Warszawska Masa Krytyczna

Inne sprawy rowerowe => Porady => Wątek zaczęty przez: kaczor1 w 09 Cze 2015, 14:14:50

Tytuł: Rebus jak zjechać na DDR na skrzyżowaniu
Wiadomość wysłana przez: kaczor1 w 09 Cze 2015, 14:14:50
Jak zjechać na DDR na skrzyżowaniu zgodnie z PoRD ???
Tematu w ogóle by nie było, gdyby sygnalizatory dla rowerzystów były przed a nie za przejazdami.

(https://lh3.googleusercontent.com/-EL8UT6f9jzA/VXbXlCeuBJI/AAAAAAAAIbA/3Sw-oc2mdcw/s640/SKM_C554e15060914150_0001.jpg)
Tytuł: Odp: Rebus jak zjechać na DDR na skrzyżowaniu
Wiadomość wysłana przez: łowca w 09 Cze 2015, 14:35:50
I dlatego powinna być albo pełna (śmieszka dookoła, pasy rowerowe) infrastruktura rowerowa, albo wcale.
Tytuł: Odp: Rebus jak zjechać na DDR na skrzyżowaniu
Wiadomość wysłana przez: Mhrok w 09 Cze 2015, 14:53:29
AAaaaaAaa, więc to z tej strony problem. Co prawda to prawda. Ciekawe pytanie - może w niedzielę będzie miasteczko ruchu drogowego to się będzie można spytać... ekspertów ;)
Tytuł: Odp: Rebus jak zjechać na DDR na skrzyżowaniu
Wiadomość wysłana przez: mk1111 w 09 Cze 2015, 15:34:15
Toż to proste jak konstrukcja cepa. Na skrzyżowaniu skręcić w prawo. W miejscu bezpiecznym zawrócić. Poczekać na następną zmianę świateł. Przejechać przez skrzyżowanie. Proste. Nielogiczne. Upierdliwe i czasochłonne. :P
Tytuł: Odp: Rebus jak zjechać na DDR na skrzyżowaniu
Wiadomość wysłana przez: mp0011 w 09 Cze 2015, 16:17:09
Albo skręcić w lewo na skrzyżowaniu, jechać jezdnią i wbić się na DDR jak będzie bezpieczny i nieupierdliwy wjazd...
Tytuł: Odp: Rebus jak zjechać na DDR na skrzyżowaniu
Wiadomość wysłana przez: em c w 09 Cze 2015, 17:27:38
^ Ja tak robię, ewentualnie wjeżdżam od razu (czyli na rysunku przez ścięty brzeg) jeśli sytuacja i droga pozwala.
Tytuł: Odp: Rebus jak zjechać na DDR na skrzyżowaniu
Wiadomość wysłana przez: kaczor1 w 09 Cze 2015, 19:41:39
^ Ja tak robię, ewentualnie wjeżdżam od razu (czyli na rysunku przez ścięty brzeg) jeśli sytuacja i droga pozwala.
Mówię o skręcie zgodnie z PoRD a wg mnie, powinienem dojechać do przejazdu, zatrzymać się (blokując jednocześnie samochody za sobą) i pomimo, iż z naprzeciwka nic nie jedzie, czekać  (przy dźwięku klaksonów) na zmianę światła na sygnalizatorze dla rowerów, bo zgodnie z przepisami nie mogę przekroczyć sygnalizatora z sygnałem czerwonym.
Tej sytuacji by nie było, gdyby sygnalizatory były przed przejazdami, ponieważ wtedy sygnał czerwony by mnie nie dotyczył i zjazd odbywał by się na takiej samej zasadzi jak skręt w lewo na skrzyżowaniu.

@Mhrok
Oczywiście, każdy sobie jakoś radzi i tak jak często się podkreśla, jazda rowerem w naszym kraju w stu procentach zgodnie z przepisami, może być nie tylko bardzo trudna ale i niebezpieczna.
Policja do tej pory forsowała bezpieczeństwo przez kaski i kamizelki, więc jeśli ta retoryka będzie podtrzymywana, to powyższe można dołączyć do repertuaru pytań do "ekspertów"  ;)
Tytuł: Odp: Rebus jak zjechać na DDR na skrzyżowaniu
Wiadomość wysłana przez: Mhrok w 09 Cze 2015, 20:35:53
Policja do tej pory forsowała bezpieczeństwo przez kaski i kamizelki, więc jeśli ta retoryka będzie podtrzymywana, to powyższe można dołączyć do repertuaru pytań do "ekspertów"  ;)
Nie wiem jak Ty, ale ja zamierzam zadać to pytanie przy najbliższej okazji. Im większa publika będzie tym ciekawiej.
Tytuł: Odp: Rebus jak zjechać na DDR na skrzyżowaniu
Wiadomość wysłana przez: Franc w 09 Cze 2015, 20:43:49
Dołożyć pytaniem o wpływ kamizelki na widoczność od tyłu, rowerzysty (znaczy np mła) jadącego normalnym rowerem z dużym kufrem za oparciem (znaczy np IMK P8). :D
Tytuł: Odp: Rebus jak zjechać na DDR na skrzyżowaniu
Wiadomość wysłana przez: Raffi w 10 Cze 2015, 09:02:26
Jak zjechać na DDR na skrzyżowaniu zgodnie z PoRD ???
(https://lh3.googleusercontent.com/-EL8UT6f9jzA/VXbXlCeuBJI/AAAAAAAAIbA/3Sw-oc2mdcw/s640/SKM_C554e15060914150_0001.jpg)

A co robi sygnalizator? Zabrania WJAZDU na przejazd lub skrzyżowanie, w przypadku pieszych wejścia na pasy. Nie zabrania ZJAZDU ze skrzyżowania lub przejazdu. Bo jwezdzałeś mając światło zielone na swoim kierumnku ruchu! Co moim zdaniem w całości rozwiązuje problem legalności skręcenia w lewo na przejazd rowerowy (po przepuszczeniu aut jadacych z przeciwka) i wjechaniu na ddr w ten sposób.
Tytuł: Odp: Rebus jak zjechać na DDR na skrzyżowaniu
Wiadomość wysłana przez: fottoman w 10 Cze 2015, 10:38:57
Ja także uważam jak Raffi, to jest klasyczny lewoskręt z sygnalizacją, jedynie przesunięty zjazd trochę dalej niż jezdnia wiec wykonywany inaczej niż samochody.
ja bym dodał ze trzeba zgodnie z PoRD jechać blisko osi jezdni ...

Tytuł: Odp: Rebus jak zjechać na DDR na skrzyżowaniu
Wiadomość wysłana przez: persson w 12 Cze 2015, 18:17:13
Dokładnie tak jak napisał Raffi
Nie wiem jakie na rysunku są sygnalizatory. Zakładam, że te z sygnałem zielonym to sygnalizatory S1 z czerwonym to S6,
Jeżeli tak to normalnie wjeżdżasz na skrzyżowanie na zielonym wjeżdżasz na przejazd i wykonujesz lewo skręt. Wolno ci wtedy przejechać obok S6 tego po prawej stronie na rysunku pomimo sygnału czerwonego bo:
Sygnalizator świetlny nadający sygnał czerwony
S1 oznacza zakaz wjazdu za sygnalizator
S6 oznacza zakaz wjazdu na przejazd.
Ciebie on już, więc nie dotyczy
Tytuł: Odp: Rebus jak zjechać na DDR na skrzyżowaniu
Wiadomość wysłana przez: remitent w 13 Cze 2015, 08:12:38
Cytuj
bo zgodnie z przepisami nie mogę przekroczyć sygnalizatora z sygnałem czerwonym.
Zgodnie z przepisami nie możesz wjechać na przejazd jak się wyświetla czerwony sygnał, więc z tym staniem na przejeździe bym jednak uważał.

Cytuj
Jak zjechać na DDR na skrzyżowaniu zgodnie z PoRD
Przecież prawo o ruchu drogowym nie rozstrzyga wszystkiego "jak krowie na rowie" pozostawiając to inteligencji kierowców. Na przykład nie masz dokładnego przepisu "jak powinno wyglądać wyprzedzanie". Tak samo tutaj - znasz przepisy i myślisz jak to zrobić - a zostało to już podane - wjechać w prawo na DDR i zawrócić, albo skręcić w lewo na skrzyżowaniu i potem wjechać w DDR.

Proponowany przez Raffiego sposób na skręt w DDR bez względu na światło też uważam za zgodny z przepisami, ale nie stosowałbym go, ponieważ powoduje zamieszanie na skrzyżowaniu i jest manewrem, którego inni kierowcy nie będą się spodziewać.

(wyobraź sobie, że pieszy idzie jezdnią i trafia na poprzeczne przejście dla pieszych ze światłami - uważasz, że może się wówczas zatrzymać na środku jezdni i czekać, bo chce przejść w poprzek?)
Tytuł: Odp: Rebus jak zjechać na DDR na skrzyżowaniu
Wiadomość wysłana przez: mp0011 w 13 Cze 2015, 23:10:35
Rozumiem, że zgodnie z przepisami (lub Waszą ich interpretacją), jadąc w przeciwną stronę, powinienem wjechać na przejazd na zielonym, dać sygnał w prawo i przebić się kiedy będzie w miarę wolne, bo jestem już na skrzyżowaniu "za światłami" i czerwone dla samochodów mnie nie dotyczy  ;)?
Tytuł: Odp: Rebus jak zjechać na DDR na skrzyżowaniu
Wiadomość wysłana przez: remitent w 14 Cze 2015, 03:25:28
W sensie że jedziesz w poprzek DDR i chcesz pojechać jezdnią "do góry"? Zatem włączasz się do ruchu na jezdni, a na czerwonym "dla samochodów" oczywiście czekasz.
Tytuł: Odp: Rebus jak zjechać na DDR na skrzyżowaniu
Wiadomość wysłana przez: Tanawis w 14 Cze 2015, 08:20:11
Jak zjechać na DDR na skrzyżowaniu zgodnie z PoRD ?

(https://lh3.googleusercontent.com/-EL8UT6f9jzA/VXbXlCeuBJI/AAAAAAAAIbA/3Sw-oc2mdcw/s640/SKM_C554e15060914150_0001.jpg)

Zmodyfikuję to pytanie i otrzyma ono brzmienie :
"Jak rowerzysta ma zjechać na DDR na tym skrzyżowaniu w sposób czytelny i bezpieczny ?"

Wtedy odpowiedź będzie następująca :
- przejechać jezdnią skrzyżowanie na wprost na zielonym świetle ;
- na wysokości przejazdu rowerowego ( na który zamierza skręcić w lewo ) skręcić w prawo i wjechać na chodnik ( na ścieżkę rowerową wytyczoną na chodniku ) ;
- na chodniku zmienić kierunek jazdy ( zawrócić ) i zaczekać na zmianę świateł ;
- po zmianie światła na zielone - wjechać na przejazd rowerowy i kontynuować jazdę w zamierzonym kierunku ;


I tu rodzi się pytanie ( a nawet 2 pytania ) :
1. Dlaczego w PoRD do tej pory nie ma takiego, bardzo szczegółowego rozdziału o włączaniu się do ruchu rowerzystów ?
2. I czy takie szczegółowe przepisy są nam potrzebne ?  ( Pomogą nam, czy nas ograniczą ? )

[ironia on] 
Tak, tak. Drążcie ten temat. Pytajcie policjantów i ustawodawców. A "bokiem nam to wyjdzie"  ???   ???  - nam rowerzystom.
[ironia off]
Tytuł: Odp: Rebus jak zjechać na DDR na skrzyżowaniu
Wiadomość wysłana przez: mp0011 w 14 Cze 2015, 14:26:07
W sensie że jedziesz w poprzek /jezdni/ DDR i chcesz pojechać jezdnią "do góry"? Zatem włączasz się do ruchu na jezdni, a na czerwonym "dla samochodów" oczywiście czekasz.

Ja w takiej sytuacji (jadę DDR z prawej strony i chcę jechać do góry) włączam się do ruchu bezpośrednio  ze ścieżki w momencie, kiedy samochody góra-dół mają zielone, a na ścieżce jest czerwone. Traktuję to, jakbym miał zieloną strzałkę. Czyli stop, ustąpienie pierwszeństwa i jadę.

Czy to wbrew prawu? Z literą owszem, ale nie z duchem :) Równie dobrze mógłbym przejechać ten metr przed przejście i tam się włączyć na takich samych zasadach, ale musiałbym jechać po chodniku i wymijać stojących pieszych.

Moje pytanie było nieco prowokacyjne, bo nie zawsze stosowanie się do przepisów pisanych pod kątem kierowców ma sens.
Na przykład, w opisanym przeze mnie przykładzie, po wjechaniu legalnie na DDR z prawej strony na zielonym, mógłbym legalnie przejechać w górę "bo nie ma żadnych znaków zabraniających skręt w prawo", a sygnalizacja samochodów mnie nie dotyczy, bo jestem już poza światłami. Na takiej samej zasadzie, jak kierowcy jadący z prawej skręcaliby w dół. Nikt im nie każe czekać na zielone dla jezdni góra-dół. Po prostu - jestem na skrzyżowaniu i z niego zjeżdżam. Sygnalizacja nie ma już znaczenia.

Nie uważam jednak, żeby taka interpretacja była dla rowerzystów bezpieczna, lub czy nie wywołałaby fali oburzenia wśród okolicznych kierowców stojących na czerwonym...

A powracając do pytania oryginalnego. Tak trochę bardziej na logikę:
Możesz całkowicie legalnie zatrzymać się pół metra przed DDR, poczekać na okazję i skręcić w lewo (chyba, że jest tam podwójna ciągłą). Możesz to zrobić metr za przejściem, 10 metrów czy 20 metrów. Ot, po prostu jak każdy kierowca chcący np. zaparkować po lewej stronie jezdni, lub wjechać na podjazd do posesji po drugiej stronie. Zjazd do osi jezdni, zatrzymanie jeśli to konieczne, kierunek, jest wolna droga to skręcasz.

Tak samo robisz na DDR, bo czerwone światło Cię nie dotyczy - dotyczy ono chcących wjechać z chodnika (ddr), czyli inaczej niż sygnalizator za skrzyżowaniem dla kierowców (on zakazywałby zjazdu ze skrzyżowania pod nim).

Na logikę - skoro taki manewr możesz zrobić przed DDR, za DDR to dlaczego nie na DDR?

Co więcej, będąc już na DDR, nawet na czerwonym masz jakieś iluzoryczne pierwszeństwo, bo przecież jesteś na przejeździe dla rowerów, ale osobiście egzekwować go bym się nie odważył bo mogłoby być podciągnięte pod wtargnięcie. Twoje pierwszeństwo wynikałoby z:

Cytuj
§ 95. 2. Sygnał zielony nie zezwala na wjazd za sygnalizator, jeżeli:
- ruch pojazdu utrudniłby opuszczenie jezdni pieszym lub rowerzystom,

Ja osobiście - jak już wspomniałem - wolę opcję skrętu jezdnią i włączenie się na DDR przy lepszej okazji. Nie dość że bezpieczniejsze i czytelniejsze dla kierowców, to jeszcze nabywa się doświadczenia w ruchu ulicznym.
Tytuł: Odp: Rebus jak zjechać na DDR na skrzyżowaniu
Wiadomość wysłana przez: em c w 23 Cze 2015, 09:50:39
Nie można by interpretować przepisów w ten sposób: ddr wyznaczony jest dla kierunku jazdy lewo-prawo, więc jadąc z góry (jak na rysunku) zaczyna obowiązywać dopiero po wykonaniu skrętu w lewo (z punktu widzenia rowerzysty, w prawo patrząc na rysunek)? Wtedy dość jasne jest, że skręcamy na zasadach ogólnych, a na ddr wjeżdżamy przy pierwszej legalnej okazji (z czym oczywiście może być różnie, ale przynajmniej wiadomo, jak skręcić na skrzyżowaniu).
Tytuł: Odp: Rebus jak zjechać na DDR na skrzyżowaniu
Wiadomość wysłana przez: Raffi w 23 Cze 2015, 12:49:49
Jak zjechać na DDR na skrzyżowaniu zgodnie z PoRD ?

(https://lh3.googleusercontent.com/-EL8UT6f9jzA/VXbXlCeuBJI/AAAAAAAAIbA/3Sw-oc2mdcw/s640/SKM_C554e15060914150_0001.jpg)

Zmodyfikuję to pytanie i otrzyma ono brzmienie :
"Jak rowerzysta ma zjechać na DDR na tym skrzyżowaniu w sposób czytelny i bezpieczny ?"

Wjeżdżasz na zielonym, z wysunietą ręką sygnalizując kierunek. W dół to w ogóle nie ma problemu - pewnie skręcisz bez zatrzymywania się, ewentualnie tylko przepuścisz rowerzystów z naprzeciwka.

W górę teoretycznie mógłbyś przepuścić auta i pojechać (wjeżdżając na skrzyżowanie miałeś zielone), ale lepiej i bezpieczniej będzie zatrzymac się i poczekać na zmianę świateł. Wtedy ruszasz przed autami jadącymi z dołu do góry.



[ironia on] 
Tak, tak. Drążcie ten temat. Pytajcie policjantów i ustawodawców. A "bokiem nam to wyjdzie"  ???   ???  - nam rowerzystom.
[ironia off]

Zwracasz uwagę na ważny problem: Czasem lepiej siedzieć cicho niż dać argument by rowerzystom - czyli nam -  coś zabrali ;-)

Podam przykład: Przez X lat na skrzyzowaniu Gagarina/Belwederska sygnalizacja była niezgodna z przepisami, a rowerzystów w zasadzie nie obowiązywały światła na ddr (bo ich nie było, był TYLKO sygnalizator dla pieszych). Jednak nikt nigdy o tym głośno nie mówił. Dlaczego? Bo było realne ryzyko, że zamiast wydawać 2mln zł na przebudowę sygnalizacji miastu będzie łatwiej, taniej i szybciej przejazdy rowerowe przez skrzyżowanie zlikwidować, a jazdy rowerem zakazać. Z czasem urząd przebudowę sygnalizacji zrobił sam z siebie, z zupełnie innej okazji, a przy tym dodał brakujące sygnalizatory.

To samo jest z kwestiami prawnymi. Jak będziemy pyszczyć, że czegoś brakuje, że coś jest nie tak, mogą to dodać. Tylko, że oni rowerami nie jeżdżą, więc jest realna sprawa, że zamiast pomóc - spieprzą sprawę. I to pomimo dobrych chęci. A przy okazji ci ze złymi chęciami mogą chcieć nas obowiązkowo ubrać w kaftany, kaski i dorzucić 5 nowych obowiązków, z OC lub corocznym przeglądem włącznie.

Dlatego z proszeniem o nowe przepisy, lub o ich interpretacje lepiej postępować ostrożnie. Nie mówię, by tego nie robić, ale zastanówmy się najpierw czy kazdy duperel tego wymaga, czy wszystko powinno być umieszczone w ustawie, rozporządzeniach, a rowerzysta na drodze nie powinien mieć nieco wolności wyboru ;) Zawsze rozważcie, czy warto zaczynac dany temat, bo często ludzie lub media zwyczajnie robią z igły widły.
Tytuł: Odp: Rebus jak zjechać na DDR na skrzyżowaniu
Wiadomość wysłana przez: mp0011 w 23 Cze 2015, 21:19:55
1) A jak wygląda sytuacja, gdyby przed DDR był zakaz wjazdu (droga z DDR jednokierunkowa, ruch "od dołu")?

2) Albo taka sytuacja, gdzie chciałbym wjechać (zgodnie z obowiązkiem!) na DDR po prawej stronie: https://www.google.pl/maps/@52.270219,20.979957,3a,75y,293.6h,90t/data=!3m6!1e1!3m4!1s3QPiKSD6cHVDUAayiXA4kA!2e0!7i13312!8i6656

Czy nakaz jazdy prosto obowiązuje też przy skręcie na DDR? Nie mogę skręcić w lewo do teatru i tam się wbić na DDR, nie mogę też skręcić na DDR na skrzyżowaniu w prawo lub lewo bo jest zakaz...

3) Albo to miejsce:
https://www.google.pl/maps/@52.269113,20.983923,3a,75y,26.84h,66.78t/data=!3m6!1e1!3m4!1s3Js9rLghO0R9k1Qyt5607g!2e0!7i13312!8i6656   
Czy mogę LEGALNIE z jezdni skręcić w lewo na DDR?
Tytuł: Odp: Rebus jak zjechać na DDR na skrzyżowaniu
Wiadomość wysłana przez: Tanawis w 25 Cze 2015, 16:55:22
Nawet nie będę się starał odpowiadać na kolejne pytania : "jak przejechać ?" w poszczególnych przypadkach. Ale postaram się opisać problem, przed którym stoimy.

Otóż, rower to wspaniały pojazd. Co prawda wolniejszy od samochodu, ale za to znacznie szybszy od pieszego. I pozwalający przemieszczać się na znaczne odległości.
Rower to pojazd, który ( chyba jako jedyny ) może jeździć zarówno po jezdni, po ścieżce rowerowej, jak i po chodniku. ( I nie wnikam tu kiedy i pod jakim warunkiem ).

1° Rower jadąc po jezdni podlega "takim samym zasadom" jak samochód ( z tym, że jako pojazd wolniejszy zobligowany jest do poruszania się bliżej jej prawej krawędzi ).
2° A poruszając się po ścieżce rowerowej podlega "zasadom uproszczonym" - podobnym jak pieszy na chodniku.
3° I niedopuszczalne jest zmienianie sposobu jazdy roweru ( 1°, 2° ) w obrębie skrzyżowania. Za wyjątkiem zjazdu w prawo ( pomiędzy jezdnią a chodnikiem i odwrotnie ) na ogólnych zasadach "włączania się do ruchu". 

A niestety wszystkie, przytaczane powyżej, "trudne przypadki" tego ( 3° ) dotyczą.
Tytuł: Odp: Rebus jak zjechać na DDR na skrzyżowaniu
Wiadomość wysłana przez: Raffi w 25 Cze 2015, 17:42:59
3° I niedopuszczalne jest zmienianie sposobu jazdy roweru ( 1°, 2° ) w obrębie skrzyżowania. Za wyjątkiem zjazdu w prawo ( pomiędzy jezdnią a chodnikiem i odwrotnie ) na ogólnych zasadach "włączania się do ruchu". 

A niestety wszystkie, przytaczane powyżej, "trudne przypadki" tego ( 3° ) dotyczą.

Rozumiem, że tak Ci się na chłopski rozum wydaje. Chyba, że jesteś w stanie wskazać jakiś przepis zabraniający pozycji 3, którego nikt tu nie zna.

Pytam, bo może o czymś nie wiem i gdy ddr się kończy wszyscy popełniamy wielki błąd zjeżdżając na jezdnię :P
Tytuł: Odp: Rebus jak zjechać na DDR na skrzyżowaniu
Wiadomość wysłana przez: mp0011 w 25 Cze 2015, 19:07:29
1° Rower jadąc po jezdni podlega "takim samym zasadom" jak samochód ( z tym, że jako pojazd wolniejszy zobligowany jest do poruszania się bliżej jej prawej krawędzi ).
2° A poruszając się po ścieżce rowerowej podlega "zasadom uproszczonym" - podobnym jak pieszy na chodniku.
3° I niedopuszczalne jest zmienianie sposobu jazdy roweru ( 1°, 2° ) w obrębie skrzyżowania. Za wyjątkiem zjazdu w prawo ( pomiędzy jezdnią a chodnikiem i odwrotnie ) na ogólnych zasadach "włączania się do ruchu". 

A niestety wszystkie, przytaczane powyżej, "trudne przypadki" tego ( 3° ) dotyczą.

Nie mogę się zgodzić z twierdzeniem, że DDR "to taki chodnik dla rowerów". Bliżej jej jednak do jezdni, bo:

1) Obowiązują na nich znaki drogowe (bywają ustąp pierwszeństwa, stop, zakaz wjazdu, ograniczenia prędkości, przejścia dla pieszych. itp; gdyby ktoś się uparł, można by postawić w zasadzie dowolne znaki i obowiązywałyby rowerzystę tak, jak na jezdni)
2) Obowiązują przepisy UPRD (o ile da się je zastosować), np. pierwszeństwo z prawej strony na skrzyżowaniach DDR, jazda prawą stroną, wyprzedzanie na zakrętach, wyprzedzanie przed pasami itp. W razie wypadku, odpowiedzialność jest taka sama jak kierowców i na podstawie tych samych przepisów.
3) W bardziej cywilizowanych rejonach europy przejazdy rowerowe są po prostu skrzyżowaniami równorzędnymi, chyba że są inne znaki.
4) Ustawa UPRD nie traktuje wjazdu na pas dla rowerów lub przejazd dla rowerów jako włączanie się do ruchu. (ART 17)

Przypadki które przytoczyłem w poprzednim poście są "trudne" dla tego, że przepisy swoje, a zarządcy swoje. W większości przypadków starczyłyby tabliczki "nie dotyczy rowerów" lub "nie dotyczy wjazdu na DDR"

Tytuł: Odp: Rebus jak zjechać na DDR na skrzyżowaniu
Wiadomość wysłana przez: Mhrok w 04 Sie 2015, 22:50:27
Kolejna zagadka:
Ile widzicie wykroczeń rowerzysty na tym filmie i jakie przepisy złamał?
https://vid.me/370F
Tytuł: Odp: Rebus jak zjechać na DDR na skrzyżowaniu
Wiadomość wysłana przez: Maćkofff w 05 Sie 2015, 00:04:09
IMO zero.
Wjechał na przejazd na zielonym i włączył się w pas rowerowy.
Tytuł: Odp: Rebus jak zjechać na DDR na skrzyżowaniu
Wiadomość wysłana przez: mp0011 w 05 Sie 2015, 02:40:20
Dokładnie to samo legalnie robią kierowcy skręcający w prawo na strzałce (przy czerwonym świetle, zawracający i skręcający znów w prawo na zielonym.

A na załączonym filmie rowerzysta prawdopodobnie nie sygnalizował manewrów zmiany kierunku jazdy ;)
Bo w ciągu tych dwóch sekund musiałby pierw w prawo przy zjeździe, potem w lewo i znów w prawo... Chyba fizycznie się tak szybko nie da sygnalizować i jednocześnie kierować. Zwłaszcza, że sygnalizować zmianę kierunku należy "zawczasu". Nie żebym się czepiał...
Tytuł: Odp: Rebus jak zjechać na DDR na skrzyżowaniu
Wiadomość wysłana przez: Mhrok w 05 Sie 2015, 11:52:35
Nie no, zakładamy, że machał łapami jak wentylator, znaczy jak trzeba.
Mam kilku opornych, co twierdzą, że tak nie wolno robić, tylko nie mogę od nich wyciągnąć dlaczego tak nie wolno. ;)
Tytuł: Odp: Rebus jak zjechać na DDR na skrzyżowaniu
Wiadomość wysłana przez: Klara w 05 Sie 2015, 12:17:47
A jazda po pasach w poprzek?
Tytuł: Odp: Rebus jak zjechać na DDR na skrzyżowaniu
Wiadomość wysłana przez: kaczor1 w 05 Sie 2015, 12:21:01
Sygnalizator znajduje się po lewej stronie DDR więc DDR nie dotyczy (obowiązują znaki i sygnalizatory po prawej stronie jezdni lub nad jezdnią)
Z sygnalizowaniem skrętu też nie jest do końca tak, że bezwzględnie musimy to robić. Skręty mamy sygnalizować, "w miarę możliwości za pomocą odpowiedniego znaku ręką"
Tytuł: Odp: Rebus jak zjechać na DDR na skrzyżowaniu
Wiadomość wysłana przez: remitent w 05 Sie 2015, 12:37:48
Możliwości do znaku ręką na pewno są. No ale nie to jest istotą pytania.

Nawet patrząc z hiperpoprawnego punktu widzenia (rowerzysta powinien skręcić 90 stopni w lewo na przejazd i z niego skręcić 90 stopni w prawo na dalej idący pas) - to właśnie zostało to wykonane w całości (bez jazdy po chodniku, i w poprzek pasów [@Klara]).

Wystarczy sobie wyobrazić w trochę większej skali, że zamiast DDR jest tam jezdnia dla samochodów i samochody jadą w ten właśnie sposób. Albo że tutaj DDR nie skręca w lewo, tylko idzie dalej prosto przez 50 metrów i wówczas kończy się zjazdem w jezdnię.

Bo w to, że jadąc przejazdem rowerowym można skręcić w prawo w lub w lewo w przecinaną jezdnię chyba nikt nie wątpi?
Tytuł: Odp: Rebus jak zjechać na DDR na skrzyżowaniu
Wiadomość wysłana przez: Klara w 05 Sie 2015, 18:13:03
Bo w to, że jadąc przejazdem rowerowym można skręcić w prawo w lub w lewo w przecinaną jezdnię chyba nikt nie wątpi?
Gdyby rowerzysta nie mógł tego zrobić, to jadąc od strony PKIN, nie mógłby w ogóle wjechać na pas.
Tytuł: Odp: Rebus jak zjechać na DDR na skrzyżowaniu
Wiadomość wysłana przez: Raffi w 08 Sie 2015, 08:35:29
Sygnalizator znajduje się po lewej stronie DDR więc DDR nie dotyczy (obowiązują znaki i sygnalizatory po prawej stronie jezdni lub nad jezdnią)

Uważaj, od tej reguły są wyjątki. I właśnie nie jestem przekonany czy czasem nie dotyczą one sygnalizatorów świetlnych przy ddr/przejściach dla pieszych.