Autor Wątek: [media]Dlaczego kostka jest zła  (Przeczytany 5977 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 530
  • Płeć: Mężczyzna
[media]Dlaczego kostka jest zła
« dnia: 24 Mar 2010, 18:03:38 »
Za: http://www.gp24.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20100324/KRAJ/882151963

Cytat: Głos Pomorza
Kostka brukowa jest szkodliwa dla zdrowia rowerzystów

Piotr Kawałek

Drogi rowerowe budowane z polbruku szkodzą zdrowiu. Udowodnili to naukowcy i pracownicy warszawskiego biura drogownictwa. Zbadali oni drgania, na jakie narażeni są rowerzyści.

Polska Akademia Nauk wraz firmą Bruel & Kjaer przeprowadziła pierwsze w kraju badania na stołecznych ścieżkach rowerowych na zlecenie warszawskiego urzędu miejskiego. Chciano sprawdzić, czy rodzaj nawierzchni ma wpływ na rowerzystę i komfort jazdy. Zwykły polski rower Jubilat wyposażono w specjalny czujnik do mierzenia drgań. Coś w rodzaju małego sejsmografu, który na co dzień wykorzystują służby BHP przy określaniu niebezpiecznych stanowisk pracy.

Pomiary odbywały się pod nadzorem specjalistów z Instytutu Podstawowych Problemów Techniki PAN, którzy dbali o zgodność ustawień przyrządów i przeprowadzania pomiarów z normami. O tym, czy dopuścić człowieka do pracy, gdzie występują drgania, decyduje dyrektywa europejska EU 2002/44/EC określająca maksymalne parametry: natężenie drgań i czas pracy. W przypadku badań drgań, jakie odczuwa rowerzysta, jadąc po drodze, najważniejszym parametrem jest parametr VTV wyrażany
w metrach na sekundę do kwadratu.

Kostka szkodzi ? to pewne!

Badania polegały na przejechaniu rowerem przez ścieżki rowerowe zbudowane z różnego rodzaju nawierzchni: nowego asfaltobetonu (takiego, jaki stosuje się na nowych ulicach), z kostki betonowej (polbruku), z polbruku na drodze obfitej w krawężniki i z polbruku niefazowanego (bez obciętych krawędzi).

Oto wyniki pomiaru współczynnika VTV na różnych rodzajach nawierzchni drogowej: asfaltobeton: 3,4, polbruk: 6,7, polbruk niefazowany: 4,6, polbruk niefazowany z krawężnikami: 6,8.

? Norma Unii Europejskiej wskazuje, że już przy wartości VTV powyżej 2,5 metra na sekundę do kwadratu należy próbować ograniczać drgania ? mówi Marek Utkin z Sekcji Transportu Rowerowego Biura Drogownictwa i Komunikacji warszawskiego urzędu miejskiego. ? Przy wartości VTV powyżej 5 są to już wibracje zagrażające zdrowiu. Co więcej, drgania mogą szkodzić nie tylko rowerzystom, ale również dzieciom, które znajdują się w wózkach. Bardziej wrażliwe maluchy mogą po prostu zwymiotować, gdy rodzice będą przez dłuższy czas na spacerze szli po bruku.
\
Drgania oddziałujące na nasze ciało podczas jazdy rowerem przenoszone są przez podłogi, siedziska, oparcia itp. Codzienne narażanie się na zbyt intensywne drgania rąk trzymających trzęsącą się kierownicę roweru po pewnym czasie mogą u rowerzysty wywołać trwałe uszkodzenia stawów i mięśni nadgarstków
i łokci.

Polbruk lubią tylko urzędnicy

Doświadczeni rowerzyści bez żadnych badań, z własnej praktyki wiedzą, jak niewygodnie jeździ się rowerem po kostce brukowej i omijają ją jak tylko się da. Niestety często łamią przy tym prawo, gdyż według przepisów, jeśli jest ścieżka rowerowa, nawet z najgorszej nawierzchni, rowerzysta musi nią jechać. Jazda płaską asfaltową ulicą jest nielegalna. Dlaczego więc miasta w Polsce nagminnie stosują kostkę brukową, która jest mniej trwała niż asfalt?

? Argumenty są różne, na przykład to, że jest to nawierzchnia łatworozbieralna, która umożliwia szybki dostęp do instalacji podziemnych ? mówi Marek Utkin. ? Tymczasem instalacje powinny znajdować się w tak zwanych przepustach połączonych studzienkami, gdzie wymiana instalacji nie wymaga niszczenia nawierzchni.

Pozorna łatworozbieralność kostki kończy się, gdy została zbudowana na solidnej, betonowej podsypce, bo wtedy i tak trzeba używać młotów pneumatycznych i koparek. Poza tym ? zauważa ekspert ? miasto i tak na tym nie oszczędza, ponieważ za rozebranie i ułożenie kostki, pod którą są instalacje komunalne i tak musi płacić. Jeśli są instalacje prywatne, płaci inwestor, nie ma więc żadnego uzasadnienia.

? Prawda jest taka, że chodzi przede wszystkim o pieniądze ? uważa M. Utkin. ? W całym kraju działają lokalne firmy produkujące polbruk, niewykluczone, że mogą mieć jakieś niejasne powiązania z urzędnikami w miastach i gminach.

Drogi rowerowe tylko asfaltowe

Wyniki badań utwierdziły tylko w przekonaniu warszawskich urzędników, że budowanie dróg rowerowych z asfaltu jest najlepszym rozwiązaniem. W stolicy od ponad dwóch lat obowiązuje zarządzenie prezydenta miasta, zalecające budowanie dróg rowerowych z asfaltu.

Nie oznacza to jednak, że takie drogi mają powstać wszędzie. Na przykład historyczny bruk granitowy powinien pozostać, ale jedynie na starówkach miejskich. Dodatkowym argumentem za asfaltem jest cena. Asfaltowa nawierzchnia jest tańsza niż nawet najlepiej ułożona kostka betonowa. Dla przykładu średnia cena kostki brukowej wynosi 80 złotych za metr kwadratowy, tymczasem cena asfaltu rozpoczyna się już od 30 złotych za tę samą powierzchnię.

Współczynnik VTV

VTV to uśredniona wartość przyspieszenia drgań oddziałujących na człowieka, który jest na nie narażony. W przypadku badań drgań wpływających na rowerzystę, chodzi o wpływ na ramiona i ręce. Wartość VTV mierzona i sumowana w trzech osiach: x, y i z. Wyraża się w m/s2. Wartości powyżej 5 m/s2 zagrażają zdrowiu.
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Offline trawers

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 499
  • Płeć: Mężczyzna
  • Zdjęcia z mas od 2004 roku...
    • Nieoficjalna strona sympatyków WMK
Prawda jest taka, że chodzi przede wszystkim o pieniądze
« Odpowiedź #1 dnia: 24 Mar 2010, 19:08:17 »
No nareszcie ktoś wziął się za tę kostkę i użył przekonujących argumentów... Trzeba to szeroko rozpropagować.
Bogdan (Trawers)

http://travers.pl/masa

Offline SeBeQ

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 593
  • Płeć: Mężczyzna
  • =============== Make Gravity Your Slave ==========
Odp: [media]Dlaczego kostka jest zła
« Odpowiedź #2 dnia: 25 Mar 2010, 23:57:15 »
Cytat: trawers
No nareszcie ktoś wziął się za tę kostkę i użył przekonujących argumentów... Trzeba to szeroko rozpropagować.
Powinna nastąpić Masowa wymiana tego cholerstwa na dobrze położony czarny asfalcik :P
Pozdrawiam
SeBeQ

---> Make Gravity Your Slave <---

Offline adriansocho

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 614
  • Płeć: Mężczyzna
  • All terrain, all mountain.
    • Profil na fejsie
Odp: [media]Dlaczego kostka jest zła
« Odpowiedź #3 dnia: 08 Kwi 2010, 13:53:16 »
Powinna nastąpić Masowa wymiana tego cholerstwa na dobrze położony czarny asfalcik :P

i to na koszt tych nieudaczników którzy to zatwierdzili.
AdrianSocho

Offline SeBeQ

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 593
  • Płeć: Mężczyzna
  • =============== Make Gravity Your Slave ==========
Odp: [media]Dlaczego kostka jest zła
« Odpowiedź #4 dnia: 09 Kwi 2010, 12:31:46 »
Cytat: adriansocho
Cytat: SeBeQ
Powinna nastąpić Masowa wymiana tego cholerstwa na dobrze położony czarny asfalcik :P
i to na koszt tych nieudaczników którzy to zatwierdzili.
Dokładnie.
Nie wiem jak to będzie dalej, ale po ostatniej zimie ścieżynka wzdłuż Trasy Siekierkowskiej, która jest z niefazowanej kostki, tak się rozłazi, że jazda rowerem z cieńszymi oponami jest już masochizmem. Zjeżdżając na asfalt (też niezbyt równiutki) czuć taką ulgę, że średnia od razu wzrasta choćby było pod wiatr :)
Pozdrawiam
SeBeQ

---> Make Gravity Your Slave <---

Offline Bear

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 373
  • Płeć: Mężczyzna
  • abrakadabra.
Odp: [media]Dlaczego kostka jest zła
« Odpowiedź #5 dnia: 09 Kwi 2010, 12:35:14 »
przesadzasz :0) przejedź się po kostce na ul. Krajewskiego - obecny objazd na czas remontu wiaduktu na Andersa ;0)
Kiedyś to kostkę robili :0)

Offline SeBeQ

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 593
  • Płeć: Mężczyzna
  • =============== Make Gravity Your Slave ==========
Odp: [media]Dlaczego kostka jest zła
« Odpowiedź #6 dnia: 09 Kwi 2010, 13:38:02 »
Cytat: Bear
przesadzasz, przejedź się po kostce na ul. Krajewskiego - obecny objazd na czas remontu
Nie przesadzam, bo nie jestem ogrodnikiem :P Po prostu jazda po niefazowanej kostce źle wpływa na mój kręgosłup :)

I masz odpowiedź - "tymczasowy". U nas oznacza to co innego niż w Holandii, gdzie tymczasowo to się buduje coś takiego, co u nas uchodziłoby za obiekt docelowy (np. mostek w galerii Raffiego) :P
Pozdrawiam
SeBeQ

---> Make Gravity Your Slave <---

Offline Petro4_

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 649
  • Płeć: Mężczyzna
    • Grupa Bródnowska
Odp: [media]Dlaczego kostka jest zła
« Odpowiedź #7 dnia: 23 Cze 2010, 19:27:14 »
W niektórych miejscach kostka wyłazi np. przez korzenie drzew i powstają ubytki w nawierzchni szkodliwe dla kół, zwłaszcza tych cienkich.
Nocna Masa Krytyczna. 2 sobota miesiąca,    godz. 24:00 - nocnamasa.pl

Offline SeBeQ

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 593
  • Płeć: Mężczyzna
  • =============== Make Gravity Your Slave ==========
Odp: [media]Dlaczego kostka jest zła
« Odpowiedź #8 dnia: 24 Cze 2010, 00:39:41 »
Cytat: Petro4_
W niektórych miejscach kostka wyłazi np. przez korzenie drzew i powstają ubytki w nawierzchni szkodliwe dla kół, zwłaszcza tych cienkich.
Jeśli chodzi o kostkę to nie "w niektórych miejscach" tylko wcześniej lub później ale niestety zawsze :(
Pozdrawiam
SeBeQ

---> Make Gravity Your Slave <---

Offline Maćkofff

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 712
  • Płeć: Mężczyzna
  • Stojaki.waw.pl
    • Stojaki.waw.pl
Odp: [media]Dlaczego kostka jest zła
« Odpowiedź #9 dnia: 24 Cze 2010, 03:02:00 »
Potwierdzam, zapraszam na Belwederska przy Grottgera. Woda splywajaca do kanalu juz po raz n-ty podmyla sciezke ze ta sie zapadla. Z miesiaca na miesiac jest co raz to gorzej a remont byl jakies 2 lata temu
___
Pozdrawiam serdecznie!

>   Parkingi rowerowe w Warszawie - Stojaki.waw.pl
>   Mapa stojaków, standardy projektowe, porady nt. bezpiecznego zostawiania roweru.