Inne sprawy rowerowe > Porady

Słupki U-12c - bez odblasków i obrysowania skrajnią.

(1/2) > >>

mp0011:
Witam,

Dostałem dziś odmowne pismo z ZDM w sprawie odszkodowania za wjechanie w słupek na Al. Ujazdowskich/Pięknej. Stwierdzili brak uchybień po ich stronie i zgodność słupków z prawem.

Słupek był czarny (jechałem w nocy, oświetlony), nieoznakowany żadnymi odblaskami (pomimo że inne słupki w okolicy  były), oraz nie był w żaden sposób otoczony znakami poziomymi, czyli znajdował się centralnie w skrajni DdR.

Czy takie stosowanie słupków jest jeszcze legalne w Warszawie? Nie jest zgodne ze Standardami, a samo rozporządzenie na które się powołują (2003 nr 220, poz 2181) nie wspomina o nic o odblaskach i zachowaniu skrajni (a w szczególności ich braku). Projekt Organizacji Ruchu jest z tego co widzę po jego numeracji z 2008r.

1) Od kiedy obowiązują Standardy?
2) Czy istnieje obowiązek dostosowania starej infrastruktury do nich? Słupki były ostatnio (chyba po moim zgłoszeniu) wymieniane na "plastykowe", ale nadal nie są obrysowane. Doszły tylko elementy odblaskowe na tym, w którego trafiłem (i na żadnym innym w tym ciągu).

Dodam, że słupek nie znajdował się na środku przejazdu, ale lekko z prawej strony, a bezpośrednio przez samym przejazdem, oś DdR jest przesunięta w prawo ok. 0.5-1m w stosunku do wcześniejszego toru. Czyli jadąc za kimś, słupek jest dokładnie zasłonięty przez osobę przeze mną. Gdyby był obrysowany, widziałbym linię krawędziową na DdR...

Raffi:
Pytanie bez numeru: Mówi o tym punkt 4.5.12, Same standardy znajdziesz tutaj: http://rowery.um.warszawa.pl/sites/rowery.um.warszawa.pl/files/Standardy_rowerowe_0.pdf

1) Jakoś od 2009r. Potem było nowelizowane (głównie psute) więc na dokumencie znajdziesz znacznie świeższą datę rozpoczęcia obowiązywania (18 listopada 2010 r.). Tu masz link do Zarządzenia Prezydenta (tego ostatniego) wprowadzającego ostatnią wersję Standardów w życie: http://rowery.um.warszawa.pl/sites/rowery.um.warszawa.pl/files/zarz%C4%85dzenienr5523_2010.doc
2) Nie. Naprawiamy tylko przy przebudowach i remontach. Po prostu gdy je wprowadzali mieli już >300km, które w związku z tym trzebaby z miejsca wszystkie przebudować. Robią, to ale to zajmie długie lata.

Niezależnie od wszystkiego: Walcz,. Będziesz potrzebował prawnika, by wytoczyć miastu sprawę, ale moim  zdaniem warto - kilku takich jak Ty było. Pamiętam dwóch: jeden na Wisłostradzie wywalił się na wyboju, inny na krawężniku wzdłuż ddr na Wybrzeżu Szczecińskim (przy moście Świetokrzyskim). Obaj wygrali i dostali odszkodowania, ale ważniejsze jest to, że nawet zanim wygrali, miejsca już poprawiono (dziury wyrównano i wylano nowy asfalt, krawężnik najpierw oznakowano na żółto, a potem w ogóle zlikwidowano).

mp0011:
Dzięki,

1) Czy Standardy są obowiązujące bezwzględnie (na nowych drogach), czy zawsze może się trafić urzędas który stwierdzi, że jego obowiązuje tylko ustawa? (to tak na przyszłość) W ZDM sami mi mówili, że Standardy są Aktem Prawa Lokalnego i jaknajbardziej są obowiązujące, ale np. policja podchodziła do tego jak do - parafrazując - "wymysłów rowerowych oszołomów".

2) Czy w ciągu tych 9 lat od oddania tej drogi ktokolwiek z Masy/ZM zgłaszał problem z tymi słupkami do ZDM? Nie wiem - może podczas jakichś przejazdów krawężnikowych czy innego audytu infrastruktury? Jeżeli tak, czy jest możliwość dotarcia do odpowiedzi ZDM?

Naprawdę uważam, że infrastruktura w tamtym miejscu jest bardzo niebezpieczna i naraża rowerzystów.
Droga jest pełna szykan, każdy przejazd jest przesunięty względem osi DdR w taki sposób, że słupki są zasłonięte i dodatkowo słupki nie są oznakowane. Żeby je zobaczyć odpowiednio wcześnie, trzeba by jechać środkiem DdR, a nie "możliwie blisko prawej krawędzi". I po to przecież jest linia krawędziowa, żebym miał szansę zobaczyć że coś jest na drodze - bo tej linii inny rowerzysta nie zasłoni już tak łatwo.

3) Czy da się dotrzeć do projektu organizacji ruchu oraz wszelkich późniejszych jego zmian?
Z tego co widzę, ktoś oznakował jednak słupki piesze żółtą farbą, a na DdR już nie.

Czy to było zgodne z oryginalnym planem? Jeżeli tak, to dlaczego ktoś uznał że akurat ten słupek MA NIE MIEĆ tego elementu?

Krótkie śledztwo na GMAPS:
- Droga była budowana w maju 2009. Jak rozumiem, Standardy nie obejmowały projektów już zatwierdzonych...?
- W lipcu 2011 były na tych słupkach elementy odblaskowe.
Czy takie elementy są częścią planu, czy to już jest w gestii wykonawcy?
- Do lipcu 2013 ktoś domalował żółte elementy na słupkach dla pieszych, na rowerowych nadal były resztki odblasków. Czy na takie domalowanie potrzebny jest osobny projekt OR? I jeżeli tak, to czy powinien on uwzględniać dostosowanie infrastruktury do Standardów?

4) W listopadzie 2016 wymieniano słupki na "gumowe", ale nie domalowano linii krawędziowej. Czemu przy takich pracach nie doprowadza się infrastruktury do stanu zgodnego z obowiązującym prawem?

5) Czy da się wymóc na władzach oznakowanie odcinków niespełniających norm bezpieczeństwa i aktualnych przepisów w zakresie oznakowania do:
a) naprawienia usterek w określonym terminie i/lub
b) dopuszczenia omijania jezdnią obok takiej infrastruktury?

6) Czy usunięcie takich słupków np. właśnie tam, spowodowałoby od razu parkowanie tam samochodów? Jakoś ciężko mi sobie wyobrazić taką sytuację, a problem rozwiązałaby jedna firma mająca licencję na polowanie na takich cwaniaków z lawetą... Nie wydaje Wam się, że stawianie słupków jest karaniem rowerzystów za wykroczenia kierowców?

Szczerze to czasem odechciewa się jeździć na rowerze trafiając na takie kwiatki i podejście urzędników :/

P.S.

mk1111:
ad1. Teoretycznie tak. Ale...jest to "tylko" zarządzenie Prezydenta m.st. Warszawa, a nie uchwała Rady Miasta więc jej moc sprawcza jest mniejsza.
ad2. Choćby w 2016r. Obiecali wymienić słupki na te z tworzywa i to zrobili.
ad3. Na podstawie ustawy o dostępie do informacji publicznej - pismo do IR.
ad4. Bo to zrobiono  na podstawie zlecenia - kierownik zlecił, ekipa pobrała słupki i wymieniła. Malowanie linii wymaga nowego projektu organizacji ruchu, jego zatwierdzenia i wprowadzenia.
ad5. Nie, nie i nie. Prawo nie działa wstecz - przynajmniej jakiś czas temu tak było.
ad6. Masa w wielu miejscach wnioskuje o słupki, a tu ma wnioskować o ich usunięcie? Bo nie ma linii krawędziowych? Trochę to jak wylewanie dziecka z kąpielą.

Raffi:

--- Cytat: mp0011 w 08 Sty 2017, 16:27:35 ---1) Czy Standardy są obowiązujące bezwzględnie (na nowych drogach), czy zawsze może się trafić urzędas który stwierdzi, że jego obowiązuje tylko ustawa? (to tak na przyszłość) W ZDM sami mi mówili, że Standardy są Aktem Prawa Lokalnego i jaknajbardziej są obowiązujące, ale np. policja podchodziła do tego jak do - parafrazując - "wymysłów rowerowych oszołomów".
--- Koniec cytatu ---

Bo policji standardy nie obowiązują. Jedynie jednostki urzedu miasta są zobowiązane by z nich korzystać.


--- Cytat: mp0011 w 08 Sty 2017, 16:27:35 ---2) Czy w ciągu tych 9 lat od oddania tej drogi ktokolwiek z Masy/ZM zgłaszał problem z tymi słupkami do ZDM? Nie wiem - może podczas jakichś przejazdów krawężnikowych czy innego audytu infrastruktury? Jeżeli tak, czy jest możliwość dotarcia do odpowiedzi ZDM?
--- Koniec cytatu ---

Nie wiem, ja na pewno nie. Tysiąc razy tam jeździłem i jakoś nigdy nie zwróciłem uwagi, że słupek jest o 15cm w lewo.



--- Cytat: mp0011 w 08 Sty 2017, 16:27:35 ---3) Czy da się dotrzeć do projektu organizacji ruchu oraz wszelkich późniejszych jego zmian?
Z tego co widzę, ktoś oznakował jednak słupki piesze żółtą farbą, a na DdR już nie.

Czy to było zgodne z oryginalnym planem? Jeżeli tak, to dlaczego ktoś uznał że akurat ten słupek MA NIE MIEĆ tego elementu?
--- Koniec cytatu ---

Dotrzeć się da, poproś urząd o dostęp do informacji publicznej.




--- Cytat: mp0011 w 08 Sty 2017, 16:27:35 ---Krótkie śledztwo na GMAPS:
- Droga była budowana w maju 2009. Jak rozumiem, Standardy nie obejmowały projektów już zatwierdzonych...?
- W lipcu 2011 były na tych słupkach elementy odblaskowe.
Czy takie elementy są częścią planu, czy to już jest w gestii wykonawcy?
- Do lipcu 2013 ktoś domalował żółte elementy na słupkach dla pieszych, na rowerowych nadal były resztki odblasków. Czy na takie domalowanie potrzebny jest osobny projekt OR? I jeżeli tak, to czy powinien on uwzględniać dostosowanie infrastruktury do Standardów?
--- Koniec cytatu ---

Świetne pytanie do ZDM i IR.


--- Cytat: mp0011 w 08 Sty 2017, 16:27:35 ---4) W listopadzie 2016 wymieniano słupki na "gumowe", ale nie domalowano linii krawędziowej. Czemu przy takich pracach nie doprowadza się infrastruktury do stanu zgodnego z obowiązującym prawem?
--- Koniec cytatu ---

Znowu: Świetne pytanie do IR i ZDM.


--- Cytat: mp0011 w 08 Sty 2017, 16:27:35 ---5) Czy da się wymóc na władzach oznakowanie odcinków niespełniających norm bezpieczeństwa i aktualnych przepisów w zakresie oznakowania do:
a) naprawienia usterek w określonym terminie i/lub
b) dopuszczenia omijania jezdnią obok takiej infrastruktury?
--- Koniec cytatu ---

j.w.


--- Cytat: mp0011 w 08 Sty 2017, 16:27:35 ---6) Czy usunięcie takich słupków np. właśnie tam, spowodowałoby od razu parkowanie tam samochodów?

--- Koniec cytatu ---

Tak. Bardzo tak. Nawet teraz tam stają w bramach i blokują ddr. Bez słupków byłby sajgon.

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

Idź do wersji pełnej