Autor Wątek: Pytanie o kasetę tylna  (Przeczytany 13387 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline łowca

  • Uczestnik
  • **
  • Wiadomości: 152
  • Płeć: Mężczyzna
Pytanie o kasetę tylna
« dnia: 24 Lut 2014, 16:12:14 »
Tylna zębatka (wolnobieg) i łańcuch wykazuja u mnie skrajne zużycie. Po 8 latach eksploatacji to i tak cud, że jeszcze sie nie rozpadły. Upatrzyłem sobie, ze wymienię na coś takiego
http://allegro.pl/komplet-wolnobieg-shimano-tz21-7-rz-lancuch-ug51-i4000059484.html

I pytanie mam o sposób zamocowania tej zębatki na kole - czy jak moja aktualna zębatka też jest produkcji Shimano, to mogę założyć, że wystarczy zdjać stara i założyć nowa?

Oczywiście wszelkie sugestie, co zrobić / czego nie robić mile widziane :)

Offline em c

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 493
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pytanie o kasetę tylna
« Odpowiedź #1 dnia: 24 Lut 2014, 17:00:01 »
dla pewności możesz umyć stary wolnobieg, zobaczyć jakie jest oznaczenie i spytać google ale wydaje mi się, że powinno pasować. Natomiast skoro minęło już 8 lat to musisz liczyć się z tym, że korba jest na tyle zrypana, że nie będzie chciała pracować z nowym łańcuchem.

Możesz też przyjrzeć stanom obręczy w kole, temu jak pracuje piasta - jeśli wygląda na to, że za sezon też trzeba będzie zmieniać koło to może lepiej od razu kupić takie z piastą na kasetę, same zalety w porównaniu z wolnobiegiem.

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 530
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pytanie o kasetę tylna
« Odpowiedź #2 dnia: 24 Lut 2014, 18:56:41 »
Wolnobieg będzie pasował plug and play, wystarczy mieć typowy klucz do wolnobiegów/kaset/tarcz centerlock i dłuuuuuuuugą przedłużkę. O ile po 8 latach jakimś cudem uda Ci się wykręcić stary wolnobieg z piasty, bo to może być spore wyzwanie. Przez tyle czasu to pewnie fajnie przykorodowało sobie i wcale nie będzie łatwe do ruszenia :P

Jak słusznie zauważył Em_C korba, a przynajmniej jej blaty też na pewno są do wymiany. Pilnuj by nowa korba pasowała do starego suportu, bo z tym bywa różnie - najlepiej kup taką samą korbę jak miałeś, albo wymieniaj tylko blaty (tarcze).

Ja bym na Twoim miejscu wyczyścił bym też kółka tylnej przerzutki, by nie zasyfić nowego łańcucha już na wstępie.
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Offline Mociumpel

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 11
Odp: Pytanie o kasetę tylna
« Odpowiedź #3 dnia: 24 Lut 2014, 22:02:07 »
to może chociaz 2 pietra wyżej w klasyfikacji osprzętu (nie licząc porad jak wyżej) http://allegro.pl/shimano-alivio-kaseta-cs-hg51-lancuch-cn-ug51-zest-i3920282825.html

Offline łowca

  • Uczestnik
  • **
  • Wiadomości: 152
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pytanie o kasetę tylna
« Odpowiedź #4 dnia: 24 Lut 2014, 23:24:02 »
wystarczy mieć typowy klucz do wolnobiegów/kaset/tarcz centerlock

Jak toto wygląda? I czy jest sens w to inwestować, czy lepiej kupić na alledrogo kasetę i łańcuch i zanieść do serwisu, żeby wymienili?

Same tarcze przednie da się dokupić? Hm, ja mam z przodu jakiś wynalazek chyba, obawiam się że cała korba poleci.

Jak  mam przerzutki 7-biegowe, to kasetę 8 mogę włożyć?

EDIT

Klucz już zrozumiałem jak działa i wygląda. Kolejny rowero-dżinks w skrzynce przybędzie.
« Ostatnia zmiana: 24 Lut 2014, 23:27:10 wysłana przez łowca »

Offline em c

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 493
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pytanie o kasetę tylna
« Odpowiedź #5 dnia: 25 Lut 2014, 00:01:56 »
Z tarczami bywa różnie i ceny bywają dość zaporowe, ja musiałem wymienić tylko jedną w korbie Shimano więc było to opłacalne, ale przy dwóch to chyba zacząłbym się zastanawiać nad dołożeniem do nowej korby. Natomiast musisz zobaczyć czy korba w ogóle jest rozbieralna, no i jakiej jest firmy bo są różne standardy rozstawu śrub (zakładając, że da się ją rozkręcić), i dopiero wtedy poszukać odpowiednich blatów.

Przerzutka da radę z 8 biegami, ale to wiąże się ze zmianą manetki. Z ze zmianą wolnobiegu z 7 na 8 to nie wiem, z kasetami-kasetami by nie przeszło (inna długość piasty).

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 530
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pytanie o kasetę tylna
« Odpowiedź #6 dnia: 25 Lut 2014, 08:53:16 »
to może chociaz 2 pietra wyżej w klasyfikacji osprzętu (nie licząc porad jak wyżej) http://allegro.pl/shimano-alivio-kaseta-cs-hg51-lancuch-cn-ug51-zest-i3920282825.html

Żeby włożyć kasetę zamiast wolnobiegu to trzeba wymienić tylną piastę. A że kasety na 7 też w zasadzie już nie występują w przyrodzie, to dochodzi jeszcze wymiana manetek, a może też przerzutek, bo nie wszystkie na 7 chcą obsługiwać 8 i dają się dobrze ustawić do tego.


wystarczy mieć typowy klucz do wolnobiegów/kaset/tarcz centerlock
Jak toto wygląda? I czy jest sens w to inwestować, czy lepiej kupić na alledrogo kasetę i łańcuch i zanieść do serwisu, żeby wymienili?

Jak wygląda to se sprawdź w google wpisując "klucz do kaset" ;)

Koszt około 15-20zł. Jak zamierzasz wymienić i nie dotykać kolejne 8 lat, to ja bym nie kupował, ale jak będziesz korzystał z tego klucza tak z raz na rok, to już się opłaci kupić.

Same tarcze przednie da się dokupić? Hm, ja mam z przodu jakiś wynalazek chyba, obawiam się że cała korba poleci.

Też się obawiam, bo spora część tanich korb blaty ma nitowane, niewymienne.


Jak  mam przerzutki 7-biegowe, to kasetę 8 mogę włożyć?

Technicznie wszystko jest możliwe, ale czekają Cię wtedy dodatkowe spore wydatki.

Nie wiem tylko czy warto do starego roweru z niskiej półki wkładać tyle kasy. Jeżeli to stara konstrukcja na stalowej ramie to ja bym w nią nie inwestował dużo - prędzej zacząłbym na spokojnie odkładać na nowy, lepszy rower. Bo pewnie do wymiany w tym starym po 8 latach jeżdżenia nadaje się o wiele więcej niż tylko napęd.

Inna sprawa, że jak Ci stary napęd starczył aż na 8 lat jeżdżenia, to nie jeździsz zbyt intensywnie i nie wiem czy potrzebujesz lepszego roweru. Nie mówię, że masz nie kupować, albo kupować taniznę - sam się zastanów czego chcesz, na co masz kasę.
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Offline łowca

  • Uczestnik
  • **
  • Wiadomości: 152
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pytanie o kasetę tylna
« Odpowiedź #7 dnia: 25 Lut 2014, 19:40:47 »


Same tarcze przednie da się dokupić? Hm, ja mam z przodu jakiś wynalazek chyba, obawiam się że cała korba poleci.

Też się obawiam, bo spora część tanich korb blaty ma nitowane, niewymienne.

Niby skręcane są blaty, ale to jakaś konstrukcja z utwardzanego plastiku ... gdzie i co zmierzyć, żeby dokupić przednią korbę pasującą do suportu - albo żeby wymienić razem z suportem?


Cytat: Raffi

Inna sprawa, że jak Ci stary napęd starczył aż na 8 lat jeżdżenia, to nie jeździsz zbyt intensywnie i nie wiem czy potrzebujesz lepszego roweru. Nie mówię, że masz nie kupować, albo kupować taniznę - sam się zastanów czego chcesz, na co masz kasę.

Około 1500-2000km rocznie, 70% po asfalcie/ śmieszkach warszawskich, 30% drogi polne, leśne, niebagienne.
Jak mam opcję wyremontowania napędu albo wydania 10x więcej na nowy rower, to raczej zostanę przy tym, do którego się przyzwyczaiłem.

Dodatkowa rzecz do remontu - manetki chodzą jak nieszczęście, chociaż linki wyglądają OK i w pancerzach bez naciągnięcia  chodzą bezproblemowo. Próbować demontować i czyścic samodzielnie, czy oddać fachowcom?

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 530
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pytanie o kasetę tylna
« Odpowiedź #8 dnia: 26 Lut 2014, 09:42:09 »
Niby skręcane są blaty, ale to jakaś konstrukcja z utwardzanego plastiku

COOOO???


... gdzie i co zmierzyć, żeby dokupić przednią korbę pasującą do suportu - albo żeby wymienić razem z suportem?

Jak zmieniasz same blaty, to liczysz otwory i mierzysz odległość między nimi - albo najlepiej bierzesz blat na wzór.

Z korbą jest nieco trudniej, bo kliny na suportach są różne (nawet na suportach o tej samej długości osi), a i te wyżłobienia w korbach potrafią mieć różną głębokość. Nie znam sposobu na pomierzenie tego innego niż przymierzanie na rowerze. Choć może ktoś bardziej światły się znajdzie, kto ma jakiś patent.


Dodatkowa rzecz do remontu - manetki chodzą jak nieszczęście, chociaż linki wyglądają OK i w pancerzach bez naciągnięcia  chodzą bezproblemowo. Próbować demontować i czyścic samodzielnie, czy oddać fachowcom?

Spróbuj sam, to żadne rocket science. Choć całkiem możliwe, że manetka się po prostu wyrobiła, albo poszła w niej jedna ze sprężyn i dlatego chodzi jak nieszczęście. Wtedy już tylko wymiana, bo elementów zamiennych raczej się nie dokupi.

Jak musisz wymieniać manetki, to faktycznie zastanowiłbym się, czy nie przejść na 8-rzędowy napęd i kasetę. Zwłaszcza jeżeli tylne koło też masz już zużyte i jest szansa, że tylna piasta i tak już wiele nie przeżyje.


Co do ceny roweru - po 8 latach i 16 tys. km pewnie zużyty jest nie tylko napęd, ale wszystko, a zwłaszcza łożyska. Stąd moja propozycja rozważenia wymiany roweru. By zaraz po wymianie napędu (i manetek, o ktrych teraz wspomniałeś) nie okazało się, że do wymiany są jeszcze piasty kół (zajechane łożyska), suport, łożyska sterów, czy koła (obręcze przetarte do granic pęknięcia) i jeszcze inne elementy. Wtedy kupno nowego roweru może przestać wychodzić 10x drożej niż kursowanie co chwila z nowym problemem do mechanika.
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Offline em c

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 493
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pytanie o kasetę tylna
« Odpowiedź #9 dnia: 26 Lut 2014, 14:09:14 »
Popieram Raffiego, pomyśl ile to wszystko by kosztowało i rozejrz się na Allegro (najlepiej zaglądając regularnie)  czy nie ma czegoś dla ciebie. To co piszesz sugeruje, że rower był raczej niezaspecjalny i na bank jest przechodzony, więc może warto wyłożyć kilka stów (od 4-5ciu to na luzie) na używany ale w znacznie lepszym stanie i lepszy jakościowo.

Offline em c

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 493
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pytanie o kasetę tylna
« Odpowiedź #10 dnia: 08 Kwi 2014, 11:22:22 »
Cytat: Raffi

 A że kasety na 7 też w zasadzie już nie występują w przyrodzie




A to nieprawda, rozglądałem się na Allegro za kasetą dla siebie i zauważyłem, że 7rzędówek jest nadal sporo (nowych).

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 530
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pytanie o kasetę tylna
« Odpowiedź #11 dnia: 16 Kwi 2014, 06:15:09 »
Cytat: Raffi
A że kasety na 7 też w zasadzie już nie występują w przyrodzie
A to nieprawda, rozglądałem się na Allegro za kasetą dla siebie i zauważyłem, że 7rzędówek jest nadal sporo (nowych).

I to chyba jedyne miejsce, gdzie jeszcze są dostępne zawsze i w kilku rodzajach. Jak nie wierzysz, przejedź się do 10 losowo wybranych sklepów rowerowych i zapytaj o możliwość zakupu takich kaset, najlepiej w jakiejś konkretnej kombinacji ilości zębów :P IMO w 8 nie będą mieli nic, w dziewiątym zaproponują Ci sprowadzenie, a w dziesiątym może nawet jakaś będzie dostępna.

A będzie tylko gorzej z dostępnością siedmiorzędowych, bo to standard na wyjściu z produkcji.
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Offline em c

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 493
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pytanie o kasetę tylna
« Odpowiedź #12 dnia: 16 Kwi 2014, 08:55:28 »
Aż głodny wiedzy nie jestem, żeby chodzić po sklepach (przy okazji spytam), ale uważam że zdanie o prawie niewystępowaniu w przyrodzie było przesadzone. W dt bikes na kabatach w każdym razie posiadają.

Z tym, że będzie coraz gorzej to się zgodzę bo na pewno popularność będzie maleć, ale z grubsza to samo znajomi powiedzieli mi kiedy kupiłem swój rower na Allegro 7 lat temu (że ciężko kupić a niedługo to w ogóle nie będzie), więc kiedy zajechałem kasetę (7 rzędów) to przesiadłem się na 8. Natomiast z tego co widzę obecnie to nadal sporo rowerów jest sprzedawanych z kasetami 7, zatem nadal będzie na nie popyt, więc i podaż. Jeśli nie Shmiano, to Sunrace, ale ktoś je będzie produkował i będą dostępne bez większych problemów. Oczywiście szklanej kuli nie posiadam, zobaczymy za następne kilka lat.

Offline biały

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 600
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pytanie o kasetę tylna
« Odpowiedź #13 dnia: 16 Kwi 2014, 21:28:57 »
7rz dostałem na Allegro bez większych problemów i to nawet z takimi liczbami zebów, jak chciałem. Zatem tregedii nie ma. W lokalnych sklepach może i nie ma, ale kaseta to nie jest coś, co koniecznie trzeba obmacać przed zakupem.

Na pocieszenie można powiedzieć tylko tyle, że liczby koronek nie da się zwiększać w nieskończoność. Gdy już cały świat będze jeździł na 10-11rz, producenci będą zmuszeni do wysilenia mózgownic i wprowadzenia faktycznych ulepszeń.

Zresztą byłbym ostrożny w prorokowaniu braku 7rz w sklepach. Mam wrażenie, że po prostu rynek siłą rozpędu poszedł za daleko i trzeba chwili na powrót niższych wartości na półki sklepowe. Nie pierwszy i nie ostatni raz.
« Ostatnia zmiana: 16 Kwi 2014, 21:32:09 wysłana przez biały »

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 530
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pytanie o kasetę tylna
« Odpowiedź #14 dnia: 17 Kwi 2014, 04:42:03 »
Na pocieszenie można powiedzieć tylko tyle, że liczby koronek nie da się zwiększać w nieskończoność. Gdy już cały świat będze jeździł na 10-11rz, producenci będą zmuszeni do wysilenia mózgownic i wprowadzenia faktycznych ulepszeń.

Dokłądnie - więcej biegów nie koniecznie znaczy lepiej, bo łańcuch węższy i wszystko mniej trwałe. Ja też uważam, że powiększanie ilości zębatek to ślepy zaułek rozwoju.

Zresztą byłbym ostrożny w prorokowaniu braku 7rz w sklepach. Mam wrażenie, że po prostu rynek siłą rozpędu poszedł za daleko i trzeba chwili na powrót niższych wartości na półki sklepowe. Nie pierwszy i nie ostatni raz.

Oby, oby. Osobiście mile wspominam czasy siedmiorzędowych łańcuchów IG, które spokojnie wytrzymywały mi 5-8kkm, wliczając w to jazdę w terenie, z sakwami po pagórach i z przyczepką masową. Na ośmiorzedowych IG takie przebiegi były nie do zrobienia. 9 jest jeszcze delikatniejsze. 10 i 11 nie próbowałem i nie zamierzam póki nie będę musiał.
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Offline biały

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 600
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pytanie o kasetę tylna
« Odpowiedź #15 dnia: 17 Kwi 2014, 17:18:59 »
Dokłądnie - więcej biegów nie koniecznie znaczy lepiej, bo łańcuch węższy i wszystko mniej trwałe. Ja też uważam, że powiększanie ilości zębatek to ślepy zaułek rozwoju.
Wąskość to wąśkość. Mnie bardziej przeszkadza sama liczba biegów. Na dłuższej trasie poza miastem faktycznie fajnie byłoby mieć dodatkowe, bo jeśli się trochę zmęczę i nie wyciągam już na danym przełożeniu, to teraz mam do wyboru - albo napierać i kląć, albo zrzucić piętro niżej i też kląć, bo mi nogi luźno latają ;). Ale w mieście często ledwo starcza mi czasu na wrzucenie biegu na 7rz, a co dopiero byłoby na więcejrzędowych.

Offline em c

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 493
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pytanie o kasetę tylna
« Odpowiedź #16 dnia: 17 Kwi 2014, 18:52:35 »
W pełni podzielam sceptyzym odnośnie 9/10 (i więcej) biegów. Ale łańcuchy 7 i 8 rzędowe różnią się czymś od siebie?

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 530
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pytanie o kasetę tylna
« Odpowiedź #17 dnia: 17 Kwi 2014, 20:40:36 »
Dokłądnie - więcej biegów nie koniecznie znaczy lepiej, bo łańcuch węższy i wszystko mniej trwałe. Ja też uważam, że powiększanie ilości zębatek to ślepy zaułek rozwoju.
Wąskość to wąśkość. Mnie bardziej przeszkadza sama liczba biegów. Na dłuższej trasie poza miastem faktycznie fajnie byłoby mieć dodatkowe, bo jeśli się trochę zmęczę i nie wyciągam już na danym przełożeniu, to teraz mam do wyboru - albo napierać i kląć, albo zrzucić piętro niżej i też kląć, bo mi nogi luźno latają ;). Ale w mieście często ledwo starcza mi czasu na wrzucenie biegu na 7rz, a co dopiero byłoby na więcejrzędowych.

Pewne rozwiązanie to napęd szosowy. Tzn. albo sama kaseta - wtedy na trasie masz szybkie biegi zestopniowane gęsto, a wolnych biegów praktycznie wcale nie masz. Na większość Polski, która jest płaska jak naleśnik, to dobre rozwizanie, bo z biegów niskich korzysta się bardzo rzadko jak ktoś nie jeździ w terenie. Przy sakwach i większych górkach czasem jednak brakuje biegów "u dołu" na kasecie szosowej. Można też wstawić korbę szosową (osobiście mam trzyblatową) zamiast MTB, wtedy masz największy blat 52T, więc spokojnie starczy Ci przełożeń do szybkiej jazdy, choć z kasetą MTB może brakować biegów pośrednich.

A do miasta... no cóż, ja się skłaniam ku temu, że do miasta to generalnie wystarczy 4 czy 5 biegów. Jeden wolny do ruszania i podjazdu pod ostre górki z sakwami, jeden nieco szybszy do rozpędzania się i podjazdu pod jakąś Tamkę i ze 2-3 do prędkości przelotowych 25-35 km/h czyli do szybkiej jazdy po płaskim z wiatrem, pod wiatr i bez wiatru. Szybszych w zasadzie nie trzeba bo rzadko gdzie idzie się rozpędzić. Wolniejszych biegów też nie trzeba bo zwykle się je przeskakuje. Tylko obawiam się, że takich kaset nie ma ;-) A do przekładni planetarnych jakoś nie umiem się przekonać, mimo że wcale nie są złe.
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Offline kaczor1

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 734
    • www.kaczor2.blogspot.com
Odp: Pytanie o kasetę tylna
« Odpowiedź #18 dnia: 13 Cze 2014, 21:23:32 »
Tu się podepnę

W związku z tym, że nieuchronnie zbliża się wymiana napędu w moim rowerze, zaczynam się rozglądać za nową kasetą.
Obecnie jażdże na srame-9 z zakresem 34-11 jednak zużycie kasety i trochę zbyt duża "dziura" w przełożeniach w połowie tego zakresu wskazują, że lepszy był by dla mnie zakres 28-11
   
Rozważam zakup SRAMA PG-950 właśnie z tym zakresem. I tu pytanie, bo ta kaseta w niekrytych sklepach jest opisana jako MTB a w niektórych jako szosa - czy ma to jakieś znaczenie jeśli chodzi o kompatybilność z przerzutką i manetką?

A może polecicie coś innego w tym przedziale cenowym (do tego muszę kupić trzy łańcuchy, więc droższych rozwiązań raczej mój budżet nie zniesie)
IX Zlot Rowerów Poziomych Bełchatów 2016


"30 ucisków 2 wdechy. Bo poza życiem w internecie istnieje to prawdziwe, które czasem na chwilę się zatrzymuje"
Autor nieznany

Offline Franc

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 460
  • Płeć: Mężczyzna
  • 25 lat na poziomie
    • Moje rowery
Odp: Pytanie o kasetę tylna
« Odpowiedź #19 dnia: 14 Cze 2014, 00:10:03 »
9 biegów to 9 biegów, niezależnie czy podpisane szosa, czy mtb. Pamiętaj jeszcze o kasetach 11-32. IMHO Sram jest lepsiejszy niż shimano.
Łańcuch sram - ma lepsze spinki (ja jeżdżę na łańcuchach sram odkąd sięgam pamięcią).
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P8 (SWB ASS) w stanie śmierci technicznej, Thyss 222
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
szary Renault Modus z D4F

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 530
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pytanie o kasetę tylna
« Odpowiedź #20 dnia: 14 Cze 2014, 05:47:19 »
w niekrytych sklepach jest opisana jako MTB a w niektórych jako szosa - czy ma to jakieś znaczenie jeśli chodzi o kompatybilność z przerzutką i manetką?

Nie ma absolutnie żadnej róznicy czy kaseta jest MTB czy szosowa. W praktyce można mieszać w obie strony, oby tylko "rzędowość" się zgadzała. Tak samo łańcuchy są w pełni wymienne pomiędzy MTB a szosą.

Jedno o czym warto pamiętać, to że kasety z większą liczbą zębów czasem może nie obsłużyć krótki wózek. Ale akurat Ty idziesz w dokładnie przeciwną stronę, więc problemu na pewno nie będzie.


28-11 jak masz tylko dwa blaty na korbie to dobry wybór. Jakbyś miał 3 blaty, zaryzykowałbym doradzenie 24-11, bo ma jeszcze gęściej stopniowane biegi w górnym zakresie prędkości, a z tego na poziomie korzysta się częściej niż z "dołu". Jak mało jeździsz "powoli" czyli z sakwami, pod górki lub w terenie to też bym się zastanowił nad 24-11.


A może polecicie coś innego w tym przedziale cenowym (do tego muszę kupić trzy łańcuchy, więc droższych rozwiązań raczej mój budżet nie zniesie)

Ten przedział cenowy jest w pełni ok - też na nim jezdżę i to od bardzo dawna. Po prostu nie zauważyłem by poza niższą masą wyższe grupy były jakoś zauważalnie trwalsze, lepsze czy cuś. Są tylko droższe :P


Sram jest lepsiejszy niż shimano.
Łańcuch sram - ma lepsze spinki (ja jeżdżę na łańcuchach sram odkąd sięgam pamięcią).

Na pewno SRAM jest lepsiejszy o tyle, że właśnie ma spinkę. Przy zdejmowaniu np. do czyszczenia nie trzeba się mordować ze skuwaczem i martwić czy pin na pewno dobrze wejdzie i czy potem podczas jazdy się nie wysunie powodując koniec jazdy. Przy skuwaniu łańcucha do pozioma z 3 łańcuchów spinki też upraszczają zabawę. Kupowałem spinki SRAMa nawet gdy jeździłem na łańcuchach Shimano, zawsze mam ich zapas w domu.

Natomiast różnicy w trwałości łańcuchów SRAM i Shimano z podobnego przedziału cenowego (Alivio vs SRAM 5.0) nie zauważyłem. Jedne i drugie robiły mi podobne przebiegi, podobnie pracowały. Używałem jednych i drugich, w zależności od tego które w danej chwili były tańsze. Z kasetami tak samo.

Są też w pełni ze sobą kompatybilne, tzn można mieszać łańcuchy SRAM z kasetami Shimano i odwrotnie - będzie działać i nie zauwazyłem by były z tym jakiekolwiek problemy.
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Offline Franc

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 460
  • Płeć: Mężczyzna
  • 25 lat na poziomie
    • Moje rowery
Odp: Pytanie o kasetę tylna
« Odpowiedź #21 dnia: 14 Cze 2014, 12:18:30 »
Raffi: jak kupisz łańcuch Shimano to spinki musisz dokupić indywidualnie, jak kupisz łańcuch Sram, spinki są w komplecie. Łańcuchy mam chyba podchodzące do serii 950.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P8 (SWB ASS) w stanie śmierci technicznej, Thyss 222
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
szary Renault Modus z D4F

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 530
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pytanie o kasetę tylna
« Odpowiedź #22 dnia: 14 Cze 2014, 12:22:01 »
Raffi: jak kupisz łańcuch Shimano to spinki musisz dokupić indywidualnie, jak kupisz łańcuch Sram, spinki są w komplecie.

Wiem. Mimo to był taki moment, że kupowanie łańcuchów Shitmano i sponek SRAM wychodziło mi taniej.

Zwłaszcza, że spinki wytrzymywały mi z reguły dłużej niż jeden łańcuch - po prostu przekładałem je ze starego na nowy.
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Offline kaczor1

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 734
    • www.kaczor2.blogspot.com
Odp: Pytanie o kasetę tylna
« Odpowiedź #23 dnia: 15 Cze 2014, 13:28:59 »
9 biegów to 9 biegów, niezależnie czy podpisane szosa, czy mtb.
Nie ma absolutnie żadnej róznicy czy kaseta jest MTB czy szosowa. W praktyce można mieszać w obie strony, oby tylko "rzędowość" się zgadzała. Tak samo łańcuchy są w pełni wymienne pomiędzy MTB a szosą.

Dzięki.
Swoją przygodę z szosą zakończyłem gdy były jeszcze wolnobiegi piątki i nie było indeksowananych manetek.
Ciekawe po co to rozróżnienie na MTB i szosę skoro to i tak bez znaczenia.

Pamiętaj jeszcze o kasetach 11-32.

Wiem, są też lepiej ze stopniowane, ale jak pokazuje zużycie kasety i tak nie wykorzystywał bym niskich (dużych zębatek) przełożeń w wystarczającym stopniu.
Na 11-32 jeździłem na góralu a teraz chcę spróbować nowego zestawienia.
Czy to dobry pomysł, to się okaże

Łańcuch sram - ma lepsze spinki (ja jeżdżę na łańcuchach sram odkąd sięgam pamięcią).

Używam i sobie chwalę.

28-11 jak masz tylko dwa blaty na korbie to dobry wybór. Jakbyś miał 3 blaty, zaryzykowałbym doradzenie 24-11, bo ma jeszcze gęściej stopniowane biegi w górnym zakresie prędkości, a z tego na poziomie korzysta się częściej niż z "dołu". Jak mało jeździsz "powoli" czyli z sakwami, pod górki lub w terenie to też bym się zastanowił nad 24-11.

Mam trzy, ale największy będę zmieniał z 44 na 48, a w tej konfiguracji przeżuta pewnie nie obsłuży małego blatu (musiał bym policzyć), zresztą, w tej chwili mały jest używany tylko na jakichś leśnych drogach, a do tego, aby wszedł, trzeba pomóc łańcuchowi ręcznie. Nie jest to uciążliwe jak się wrzuca i jedzie przez długi czas, ale w mieście było by to kłopotliwe.
IX Zlot Rowerów Poziomych Bełchatów 2016


"30 ucisków 2 wdechy. Bo poza życiem w internecie istnieje to prawdziwe, które czasem na chwilę się zatrzymuje"
Autor nieznany

Offline em c

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 493
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pytanie o kasetę tylna
« Odpowiedź #24 dnia: 15 Cze 2014, 14:35:11 »
Podejrzewam, że rozróżnienia są dla osób mniej zorientowanych (zobaczy "górska", ma górala, wiec kupi taką i nie będzie męczył pytaniami), ale że tak naprawdę zależą od pana w sklepie to może się skończyć właśnie tak, jak napisałeś - ten sam model jest oznaczony w rożny sposób w rożnych miejscach, bo wiadomo, że 11-34 to "górska" a 11-25 "szosowa", ale już 11-28 to już wedle czyjegoś widzimisię.



Co do przerzutki to po mojemu raczej problem wystąpi przy zmianie na większy blat, w ogóle gdzieś czytałem o tym, że korby mają blaty ustawione w ten sposób, żeby usprawniać zmianę biegów, więc zmiana pojedynczego blatu na mniejszy/większy może zaowocować bardziej problematycznym zmienianiem biegów. Ale własnego doświadczenia nie mam. Także: może czas na nową przerzutkę, albo przynajmniej zmianę linki i pancerzy i regulację starej? :)
« Ostatnia zmiana: 15 Cze 2014, 14:39:56 wysłana przez em c »

Offline kaczor1

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 734
    • www.kaczor2.blogspot.com
Odp: Pytanie o kasetę tylna
« Odpowiedź #25 dnia: 15 Cze 2014, 15:29:58 »
Co do przerzutki to po mojemu raczej problem wystąpi przy zmianie na większy blat, w ogóle gdzieś czytałem o tym, że korby mają blaty ustawione w ten sposób, żeby usprawniać zmianę biegów, więc zmiana pojedynczego blatu na mniejszy/większy może zaowocować bardziej problematycznym zmienianiem biegów. Ale własnego doświadczenia nie mam. Także: może czas na nową przerzutkę, albo przynajmniej zmianę linki i pancerzy i regulację starej? :)

Linki są ok, pancerze też, wspornik przerzutki lekko krzywy - w moim rowerze nie ma rury podsiodłowej  ;)
Blat średni i duży po tej zmianie będzie obsługiwany, mały nie wiem, ale nie ma to dla mnie znaczenia. 
Chodzi tu o pojemność przerzutki, czyli różnicę pomiędzy ilością zębów największego i najmniejszego blatu. Wymiana przerzutki prawdopodobnie nic by tu nie dała. Po prostu moja korba po wymianie blatu będzie "źle" ze stopniowana, ale liczę się z tym i robię to świadomie. Aby było ok musiał bym wymienić też najmniejszy blat. Jeśli taki układ nie będzie mi pasował, porostu dokupię blat i tyle - wymienne nie nitowane korby, to po odejściu od klinów przy korbach, jedna z fajniejszych rzeczy, jaką wprowadzono.
« Ostatnia zmiana: 15 Cze 2014, 15:32:36 wysłana przez kaczor1 »
IX Zlot Rowerów Poziomych Bełchatów 2016


"30 ucisków 2 wdechy. Bo poza życiem w internecie istnieje to prawdziwe, które czasem na chwilę się zatrzymuje"
Autor nieznany

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 530
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pytanie o kasetę tylna
« Odpowiedź #26 dnia: 16 Cze 2014, 00:07:18 »
9 biegów to 9 biegów, niezależnie czy podpisane szosa, czy mtb.
Nie ma absolutnie żadnej róznicy czy kaseta jest MTB czy szosowa. W praktyce można mieszać w obie strony, oby tylko "rzędowość" się zgadzała. Tak samo łańcuchy są w pełni wymienne pomiędzy MTB a szosą.

Dzięki.
Swoją przygodę z szosą zakończyłem gdy były jeszcze wolnobiegi piątki i nie było indeksowananych manetek.
Ciekawe po co to rozróżnienie na MTB i szosę skoro to i tak bez znaczenia.

Różnice są w korbach, przednich przerzutkach i manetkach do nich. Tu już z mieszaniem bywa różnie - np. kombinacja szosowej korby i przerzutki z manetką Alivio działała słabo, ledwo się dawała ustawić i powodowała przedwczesne niszczenie się linek.

Podejrzewam, że blaty w korbie szosowej są w innej odległości od siebie niż w korbach MTB, przerzutki są wymienne, a całość kompensuje manetka o nieznacznie innym skoku. Ale to strzał - za mało testowałem kombinacji i za mało mierzyłem by być tego pewny.
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)