Witam. Odkopię trochę trupa z szafy.
Wiele już w temacie napisano jednakże wróćmy na chwilę do tematu u-lock vs. łańcuch.
Otóż stoję przed wyborem zakupu "konkretnego" zabezpieczenia do mojego roweru. Do tej pory rower parkuję na strzeżonym parkingu rowerowym albo w domu, w innych miejscach zazwyczaj postój trwa bardzo krótko, albo rower jest w zasięgu wzroku. Do zabezpieczenia używam "symbolicznych" w stosunku do u-locka czy łańcucha, dwóch lineczek, oraz podkowy na tylne koło.
Wcześniej przeczytałem pobieżnie parę tematów na forumrowerowe.org oraz tu na forum masy i w zasadzie byłem zdecydowany na u-locka. Nic konkretnego poza tym, że ma to być typ zabezpieczenia u-lock. Wczoraj dziarsko podjeżdżam do Cyklopu na Nowowiejskiej celem organoleptycznego zbadania dostępnych na rynku zabezpieczeń. Akurat za ladą był syn właściciela z którym zazwyczaj udaje się w miarę rzeczowo i uczciwie porozmawiać na temat towaru, a nie "co droższe to lepsze". Wyłuszczyłem mniej więcej czego szukam, tj. u-locka takiego, który będę mógł przewozić przymocowany do ramy roweru (przymocowany koniecznie do ramy, nie na bagażniku czy telepiący się na kierownicy). Do ramy jest już przypięta torba (trójkąt), więc na u-locka jest ograniczona przestrzeń. Oglądałem zabezpieczenia w przedziale cenowym 40-200zł. Sprzedawca szczerze odradził mi u-locka z prostego względu - wszystkie mocowania na czas jazdy (do ramy) niestety po jakimś czasie albo się urywają, albo trzeszczą, dostają luzów, zabezpieczenie nie jest osiowo względem ramy (można zawadzić kolanem) no i czasem trudność ze znalezieniem miejsca do zapięcia (o tym akurat wiem). W takiej sytuacji zaproponował łańcuch (przedział cenowy 60-120zł) długości 80-120cm, z kłódką i rękawem zabezpieczającym przed otarciem ramy. Pierwsze co sobie myślę - kaszana, przecież to jak kula u nogi (ze względu na wagę). No ale macam jeden łańcuch drugi i w sumie ważą z kłódkami 2kg - niewiele więcej od u-locka a wachlarz sposobów zapięcia kilkukrotnie większy. Na pytanie jak przewozić, gość stwierdził, że dzisiaj nawet widział rowerzystę, który cały łańcuch oplótł wokół sztycy podsiodłowej.
Szczerze zbity z tropu (przecież miał być u-lock) wyszedłem ze sklepu. W domu w wolnej chwili pogooglałem trochę hasła powiązane z łańcuchami. No tak w zasadzie funkcjonalność takiego zabezpieczenia jest o niebo większa od u-locka, jednak dobry kosztuje konkretną sumkę. Z braku laku zobaczmy co oferują rodzimi producenci branży przemysłowej - kupię łańcuch na metry i do tego kłódkę, wszystko to osłonię dętką, lub jakimś materiałem i będę miał zabezpieczenie "jak ta lala" płacąc 1/4 ceny markowego łańcucha lub u-locka.
Przeglądając specyfikację łańcuchów technicznym widzę, że średnio można powiedzieć, że waga 1mb łańcucha technicznego o grubości drutu 10mm/13mm to ~2-4kg. (
http://allegro.pl/lancuch-13-techniczny-zawiesi-klasy-8-en-818-2-i1548889079.html, http://www.alor.com.pl/strona4.html, http://www.goralmet.pl/techniczne.php, http://www.fajer.com.pl/pl/lancuchy, http://www.az-zawiesia.pl/lancuch_techniczny_nierdzewny_o_ogniwach_dlugich_35.php itd...) Niby klamot, ale powoli zaczynam się z taką wagą oswajać
i przyjmijmy, że waga została zdegradowana na dalsze miejsca na liście wymagań konkretnego zabezpieczenia. Do tego znalazłem "ciekawe" kłódki typu:
http://www.lob.pl/node/1059 - Lob Granit 2, lub Lob Iryd
http://www.lob.pl/node/1060 - fakt, też klamoty, na allegro jest do wyboru do koloru.
Porównując taki zestaw do ofert gotowców:
http://allegro.pl/zabezpieczenie-pancerne-axa-clinch-95-gazelle-i1536722485.html, http://www.bikekatalog.pl/2011/akcesoria/283/Kryptonite.New.York.Legend.Chain/ to cena "mojego" zestawu jest atrakcyjna biorąc pod uwagę parametry. Problemem jest, to że zazwyczaj gotowce są ze stali hartowanej, przy technicznych na metry takich danych nie ma, ew. są z nierdzewki.
Pytanie do Was co byście zrobili na moim miejscu?
Do posiadaczy u-locków -> Czy faktycznie sposoby montażu do ramy na czas przejazdu są kiepskie? Szczerze mówiąc to teraz trochę bardziej zapatruję się na łańcuch ze względu na bezproblemowe w stosunku do u-locka możliwości przypięcia roweru do stałego elementu naszego pięknego krajobrazu
.