Autor Wątek: Przerzutka tylna - 8 przełożeń  (Przeczytany 23854 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Stalin

  • Uczestnik
  • **
  • Wiadomości: 181
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Przerzutka tylna - 8 przełożeń
« Odpowiedź #30 dnia: 12 Mar 2014, 13:47:12 »

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 530
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Przerzutka tylna - 8 przełożeń
« Odpowiedź #31 dnia: 12 Mar 2014, 14:08:40 »
Alivio na hydraulicznych tarczach, przerzutce shadow i hollowtechu. Świat się kończy :P No to teraz ciekawe w jaki sposób klientom uzasadnią sens istnienia grupy Deore :P Moim zdaniem łatwo nie będzie.

A tylna przerzutka wygląda raczej jak obecne Deore niż jak XT. Co zresztą miałoby głęboki sens, bo Shimano zwykle rewolucje i faktycznie duże zmiany to wprowadza w górnych modelach, a dolne półki to często tylko rebranding z drobnymi zmianami stylistycznymi wyższych modeli sprezed paru lat. Choć po zdjęciach to tak trudno oceniać, wolę zawsze w łapkach pomacać by ocenić podobieństwa i różnice.


Swoją drogą, oglądam sobię stronę Shimano Polska i Shimano i nie widzę tam grupy Altus. Ciekawe, czy zrezygnowali z niej, czy po prostu na tyle się wstydzą, że wolą udawać, że nie istnieje ;)

---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Offline em c

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 493
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Przerzutka tylna - 8 przełożeń
« Odpowiedź #32 dnia: 10 Cze 2014, 19:56:53 »
Ja w ogóle mam problemy z uwierzeniem w zasadność istnienia wszystkich tych przerzutek Shimano. Różnica między Tourneyem a czymkolwiek jest jeszcze z miejsca widoczna, ale 2 dni temu porównywałem swoje nowe (ale stary model, patrz niżej) z Altusem i wyglają bliźniaczo, poza tym, że Alivio ma więcej metalu a Altus plastiku.


Natomiast, natomiast: wymieniłem kółka w Alivio, bo oryginalne po tych 20 tys km były faktycznie kółkami. Użyłem zamienników, które były ciut mniejsze niż oryginały (niechcący takie kupiłem). Po mniej więcej tysiącu km na nich stała się dziwna rzecz: łańcuch spadł z "dolnego" kółka, blokując się o wózek. Założyłem i pojechałem dalej (śpieszyło mi się i nie miałem czasu się przyjrzeć). Po kilku minutach stało się to jeszcze raz, i znowu, tym razem łańcuch zaklinował się tak skutecznie, że wygiął wózek. No i teraz nie wiem, czy to przez te kółka (przykręcone były dobrze, były proste no i jednak tysiąc km przejeździły), czy może w jakiś sposób wykrzywił się wózek a dalsze przygody były konsekwencja tego (ktoś ma teorię/doświadczenia?). W ten oto sposób musiałem kupić nową przerzutkę, co nie jest specjalnym dramatem, bo już musiałem wrzucać dwa w biegu w górę żeby zmienił się jeden, i niestety znów mam Alivio: nowe ("9 biegowe") Acery są drogie, na Bemowie znalazłem sklep czynny w sob. do 16stej, bo byłem leniwy i nie wyrobiłem się do Cyklopa na 14stą - tam była 8biegoowa Acera za 75zet, ale inna niż ta oryginalna z mojego roweru (ta była "7 biegowa" zapewne).

Na Allegro znów ktoś oferuje nowe Deore za 8 dych, gdyby ktoś zmieniał przerzutkę i mógł na nową trochę poczekać.

PS: Nowa przerzutka plus pancerze i linka = komfort taki ogromny.
« Ostatnia zmiana: 10 Cze 2014, 19:59:51 wysłana przez em c »

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 530
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Przerzutka tylna - 8 przełożeń
« Odpowiedź #33 dnia: 11 Cze 2014, 13:42:40 »
Ja w ogóle mam problemy z uwierzeniem w zasadność istnienia wszystkich tych przerzutek Shimano. Różnica między Tourneyem a czymkolwiek jest jeszcze z miejsca widoczna, ale 2 dni temu porównywałem swoje nowe (ale stary model, patrz niżej) z Altusem i wyglają bliźniaczo, poza tym, że Alivio ma więcej metalu a Altus plastiku.

I to właśnie więcej metalu a mniej plastyku robi różnicę w trwałości i tym jak działa przerzutka np. po 20 tys km. Tak samo jak np. materiał z jakiego zrobiono sprężynę przerzutki, albo to czy daną część przerzutki odlano z alu czy stali, a jeżeli alu to jak odlano i z jakiego stopu. Nie wszystko widać, co ma wpływ na trwałość i jakość osprzętu.

Aczkolwiek zgadzam się, że wystarczyłoby spokojnie 4-5 grup osprzętu by każdy znalazł coś dla siebie.


łańcuch zaklinował się tak skutecznie, że wygiął wózek. No i teraz nie wiem, czy to przez te kółka (przykręcone były dobrze, były proste no i jednak tysiąc km przejeździły), czy może w jakiś sposób wykrzywił się wózek a dalsze przygody były konsekwencja tego (ktoś ma teorię/doświadczenia?).

Może kółka, które kupiłes były słabe, na pewno nie były dobrze dobrane do przerzutki, skoro były mniejsze. Tak czy siak - Twoja wina :P Zwłaszcza dlatego, że w pośpiechu zignorowałeś pierwsze spadnięcie łańcucha, które były wyraźnym sygnałem, że coś jest nie tak. Zaklinowany w napędzie łańcuch zawsze demoluje przerzutkę. Ciesz się, bo i tak miałes fart - ja popełniając podobny błąd dekadę temu uszkodziłem jeszcze ramę (hak zgiąłem). I gdyby nie to, że rama stalowa i dałem rade naprawić, byłbym mocno do tyłu.


W ten oto sposób musiałem kupić nową przerzutkę, co nie jest specjalnym dramatem, bo już musiałem wrzucać dwa w biegu w górę żeby zmienił się jeden, i niestety znów mam Alivio: nowe ("9 biegowe") Acery są drogie, na Bemowie znalazłem sklep czynny w sob. do 16stej, bo byłem leniwy i nie wyrobiłem się do Cyklopa na 14stą - tam była 8biegoowa Acera za 75zet, ale inna niż ta oryginalna z mojego roweru (ta była "7 biegowa" zapewne).

Z tymi "dziewięciobiegowymi" to jest niezły kit marketingowy. Pamiętam jak żeśmy najgorsze TY sześciobiegowe zamontowali i okazało się, że na 8 spokojnie chodzi, obsługuje, zakres jest. Potem podobne manewry robiłem ze starą Acera na 7, którą założyłem do napędu 8, czy Acerą na 8 zakłądaną do napędu dziewięciorzędowego. Generalnie nie wierzę w "rzędowość" przerzutek tylnych.

U siebie w pierwszym poziomie miałem przerzutki na 9 w napędzie ośmiorzędowym - też działało.

Tak, wiem, teoretycznie szerokość łańcucha determinuje szerokość pantografu/wózka. Ale też różnice są tak niewielkie, że w zasadzie pomijalne.
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Offline Stalin

  • Uczestnik
  • **
  • Wiadomości: 181
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Przerzutka tylna - 8 przełożeń
« Odpowiedź #34 dnia: 11 Cze 2014, 18:58:29 »
Z tymi "dziewięciobiegowymi" to jest niezły kit marketingowy. Pamiętam jak żeśmy najgorsze TY sześciobiegowe zamontowali i okazało się, że na 8 spokojnie chodzi, obsługuje, zakres jest. Potem podobne manewry robiłem ze starą Acera na 7, którą założyłem do napędu 8, czy Acerą na 8 zakłądaną do napędu dziewięciorzędowego. Generalnie nie wierzę w "rzędowość" przerzutek tylnych.

U siebie w pierwszym poziomie miałem przerzutki na 9 w napędzie ośmiorzędowym - też działało.

Ale rozumiem, że manetki były dobrane do rzeczywistej liczby przełożeń?

Offline em c

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 493
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Przerzutka tylna - 8 przełożeń
« Odpowiedź #35 dnia: 11 Cze 2014, 21:58:52 »
Ja nie mam wątpliwości, że to była moja wina, nawet specjalnie nie żałuję, bo przerzutka i tak ewidentnie dożywała swoich dni. Hak też przy okazji wygiąłem, na szczęście jest odkręcany. Więc zostałem ze skrzywioną przerzutką i skrzywionym hakiem, i weź tu człowieku teraz dojdź co było przyczyną, a co skutkiem czego  ;D


edit: I ciekawostka (tzn. tak sądzę): w rzeczonym sklepie na Bemowie różnica w cenie między Acerą a Altus wynosiła całe 2 złote.
« Ostatnia zmiana: 11 Cze 2014, 22:00:35 wysłana przez em c »

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 530
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Przerzutka tylna - 8 przełożeń
« Odpowiedź #36 dnia: 12 Cze 2014, 08:06:53 »
Ale rozumiem, że manetki były dobrane do rzeczywistej liczby przełożeń?

Zwykle tak, choć tymczasowo zdarzało mi się wkładać manetki 7 do kasety 8 lub odwrotnie i też dawało radę. Oczywiście jeden bieg był niedostępny, ale poza tym innych komplikacji nie było.
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Offline Mhrok

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 910
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Przerzutka tylna - 8 przełożeń
« Odpowiedź #37 dnia: 12 Cze 2014, 08:47:45 »
7 i 8 mają taki sam indeks chyba, dopiero 9 i 10 mają zagęszczone tarcze, więc to jest powód dobrego działania 7 z 8.

Offline em c

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 493
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Przerzutka tylna - 8 przełożeń
« Odpowiedź #38 dnia: 13 Cze 2014, 08:27:35 »
Indeksacja to i 9ciu rzędowych jest taka sama - SIS, przerzutka przesuwa się o 2 mm na każdy 1mm przesunięia linki na manetce, dlatego przerzutki maja w nosie to, czy kaseta ma 7, 8 czy 9 biegów. Zmieniło się to przy 10ciu biegach, tam jest system 1:1, jak w Sramach.
« Ostatnia zmiana: 13 Cze 2014, 08:29:43 wysłana przez em c »