Autor Wątek: Szukamy trekkinga dla Savil! [to będzie szybciej jeździć ;)]  (Przeczytany 157710 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 530
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Szukamy trekkinga dla Savil! [to będzie szybciej jeździć ;)]
« Odpowiedź #435 dnia: 12 Sty 2012, 08:19:24 »
Dokładnie, chodzi o to by nie krzyżować łańcucha, bo zgięty mocno w bok potrafi przenieść o wiele mniejsze obciążenia i szybciej szlag go trafia.

Absolutnie niedozwolone jest tak (tu akurat napęd na 7, ale przy 9 w zasadzie jest podobnie):



Oczywiście nie dotyczy to poziomów z napędem na tył, tam można używać wszystkich przełożeń, bo łańcuch od kasety do korby ma 2m długości i kilka kółek pośrednich. W poziomie RWD trudno mówić o tym by łańcuch kiedykolwiek ulegał krzyżowaniu ;).


Co nie znaczy, że Ania się tak zupełnie myli. Im mniej się "krzyżuje" łańcuch, tym na dłużej starcza. Jeżeli ktoś nie korzysta z 1 blatu i 4 końcowych przełożeń, na drugim blacie jeździ tylko na przełożeniach 3-7, a z 3 blatu nie używa 4 pierwszych to tym zdrowiej dla łańcucha, bo pracuje jeszcze bardziej wyprostowany.


Inne zasady opisałem kiedyś TUTAJ. Trochę nieaktualne, bo nie ma słowa np o łańcuchach kierunkowych DynaSys, i trochę niepełne bo nie ma np o przełożeniu postojowym, na które warto zrzucić gdy rower będzie stał przez zimę (oszczędza sprężyny w przerzutkach)... Ale generalnie zasady raczej się nie zmieniły.
« Ostatnia zmiana: 12 Sty 2012, 08:24:17 wysłana przez Raffi »
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Offline SeBeQ

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 593
  • Płeć: Mężczyzna
  • =============== Make Gravity Your Slave ==========
Odp: Szukamy trekkinga dla Savil! [to będzie szybciej jeździć ;)]
« Odpowiedź #436 dnia: 14 Sty 2012, 00:10:59 »
Cytat: Raffi
łańcuchy kierunkowe DynaSys

Tak do końca to chyba Oni sami (Shimano, Sram i Campa) nie wiedzą co począć z 10 i 11 rzędowymi napędami. Jak rasowe dziewice - firmy chciałyby, ale się boją. Po mojemu to nie mają jeszcze opracowanej w 100% strategii, bo zmiany za szybko się dzieją, a nikt nie chce zostać w tyle za tak dochodowym rynkiem.

Ten sam trend widać w standaryzowaniu rury sterowej, suportu i szerokości tylnej piasty. Cuda wianki na kiju... ciekawe kiedy się to w miarę ustabilizuje :P
Pozdrawiam
SeBeQ

---> Make Gravity Your Slave <---

Offline adriansocho

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 614
  • Płeć: Mężczyzna
  • All terrain, all mountain.
    • Profil na fejsie
Odp: Szukamy trekkinga dla Savil! [to będzie szybciej jeździć ;)]
« Odpowiedź #437 dnia: 14 Sty 2012, 12:00:58 »
1. Napęd 10 i 11 biegów - to może jest i przydatne zawodnikom (zwłaszcza na szosie), ale jeśli chodzi o mnie i zwykłych rowerzystów to jest to kolejne działanie w stylu wytworzenia potrzeby wymiany sprzętu. Jak dla mnie 8 biegów było wystarczająco dobre, i gdyby nie brak kaset to bym przy tym pozostał.

2. Rura sterowa - przecież do rowerów niewyczynowych jest jeden standard: 1 1/8 cala, i rzadko są wprowadzane zmiany. Rura 1 1/2 cala (1,5 cala) oraz rura zwężana - oczywistość dla widelców jednopółkowych do EN/FR o skoku 150 mm i więcej.

3. Suporty - wprowadzenie osi przetykowej 25 mm (i podobnych) to krok do przodu, jednocześnie cena spadła - korby standardu Deore na HT2 kosztują mniej, niż korby Deore na Octalink wraz z wkładem suportu na Octalink. Nie ma co narzekać, no może na jakość samych łożysk (ale da się wymienić na zwykłe maszynowe).

4. Tylna piasta - to już jest od dawna standardowe, 130 mm w szosie i 135 mm w mtb. Odstępstwa to szerokość 150 mm w rowerach do DH i FR, oraz osie przetykowe 12 mm i podobne - ale chyba większości z nas to nie dotyczy...
AdrianSocho

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 530
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Szukamy trekkinga dla Savil! [to będzie szybciej jeździć ;)]
« Odpowiedź #438 dnia: 14 Sty 2012, 17:53:39 »
1. Napęd 10 i 11 biegów - to może jest i przydatne zawodnikom (zwłaszcza na szosie), ale jeśli chodzi o mnie i zwykłych rowerzystów to jest to kolejne działanie w stylu wytworzenia potrzeby wymiany sprzętu. Jak dla mnie 8 biegów było wystarczająco dobre, i gdyby nie brak kaset to bym przy tym pozostał.

Amen. Ja tez będę musiał się przesiąść na 9, mimo że wcale nie potrzebuję, a dlatego że już praktycznie nie da się dobrych łańcuchów na 8 kupić za normalne pieniądze. Jak są to cena przemnożona jest przez współczynnik trudności w znalezieniu. Na szczęście na jakieś 25 kkm jeszcze mi starczy łańcuchów i kaset. Szuflada zapomnienia bywa bardzo pojemna :D

Wkurza mnie to podwójnie, zwłaszcza że na 9 wszystko jest droższe i to zupełnie bez logicznego powodu. Ot, czysty marketing.


2. Rura sterowa - przecież do rowerów niewyczynowych jest jeden standard: 1 1/8 cala, i rzadko są wprowadzane zmiany. Rura 1 1/2 cala (1,5 cala) oraz rura zwężana - oczywistość dla widelców jednopółkowych do EN/FR o skoku 150 mm i więcej.

Stery 1,5 cala mają sens i w szosach. Szersza główka ramy z carbonu lepiej będzie się sprawować niż główka 1 i 1/8 i być może nawet będzie przy tym lżejsza. Podobnie w szosowych suportach oversize jest raczej wymysłem aerodynamiki i mechaniki niż marketingu.

Co nie znaczy, że komukolwiek z nas to robi różnicę, poza tym że pewnie czekał nas będzie chaos ze standardami za jakiś czas.


3. Suporty - wprowadzenie osi przetykowej 25 mm (i podobnych) to krok do przodu, jednocześnie cena spadła - korby standardu Deore na HT2 kosztują mniej, niż korby Deore na Octalink wraz z wkładem suportu na Octalink. Nie ma co narzekać, no może na jakość samych łożysk (ale da się wymienić na zwykłe maszynowe).

Możesz rozwinąć kwestię łożysk? Niedługo będę musiał kupować korbę szosową na HT2 i właśnie bladego pojęcia nie mam jakie do tego dobrać łożyska, czym się je przykręca i ogólnie z czym to się je. Każda wiedza w tym temacie mi się przyda.

Myślałem o Tiagrze, 105 lub Ultegrze, zależnie jak będę stał z kasą. Na pewno myślę o trzyblatowej.


4. Tylna piasta - to już jest od dawna standardowe, 130 mm w szosie i 135 mm w mtb. Odstępstwa to szerokość 150 mm w rowerach do DH i FR, oraz osie przetykowe 12 mm i podobne - ale chyba większości z nas to nie dotyczy...

Z tymi standardami to różnie. Kumpel w starej szosie ma np 120 i co Mu zrobisz? Piast szukał miesiącami, a ostatecznie siłą wsadziliśmy 130 i jakoś działa.


Nie wymieniłeś jeszcze tematu przednich piast. Kiedyś był jeden standard. Teraz masz 9mm, 10mm, 12mm, 20mm, a chyba jeszcze jakieś pośrednie grubości są. Na szczęście widać w tym jakiś trend - utrzyma się chyba tylko stary standard 10mm i nowy 20mm. Ale zamieszanie jest.
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Offline Savil

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 1 386
  • Płeć: Kobieta
  • Cylon i lasombra
    • http://savil.bikestats.pl/
Odp: Szukamy trekkinga dla Savil! [to będzie szybciej jeździć ;)]
« Odpowiedź #439 dnia: 16 Sty 2012, 18:43:10 »
Wieści z frontu - umiem hamować awaryjnie przednim hamulcem z małej prędkości na śliskiej nawierzchni w sypiącym śniegu ^.^ Kierowca chyba nie docenił szybkości mojego ruszania ;)

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 530
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Szukamy trekkinga dla Savil! [to będzie szybciej jeździć ;)]
« Odpowiedź #440 dnia: 16 Sty 2012, 19:34:38 »
Wieści z frontu - umiem hamować awaryjnie przednim hamulcem z małej prędkości na śliskiej nawierzchni w sypiącym śniegu ^.^

Chce się rzecz: A nie mówiłem.

Zarówno posiadanie hamulców jak i umiejętności ich obsługi, wcześniej czy później się przydaje.


Kierowca chyba nie docenił szybkości mojego ruszania ;)

Znaczy z manetkami też już sobie radzisz lepiej niż na początku?
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Offline Savil

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 1 386
  • Płeć: Kobieta
  • Cylon i lasombra
    • http://savil.bikestats.pl/
Odp: Szukamy trekkinga dla Savil! [to będzie szybciej jeździć ;)]
« Odpowiedź #441 dnia: 16 Sty 2012, 21:52:04 »
Nah, zahamowałabym tak samo tylnym, ale palce trzymałam na przednim, bo prawą ręką obsługiwałam przerzutkę. Co jest niewygodne, bo mi licznik przeszkadza i zawadza, muszę wreszcie mu się przyjrzeć. ^^'
A kierowca chyba nie był przygotowany, że rower z naprzeciwka wie do czego służy pomarańczowe światło ;) [ruszaliśmy jednocześnie, ja chciałam prosto, on w lewo, moje pierwszeństwo]

Offline adriansocho

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 614
  • Płeć: Mężczyzna
  • All terrain, all mountain.
    • Profil na fejsie
Odp: Szukamy trekkinga dla Savil! [to będzie szybciej jeździć ;)]
« Odpowiedź #442 dnia: 16 Sty 2012, 23:17:47 »
Stery 1,5 cala mają sens i w szosach. Szersza główka ramy z carbonu lepiej będzie się sprawować niż główka 1 i 1/8 i być może nawet będzie przy tym lżejsza. Podobnie w szosowych suportach oversize jest raczej wymysłem aerodynamiki i mechaniki niż marketingu.

Wiem, o czym piszesz, ale: główka do sterów półzintegrowanych 1 1/8 cala ma zewnętrzną średnicę 50 mm. Rury ramy (zwłaszcza dolna w szosie - opór aerodynamiczny) nie mają większej "szerokości" niż 35-40 mm, więc powiększanie średnicy sterówki nie ma sensu. W widelcach szosowych nie ma takiego momentu gnącego w okolicach korony widelca, bo ze względu na brak zawieszenia odległość dolna miska-oś koła jest mniejsza niż w 26" ze skokiem 160 mm.

Cytat: Raffi

3. Suporty - wprowadzenie osi przetykowej 25 mm (i podobnych) to krok do przodu, jednocześnie cena spadła - korby standardu Deore na HT2 kosztują mniej, niż korby Deore na Octalink wraz z wkładem suportu na Octalink. Nie ma co narzekać, no może na jakość samych łożysk (ale da się wymienić na zwykłe maszynowe).

Możesz rozwinąć kwestię łożysk? Niedługo będę musiał kupować korbę szosową na HT2 i właśnie bladego pojęcia nie mam jakie do tego dobrać łożyska, czym się je przykręca i ogólnie z czym to się je. Każda wiedza w tym temacie mi się przyda.

Pewnie łożyska dostaniesz wraz z korbą. Wkręca się łożyska specjalnym kluczem, ale tak naprawdę to można je wkręcić ręką, albo nawet jakimś kluczem do rur, który obsłuży tą średnicę. Naprawdę będzie dobrze. Potem wkładasz korbę z osią, może wymagać puknięcia młoteczkiem gumowym. Potem druga korba, następnie nakrętka z tworzywa dociągająca korby do siebie. Kluczem za 5 PLN dokręcasz tą nakrętkę, a potem imbusem 5 mm dwie nakrętki zaciskające lewe ramię korby na osi. Tyle. Problem jest taki, że w tych miskach suportu są łożyska nieuszczelnione, zabezpieczone przed warunkami atm. za pomocą plastikowej osłonki. Przez to te łożyska starczają na dość krótko (np. 1/6 tego, co zwykły suport). Po tym, jak się skończą łożyska należy je wybić, kupić w sklepie zamienniki 2RS (będą o 1 mm szersze), wywalić tą plastikową osłonkę i włożyć te łożyska. Ludzie na forach dobrze to opisują.
 
Cytat: Raffi
4. Tylna piasta - to już jest od dawna standardowe, 130 mm w szosie i 135 mm w mtb. Odstępstwa to szerokość 150 mm w rowerach do DH i FR, oraz osie przetykowe 12 mm i podobne - ale chyba większości z nas to nie dotyczy...

Z tymi standardami to różnie. Kumpel w starej szosie ma np 120 i co Mu zrobisz? Piast szukał miesiącami, a ostatecznie siłą wsadziliśmy 130 i jakoś działa.

No tak, ale to mi chodziło o w miarę nowo produkowany sprzęt. Ramę stalową można rozgiąć bez żadnych konsekwencji.

Cytat: Raffi
Nie wymieniłeś jeszcze tematu przednich piast. Kiedyś był jeden standard. Teraz masz 9mm, 10mm, 12mm, 20mm, a chyba jeszcze jakieś pośrednie grubości są. Na szczęście widać w tym jakiś trend - utrzyma się chyba tylko stary standard 10mm i nowy 20mm. Ale zamieszanie jest.

Bo cytowałem kolegę SEBQa, a on nie wspominał o przednich osiach. Prawie masz rację: oś na śruby/szybkozamykacz 9 lub 10 mm, i potem osie przetykowe: 15 mm (Maxle oraz QR15), 20 mm (standard), 20 mm (QR20), 25 mm (rzadko stosowane, dedykowana piasta), i ośka sześciokątna u Minnetou - ale tam była albo dedykowana piasta, albo zwykła na 20 mm. No i Cannondale - jednostronne mocowanie. Z przodu raczej każdy bierze widelec i ośkę na 10 mm, a jeśli szuka czegoś innego, to dobrze wie dlaczego.
AdrianSocho

Offline Gimp

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 60
Odp: Szukamy trekkinga dla Savil! [to będzie szybciej jeździć ;)]
« Odpowiedź #443 dnia: 17 Sty 2012, 17:46:32 »
mi licznik przeszkadza i zawadza, muszę wreszcie mu się przyjrzeć. ^^'
To co bylo mowione, ze jest przyklejony to pewnie taka gąbeczka-podkladka. Ona jest na klej, ale spokojnie odkleisz i przelozysz w odpowiedniejsze miejsce. Nawet jak sie porwie to bez niej tez dasz rade. Tylko umiesc tym razem gdzies sensownie, a nie tutaj bo jest miejsce, albo ladnie sie komponuje... Raczej bedziesz na niego patrzec, a nie pstrykac. I tak po pewnym czasie o nim zapomnisz ;) Powodzenia!

Offline Savil

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 1 386
  • Płeć: Kobieta
  • Cylon i lasombra
    • http://savil.bikestats.pl/
Odp: Szukamy trekkinga dla Savil! [to będzie szybciej jeździć ;)]
« Odpowiedź #444 dnia: 17 Sty 2012, 18:22:24 »
Gimp - zamierzam go przełożyć lustrzanie. Blatów i tak nie zmieniam, może tam zawadzać ;) A patrzeć na niego i tak będę, nawet jeśli nie na prędkość, to na zegar, bo łatwiej dostępny niż ten na przegubie.
Wcześniej umieściłam tam, bo "yyy, miejsce na koszyk musi zostać na środku, a tu chyba może być? Ojej ile ja mam rzeczy na kierownicy, a jak się tego używa?" ;)

Offline anna

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 403
  • Płeć: Kobieta
  • Gdybyś ujrzeć chciał nadwiślański świt!
    • rowerowy blog
Odp: Szukamy trekkinga dla Savil! [to będzie szybciej jeździć ;)]
« Odpowiedź #445 dnia: 17 Sty 2012, 18:23:58 »
a możesz pokazać jak Ci ten licznik przeszkadza przy zmianie przerzutek czy przy hamulcach?
nie mogę sobie tego jakoś wyobrazić...



Offline Savil

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 1 386
  • Płeć: Kobieta
  • Cylon i lasombra
    • http://savil.bikestats.pl/
Odp: Szukamy trekkinga dla Savil! [to będzie szybciej jeździć ;)]
« Odpowiedź #446 dnia: 27 Sty 2012, 23:27:22 »
O, w taki sposób mi licznik przeszkadza:
https://lh4.googleusercontent.com/-1-dq_5TfJLY/TyMWc7tFkUI/AAAAAAAAAOw/jrBncpk7udo/s800/1280_049_27_stycznia_2012_wmk.JPG


Zdjęcie zrobione przez Drexa po Masie. Próbowałam zrobić sama w domu, ale jakoś mi nie wyszło wyraźnie. Jeśli mi się kiedyś uda, wrzucę z ręką na manetkach.

Offline anna

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 403
  • Płeć: Kobieta
  • Gdybyś ujrzeć chciał nadwiślański świt!
    • rowerowy blog
Odp: Szukamy trekkinga dla Savil! [to będzie szybciej jeździć ;)]
« Odpowiedź #447 dnia: 27 Sty 2012, 23:28:41 »
jakim cudem i kto wymyślił tak krótkie gripy, takie mocowanie manetek i licznika?!!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?

Offline Savil

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 1 386
  • Płeć: Kobieta
  • Cylon i lasombra
    • http://savil.bikestats.pl/
Odp: Szukamy trekkinga dla Savil! [to będzie szybciej jeździć ;)]
« Odpowiedź #448 dnia: 27 Sty 2012, 23:38:37 »
Gripy - Raffi. Poza tym ponoć nie długość się liczy ;) A ja nie narzekam, nie mam jakichś bardzo szerokich dłoni.
Mocowanie manetek - Raffi i Sebeq. Oni chcieli dalej, ja chciałam bliżej, to był kompromis.
Licznika - ja. Bo się nie znałam i tak sobie wymyśliłam, nigdy nie miałam takich manetek, don't judge me! ^^'

Offline anna

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 403
  • Płeć: Kobieta
  • Gdybyś ujrzeć chciał nadwiślański świt!
    • rowerowy blog
Odp: Szukamy trekkinga dla Savil! [to będzie szybciej jeździć ;)]
« Odpowiedź #449 dnia: 27 Sty 2012, 23:40:03 »
ale to Ci nie podpowiedzieli?!?!?!?!

toc to jakaś masakra.