Autor Wątek: Obowiązkowe odblaski dla pieszych  (Przeczytany 22359 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Franc

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 460
  • Płeć: Mężczyzna
  • 25 lat na poziomie
    • Moje rowery
Odp: Obowiązkowe odblaski dla pieszych
« Odpowiedź #45 dnia: 09 Lip 2013, 15:30:38 »
Zabiorą prawko za punkty i co z tego - będą jeździć bez prawka. Mało ludzi tak robi?

Poza tym - trzeba się zastanowić nad sensem niektórych ograniczeń.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P8 (SWB ASS) w stanie śmierci technicznej, Thyss 222
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
szary Renault Modus z D4F

Offline blat23

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 41
Odp: Obowiązkowe odblaski dla pieszych
« Odpowiedź #46 dnia: 09 Lip 2013, 16:59:48 »
Ale jeśli sąd orzekłby zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych, to przy kontroli taki delikwent za uchylanie się od wyroku idzie do więzienia obligatoryjnie. Trochę niefajna sprawa.

Tak się przecież zamyka rowerzystów. (pijanych)

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 530
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Obowiązkowe odblaski dla pieszych
« Odpowiedź #47 dnia: 09 Lip 2013, 17:34:24 »
Ale co ci dadzą wielkie kary? Możesz i przepadek samochodu za 10km/h zasądzać i co to zmieni? Masz 5pkt za rozmowę przez komórkę. Widzisz, żeby coś się zmieniło? Masz 5pkt za parkowanie na miejscu dla niepełnosprawnych. I co, przestali parkować? 2pkt za wjazd na skrzyżowanie bez możliwości zjazdu. 0 reakcji. Przyspieszanie przez wyprzedzanego - 3pkt, brak zmian. Nieustąpienie pieszemu na przejściu - 10pkt (3x i klops). Zauwazyłeś, żeby ktoś cię częściej przepuszczał? Albo może skończyło się wyprzedzanie na pasach (też 10pkt)? Nie, nic się nie zmieniło. Nie mogło się zmienić, bo założenie jest błędne.

Masz rację. Dlatego jestem wielkim fanem fotoradarów. Nie dogadasz się z nimi, nie wytłumaczysz, że tylko o 1km/h więcej niż limit ustawiony do pstrykania, nie wręczysz im łapówki, są cudownie bezwzględne i odporne na kolesiostwo i współczucie winnemu. A przy okazji mają jeszcze jedna zaletę - zwiększają wykrywalność, bo mogą "obrobić" znacznie więcej kierowców niż najlepiej zorganizowany patrol z suszarką.

Aby kara była skuteczna nie koniecznie musi być jakaś gigantyczna (choć nie zaszkodzi jak będzie nieco odstraszać). Ale przede wszystkim liczy się nieuchronność kary. Co świetnie widać właśnie przy fotoradarach - wszyscy zwalniają, bo szansa na karę wynosi 100% (tak naprawdę 60%, bo 1/3 mandatów kierowcy nie płacą).


Inną świetną opcją byłoby wprowadzenie stref tempo-30 na większości ulic w terenach zabudowanych. To oczywiście nie wyeliminowałoby piratów jeżdżących po drogach krajowych, wojewódzkich i autostradach.

Tempo 30 to świetne rozwiązanie bo ono w ogóle ZAPOBIEGA problemowi, zamiast go leczyć. Dobrze zrobione jest 100% skuteczne, bo jak jedziesz za szybko, to po prostu rozwalisz auto - przy czym rozwalisz je na pewno, choćbyś miał immunitet na mandaty ;)

Co do szos wojewódzkich, to mamy już w kilku miejscach w Polsce (Puławy, okolice Międzyzdrojów) uspokojenie ruchu do 30 lub 40km/h na szosach wojewódzkich. I to działa, kierowcy może marudzą, ale jadą tyle ile trzeba. A Duńczycy czy Holendrzy to nie mają najmniejszych problemów by i na krajówkach ruch uspokajać (także progami zwalniającymi).

Uspokajanie ruchu na ekspresówkach i autostradach trochę kłóci się z ich sensem. One są po to by jechać tam szybciej, po to nie ma tam pieszych, cyklistów, zwierząt (płoty wzdłuż drogi), drzew obok jezdni i klasycznych skrzyżowań. Jak na ekspresówce jest konieczność uspokajania ruchu, to znaczy, że to nie powinna być ekspresówka!
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Offline biały

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 600
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Obowiązkowe odblaski dla pieszych
« Odpowiedź #48 dnia: 09 Lip 2013, 20:35:18 »
Tempo 30 to świetne rozwiązanie bo ono w ogóle ZAPOBIEGA problemowi, zamiast go leczyć. Dobrze zrobione jest 100% skuteczne, bo jak jedziesz za szybko, to po prostu rozwalisz auto - przy czym rozwalisz je na pewno, choćbyś miał immunitet na mandaty ;)
Akurat w sprawie tempo 30 mam mieszane uczucia, bo rowerem jeżdżę często ciut ponad 30km/h, a z górki i więcej wychodzi. Przejeżdżanie co chwilę przez skrzyżowania równorzędne też nie jest miłe, o nie zawsze dających się ominąć brzegiem garbach nie wspominając. Sam pomysł ok, ale pod dwoma istotnymi warunkami:
  • Na drogach bez ograniczenia do 30km/h zostaną puszczone porządne pasy dla rowerów. Bez tego to już widzę oczami wyobraźni ciągłe awantury z kierowcami, którzy machają rowerzystom łapami, żeby jechali przez tempo 30, a nie blokowali "ich" drogę.
  • Do strefy da się łatwo wjechać i wyjechać samochodem, jeżeli jedzie się tylko do niej/z niej. Średnio wesoło wygląda perspektywa turlania się po garbach, bo urzędnik - jak to mają w zwyczaju - nie przemyślał, jak to sensownie rozplanować.
Co do szos wojewódzkich, to mamy już w kilku miejscach w Polsce (Puławy, okolice Międzyzdrojów) uspokojenie ruchu do 30 lub 40km/h na szosach wojewódzkich. I to działa, kierowcy może marudzą, ale jadą tyle ile trzeba. A Duńczycy czy Holendrzy to nie mają najmniejszych problemów by i na krajówkach ruch uspokajać (także progami zwalniającymi).
U nas też nie mają z tym problemu - progi spowalniające robią się same, szczególnie po zimie ;).

Uspokajanie ruchu na ekspresówkach i autostradach trochę kłóci się z ich sensem. One są po to by jechać tam szybciej, po to nie ma tam pieszych, cyklistów, zwierząt (płoty wzdłuż drogi), drzew obok jezdni i klasycznych skrzyżowań. Jak na ekspresówce jest konieczność uspokajania ruchu, to znaczy, że to nie powinna być ekspresówka!
Rolą ekspresówki i autostrady jest służyć do szybkiej jazdy. Chętnie widziałbym także inne drogi o podwyższonej prędkości, ale dookoła miasta, a nie organizowanie przelotówek przez sam środek. Jednak na zmianę tego będzie trzeba pewnie jeszcze sporo poczekać.

Offline blat23

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 41
Odp: Obowiązkowe odblaski dla pieszych
« Odpowiedź #49 dnia: 10 Lip 2013, 12:54:05 »
Co do ekspresowej i autostrad to oczywiste, że służą do szybkiej jazdy, ale bez np. odcinkowej kontroli prędkości (od bramki do bramki na przykład) ludzie potrafią tam jeździć i pod 200kmh, a to "trochę" niebezpieczne.

Co do fotoradarów - to jest słabe rozwiązanie bo za zdjęcie z fotoradarów de facto nie ma punktów karnych, więc jedynym motywatorem jest obciążenie finansowe. Moim zdaniem to za mało.

Idealny byłby system jak we Francji (notabene opisany na PnR). Samofinansujący się system.

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 530
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Obowiązkowe odblaski dla pieszych
« Odpowiedź #50 dnia: 10 Lip 2013, 14:28:26 »
Co do ekspresowej i autostrad to oczywiste, że służą do szybkiej jazdy, ale bez np. odcinkowej kontroli prędkości (od bramki do bramki na przykład) ludzie potrafią tam jeździć i pod 200kmh, a to "trochę" niebezpieczne.

Zgadzam się, ale to IMO jest kwestia edukacji kierowców i kontroli odcinkowej, która akurat na ekspresówkach i autostradach jest bajecznie łatwa. Zwłaszcza od kiedy jest Viatoll, którego kamery i bramki trzeba by tylko ciut przystosować do tego celu odpowiednim oprogramowaniem.


Co do fotoradarów - to jest słabe rozwiązanie bo za zdjęcie z fotoradarów de facto nie ma punktów karnych, więc jedynym motywatorem jest obciążenie finansowe. Moim zdaniem to za mało.

Przede wszystkim fotoradar to kontrola PUNKTOWA. A my potrzebujemy przede wszystkim rozwiązań SYSTEMOWYCH, potem LINIOWYCH, a punktowe tylko jako uzupełnienie.


Tempo 30 to świetne rozwiązanie bo ono w ogóle ZAPOBIEGA problemowi, zamiast go leczyć. Dobrze zrobione jest 100% skuteczne, bo jak jedziesz za szybko, to po prostu rozwalisz auto - przy czym rozwalisz je na pewno, choćbyś miał immunitet na mandaty ;)
Akurat w sprawie tempo 30 mam mieszane uczucia, bo rowerem jeżdżę często ciut ponad 30km/h, a z górki i więcej wychodzi.

Strefy T30 z natury nie dotyczą ulic głównych, którymi się pewnie poruszasz. No i ile masz górek w Warszawie na ulicach lokalnych? ;) Ile w ogóle masz górek w Warszawie :D


Przejeżdżanie co chwilę przez skrzyżowania równorzędne też nie jest miłe,

To daje się załatwić odpowiednim projektem skrzyżowań. U nas na ulicach lokalnych często zapomina się, że na skrzyżowaniach MUSI być zapewniona widoczność. Ale to nie znaczy, ze zapominać musimy i powinniśmy.


o nie zawsze dających się ominąć brzegiem garbach nie wspominając.

Znowu - odpowiedni kształt progu załatwia sprawę. Mamy już w WAW progi wyspowe, które rowerem omija się śpiewająco. Możemy mieć też progi o najazdach sinusoidalnych, których się niemal nie odczuwa jadąc z prędkością właściwą, a odczuwa się je bardzo boleśnie (także dla portfela) jadąc autem za szybko. Tylko nasi inżynierowie muszą się "naumieć" tych rozwiązań. Nie jest to jakieś rocket science ;)


Sam pomysł ok, ale pod dwoma istotnymi warunkami:
  • Na drogach bez ograniczenia do 30km/h zostaną puszczone porządne pasy dla rowerów. Bez tego to już widzę oczami wyobraźni ciągłe awantury z kierowcami, którzy machają rowerzystom łapami, żeby jechali przez tempo 30, a nie blokowali "ich" drogę.
  • Do strefy da się łatwo wjechać i wyjechać samochodem, jeżeli jedzie się tylko do niej/z niej. Średnio wesoło wygląda perspektywa turlania się po garbach, bo urzędnik - jak to mają w zwyczaju - nie przemyślał, jak to sensownie rozplanować.

Jasna sprawa, że tempo 30 nie zastąpi DDRek i pasów rowerowych. Tak jak ciężarówki nie zastąpią aut osobowych i autobusów. Tempo 30 to rozwiązanie, które w pewnych warunkach jest najlepsze, a w innych nie powinno się go stosować. Nie jest to bynajmniej panaceum na całe zło świata ;)


Rolą ekspresówki i autostrady jest służyć do szybkiej jazdy. Chętnie widziałbym także inne drogi o podwyższonej prędkości, ale dookoła miasta, a nie organizowanie przelotówek przez sam środek. Jednak na zmianę tego będzie trzeba pewnie jeszcze sporo poczekać.

Ja tam nie mam problemu z Trasą Toruńską, czy Siekierkowską. nieco uwiera mnie Łazienkowska, ale też jeszcze przełknę. Bardziej bolą mnie trasy o geometrii autostrady (6 pasów ruchu, pasy po 3,5m, długie proste odcinki, przejścia podziemne dla pieszych, wielkie skrzyżowania o geometrii pozwalającej skręcać z V=50km/h) zachęcające do bardzo szybkiej jazdy przez ścisłe centrum jak Marszałkowska, al. jerozolimskie, czy Jana Pawła. To powinno się zwęzić i zamienić na normalne ulice, o bardziej ludzkiej skali.

I niestety masz rację, że nasze władze tego problemu nie widzą. A potem zdziwienie, że centrum jest martwe i pełne pustostanów. Ale kto pojedzie do centrum, skoro 'odpoczywałby' tam w huku, smrodzie i będzie musiał do celu chodzić kanałami jak jakiś powstaniec?
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Offline robertrobert1

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 762
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Obowiązkowe odblaski dla pieszych
« Odpowiedź #51 dnia: 13 Lip 2013, 20:18:58 »
Akurat w sprawie tempo 30 mam mieszane uczucia, bo rowerem jeżdżę często ciut ponad 30km/h, a z górki i więcej wychodzi. Przejeżdżanie co chwilę przez skrzyżowania równorzędne też nie jest miłe, o nie zawsze dających się ominąć brzegiem garbach nie wspominając.

No to masz błędne pojęcie jak powinna prawidłowo wyglądać strefa TEMPO 30...

Mówisz, że nie chcesz zwalniać przed skrzyżowaniami. To wolisz czekać długie minuty aż wreszcie dla danego kierunku zapali się odpowiednie światło... dziwne.
 W strefie TEMPO 30 nie ma progów spowalniających za to są podniesione skrzyżowania, parkingi na jezdni a nie na chodniku, wszelkiego rodzaju szykany, śluzy i kontra-pasy.

Offline biały

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 600
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Obowiązkowe odblaski dla pieszych
« Odpowiedź #52 dnia: 13 Lip 2013, 20:52:59 »
No to masz błędne pojęcie jak powinna prawidłowo wyglądać strefa TEMPO 30...
Ja wiem, jak powinna wyglądać taka strefa. Wiem też, że urzędnicy nie wiedzą zazwyczaj, jak cokolwiek powinno wyglądać ;). Nie obawiam się takiej strefy, tylko jej wprowadzenia w naszych warunkach. Tak samo, jak nie obawiam się DDR jako takich (chociaż wolałbym normalne pasy na jezdni), tylko karykatury infrastruktury rowerowej, która faktycznie powstaje.

Mówisz, że nie chcesz zwalniać przed skrzyżowaniami. To wolisz czekać długie minuty aż wreszcie dla danego kierunku zapali się odpowiednie światło... dziwne.
Ile jest skrzyżowań z sygnalizacją świetlną w obszarach, w których jest teraz sens robić tempo30? Natomiast dróg z pierwszeństwem przejazdu jest nieco więcej i one wszystkie zostaną zamienione na skrzyżowania równorzędne.
« Ostatnia zmiana: 13 Lip 2013, 20:55:11 wysłana przez biały »

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 530
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Obowiązkowe odblaski dla pieszych
« Odpowiedź #53 dnia: 14 Lip 2013, 09:40:18 »
Ile jest skrzyżowań z sygnalizacją świetlną w obszarach, w których jest teraz sens robić tempo30?

Szczerze mówiąc to całkiem sporo. Strefa Tempo 30 mogłaby być np na Żelaznej, czy Anielewcza, bo to małe uliczki, a teraz wszędzie tam masz sygnalizacje. Na Tarchominie sporo bym Ci ulic znalazł, gdzie można dać T30, a są sygnalizacje. Na Targówku też.
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Offline reneva

  • Uczestnik
  • **
  • Wiadomości: 124
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Obowiązkowe odblaski dla pieszych
« Odpowiedź #54 dnia: 29 Lip 2013, 01:40:08 »
http://motoryzacja.interia.pl/hity_dnia/news/dobra-decyzja-sejmu-w-sprawie-odblaskow,1938558#commentsZoneList
Cytuj
W piątkowym głosowaniu posłowie zaakceptowali jedynie jedną poprawkę Senatu, by nowe przepisy weszły w życie po 12 miesiącach, a nie po 3 miesiącach od ogłoszenia.

Offline biały

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 600
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Obowiązkowe odblaski dla pieszych
« Odpowiedź #55 dnia: 29 Lip 2013, 01:53:08 »
Cóż... można jeszcze napisać do prezydenta, chociaż wątpię, aby cokolwiek to zmieniło.

Smutne są komentarze pod tym newsem, z których wynika jedno: "hurra! teraz musimy nosić odblaski!"... to wcześniej nie mogli? Potrzebna była aż ustawa, żeby je założyli? Niektóre przejawy głupoty nadal wprawiają mnie w osłupienie.
« Ostatnia zmiana: 29 Lip 2013, 02:03:04 wysłana przez biały »

Offline `L`

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 483
  • Płeć: Mężczyzna
  • Nie jeżdżę szybko. Jeżdżę dokładnie.
Odp: Obowiązkowe odblaski dla pieszych
« Odpowiedź #56 dnia: 30 Lip 2013, 00:36:11 »
Nie wiem, czy już gdzieś to ktoś napisał, pewnie tak, ale nawet jeśli - to warto to powtarzać.

Wyobraźmy sobie... Nieoświetlona droga między wsiami, pieszy idzie prawidłowo i nawet ma odblask. Mimo tego kierowca go potrąca, ofiara jest nieprzytomna. Jaki procent kierowców zdejmie odblaski takiej osobie i będzie tłumaczyć - "to była jego wina"?
"governments will use whatever technology is available to them to combat their primary enemy - which is their own population" - Noam Chomsky

Offline Raffi

  • Uzależniony od forum ;-)
  • ****
  • Wiadomości: 6 530
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Obowiązkowe odblaski dla pieszych
« Odpowiedź #57 dnia: 08 Sie 2013, 14:46:12 »
Smutne są komentarze pod tym newsem, z których wynika jedno: "hurra! teraz musimy nosić odblaski!"... to wcześniej nie mogli? Potrzebna była aż ustawa, żeby je założyli?

Bo to nie są piesi. Tzn są, bo każdy z nas bywa pieszym, ale nie sądzę by to byli faktycznie ci, którzy będą musieli te kaftany sobie kupić i zakładać.

Swoją drogą, w taką pogodę jak dziś (u mnie w aucie termometr pokazuje 39 stopni) chodzenie w nylonowej kamizelce odblaskowej to po prostu bomba pomysł. Nie ma to jak stopić się w jedność z plastikiem ;)
---
Rafał 'Raffi' Muszczynko

WMK, ZM, MdR, XTR, ABS i inne fajne skróty ;-)

Offline em c

  • Stały uczestnik
  • ***
  • Wiadomości: 493
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Obowiązkowe odblaski dla pieszych
« Odpowiedź #58 dnia: 27 Sty 2015, 10:44:43 »
Nie mam pojęcia, gdzie wrzucić:



Św. Przepustowość podzieliła się tabelą umieszczoną przez policję na fejsie, naniosłem dane dot. śmiertelności pieszych w UE z 2010 roku.


Mimo tego, należy pamiętać, że
« Ostatnia zmiana: 27 Sty 2015, 12:55:05 wysłana przez em c »

Gregorius

  • Gość
Odp: Obowiązkowe odblaski dla pieszych
« Odpowiedź #59 dnia: 27 Sty 2015, 12:07:55 »
Piękna tabelka.
Znaczy Bułgaria i Czechy cywilizowały się znacznie wcześniej od nas.
Że Czechy to można zrozumieć, ale Bułgaria?

A tak w ogóle to w Unii miało być jedno prawo.
Nie ma jakiejś dyrektywy przypadkiem na temat pierwszeństwa pieszych?