżyniera Ruchu bywa czasem kontrowersyjny ;)

Nie ukrywam też, że ten nakaz w prawo mi zupełnie nie przeszkadza, bo i tak nie mam po co tam jechać w lewo. Ale jak kiedyś będę musiał, to nawet mi powieka nie drgnie z tego powodu ;)
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Offline gromanik

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 817
  • Płeć: Mężczyzna
    • Białołęka dla rowerów
Odp: Pomysł na kontrapas na ul. Kapucyńskiej
« Odpowiedź #91 dnia: 19 Maj 2012, 11:53:48 »
Problemem może być z parkowaniem samochodów przy skrzyżowaniu Kapucyńskiej z Miodową na chodniku lub okrakiem także na jezdni - omijanie nieprawidłowo zaparkowanych samochodów i/lub poruszających się jezdnią pieszych może prowadzić do przekraczania przez kierowców podwójnej linii ciągłej. W skrajnym przypadku w takiej sytuacji mogłoby dojść nie tylko do zdarzenia z udziałem rowerzysty, ale także do czołowego zderzenia samochodów na kontrapasie, gdyby jakiemuś kierowcy przyszło do głowy z niego skorzystać - trzeba będzie poobserwować zachowania różnych uczestników ruchu i ew. wnioskować o wygrodzenie chodnika (przy czym moim zdaniem ono wcale  nie musi oznaczać likwidacji możliwości parkowania, tylko jego reorganizację, tak, aby do miejsc postojowych samochody dojeżdżały tak jak do bramy widocznej na zdjęciu) lub zastosowanie jakiegoś przewężenia przy wjeździe na kontrapas.
Mam nadzieję, że ZDM również będzie obserwował sytuację na bieżąco.

Pod znakiem drogi jednokierunkowej brakuje tabliczki "Nie dotyczy rowerów".


« Ostatnia zmiana: 19 Maj 2012, 13:43:00 wysłana przez gromanik »

Offline Wojtek

  • Uczestnik
  • **
  • Wiadomości: 230
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pomysł na kontrapas na ul. Kapucyńskiej
« Odpowiedź #92 dnia: 19 Maj 2012, 15:32:06 »
Pod znakiem drogi jednokierunkowej brakuje tabliczki "Nie dotyczy rowerów".







Faktycznie, na zdjęciu brakuje(bo jest z czwartku), ale w terenie tabliczka była montowane dokładnie wtedy, kiedy kręciłem film (widać samochód ZRiKD, który omijam, to właśnie byli Panowie, którzy montowali tabliczkę "Nie dotyczy rowerów" i odsłaniali znaki )
« Ostatnia zmiana: 19 Maj 2012, 15:33:46 wysłana przez sailing_cyclist »
Wojtek, po prostu Wojtek... kiedyś sailing_cyclist :P

Offline gromanik

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 817
  • Płeć: Mężczyzna
    • Białołęka dla rowerów
Odp: Pomysł na kontrapas na ul. Kapucyńskiej
« Odpowiedź #93 dnia: 19 Maj 2012, 16:50:21 »
Film nagrany tuż przed otwarciem - przy okazji zmierzyłem czas przejazdu od linii zatrzymania przed przejściem dla pieszych przed tunelem do Krakowskiego Przedmieścia za przejściem dla pieszych przy Pl. Zamkowym. Jakby ktoś z was miał ochotę i czas, to można dla porównania nagrać inne sposoby pokonania tego odcinka (bez parcia na pedały, przejeżdżania po przejściach dla pieszych, spokojnie, około 20-25 km/h, dostosowując prędkość do warunków panujących na drodze - z przepuszczaniem samochodów mających pierwszeństwo i pieszych), a mianowicie:

  • Z przejazdem kontrapasem - 3:24
  • Z przejazdem windą obok schodów ruchomych
  • Z wniesieniem lekkiego roweru po schodach prowadzących w stronę zamku królewskiego
  • Z wniesieniem lekkiego roweru po schodach prowadzących w stronę wieży kościoła św. Anny
  • Z wniesieniem lekkiego roweru po schodach obok schodów ruchomych

Na filmie widać, że przy skręcie z kontrapasa w prawo w Miodową samochody jadące od strony pl. Krasińskich (od lewej) trzymają się lewej strony pasa - gdyby kontrapas został poprowadzony wzdłuż krawężnika, to nie tylko rowerzystów skręcających w prawo z kontrapasa w ul. Miodową od samochodów skręcających z Miodowej w lewo w Kapucyńską dzieliłby większy odstęp, ale także łatwiej byłoby włączyć się do ruchu jadąc wzdłuż krawężnika przez obszar wyłączony z ruchu.
Kontrapas na Kapucyńskiej - tuż przed otwarciem
« Ostatnia zmiana: 19 Maj 2012, 17:03:47 wysłana przez gromanik »

Rano1

  • Gość
Odp: Pomysł na kontrapas na ul. Kapucyńskiej
« Odpowiedź #94 dnia: 19 Maj 2012, 20:16:59 »
Właśnie pokonałeś Miodową (filmik jw.) tak samo, jak ja, wyprzedzając samochody od lewej.

Tak na marginesie, w zasadzie przed Senatorską, na Miodowej pas prawy mógłby być prędzej do skręcania w prawo (bo większość samochodów tak musi) a ten na środku do jazdy wprost i w lewo do Podwala. No i TU przydała by się ...pierwsza w Warszawie śluza rowerowa.
Co Wy na to?

Offline gromanik

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 817
  • Płeć: Mężczyzna
    • Białołęka dla rowerów
Odp: Pomysł na kontrapas na ul. Kapucyńskiej
« Odpowiedź #95 dnia: 21 Maj 2012, 10:55:21 »
Właśnie pokonałeś Miodową (filmik jw.) tak samo, jak ja, wyprzedzając samochody od lewej.

Tak na marginesie, w zasadzie przed Senatorską, na Miodowej pas prawy mógłby być prędzej do skręcania w prawo (bo większość samochodów tak musi) a ten na środku do jazdy wprost i w lewo do Podwala. No i TU przydała by się ...pierwsza w Warszawie śluza rowerowa.
Co Wy na to?


Śluza by się przydała i nie powinno być z nią problemu, poza tym, że przy warszawskiej praktyce, trzeba będzie poczekać na nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Problem byłby z odcinkiem pasa rowerowego doprowadzającego ruch rowerowy do śluzy, bo przy obecnym układzie pasów ruchu by się nie zmieścił, ale tego odcinka pasa rowerowego nie musi być, żeby mogła powstać śluza rowerowa.

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 530
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pomysł na kontrapas na ul. Kapucyńskiej
« Odpowiedź #96 dnia: 21 Maj 2012, 12:34:18 »
Śluza by się przydała i nie powinno być z nią problemu, poza tym, że przy warszawskiej praktyce, trzeba będzie poczekać na nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Problem byłby z odcinkiem pasa rowerowego doprowadzającego ruch rowerowy do śluzy, bo przy obecnym układzie pasów ruchu by się nie zmieścił, ale tego odcinka pasa rowerowego nie musi być, żeby mogła powstać śluza rowerowa.

Przede wszystkim pas rowerowy byłby przy prawej krawędzi jezdni, a więc dokładnie tam, gdzie teraz zatrzymują się autobusy na przystanku i dokładnie tam, gdzie typowy cyklista nie jedzie (bo omija autobus z lewej). Może lepiej nie kombinować specjalnie z tym pasem i go nie robić, skoro miałby pogorszyć warunki jazdy rowerem (obowiązek jazdy po pasie rowerowym to zakaz ominięcia autobusu na przystanku i strata czasu). Poza tym czy tam teraz realnie potrzebna jest śluza? Czy ktokolwiek ma tam problem ze skrętem w lewo? Moim zdaniem NIE.


Osobiście uważam, że jest wiele miejsc, gdzie śluza jest bardziej potrzebna. Zwłaszcza na dużych skrzyżowaniach, gdzie rowerzyści rzeczywiście mają problem z przejazdem na lewo. Widziałbym taką śluzę np na Emilii Plater przy Jerozolach i Świętokrzyskiej, na zakończeniu tamtejszych pasów rowerowych, które obecnie urywają się 50m wcześniej i błagają o ich przedłużenie do śluzy właśnie. Widziałbym taką śluzę na Nowym Świecie przy de Palmie. Widziałbym takie śluzy na Jerozolach (po dopuszczeniu rowerów na buspasy) na każdym skrzyżowaniu.
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Offline gromanik

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 817
  • Płeć: Mężczyzna
    • Białołęka dla rowerów
Odp: Pomysł na kontrapas na ul. Kapucyńskiej
« Odpowiedź #97 dnia: 22 Maj 2012, 22:20:09 »
Na zdjęciu podlinkowanym z profilu Masy na fb widać, że kierowcy skręcający z Miodowej w Kapucyńską jeżdżą na pamięć, w związku z czym przydałaby się wysepka oraz poprowadzenie końcowego odcinka kontrapasa bezpośrednio przy krawężniku. Wskazane byłoby także fizyczne uniemożliwienie parkowania na chodniku (stamtąd wyjeżdżał niebieski samochód poruszający się kontrapasem):

« Ostatnia zmiana: 22 Maj 2012, 22:28:08 wysłana przez gromanik »

Offline Wojtek

  • Uczestnik
  • **
  • Wiadomości: 230
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pomysł na kontrapas na ul. Kapucyńskiej
« Odpowiedź #98 dnia: 22 Maj 2012, 22:50:28 »
no przydała by się tam na środku wyspa z prefabrykatów ze słupkiem(takim żółtym) i strzałką w prawo w dół... nie wiem czy to ma jakiś symbol, ale wiem, że by się przydało. Jutro spróbuję skrobnąć jakieś pismo, ale prosiłbym też gromanika, jest nadzieja, że jego jako inicjatora całego zamieszania i osoby z długim stażem w pisaniu pism posłuchają szybciej :)
Wojtek, po prostu Wojtek... kiedyś sailing_cyclist :P

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 530
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pomysł na kontrapas na ul. Kapucyńskiej
« Odpowiedź #99 dnia: 23 Maj 2012, 06:17:13 »
Na zdjęciu podlinkowanym z profilu Masy na fb widać, że kierowcy skręcający z Miodowej w Kapucyńską jeżdżą na pamięć, w związku z czym przydałaby się wysepka oraz poprowadzenie końcowego odcinka kontrapasa bezpośrednio przy krawężniku.

Czemu mnie to nie dziwi, ze jest problem :-) Skąd można było zgadnąć, że malowanie końcówki pasa z takim dziwnym przebiegiem nie ma sensu ;)

Wysepka to nie wiem czy się tam zmieści, bo z tyłu zaraz jest przejście dla pieszych, a wysepka musi mieć minimalnie ten ponad metr szerokości i długości by słupek na niej miał odpowiednią skrajnię od jezdni. Chyba, że urząd zgodzi się na wysepkę bez słupka, ale to by była pewna nowość.

Alternatywnie można na pierwszych metrach spróbować dać separatory przykręcane do nawierzchni.
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Offline gromanik

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 817
  • Płeć: Mężczyzna
    • Białołęka dla rowerów
Odp: Pomysł na kontrapas na ul. Kapucyńskiej
« Odpowiedź #100 dnia: 23 Maj 2012, 09:10:14 »
Ja wysłałem mailem z załączonym zdjęciem, do osoby z ZDM, z którą korespondowałem na temat kontrapasa:

Cytuj
Witam,

Zwracam się z prośbą o przeanalizowanie możliwości wprowadzenia następujących zmian w organizacji ruchu na ul. Kapucyńskiej, które miałyby moim zdaniem istotny wpływ na podniesienie poziomu bezpieczeństwa rowerzystów korzystających z kontrapasa.

1. Brak wygrodzenia objętego zakazem parkowania (znak B-36) chodnika po północnej stronie ul. Kapucyńskiej przy skrzyżowaniu z ul. Miodową słupkami blokującymi U-12c (lub słupkami blokującymi typu "Syrenka") powoduje, że część pasa ruchu dla samochodów jest zajęta przez parkujące samochody, co powoduje poruszanie się samochodów jadących od strony ul. Miodowej w kierunku al. "Solidarności" przekraczanie przez kierowców linii podwójnej ciągłej dzielącej pas ruchu, którym powinni się poruszać,
od kontrapasa.

2. Zdarzają się także sytuacje, kiedy kierowcy, który wcześniej zaparkowali na chodniku po północnej stronie ul. Kapucyńskiej przy skrzyżowaniu z ul. Miodową wyjeżdżają do ul. Miodowej korzystając z kontrapasa rowerowego. Sytuacje taką ilustruje 5 i 6 zdjęcie przedstawione w załączniku.

3. Niezrozumiałe jest dla mnie poprowadzenie końcowego odcinka kontrapasa rowerowego przed ul. Miodową w oddaleniu od krawężnika - gdyby poprowadzić końcowy odcinek kontrapasa za przejściem dla pieszych przez ul. Kapucyńskią przy skrzyżowaniu z ul. Miodową,poiprowadzono bezpośrednio przy krawężniku to byłby zachowany większy odstęp pomiędzy pojazdami skręcającymi z ul. Miodowej w lewo w ul. Kapucyńską a rowerzystami skręcającymi z kontrapasa na ul. Kapucyńskiej w prawo w ul. Miodową.

4. Po wymalowaniu kontrapasa bezpośrednio przy krawężniku możliwe byłoby zastosowanie np. okrągłej wyspy z 4 elementów prefabrykowanych z żółtym pylonem i znakiem wskazującym, że skręcając w lewo z ul. Miodowej w ul. Kapucyńską wyspę należy omijać po jej prawej stronie. Uważam, że jest to istotne, ponieważ wielu kierowców jeździ "na pamięć" i "ścina" zakręt przez obszar wyłączony z ruchu, a nawet przez wlot kontrapasa na skrzyżowanie z ul. Miodową. Taką sytuację ilustrują zdjęcia 1 - 4
przedstawione w załączniku.

5. Zwracam się z zapytaniem, czy prowadzą Państwo obserwację warunków ruchu w związku z wytyczeniem kontrapasa rowerowego na ul. Kapucyńskiej i czy przewidują Państwo wprowadzenie proponowanych przeze mnie (i/lub innych) zmian w organizacji ruchu.

6. Zwracam się także z prośbą o udzielenie informacji, czy przewidziane jest przywrócenie betonowych barier przy Al. "Solidarności" (poza początkowym odcinkiem, którędy rowerzyści wjeżdżają za tunelem na kontrapas, ponieważ może on być wykorzystywany przez kierowców samochodów do dojazdu po kontrapasie rowerowym do ul. Miodowej. Ewentualnie może wystarczyć zastosowanie przewężenia przy wyspie na końcu pasa do skrętu w prawo, tak aby uniemożliwić przejazd samochodem przy niej.

Dziękuję i pozdrawiam
Grzegorz Romanik

Offline `L`

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 483
  • Płeć: Mężczyzna
  • Nie jeżdżę szybko. Jeżdżę dokładnie.
Odp: Pomysł na kontrapas na ul. Kapucyńskiej
« Odpowiedź #101 dnia: 23 Maj 2012, 13:29:32 »
was miał ochotę i czas, to można dla porównania nagrać inne sposoby pokonania tego odcinka (bez parcia na pedały, przejeżdżania po przejściach dla pieszych, spokojnie, około 20-25 km/h, dostosowując prędkość do warunków

Po optymalizacji trasy z użyciem kontrapasu mój dojazd do pracy z około 35-40 minut skrócił się do około 30-35. Dzięki!
"governments will use whatever technology is available to them to combat their primary enemy - which is their own population" - Noam Chomsky

Offline gromanik

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 817
  • Płeć: Mężczyzna
    • Białołęka dla rowerów
Odp: Pomysł na kontrapas na ul. Kapucyńskiej
« Odpowiedź #102 dnia: 24 Maj 2012, 10:46:18 »
A można wiedzieć (mniej więcej) skąd dokąd jeździsz i jak pokonywałeś ten odcinek, gdy nie było kontrapasa?

was miał ochotę i czas, to można dla porównania nagrać inne sposoby pokonania tego odcinka (bez parcia na pedały, przejeżdżania po przejściach dla pieszych, spokojnie, około 20-25 km/h, dostosowując prędkość do warunków

Po optymalizacji trasy z użyciem kontrapasu mój dojazd do pracy z około 35-40 minut skrócił się do około 30-35. Dzięki!

Offline Makenzen

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 595
  • Płeć: Kobieta
Odp: Pomysł na kontrapas na ul. Kapucyńskiej
« Odpowiedź #103 dnia: 01 Cze 2012, 09:57:57 »
Wczoraj testowałam kontrapas im. Grzegorza... tfu, kontrapas na Kapucyńskiej ;) Jest śliczny! (pas, nie Grzegorz ;)). Podjazd jest łagodny i nieforsowny. No i mam nareszcie wygodny dojazd do księgarni na Miodowej :)
"Warszawa to nie wieś, żeby po niej rowerem jeździć"

Offline gromanik

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 817
  • Płeć: Mężczyzna
    • Białołęka dla rowerów
Odp: Pomysł na kontrapas na ul. Kapucyńskiej
« Odpowiedź #104 dnia: 01 Cze 2012, 14:50:47 »
Jest śliczny! (pas, nie Grzegorz ;)).
Asiu, podpadasz  ;)

Tymczasem na stronie ZM pojawił się artykuł o kontrapasie:
http://www.zm.org.pl/?a=kapucynska-125

Poza potrzebnymi zmianami związanymi z parkowaniem na zakazie przy Miodowej zaczynają się też problemy z ruchem samochodów po kontrapasie od trasy W-Z do Miodowej:
http://forum.zm.org.pl/viewtopic.php?f=1&t=1881&start=60#p22043
« Ostatnia zmiana: 01 Cze 2012, 14:52:31 wysłana przez gromanik »