Autor Wątek: O Veturilo i tym co się będzie działo.  (Przeczytany 61699 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 468
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: O Veturilo i tym co się będzie działo.
« Odpowiedź #45 dnia: 03 Sie 2012, 17:48:06 »
Bywa, że gdy mało wprawny cyklista ważący 120kg spada z krawężnika, to na sztyce działają obciążenia wynoszące kilka ton!
W jakiejś gazecie, dawno temu widziałem test sztyc amortyzowanych, który zawierał też taki test. Bodaj tylko jedna go przetrwała.

Nie specjalnie mnie to dziwi. Sztyce amortyzowane są słabsze z definicji.


Tymczasem im dłuższa sztyca, tym większa dźwignia. W pewnym momencie coś przestaje dawać radę - albo szlag trafia samą sztycę, albo pęka rama. Dlatego sztyc o długości >450mm się raczej nie spotyka, a i 450mm trudno kupić.
Składaki mają długaśne sztyce, ale za to grube, a producenci podkreślają, żeby nie wieszać zbyt ciężkiego bagażu pod siodełkiem. W moim składaku zwykła sztyca ma 53cm, a teleskopowa, której używam nawet do 70cm,

No właśnie, sztyce do składaków, są od zera projektowane pod większą długość i obciążenia. Mają większą średnicę i są generalnie wytrzymalsze. Takie sztyce nie weszłyby do klasycznych ram.

Ramy składaków też zresztą są specjalnie projektowane pod wytrzymywanie jazdy z takimi sztycami ;-) Gdybyś do klasycznego roweru wsadził jakimś cudem długą sztycę, to rama mogłaby nie wytrzymać.
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Offline jerzy1234

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 1 682
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: O Veturilo i tym co się będzie działo.
« Odpowiedź #46 dnia: 03 Sie 2012, 17:58:41 »
Sztyce są regulowane i nie wiem dlaczego nikt na to nie wpadł , ja zanim otwarto miałem okazję przejechać się na tym rowerku i po "Czajniku " wdrapywałem się na niego a mam 175 cm . Tylko dla 200cm to może zbyt nisko gdyż nie podnosi się aż do takiego wymiaru- zabezpieczenie antykradzieżowe.

Offline Brom

  • Uczestnik
  • **
  • Wiadomości: 218
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: O Veturilo i tym co się będzie działo.
« Odpowiedź #47 dnia: 03 Sie 2012, 20:11:27 »
Sztyce są regulowane i nie wiem dlaczego nikt na to nie wpadł
Wpadł, ale okazało się, że są regulowane za mało. Ja nie mam nawet 190cm i miałem niewygodnie. Nie tak, żeby nie dało się jechać, ale na tyle, by było to uciążliwe.

@Raffi - skoro można zrobić długą sztycę do składaka, to można ją zrobić także do roweru miejskiego. Tam powinien być możliwie duży zakres regulacji. Rama tymczasem wygląda na całkiem normalną z dospawanymi różnymi dodatkami. Być może to limituje grubość, a ta długość sztycy. Być może dałoby się zaprojektować lepszy rower miejski.

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 468
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: O Veturilo i tym co się będzie działo.
« Odpowiedź #48 dnia: 03 Sie 2012, 20:43:00 »
@Raffi - skoro można zrobić długą sztycę do składaka, to można ją zrobić także do roweru miejskiego.

Technologicznie masz racje, wszystko jest wykonalne.


Tam powinien być możliwie duży zakres regulacji. Rama tymczasem wygląda na całkiem normalną z dospawanymi różnymi dodatkami. Być może to limituje grubość, a ta długość sztycy. Być może dałoby się zaprojektować lepszy rower miejski.

Powinien być. I na pewno dałoby się zaprojektować lepszy rower miejski. To zresztą można powiedzieć o każdym rowerze, włącznie z moim poziomem numer dwa ;-)

Pytanie tylko na ile opłacalne jest robienie krótkiej serii (bo 1000 sztuk to dla chińskiego producenta jest krótka seria) ram o nietypowych rozmiarach rur (które najpierw musi wytworzyć jakaś huta przestawiając produkcję), tylko po to by zmieścić w nich nietypową sztycę (którą też trzeba wykonać specjalnie), która będzie mogła być dłuższa i zaspokoić potrzeby ludzi wyższych.

Nie twierdzę, że to nie ma sensu. Może ma, trzeba by było policzyć ilu jest wysokich "potencjalnych klientów". Twierdzę, że mogło to się po prostu nie kalkulować. Pamiętam jak budowałem rower, to też chciałem zamówić pełne profile do ramy, to mi krzyknięto że owszem, nie ma problemu, ale od kontenera wzwyż muszę zamówić. Na przykładzie Bromptona i rowerów poziomych też widać doskonale, że nietypowe rozwiązania, nawet jeżeli słuszne, są jednak cholernie drogie w produkcji.

Tu dylemat mógł być: 1000 rowerów średnich, albo 300 na wypasie. I szczerze mówiąc rozumiem, czemu zdecydowano się na tysiąc średnich rowerów.



Co do samych rowerów miejskich, to moja lista uwag jest dłuższa: Najbardziej chyba dziwi mnie, że zastosowano całkowicie normalne śruby do mocowania obu kół w rowerach. Wystarczy typowy klucz płaski 15mm i każdy głupi wykręci takie koło, nawet z roweru zapiętego do stacji. Ciekawe kiedy koła od Veturilo zaczną pojawiać się na Allegro? ;)
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Offline MarioG

  • Zabezpieczenie
  • ******
  • Wiadomości: 353
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: O Veturilo i tym co się będzie działo.
« Odpowiedź #49 dnia: 03 Sie 2012, 22:14:01 »
Sztyce są regulowane i nie wiem dlaczego nikt na to nie wpadł , ja zanim otwarto miałem okazję przejechać się na tym rowerku i po "Czajniku " wdrapywałem się na niego a mam 175 cm . Tylko dla 200cm to może zbyt nisko gdyż nie podnosi się aż do takiego wymiaru- zabezpieczenie antykradzieżowe.

OK, jeżeli ktoś jest przyzwyczajony, lubi jeździć nisko to nawet przy 190 będzie wygodnie, ja mam 190 i we wszystkich rowerach mam sztyce podciągniętą max, tak że jak staje to z siodła tylko palcami do ziemi sięgam, tak lubie i jest to dla mnie optymalne, na 'Vitku' max wyciągniętym stawiam nogę całą i nie prostą nawet, ego jak pedałuje to nie ma szans na zbliżenie do wyprostowanego kolana... no ale w sumie rower jest dla 'średniej' z populacji, a nie dla ekstremów...
W internecie każdy może być kim chce. To dziwne, że tak wielu wybiera bycie durniem...

Offline jerzy1234

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 1 682
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: O Veturilo i tym co się będzie działo.
« Odpowiedź #50 dnia: 04 Sie 2012, 13:28:27 »
Mario właśnie i o to chodzi ,rower jest przeznaczony do jazdy  20 minut góra  godzinę i odstawienie w stacji a nie na wycieczki poza miasto z prędkością >V 30 + i dostosowany do średniej krajowej a nie średniej koszykarskiej.

Offline MarioG

  • Zabezpieczenie
  • ******
  • Wiadomości: 353
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: O Veturilo i tym co się będzie działo.
« Odpowiedź #51 dnia: 04 Sie 2012, 14:16:18 »
Dzieki za komplement, ale do sredniej koszykarskiej jeszcze mi troche brakuje :) no moze w kobiecej koszykarskiej jestem :)

Prawda jest taka jak mowisz, godzine w ta i godzine w ta bym sie na nim przemeczyl, ale na szczescie mam swoje rowery gdzie moge sie bawic z siodelkiem jak chce :)

Do zobaczenia na Masie Powstanczej...
W internecie każdy może być kim chce. To dziwne, że tak wielu wybiera bycie durniem...

Offline Publius

  • Uczestnik
  • **
  • Wiadomości: 179
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: O Veturilo i tym co się będzie działo.
« Odpowiedź #52 dnia: 04 Sie 2012, 15:22:50 »
Czy ktoś już wcześniej zarejestrowany na Bemowie wypożyczał rower z miasta? Piszą że trzeba zaakceptować dodatkowy regulamin, ale nie wiadomo jak to zrobić. Danymi z Bemowa mogę zalogować się na stronie Veturilo. Terminal przyjmie mi wypożyczenie w takim razie?

Offline Maćkofff

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 712
  • Płeć: Mężczyzna
  • Stojaki.waw.pl
    • Stojaki.waw.pl
Odp: O Veturilo i tym co się będzie działo.
« Odpowiedź #53 dnia: 04 Sie 2012, 18:39:52 »
Ja jestem ciekaw jednej rzeczy. Czy system można obejść? :) Istnieje informacja o tym, że w przypadku braku wolnego stojaka lub uszkodzonego zamka, wystarczy przypiąć rower linką do stojaka lub do drugiego roweru i wcisnąć przycisk zwrot. Pytanie jest następujące: Czy można wypożyczyć rower, podjechać najpierw do stacji docelowej aby  zapłacić jak najmniej lub wogóle, następnie wcisnąć przycisk zwrot i korzystać dalej z roweru a później tylko w tej stacji przypiąć go linką? ;)
___
Pozdrawiam serdecznie!

>   Parkingi rowerowe w Warszawie - Stojaki.waw.pl
>   Mapa stojaków, standardy projektowe, porady nt. bezpiecznego zostawiania roweru.

Offline Publius

  • Uczestnik
  • **
  • Wiadomości: 179
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: O Veturilo i tym co się będzie działo.
« Odpowiedź #54 dnia: 04 Sie 2012, 18:59:25 »
Da się. Na Bemowie bez problemu to działa. Co więcej to gdzieś czytałem że oficjalnie do tego nawet zachęcali.


EDIT: źle zrozumiałem, miałem na myśli odmeldowywanie się po drodze na kilku stacjach żeby zaczynało na nowo liczyć 20 minut.

Offline mateyko

  • Zabezpieczenie
  • ******
  • Wiadomości: 449
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: O Veturilo i tym co się będzie działo.
« Odpowiedź #55 dnia: 04 Sie 2012, 19:21:12 »
czy tak bardzo by bolało gdyby miały dłuższe sztyce?
Bywa, że gdy mało wprawny cyklista ważący 120kg spada z krawężnika, to na sztyce działają obciążenia wynoszące kilka ton!
 nawet z zapasem.


Czy jesteś w stanie uzasadnić to twierdzenie fizycznie zakładając że najwyższy z takich krawężników ma np. 10 cm?

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 468
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: O Veturilo i tym co się będzie działo.
« Odpowiedź #56 dnia: 05 Sie 2012, 11:00:39 »
Czy jesteś w stanie uzasadnić to twierdzenie fizycznie zakładając że najwyższy z takich krawężników ma np. 10 cm?

Wyliczyć to bym Ci tego nie umiał - za dużo zmiennych jest. Choćby ciśnienie w oponach i ich szerokość ma na to wpływ, typ roweru, prędkość, pozycja rowerzysty, rodzaj nawierzchni, sztywność ramy i innych elementów roweru itp itd.

Ale możesz to wyliczyć sobie z przekrojów rur w ramie. Zmierz wymiary rury (np sztycy właśnie), wklep dane w program frame2d (dostępny na poziome.pl) i Ci wyjdzie że dana rura lub profil wytrzyma X albo Y obciążeń w danym kierunku. I gwarantuję Ci, że to nie jest przypadek, że te rury mają takie wymiary ;-)

BTW, najwyższe krawężniki mają (zgodnie z prawem) do 16cm. Te niezgodne z prawem miewają znacznie więcej, co mogę udowodnić zdjęciami ;-)
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Offline qwerJA

  • Zabezpieczenie
  • ******
  • Wiadomości: 1 300
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: O Veturilo i tym co się będzie działo.
« Odpowiedź #57 dnia: 05 Sie 2012, 20:11:40 »
Mam pytanie, czy znacie jakieś szczegóły na temat tego żeby NextBike stawia stacje na zlecenie prywatnych podmiotów.
Słyszałem że Hala Wola zapłaciła za stacje.
Pytam się, bo chciałbym tym zainteresować taki jeden podmiot prywatny  :)
Tomek jestem

" Warszawa to piękne miasto,
   tylko ludzie są . . .  "

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 468
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: O Veturilo i tym co się będzie działo.
« Odpowiedź #58 dnia: 06 Sie 2012, 07:35:29 »
Mam pytanie, czy znacie jakieś szczegóły na temat tego żeby NextBike stawia stacje na zlecenie prywatnych podmiotów.
Słyszałem że Hala Wola zapłaciła za stacje.
Pytam się, bo chciałbym tym zainteresować taki jeden podmiot prywatny  :)

W WAW za wcześnie by o tym mówić, we WRO były takie stacje "prywatne". Generalnie trzeba walić do NextBike'a, bo jakie by nie były Twoje pytania, to tylko tam znajdziesz odpowiedzi. Na stronach Nextbike, ZTM lub Veturilo możesz spokojnie nie szukać, bo i tak nie znajdziesz :P

Jedno co jest pewne, to kasa - firma na bank będzie musiała portfel szeroko otworzyć. Rower to (podobno) 2000zł, a kilka ich do takiej stacji trzeba kupić. Stacja też swoje kosztuje, pewnie kilka tysięcy zł licząc wraz z montażem. Do tego projekt organizacji ruchu (1000-2000zł) i ewentualne przygotowanie terenu pod stację (np położenie chodnika).
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Offline remitent

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 529
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: O Veturilo i tym co się będzie działo.
« Odpowiedź #59 dnia: 06 Sie 2012, 11:00:31 »
Jedno co jest pewne, to kasa - firma na bank będzie musiała portfel szeroko otworzyć. Rower to (podobno) 2000zł

Chyba trochę drogo?

a kilka ich do takiej stacji trzeba kupić.
Stacja też swoje kosztuje
 Do tego projekt organizacji ruchu
przygotowanie terenu pod stację (np położenie chodnika).

Czyli otwieramy Nextbike'owi za darmo biznes. Rozumiem, że wówczas firma-sponsor ma udział w zysku z reklam i opłat? :)
Nocna Masa Krytyczna - 2. sobota miesiąca - godz. 24:00 - nocnamasa.pl