Autor Wątek: Nowy Rekord Prędkości - World Human Powered Speed Challenge  (Przeczytany 22665 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline rowerozof

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 331
Odp: Nowy Rekord Prędkości - World Human Powered Speed Challenge
« Odpowiedź #15 dnia: 11 Lip 2016, 11:26:34 »
można szarpać się z kierownicą
Nie rozumiem.

Obrazowo: człowiek o masie ~80kg może nacisnąć "normalnym trybem" z siłą ~800N (znaczy 80kG), ciągnąc i szarpiąc się z kierownicą niech zyska 10% to mamy 880N (znaczy 88kG). Ten sam człowiek da redę nieść plecak o masie 40kg (50% swoje masy), co oznacza, że mięśnie radzą sobie z podnoszeniem 120kg, czyli wykorzystując zaparcie plecami o oparcie fotela możemy nacisnąć na pedały z siłą 1200N (znaczy 120kG) - znaczy zupełnie inna skala nacisków.
Noga pchając jest silniejsza niż ciągnąc, to oczywiste bo człowiek ma bardziej wyćwiczone te mięśnie chociażby dlatego że dużo chodzi i stoi.  Czy masz jakieś dane bardziej naukowe?Jeżdżąc pod górkę na SPD mam wrażenie że moc wynikająca z ciągnięcia jest większa niż kilka procent.

Offline kaczor1

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 734
    • www.kaczor2.blogspot.com
Odp: Nowy Rekord Prędkości - World Human Powered Speed Challenge
« Odpowiedź #16 dnia: 11 Lip 2016, 12:38:16 »
można szarpać się z kierownicą
Nie rozumiem.
Gdy podjeżdżasz, zwiększasz nacisk i ciągnięcie pedałów, zapierasz się o kierownice w celu uzyskania większej siły.
Lub jak kto woli, trzymasz mocniej kierownice, żeby zminimalizować bujanie na boki.

Zapieranie się o fotel daje większą siłę, niż pedałowanie na stojąco nawet w klikach. Ale... to idealna droga do tego, aby rozwalić sobie kolana!
Dane naukowe? Proszę Cię. Przecież nikt z nas tego nie badał. Ja jedynie mogę potwierdzić to co pisze Franc na bazie własnego doświadczenia (w okresie zimowym jeżdżę rowerem klasycznym).
Zresztą, przecież Franc już powiedział
 
mp0011: poziomki na podjazdach radzą sobie gorzej - główna zaleta poziomek to aerodynamika (i komfort), główna wada poziomek to masa.

Ostre podjazdy pokonuje się wolniej, na miękkich biegach i tyle.
« Ostatnia zmiana: 11 Lip 2016, 12:39:49 wysłana przez kaczor1 »
IX Zlot Rowerów Poziomych Bełchatów 2016


"30 ucisków 2 wdechy. Bo poza życiem w internecie istnieje to prawdziwe, które czasem na chwilę się zatrzymuje"
Autor nieznany

Offline Raffi

  • Moderatorzy działów
  • *****
  • Wiadomości: 6 530
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Nowy Rekord Prędkości - World Human Powered Speed Challenge
« Odpowiedź #17 dnia: 11 Lip 2016, 22:33:18 »
Co do zapierania się o fotelik - kiedyś z ciekawości będąc na siłowni spróbowałem. Siadłem na przyrządzie, gdzie siedząc na foteliku wykonywało się odepchnięcia nogami ciężaru. To był jedyny raz, gdy w ogóle byłem na siłowni, żaden też ze mnie kozak na rowerze, a doszedłem do 180kg unoszonego w ten sposób ciężaru i dalej nie poszedłem tylko dlatego, że po prostu więcej obciążników już w tym urządzeniu nie było. Dlatego uważam, że zaparcie się o fotelik (niemożliwe na rowerze pionowym) daje więcej niż kilkakdziesiąt procent mocy więcej. Na moje oko będzie to 200-300%. I jest to znacznie więcej niż da radę nacisnąć nawet najbardziej zapierający się o kierownicę rowerzysta na pionie.
Inna sprawa, że trzeba z tym obciążeniem BARDZO uważać by nie skończyć z rozwalonymi kolanami - bo jeżdżenie z takim obciążeniem na pewno je w dłuższym czasie zarżnie powierzchnie stawów. Właśnie dlatego tak ważne jest by na poziomie jeździć kadencyjnie, a nie siłowo. I by czasem po trzysetnym kilometrze powiedzieć sobie - koniec na dziś, dalej nie jadę.

Co się zaś tyczy ciągnięcia do góry w SPD na pionie - to na pewno jest ono wydajniejsze niż w poziomie. W pionie tyłkiem zapierasz się o siodełko, w poziomie jak pociągniesz za mocno, po prostu zaczniesz się zsuwać z fotelika.
ALE, ALE - tu znowu trzeba uważać na kolana i to nawet bardziej niż na poziomie przy naciskaniu na pedał z pełną mocą - bo ciągnięcie nogi NIE JEST NATURALNYM RUCHEM dla ludzkich nóg. Staw kolanowy pracuje wtedy na rozciąganie, a anatomicznie zawsze przenosił obciążenia ściskające, gdy masa człowieka i ewentualnie podnoszonego przezeń ciężaru się na nim opierała. Na szczęście wcale niełatwo przeciążyć w ten sposób stawy. No chyba, że jesteśmy ostrokołowcem regularnie używającym nóg do hamowania lub wręcz blokowania tylnego koła - wtedy kolana odmawiają posłuszeństwa w ciągu kilku latek. Ci, którzy sprowadzili OK do Warszawy i pierwsi wyznawcy jeżdżenia tym po mieście, w znacznym procencie dziś już w ogóle nie jeżdżą na żadnych rowerach.
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Offline rowerozof

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 331
Odp: Nowy Rekord Prędkości - World Human Powered Speed Challenge
« Odpowiedź #18 dnia: 12 Lip 2016, 08:44:55 »
doszedłem do 180kg unoszonego w ten sposób ciężaru

Albo to nie było pionowo do góry albo jesteś zmarnowanym talentem :)

Offline kaczor1

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 734
    • www.kaczor2.blogspot.com
Odp: Nowy Rekord Prędkości - World Human Powered Speed Challenge
« Odpowiedź #19 dnia: 12 Lip 2016, 09:27:35 »
doszedłem do 180kg unoszonego w ten sposób ciężaru

Albo to nie było pionowo do góry albo jesteś zmarnowanym talentem :)
Rafii nie mówi raczej o powstań z przysiadu ze sztangą, tylko o urządzeniu, gdzie zapieramy się o fotel. Coś jak ławeczka wioślarska, tyle że nieruchoma. Ćwiczyłem na tym, jak jeszcze nie jeździłem rowerem poziomym i też zapinałem wszystkie ciężarki - nie wiem ile tego było, ale przestałem, bo po jakimś czasie zaczęły mnie boleć od tego plecy (od zapierania się).
Jak nam nie wierzysz, przejdź się na siłownie i sam sprawdź. Dla osoby, która jeździ na rowerze trochę bardziej niż rekreacyjnie, to nie jest jakiś wielki wyczyn.
   
Trochę o efektywności SPD
http://mathmed.blox.pl/2012/11/Buty-SPD-Weryfikacja-efektywnosci.html
IX Zlot Rowerów Poziomych Bełchatów 2016


"30 ucisków 2 wdechy. Bo poza życiem w internecie istnieje to prawdziwe, które czasem na chwilę się zatrzymuje"
Autor nieznany

Offline rowerozof

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 331
Odp: Nowy Rekord Prędkości - World Human Powered Speed Challenge
« Odpowiedź #20 dnia: 12 Lip 2016, 10:22:21 »
doszedłem do 180kg unoszonego w ten sposób ciężaru

Albo to nie było pionowo do góry albo jesteś zmarnowanym talentem :)
Rafii nie mówi raczej o powstań z przysiadu ze sztangą, tylko o urządzeniu, gdzie zapieramy się o fotel. Coś jak ławeczka wioślarska, tyle że nieruchoma. Ćwiczyłem na tym, jak jeszcze nie jeździłem rowerem poziomym i też zapinałem wszystkie ciężarki - nie wiem ile tego było, ale przestałem, bo po jakimś czasie zaczęły mnie boleć od tego plecy (od zapierania się).
Jak nam nie wierzysz, przejdź się na siłownie i sam sprawdź. Dla osoby, która jeździ na rowerze trochę bardziej niż rekreacyjnie, to nie jest jakiś wielki wyczyn.
Wierze że się da dużo ale raczej to nie jest 180kg, tylko 180kg/2. Obciązenie na atlasie jest przenoszone przez linki lub paski przez różne krążki, które zmieniają siłę działająca na ciało.


Trochę o efektywności SPD
http://mathmed.blox.pl/2012/11/Buty-SPD-Weryfikacja-efektywnosci.html
Widziałem to, tylko że artykuł mówi o poprawie średniego czasu, a w tym wątku piszemy o mocy chwilowej.
SPD nic nie da dla amatora, który jedzie na maksimum swoich możliwości na zwykłych pedałach . W moim przypadku SPD się przydaje przy ruszaniu i przy podjeździe pod górkę(tu szczególnie). Na prostej nie wykorzystuje SPD bo i tak szybciej nie dam rady jechać bo się męczę.

Offline vit

  • Moderatorzy globalni
  • ******
  • Wiadomości: 738
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Nowy Rekord Prędkości - World Human Powered Speed Challenge
« Odpowiedź #21 dnia: 12 Lip 2016, 10:34:03 »
SPD nic nie da dla amatora, który jedzie na maksimum swoich możliwości na zwykłych pedałach . W moim przypadku SPD się przydaje przy ruszaniu i przy podjeździe pod górkę(tu szczególnie). Na prostej nie wykorzystuje SPD bo i tak szybciej nie dam rady jechać bo się męczę.
Nie zgodzę się.
Jeżdże w SPDach głównie dlatego, że zawsze mam to samo położenie stopy na pedale. Nic się nie ślizga, nie zjedzie mi noga, szczególnie przy bardzo szybkim pedałowaniu - szczególnie przy redukcji obciążenia "na prostej" i przy zjazdach.
Jak już powyżej napisano podciąganie (przy użyciu SPDów) może nie być do końca komfortowe dla stawów - staram się ograniczać, głównie do ruszania.

Offline rowerozof

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 331
Odp: Nowy Rekord Prędkości - World Human Powered Speed Challenge
« Odpowiedź #22 dnia: 12 Lip 2016, 10:58:14 »
SPD nic nie da dla amatora, który jedzie na maksimum swoich możliwości na zwykłych pedałach . W moim przypadku SPD się przydaje przy ruszaniu i przy podjeździe pod górkę(tu szczególnie). Na prostej nie wykorzystuje SPD bo i tak szybciej nie dam rady jechać bo się męczę.
Nie zgodzę się.
Jeżdże w SPDach głównie dlatego, że zawsze mam to samo położenie stopy na pedale. Nic się nie ślizga, nie zjedzie mi noga, szczególnie przy bardzo szybkim pedałowaniu - szczególnie przy redukcji obciążenia "na prostej" i przy zjazdach.
Jak już powyżej napisano podciąganie (przy użyciu SPDów) może nie być do końca komfortowe dla stawów - staram się ograniczać, głównie do ruszania.
Oczywiście masz rację. Nie poruszałem tego wątku tylko skupiałem sie na kwestiach siły i mocy. Chociaż dzięki stabilnej stopie też trochę mocy też się uzyskuje.

Offline Raffi

  • Moderatorzy działów
  • *****
  • Wiadomości: 6 530
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Nowy Rekord Prędkości - World Human Powered Speed Challenge
« Odpowiedź #23 dnia: 12 Lip 2016, 12:28:04 »
doszedłem do 180kg unoszonego w ten sposób ciężaru

Albo to nie było pionowo do góry albo jesteś zmarnowanym talentem :)
Rafii nie mówi raczej o powstań z przysiadu ze sztangą, tylko o urządzeniu, gdzie zapieramy się o fotel. Coś jak ławeczka wioślarska, tyle że nieruchoma. Ćwiczyłem na tym, jak jeszcze nie jeździłem rowerem poziomym i też zapinałem wszystkie ciężarki - nie wiem ile tego było, ale przestałem, bo po jakimś czasie zaczęły mnie boleć od tego plecy (od zapierania się).
Jak nam nie wierzysz, przejdź się na siłownie i sam sprawdź. Dla osoby, która jeździ na rowerze trochę bardziej niż rekreacyjnie, to nie jest jakiś wielki wyczyn.
Wierze że się da dużo ale raczej to nie jest 180kg, tylko 180kg/2. Obciązenie na atlasie jest przenoszone przez linki lub paski przez różne krążki, które zmieniają siłę działająca na ciało.

Urządzenie wyglądało tak, że siadało się na fotel, zapinało ciężar i odsuwający się od urządzenia siła nóg fotel unosił w pionie ciężarki. Nie kładłem sobie tych 180kg na plecy i nie próbowałem z nimi robić przysiadów - tu masz rację, że moje plecy mogłyby tego nie przeżyć :)

Mogło tak być jak mówisz, że bloczki czy przekładnia zmniejszały obciążenie. Co prawda nie bardzo widzę sens zmniejszania obciążenia na siłowni (mogliby wtedy dać zwyczajnie mniejsze ciężarki, zamiast całej mechaniki), ale prawdą jest, że nie wiem jak były prowadzone linki w urządzeniu. Nie analizowałem tego.

Nie zmienia to jednak podstawowego faktu. Zaparci o coś plecami możemy nogami przekazać większą siłę niż nie zaparci. I to jest zaleta, a zarazem problem rowerów poziomych - można więcej, ale trzeba uważać by nie zamordować kolan.
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Offline mp0011

  • Uczestnik
  • **
  • Wiadomości: 186
Odp: Nowy Rekord Prędkości - World Human Powered Speed Challenge
« Odpowiedź #24 dnia: 12 Lip 2016, 12:46:18 »
Urządzenie wyglądało tak, że siadało się na fotel, zapinało ciężar i odsuwający się od urządzenia siła nóg fotel unosił w pionie ciężarki.
(...)
Zaparci o coś plecami możemy nogami przekazać większą siłę niż nie zaparci. I to jest zaleta, a zarazem problem rowerów poziomych - można więcej, ale trzeba uważać by nie zamordować kolan.

180kg na obie nogi = 90kg na nogę, czyli nic nadzwyczajnego - tyle co daje sama grawitacja w rowerze pionowym... Chyba, że coś źle liczę...?

Offline rowerozof

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 331
Odp: Nowy Rekord Prędkości - World Human Powered Speed Challenge
« Odpowiedź #25 dnia: 12 Lip 2016, 12:57:36 »
Raffi nie masz wyjścia. Musisz iść jeszcze raz na tą siłownię z dynamometrem i to rozstrzygnąć  ;) :D

Offline Raffi

  • Moderatorzy działów
  • *****
  • Wiadomości: 6 530
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Nowy Rekord Prędkości - World Human Powered Speed Challenge
« Odpowiedź #26 dnia: 12 Lip 2016, 13:13:39 »
Raffi nie masz wyjścia. Musisz iść jeszcze raz na tą siłownię z dynamometrem i to rozstrzygnąć  ;) :D

Mało prawdopodobne, ta siłownia to już prawdopodobnie nie istnieje nawet :P Tak samo jak budynek, w którym była.
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Offline Mociumpel

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 11
Odp: Nowy Rekord Prędkości - World Human Powered Speed Challenge
« Odpowiedź #27 dnia: 12 Lip 2016, 17:19:42 »
180 kg - przy tej masie ciała grawitacja działa na obie nogi przy założeniu "równego stania" po 90 na każdą - to mniej więcej tyle co u japońskiego sumoki (waga ok. 160 kg) - w ich treningu zanim "zaczną tyć" to trenują mięśnie a potem kiedy już się nie da mieć suchej masy mięśniowej "obrastają tłuszczem".
Przy takim treningu masa ciała nie jest aż tak dotkliwa - dla normalnego Kowalskiego bez masy mięśni i bez umiejętności podtrzymania szkieletu nimi i umiejętnego (miękkiego) sposobu poruszania się - to dotkliwe kalectwo jest.
Podsumowując - 90 kg na kolano ma sumoka stale przy poruszaniu się, rowerzysta pionowy tylko podczas dynamicznego chwilowego gibania się na rowerze (powiedzmy 0,5 sekundy przy kadencji 90), poziomy opierając się o siedzisko mimo braku masy może ciągle napierać na pedał - kosztem kolan.
Stąd jak w motocyklach dużą moc uzyskuje się prędkościami obrotowymi liczonymi w nastu tysiącach i małym skoku tłoka dla zmniejszenia pokonywanej drogi, tak w poziomkach niektóre badania wskazuja że jest podobnie - najlepsze rezultaty dla SPORTOWO i WYCZYNOWO jeżdżących poziomali krótkie korby (155-160 mm) i kadencje 90+ to bardzo dobre osiągi.

Offline kaczor1

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 734
    • www.kaczor2.blogspot.com
Odp: Nowy Rekord Prędkości - World Human Powered Speed Challenge
« Odpowiedź #28 dnia: 12 Lip 2016, 18:00:38 »
...i, tak w poziomkach niektóre badania wskazuja że jest podobnie - najlepsze rezultaty dla SPORTOWO i WYCZYNOWO jeżdżących poziomali krótkie korby (155-160 mm) i kadencje 90+ to bardzo dobre osiągi.

I zapewne właśnie dlatego niektórzy skracają korby

http://dirkb.dnsalias.net/pedal.html




Choć muszę przyznać, że na skracanych korbach jeździło mi się bardzo dziwnie. Ale to pewnie kwestia przyzwyczajenia.
« Ostatnia zmiana: 12 Lip 2016, 18:02:27 wysłana przez kaczor1 »
IX Zlot Rowerów Poziomych Bełchatów 2016


"30 ucisków 2 wdechy. Bo poza życiem w internecie istnieje to prawdziwe, które czasem na chwilę się zatrzymuje"
Autor nieznany

Offline Franc

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 460
  • Płeć: Mężczyzna
  • 25 lat na poziomie
    • Moje rowery
Odp: Nowy Rekord Prędkości - World Human Powered Speed Challenge
« Odpowiedź #29 dnia: 18 Lip 2016, 09:06:43 »
Nowy rekord w kategorii nieobudowanej: 56.15km, Matthias Konig na rowerze M5 Moekokken



http://www.m5-ligfietsen.nl/site/EN
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P8 (SWB ASS) w stanie śmierci technicznej, Thyss 222
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
szary Renault Modus z D4F