Warszawska Masa Krytyczna
Inne sprawy rowerowe => Sprzęt => Wątek zaczęty przez: Kenneth w 16 Mar 2013, 22:33:19
-
Mit Masy Rotującej
Z lektury artykułu o fizyce roweru wiemy, że masa elementy ruszające się względem ramy roweru posiadają dwojaką naturę. Z jednej strony stanowią one oczywiście bonus do ogólnej masy roweru. Jednakże poza tym czynnikiem stanowią jeszcze element króry magazynuje energię kinetyczną związaną ze swoją masą i dodatkowo magazynuje energię kinetyczną związaną z swoim ruchem względem roweru.
[...]
Otóż, bez zanudzania całkami i innymi tego rodzaju bzdurami :) w obu przypadkach ? tak ruchu obrotowego jak i posuwistego, doznawane przyspieszenie, zgodnie z 2 zasadą dynamiki, jest odwrotnie proporcjonalne do masy.
Z tego możemy wysnuć wniosek, że jeżeli ograniczymy masę koła o 10%, to wpływ masy tegoż na przyspieszenie będzie o 10% mniejszy. W naszym przykładzie odchudzenie kół z 2kg do 1.8kg spowoduje, że zamiast 124J będą magazynować 112J.
Spowoduje to spadek całkowitej energii kinetycznej roweru z 2620J do 2608J, czyli spadek całkowitej energii kinetycznej o przytłaczające 0.5%.
To zaś oznacza, że prędkość maksymalną rowerzysta osiągnie 0.5% szybciej.
[...]
Zachęcam do zapoznania się z całością artykułu:
http://uzurpator.com.pl/?mit-masy-rotujacej,10
Chcę jeszcze dodać, że natrafiłem na niego szukając odpowiedzi czy to możliwe, aby rowerzysta miał moment obrotowy taki sam lub większy od samochodu i... To się zgadza. :D
(niestety ilość obrotów na minutę w samochodach jest o wiele większa od naszej na korbach, więc szybciej nie pojedziemy na pewno a i moc jest oczywiście mniejsza ;] )