Autor Wątek: efneo? 3 biegi na przód, nowość  (Przeczytany 4733 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline wiiiktor

  • Początkujący
  • Wiadomości: 3
  • Płeć: Mężczyzna
    • www.efneo.com

Offline Mociumpel

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 11
Odp: efneo? 3 biegi na przód, nowość
« Odpowiedź #1 dnia: 01 Mar 2015, 18:52:43 »
A co tu sądzić - trza kupić, zamocować, pojeździć, opisać wrażenia i najszerzej jak się da powiadomić o tym świat - póki co w necie nie ma ŻADNEJ sensownej opinii użytkownika niezależbnego, czy testu bo to świeża idea i produkt jest.
Wyrażanie achów ochów nad lizakiem za szybą trąci marketingiem, fanatyzmem i betonem ...
Więc się powstrzymam ;) chociaż z parametrów technicznych ze strony można stwierdzić jedynie, że to obiecujący produkt, chociaż raczej dla kół 26-29 cali, dla małych 20 calowych (np. do składaków czy poziomek) ma być w przyszłości stworzony osobny produkt (w zapowiedziach miały być trzy produkty pod 3 różne segmenty - póki co jest jeden "uniwersalny" ale raczej pasujący do miejskich jeździdeł niż czegos bardzien "zawodowego") czy bardziej szosowego "drałowania" to nie to czego szukają obecni użytkownicvy normalnych "przednich przerzutek".

Gregorius

  • Gość
Odp: efneo? 3 biegi na przód, nowość
« Odpowiedź #2 dnia: 01 Mar 2015, 20:48:34 »
Będzie dokładnie tak samo jak z tylnymi piastami biegowanymi.
Jedni uważają je za dziwadło, które nie może być dobre.
Inni (w tym ja) uważają za cud techniki i na klasyczne choinki
nawet spojrzeć nie chcą.
Najpierw będzie 3-biegowa, potem 5, 7, 12; aż w końcu się
okaże, że choinka z tyłu przestanie być potrzebna.
Tylko po co umieszczać to "cóś" z przodu, skoro z tyłu jest
znacznie więcej miejsca.

Jednak w tym konkretnym przypadku (3 biegi zupełnie jak blaty
z przodu) i choinka z tyłu widzę pewną kolosalną zaletę.
Mianowicie: przy zmianie biegu w przerzutce typu choinkowego
(znaczy klasycznej) przy tylnym kole prowadnica przesuwa w bok
łańcuch będący tylko delikatnie napięty przez prowadnicę.
Przy zmianie blatu jest gorzej, bo ten odcinek łańcucha musi być
napięty i jednocześnie przesunięty na inny blat. W efekcie występują
siły łamiące i czasem łańcuch się łamie. Niekiedy tylko wcina
między blaty. Na którejś z mas dwa czy trzy lata temu był takich
przypadków istny wysyp. Ze siedem wciętych i jeden zerwany.
Przy przekładni planetarnej zmiana następuje niejako na luzie.
Wystarczy na moment zluzować napięcie łańcucha i kolejny bieg
wchodzi jak w masło, a łańcuch pozostaje nienarażony.
Osobiście widzę przyszłość dla tego rozwiązania podobną do
torped biegowanych.
Oczywiście spora rzesza malkontentów uzna to za profanację,
kundlenie roweru itp.

Offline Franc

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 460
  • Płeć: Mężczyzna
  • 25 lat na poziomie
    • Moje rowery
Odp: efneo? 3 biegi na przód, nowość
« Odpowiedź #3 dnia: 01 Mar 2015, 22:47:03 »
Są chyba na etapie wewnętrznych testów prototypu. Zakres zdecydowanie nie nadający się do pozioma, może w przyszłości. Zalety: z tyłu Sram S7 akceptowalny cenowo*, z przodu Efneo (jak będzie cenowo akceptowalne) daje 21 biegów, prosty, gruby łańcuch w obudowie i niezniszczalny, pogodoodporny napęd w całorocznym mieszczuchu. Lub choinka z tyłu 9 biegów i Efneo z przodu = (teoretycznie) 27biegów, działające bardzo precyzyjnie (tylna przerzutka działa sprawnie, tylko przednia jest zawsze kłopotliwa) w jakimś XC / treking.

*Tak jest Alfine11 i Rohlof14, które dadzą porównywalny zakres przełożeń (S7 + Efneo), ale są cenowo nieakceptowalne przez mnie. Jest też jeszcze genialny Pignon, który jeszcze bardziej jest cenowo nieakceptowalny.
« Ostatnia zmiana: 02 Mar 2015, 21:02:03 wysłana przez Franc »
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P8 (SWB ASS) w stanie śmierci technicznej, Thyss 222
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
szary Renault Modus z D4F

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 530
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: efneo? 3 biegi na przód, nowość
« Odpowiedź #4 dnia: 01 Mar 2015, 23:26:21 »
Testują to od lat, gadają o tym od lat, a ja wciąż czekam na realny produkt, taki wprowadzony do produkcji i możliwy do kupienia w rowerowym. Na razie nie ma o czym gadać...

A szkoda, bo moim zdaniem to produkt z przyszłością. Do tej pory mogłeś mieć albo dużo biegów (dwie przerzutki zewnętrzne), albo biegi w piaście, które są lepsze do miasta, pozwalają zamontować PEŁNĄ osłonę łańcucha i mają świetną żywotność. Efneo sprawi, że będzie można mieć naraz w pełni osłonięty łańcuch i napęd starczający na długie lata użytkowania całorocznego oraz JEDNOCZEŚNIE dużo biegów (np. 24 przy Efneo z przodu i Nexusie 8 z tyłu). Do tego wszystko nie będzie pierońsko ciężkie i skomplikowane jak piasty czternastobiegowe i będzie stawiać mniejsze opory. To może zrewolucjonizować produkcję rowerów miejskich, trekingowych i składaków. A nawet górali! O ile trafi się inwestor gotów włożyć w to kasę by produkt trafił do seryjnej produkcji. A z tym - zdaje się - jest największy kłopot. Koncerny wolą by firma zbańczyła, niż by kupić ten biznes - bo taniej poczekać aż zbańczą, patenty wygasną i będzie można zrobić dokładnie to samo samemu niż za to płacić. Technicznie Efneo to żadne wielkie halo -  za to pomysł jest bardzo dobry!
« Ostatnia zmiana: 01 Mar 2015, 23:27:41 wysłana przez Raffi »
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Gregorius

  • Gość
Odp: efneo? 3 biegi na przód, nowość
« Odpowiedź #5 dnia: 02 Mar 2015, 19:39:59 »
@Raffi:
Jeszcze warto wspomnieć, że dokładnie tak samo jak przy choinkach
ta ilość biegów jest dość iluzoryczna. Część przełożeń się pokrywa
(lub tak niewiele różni, że zapinać nie warto) z innymi.
Ale w odróżnieniu od choinek nie ma przeciwwskazań co do używania
dwóch najmniejszych albo dwóch największych zębatek.
W tym przypadku łańcuch ani się nie złamie, ani też nie wykroczy
poza zakres akceptowalny przez napinacz.

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 530
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: efneo? 3 biegi na przód, nowość
« Odpowiedź #6 dnia: 03 Mar 2015, 06:43:38 »
Ta część co się pokrywa to zwykle 3 przełożenia z 27. Nie jest to wielka strata.

Bardziej liczy się to, że przy Efneo jest jak w poziomie - możesz używać wszystkich biegów i nie martwić się o skos na łańcuchu i to, że wyrywasz zęby z trybów. Bo tu już przy klasycznej przerzutce ucieka minimalnie 6 biegów, a bardziej ostrożni nie korzystają z 8, by nie krzyżować łańcucha.

Istotna zaleta to także to, że biegi można zmieniać na postoju w większości przekładni planetarnych (i w Efneo pewnie też), nie kręcąc pedałami.
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Offline wiiiktor

  • Początkujący
  • Wiadomości: 3
  • Płeć: Mężczyzna
    • www.efneo.com
Odp: efneo? 3 biegi na przód, nowość
« Odpowiedź #7 dnia: 03 Mar 2015, 15:58:07 »
Prawda to - można zmieniać biegi na postoju, bez kręcenia pedałami.

Offline rowerzysta

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 43
Odp: efneo? 3 biegi na przód, nowość
« Odpowiedź #8 dnia: 09 Mar 2015, 19:16:56 »
Życzę chłopakom powodzenia, ALE:
-rynek dla którego jest skierowana ta przerzutka jest już zajęty przez planetarki w tylnym kole
-przy jeździe po mieście zysk ze zwiększenia przełożeń z 8 na 24 jest wg. mnie nieadekwatny do strat w wadze, cenie i stopniu skomplikowania zarówno od strony serwisu, jak i użytkowania
-SERWIS
i to dla mnie kładzie zupełnie ten pomysł. Żyjemy w dużym mieście, gdzie wiele osób jeździ rowerem i bardzo często są to mieszczuchy, czy inne wariacje oparte na planetarkach, a mimo to w większości serwisów w których pytałem o mojego Nexusa 8 patrzyli na mnie dziwnie.  Podejrzewam, że w większości nie widzieli nawet na oczy 8 przełożeniowego Sturmeya Archera, czy np. Rohloffa, nie wspominając o znaniu się na nim. A mówimy o mieście, gdzie takie rowery są w miarę popularne, bo w mniejszych miastach, czy na tzw. prowincji to z serwisowaniem tego jest zupełna kaplica.

Offline wiiiktor

  • Początkujący
  • Wiadomości: 3
  • Płeć: Mężczyzna
    • www.efneo.com
Odp: efneo? 3 biegi na przód, nowość
« Odpowiedź #9 dnia: 09 Mar 2015, 19:20:33 »
ludzie jednak kupują wszystkie te planetarki, także tak zupełnie na łopatkach nie leżą. oczywiście, analizuję je jako produkt z biznesowego punktu widzenia.

z pewnością różnie ludzie jeżdżą, jednym się planetarka psuje, inni są trochę "spokojniejszi", to im się nie psuje.

przy okazji - osiągnęliśmy 120% na indiegogo:
https://www.indiegogo.com/projects/3-speed-front-bicycle-gearbox-efneo

Offline Mociumpel

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 11
Odp: efneo? 3 biegi na przód, nowość
« Odpowiedź #10 dnia: 09 Mar 2015, 20:35:48 »
Temat planetarek to rzeka i każdy kto raz w nią wejdzie raczej z niej nie wyjdzie - mają dużo zalet i sporo wad - główna moim zdaniem jest wysoka cena "podstawowych" planetarek 7/8-biegowych (zakres ok. 300%), które mogą konkurować zakresem przełożeń z najprostszym 21/24 biegowym Acerem czy Alivio:
- cena samego Nexusa 8 to ok 400 złotych a gdzie zaplecenie koła i inne, aczkolwiek można kupić "mieszczucha" rometowskiego z Nexusem 8C31 za ok. 1000 zł to jednak jakoś ludzie omijają go szerokim łukiem ...
- cena podstawowego makrokesza-górala to 400 zł albo lepszego miejskiego "decathlonowca" (Elops 100 z przerzutkami standard) to 600 zł

W powyższym przypadku CCC czyli cena-czyni-cuda.

Drugim istotnym elementem negującym chęć zakupu roweru z planetarką jest świadomość a właściwie jej brak co do zalet obudowanego napędu - tutaj przeciętny Kowalski jest cwany-sprytny i mówi że tanie jest lepsze ...
Podobna sytuacja ma się z wielkością kół - wszyscy chcą mieć duże i szybkie - bo przeciez kolarze takie maja więc intuicja podpowiada że duże-lepsze - składaki, szczególnie te nowoczesne z planetarkami po prostu odpadają w przedbiegach - niestety cena Terna/Dahona czy nawet decathlonowskich wynalazków z planetarkami to  minimum 1500-2000 zł.
No ale składak na 20 calowych kołach to obciach (szczególnie jak taki Moulton http://www.rowertour.pl/?page=artykul&id=2018 z mocnym "pedalarzem" po prostu nas objedzie)
Efneo jest ciekawsze od planetarek na tył o tyle, że "obciążają ramę" upraszczając i odciążając tylne koło - wersja prosta to "miejskie ostre koło dla tchórzliwych" czyli prosty do bólu rower z możliwościa zmiany biegów - jak w popularnych miejskich planetarkach 3-biegowych.
Jeśli ktoś przejdzie etap braku świadomości zalet i wad oraz ceny planetarek to będzie w stanie w przedziale do 1500-2000 zł stworzyć/kupić model odpowiadający potrzebom.

Offline SeBeQ

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 593
  • Płeć: Mężczyzna
  • =============== Make Gravity Your Slave ==========
Odp: efneo? 3 biegi na przód, nowość
« Odpowiedź #11 dnia: 10 Mar 2015, 00:52:59 »
CCC czyli cena-czyni-cuda

Pomijając kwestię wagi, sam chciałem sobie sprawić takie efneo, ale za ponad 7 stówek pozostaję przy napędzie klasycznie przerzutkowym...
Pozdrawiam
SeBeQ

---> Make Gravity Your Slave <---