Autor Wątek: Jakie tylne koło do roweru ???  (Przeczytany 19046 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline little_shogun

  • Początkujący
  • Wiadomości: 5
  • Płeć: Mężczyzna
Jakie tylne koło do roweru ???
« dnia: 07 Sie 2012, 00:37:53 »
Witam serdecznie.
Mam mały problem z tylnym kołem w swoim rowerze.
Obecnie jeżdżę na Meridzie Crossway 100TFS. Zastosowano w nim koła 700/40C. Niestety obręcz nie wytrzymuje zbyt długo i szybko się centruje. Jeżdżę sporo, a jako że nie jestem lekki (około 120 kg wagi ) przeważnie jest to jazda siłowa.
Może jesteście w stanie mi podpowiedzieć jaka obręcz ( marka, model ) w rozmiarze 700 jest w stanie wytrzymać dłużej pod takim naporem ??? Obecnie z tyłu jest kaseta 8-rzędowa.
Chciałbym zostać przy tym rowerze, ale jazda na scentrowanym kole nie należy do najprzyjemniejszych.  :)
My name is Shogun, Little_Shogun.

Offline Oli

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 466
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Jakie tylne koło do roweru ???
« Odpowiedź #1 dnia: 07 Sie 2012, 01:04:28 »
Alexrims MX18. Chyba najmocniejsza będzie, a cena niska.
Na centrowanie wpływa też zaplot.
Serwisowanie, składanie, ściąganie części na zamówienie
Właściwie wszystko co z rowerami związane

Skype: castaway.olaf

Offline qwerJA

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 1 301
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Jakie tylne koło do roweru ???
« Odpowiedź #2 dnia: 07 Sie 2012, 01:15:42 »
Mi pewna osoba o podobnych gabarytach poleciła Alexrims DM24 (26 cali 36 otworów).

Żekomo nie do zajechania

Czy to działa, rower odbieram w środę z serwisu  :D ;)
Tomek jestem

" Warszawa to piękne miasto,
   tylko ludzie są . . .  "

Offline Oli

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 466
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Jakie tylne koło do roweru ???
« Odpowiedź #3 dnia: 07 Sie 2012, 01:24:33 »
Qwerja, Tak, DM24 jest obręczą pancerną. Ale kolega pyta o obręcz do roweru z kołami 700, a nie 26"
Serwisowanie, składanie, ściąganie części na zamówienie
Właściwie wszystko co z rowerami związane

Skype: castaway.olaf

Offline adriansocho

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 614
  • Płeć: Mężczyzna
  • All terrain, all mountain.
    • Profil na fejsie
Odp: Jakie tylne koło do roweru ???
« Odpowiedź #4 dnia: 07 Sie 2012, 11:09:37 »
Niestety obręcz nie wytrzymuje zbyt długo i szybko się centruje.

Dla cięższych osób trzeba koniecznie koło zapleść bardziej sztywno - bo obręcz wykorzysta każdą okazję, każde niewłaściwe pokonanie nierówności, żeby się przesunąć na bok - czyli scentrować. Osoby ważące >80 kg mają taką niedogodność w porównaniu do osób o niższej wadze - że nie można zapleść koła bardziej miękko. Dlaczego ktoś chciałby koło zapleść miękko? Żeby zwiększyć komfort jazdy. Czasami koła w fabrycznych rowerach, lub gotowe koła średniej i niższej klasy są zaplecione miękko.
 Oprócz a) poprawy zaplotu b) wymiany obręczy można też zwrócić uwagę na swój styl jazdy - jedna sprawa to mocne naciskanie na pedały w celu przyspieszenia na dobrej nawierzchni - koło powinno to znieść bez marudzenia, a druga sprawa to sposób pokonywania nierówności, dziur, krawężników, schodów, korzeni. Jeżeli użytkownik nie robi tego odpowiednio miękko, to obręcz nie pożyje długo.
AdrianSocho

Offline wildzi

  • Zabezpieczenie
  • ******
  • Wiadomości: 679
  • Płeć: Mężczyzna
  • Z Masą od września 2008. W Zabezpieczeniu od 2011.
Odp: Jakie tylne koło do roweru ???
« Odpowiedź #5 dnia: 29 Lis 2012, 17:31:18 »
Odświeżam temat z zapytaniem do bardziej doświadczonych ode mnie. Co się dzieję, co mogę robić źle? Dotyczy tylko tylnych kół. Zawsze były aluminiowe 26". Nigdy tych kół nie scentrowałem :P

W lutym 2011 roku złamała mi się obręcz. Co najmniej 2-3 lata użytkowania... Najpierw krawędź zaczęła się wyginać obcierając o klocek hamulcowy aż wreszcie się ułamała:

Złamała się po linii rowka.

Wymieniłem koło na nowe (marki nie pamiętam) z serwisu na Nowowiejskiej za 63 zł.
W październiku 2012 ta właśnie obręcz zrobił mi podobnego psikusa:

Tu rowka już nie było widać.

W między czasie wymieniłem stare terenowe kapcie na nowiutkie gładkie Kenda (nazwy modelu nie pamiętam) po 35 zł za sztukę. Takie same oponki używał od dwóch lat Petro i spisywały się dobrze. Takie oponki kupił AdBej i po krótkim czasie tylna opona się wybrzuszyła... U mnie zrobiło się tak samo, wewnętrzna krawędź się przetarła:


To ja robię coś źle czy może trafiłem na wadliwy egzemplarz? Takie same oponki kupił Remitent i mają się dobrze.

Dodam, że jeżdżę (przez cały rok) spokojnie, nie szaleję po krawężnikach i korzeniach ani na kamieniach. Często za to biorę coś ciężkiego na bagażnik lub do przyczepki. Jedno i drugie dodatkowo potrafi obciążyć tylne koło. Z zasady staram się jak mogę omijać dziury, doły, koleiny i podnoszę tyłek z siodełka gdy czegoś ominąć nie mogę. Oponki pompuje na twardo nie przekraczając jednak wartości podanej na oponie.

PS. Po tych przygodach założyłem kółko aluminiowe od jakiegoś marketowca i na razie się spisuje. Gożej z oponą, założyłem używaną Geax i też na krawędzi zaczyna się przecierać i powstało wybrzuszenie.
« Ostatnia zmiana: 29 Lis 2012, 17:53:28 wysłana przez wildzi »
I jestem tatą po raz drugi!

Offline Franc

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 460
  • Płeć: Mężczyzna
  • 25 lat na poziomie
    • Moje rowery
Odp: Jakie tylne koło do roweru ???
« Odpowiedź #6 dnia: 29 Lis 2012, 21:59:54 »
Wildzi: a może masz źle ustawione albo zużyte klocki hamulcowe? I przecierają obręcz.
Mi się kiedyś udało przetrzeć obręcz w przednim kole w IMK Nr5, bo się klocki skończyły.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P8 (SWB ASS) w stanie śmierci technicznej, Thyss 222
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
szary Renault Modus z D4F

GFM

  • Gość
Odp: Jakie tylne koło do roweru ???
« Odpowiedź #7 dnia: 29 Lis 2012, 22:01:33 »
Przecieranie opony na krawędzi to zbyt niskie ciśnienie albo za wąska obręcz do tej szerokości
opony a najczęściej jedno i drugie.
Pękanie obręczy to raczej zbyt duże ciśnienie albo za wąska obręcz albo jeszcze przeciążenie.

Mniemam, że nie dobrałeś opony do obręczy. Poza tym obręcze aluminiowe cienkie (w sensie,
że nie stożki) to są dla dzieci dobre - no może jeszcze dla dla drobnej panienki.


Offline qwerJA

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 1 301
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Jakie tylne koło do roweru ???
« Odpowiedź #8 dnia: 29 Lis 2012, 23:06:51 »
Ja może nie wożę ciężkich rzeczy, ale swoje ważę.
Po ostatniej historii na pewnym prejeździe Dex powiedział żebym załatwił sobie obręcze DM 24 Alexrims.
Przeznaczone do sportów grawitacyjnych, trójkomorowe i ponoć nie do zajechania.


Skoro sam potrafisz zaplatać koło (jeśli nie to jesteś gorszy od burmistrza swojej dzielnicy), to wcale nie wyjdzie drożej niż na Nowowiejskiej  ;)
Tomek jestem

" Warszawa to piękne miasto,
   tylko ludzie są . . .  "

Offline Mhrok

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 910
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Jakie tylne koło do roweru ???
« Odpowiedź #9 dnia: 30 Lis 2012, 00:15:34 »
Po ostatniej historii na pewnym prejeździe Dex powiedział żebym załatwił sobie obręcze DM 24 Alexrims.
Przeznaczone do sportów grawitacyjnych, trójkomorowe i ponoć nie do zajechania.
Oj tam, oj tam. Ja się właśnie kończę jeden z kompletów takich obręczy. ;)

Offline qwerJA

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 1 301
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Jakie tylne koło do roweru ???
« Odpowiedź #10 dnia: 30 Lis 2012, 02:10:44 »
Oj tam, oj tam. Ja się właśnie kończę jeden z kompletów takich obręczy. ;)

A po jakim dystansie zajechałeś ?
Tomek jestem

" Warszawa to piękne miasto,
   tylko ludzie są . . .  "

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 530
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Jakie tylne koło do roweru ???
« Odpowiedź #11 dnia: 30 Lis 2012, 08:45:32 »
A po jakim dystansie zajechałeś ?

Miałem odmianę tych obręczy na koła 20". Owszem, są pancerne, nie gną się (o ile tylko są dobrze zaplecione i na dobrych szprychach). Czajnik na tym jeździł i nie rozcentrowywał, a to już jest niemała rekomendacja dla obręczy.

ALE alu na nich ściera się stosunkowo łatwo, u nie wyjeździły tylko coś koło 15 kkm (w tym dwie ciężkie zimy i jedną nieco przespaną zmianę klocków przez co metal tarł o metal).
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Offline Mhrok

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 910
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Jakie tylne koło do roweru ???
« Odpowiedź #12 dnia: 30 Lis 2012, 10:52:34 »
Oj tam, oj tam. Ja się właśnie kończę jeden z kompletów takich obręczy. ;)

A po jakim dystansie zajechałeś ?
No 15kkm albo coś koło tego. Już półtora roku mają... Właściwie to ma, bo przód jest już inny, bo busik mi rozjechał koło :<

Offline Janek

  • Zabezpieczenie
  • ******
  • Wiadomości: 79
  • Płeć: Mężczyzna
  • rower i motocykl - ważne że do przodu w mieście!
Odp: Jakie tylne koło do roweru ???
« Odpowiedź #13 dnia: 03 Kwi 2014, 10:16:40 »
Dawno temu rower wykorzystywałem do downhillu. Korzystałem wtedy z koła zaplecionego na 4 krzyże ( szprycha idąc od piasty do obręczy krzyżuje się w 4 a nie w 3 punktach z inną). Niestety podnosi to wagę, ale również wytrzymałość koła.
Można próbować złożyć koło z obręczą wielokomorową, nyplowaną, szprychy na 4 krzyże ( może i 5 się da).
ja wykorzystałem obręcze 3 komorowe Rigida, nyplowane, modelu niestety nie pamiętam.
« Ostatnia zmiana: 03 Kwi 2014, 10:17:54 wysłana przez Janek »
Giant ATX 860 2004,
Limit 28" - codzienny holender
kolarka Peugeot

GFM

  • Gość
Odp: Jakie tylne koło do roweru ???
« Odpowiedź #14 dnia: 05 Kwi 2014, 08:38:56 »
Janku! Przy 4 krzyżach mogą wystąpić problemy z mocowaniem szprych.
Polega to na tym, że jedna szprycha przykrywa choć częściowo główkę
innej szprychy w piaście. Ponadto uzupełnienie szprychy wewnętrznej
graniczy z cudem.

O 5 krzyżach raczej zapomnij. Dać to się da na pewno, ale na zasadzie
włożenia szprych w piastę, stosownego ułożenia, poklejenia jakimś plastrem
celem zachowania układu i dopiero w takiej postaci wkładania w obręcz.
Wymiana jakiejkolwiek szprychy jest niemożliwa bez rozmontowania całego
koła. Cały czas mowa o kołach 36 szprychowych.

A z wytrzymałością koła to jest to pewien kompromis: nośność a przenoszenie
momentu obrotowego (głównie ostre hamowanie). Rowery "cyrkowe" mają
koła szprychowane na słoneczko (0 krzyży). Duża nośność i bez przyspieszeń.

Osobiście preferuję szprychowanie na trzy krzyże.