Autor Wątek: Instalacja klamkomanetek w klasycznej szosie - niski budżet  (Przeczytany 13543 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline wit

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 281
  • Płeć: Mężczyzna
Opiszę to doświadczenie, bo sądząc z ruchu na allegro wiele osób decyduje się na ten krok i poniższe informacje mogą się przydać.
Obiekt zmiany to moja ukochana szosa Peugeot, rocznik 1994.
Wiele lat powstrzymywałem się przed operacją wymiany klamek hamulcowych i manetek na ramie na nowocześniejszy system, ponieważ zniechęcały mnie ceny klamkomanetek. Ostatecznie impulsem okazało się lekkie uszkodzenie lewej klamki wskutek stłuczki na drodze rowerowej.
Zacząłem oczywiście od poszukiwań samych klamkomanetek. Nie jest to wielka sztuka, jeśli pogodzić się z horrendalną ceną nowych klamkomanetek, dostępnych w dużym wyborze w wyższych grupach. Jeśli ktoś ma na to powyżej 600 zł, dalszego ciągu może nie czytać.
Ja przez 3 tygodnie polowałem na allegro, wreszcie trafiłem w st2300 w idealnym stanie za 190 zł. Tu winien jestem wyjaśnienie jednemu z forumowiczów, który jakiś czas temu za symboliczną cenę odstąpił mi Sorę. Niestety, zanim zabrałem się za montaż, lewa  totalnie się zacięła - oczywiście nie mam żadnej urazy.
Szczęśliwy, że największy wydatek mam za sobą uprzedzam, żeby bardzo uważać przy zakupie, przede wszystkim na to, czy liczba biegów obsługiwanych przez prawą klamkomanetkę zgadza się z liczbą tarcz na kasecie. Jeśli jest większa, skoki biegów mogą nie zgadzać się z odległościami między tarczami. Jeśli mniejsza - wiadomo, część biegów nie wskoczy.
ST2300 to najtańszy model Shimano, ale nie doszukałem się informacji o jakichś wadach konstrukcyjnych. Po prostu nie wyglądają tak elegancko, jak te droższe i są mniej precyzyjnie wykonane. Działają bardzo ładnie.
No i zaczęła się największa mordęga, czyli poszukiwanie przelotek montowanych na ramie w miejsce klasycznych manetek. To, jak się okazuje, wielki rarytas. Na Gibalaku mieli tylko jakieś absurdalnie drogie (grupa Dura Ace - podobno stąd ta cena 80 złotych), u Szurkowskiego - wcale, do Królaka nawet nie dzwoniłem, bo tam nawet najtańsze owijki są dużo droższe niż gdzie indziej. Wreszcie - po 10 dniach szukania znalazłem na allegro. Przy okazji okazało się, że kilka sklepów w necie też to sprzedaje (50-60 zł), a niuans polega na tym, żeby zamiast "przelotka" wstukać w wyszukiwarkę "oparcie na ramę".
No i ostatni etap, czyli montaż. Nie zdecydowałem się na samodzielną pracę (pewnie bym dał radę, ale już byłem trochę zmęczony całą sytuacją). Kilka telefonów po serwisach w okolicach Otwocka, w większości proponowano dość długie terminy. Ostatecznie znalazłem serwis w Falenicy (ul. Michalinki 12), gdzie gość zrobił to od ręki (pytania kontrolne podczas rozmowy telefonicznej upewniły mnie, że wie, jak to się robi).
Sumaryczny koszt:
klamkomanetki - 190 zł
komplet linek - 26 zł
przelotki (z wysyłką) - 43 zł
montaż (z pancerzami) - 60 zł

Muszę powiedzieć, że efekt przerósł moje oczekiwania. Wiedziałem, że zmiana biegów będzie wygodniejsza, ale nie spodziewałem się, że to robi AŻ taką różnicę. Dotychczas przed zatrzymaniem np. na światłach nigdy nie chciało mi się redukować biegu, więc na zielonym startowałem dość mozolnie. A teraz - hulaj dusza.
Wiem, że zmieniłem wygląd bardzo ładnej (wielokrotnie chwalonej - mój Peugeot jest klasyczny, ale nie historyczny czy oldschoolowy) kolarki na zdecydowanie odbiegający od oryginału, ale przyrost komfortu (do którego kupujący nowe szosy po 2.500 - nieskończoność PLN są przyzwyczajeni) jest kolosalny.

Offline robertrobert1

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 762
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Instalacja klamkomanetek w klasycznej szosie - niski budżet
« Odpowiedź #1 dnia: 07 Lip 2012, 17:23:31 »
Ta kilkanaście lat temu  składałem szosówkę od gołej ramy i od razu zdecydowałem się na klamko-manetki. Także jestem zachwycony z tego rozwiązania.

Offline Bear

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 373
  • Płeć: Mężczyzna
  • abrakadabra.
Odp: Instalacja klamkomanetek w klasycznej szosie - niski budżet
« Odpowiedź #2 dnia: 09 Lip 2012, 11:52:11 »
ja zwsze miałem opór przed tym rozwiązniem, bo mi wszyscy mówiliże nie da się założyć klamkomanetek na 6 koronkowy wolnobieg, bo nie będzie działać... a jak u was - biegi wchodzą na miejsce?

Offline robertrobert1

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 762
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Instalacja klamkomanetek w klasycznej szosie - niski budżet
« Odpowiedź #3 dnia: 09 Lip 2012, 18:38:23 »
Ja mam szosówkę niskobudżetową czyli 2x7 na kasecie. Wszystko płynnie działa tylko mam problem z podjeżdżaniem pod większe górki gdyż mam kasetę szosową a nie górską.

Offline wit

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 281
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Instalacja klamkomanetek w klasycznej szosie - niski budżet
« Odpowiedź #4 dnia: 09 Lip 2012, 22:06:56 »
To jest kluczowa sprawa, czy dźwignia będzie współpracować z wolnobiegiem lub kasetą - tak naprawdę chodzi o to, czy skok linki sterowanej przez dźwignię pokrywa się z odległościami między tarczami trybów. Ja konsultując to w kilku serwisach spotykałem się ze skrajnymi odpowiedziami - od beztroskich, że wszystko działa na wszystkim (co jest bzdurą) do idiotycznych, że będę musiał wymienić korby, kasetę, łańcuch i obie przerzutki.

Nie umiem odpowiedzieć uniwersalnie. U mnie 8-tarczowa kaseta i 3-tarczowa korba (wszystko by Shimano) zgrały się z 3-biegową klamką lewą i 8-biegową prawą (też by Shimano). To, co robiłem, to było pokazanie roweru i zdjęć z opisami klamek w 3 serwisach. Ponieważ opinie były zbieżne (że zadziała), dokonałem zakupów.

Offline Safian

  • Uczestnik
  • **
  • Wiadomości: 171
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Instalacja klamkomanetek w klasycznej szosie - niski budżet
« Odpowiedź #5 dnia: 10 Lip 2012, 12:56:04 »
10 dni szukałeś? :D
Trzeba było na forum spytać ;P

http://velo.pl/produkty/szukaj/?k=12&id=2345 - to chyba najwygodniejsza opcja :D
http://velo.pl/produkty/szukaj/?k=12&id=3784
http://velo.pl/produkty/szukaj/?k=12&id=1402
http://velo.pl/produkty/szukaj/?k=12&id=1552

Nie, żebym reklamował velo :P

EDIT: Ah, myślałem, że o normalne przelotki chodzi ;)
« Ostatnia zmiana: 10 Lip 2012, 17:30:53 wysłana przez Safian »

Kamov

  • Gość
Odp: Instalacja klamkomanetek w klasycznej szosie - niski budżet
« Odpowiedź #6 dnia: 10 Lip 2012, 13:07:36 »
Ale tu raczej chodzi o przelotki wkręcane tam, gdzie były klasyczne manetki, takie na ramie ; )

Offline robertrobert1

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 762
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Instalacja klamkomanetek w klasycznej szosie - niski budżet
« Odpowiedź #7 dnia: 10 Lip 2012, 16:41:25 »
Ale tu raczej chodzi o przelotki wkręcane tam, gdzie były klasyczne manetki, takie na ramie ; )

Dokładnie. Jednocześnie owa przelotka ma regulację naciągu linki.